20세기초 현대 미술이 비쥬얼 커뮤티케이션 디자인(Visual communication design)에 끼친 영향에 관한 연구 : 입체파, 미래파, 다다이즘, 초현실주의, 구성주의, 데스틸을 중심으로 A study on the influence of modern arts early in the 20th century on the visual communication design원문보기
20세기 초의 현대 미술은 과거의 어떠한 모습들과도 다르게 전개되었다. 과거의 모습과는 완전히 단절된 모습을 보여주며 새로운 방향으로 나아갔다. 이러한 20세기의 현대 미술은 시각예술의 중심이 미술에서의 공리성을 중요하게 여기는 것으로 바뀌며 그것이 비쥬얼 커뮤니케이션 디자인으로 발전하게 되었다. 여러 가지 방향으로 나타났던 20세기 초반의 현대 미술 중 특히, 입체파, 미래파, 다다이즘, 초현실주의, 구성주의, 데 스틸(de stiji)을 중...
20세기 초의 현대 미술은 과거의 어떠한 모습들과도 다르게 전개되었다. 과거의 모습과는 완전히 단절된 모습을 보여주며 새로운 방향으로 나아갔다. 이러한 20세기의 현대 미술은 시각예술의 중심이 미술에서의 공리성을 중요하게 여기는 것으로 바뀌며 그것이 비쥬얼 커뮤니케이션 디자인으로 발전하게 되었다. 여러 가지 방향으로 나타났던 20세기 초반의 현대 미술 중 특히, 입체파, 미래파, 다다이즘, 초현실주의, 구성주의, 데 스틸(de stiji)을 중심으로 발전하였으며, 그들의 인간의 삶 속에서 예술이 주는 공리적 면을 강조하며 발전하였다. 그들은 각각 시대적으로 앞선 양식이 뒤에 나타난 양식에 영향을 주며 20세기의 사회적 모습처럼 생각을 뒤바꾸는 형식을 취하며 발전하였다. 그들은 각각 모두가 오늘날의 비쥬얼 커뮤니케이션 디자인에도 영향을 주며 발전하였는데, 그들의 이러한 것들은 사회적 현상과 매우 밀접한 관련을 맺고 있다. 특히, 디자인은 “소비자”라고 하는 대상과 가장 가까이에서 접할 수 있는 것이기에 사회적 현상을 무시하고 발전되거나 변화할 수는 없는 것이다. 이처럼 20세기 초반의 비쥬얼 커뮤니케이션 디자인은 제1차 세계 대전과 제2차 대전 등을 겪으며 발전하였고, 여러 가지 정치적 상황의 변화와 가치관을 변화와 혼란속에 발전하였다. 그들이 보여준 현대적 감각들은 오늘날 21새기를 쌓아가는 지금에도 충분히 그 영향을 주며 발전하고 있다. 그리고, 이제 또 다른 새로운 시대의 시작에 있는 지금 그들이 보여준 변화에 대한 대처 모습들은 앞으로 디자인이 어떠한 방향으로 나아갈 것인가에 대해서도 말해준다. 결국, 그들이 생각했고 나타내려 했던 것에 중심에는 인간이 있었다. 또한 테크놀로지가 발달하고 글로벌화된 시대인 지금에도 역시 인간이 그 중심에 있다. 더불어 디자인이 추구하는 “새로움” 역시 변치 않았으며 아이디어와 컨셉을 시각적인 형태로 옮기고 정보에 질서를 부여하는 비쥬얼 커뮤니케이션의 본질은 원시시대부터 지금까지 이어져 오고 있다. 20세기 초반과 21세기를 시작하는 현재의 모습은 너무도 닮아 있다. 그 상황이 전개되는 것은 각각 틀리지만, 많은 정치적, 경제적, 사회적 변화속에 있는 것은 같은 모습을 하고 있는 것이다. 이와 같은 혼란속에서 문화는 더욱 중요하고 예술은 문화를 윤택하게 하고 생활을 풍요롭게 아름답게 만든다. 예술은 새로운 매체를 통하여 새롭게 태어났고 비쥬얼 커뮤니케이션 디자인은 20세기 초까지 미술이 했던 역할을 수행하며 발전하였다. 그러나, 그럼에도 불구하고 20세기초에 일어났던 현대미술과 비쥬얼 커뮤니케이션 디자인은 우리에게 교훈이 되고 있다. 산업혁명 이후에 인류에게 가장 큰 디지털 혁명의 시대가 되었다. 새로운 디지털 시대에 맞는 비쥬얼 커뮤니케이션 디자인으로 발전되는 모습을 찾고 또 앞으로 다가올 새로운 또 다른 시대에 오래도록 남을 수 있는 비쥬얼 커뮤니케이션 디자인이 무엇인가를 20세기 초반의 모습을 살펴서 미래의 모습까지 투영해 보고 디자인이 나아갈 방향을 살펴본다.
20세기 초의 현대 미술은 과거의 어떠한 모습들과도 다르게 전개되었다. 과거의 모습과는 완전히 단절된 모습을 보여주며 새로운 방향으로 나아갔다. 이러한 20세기의 현대 미술은 시각예술의 중심이 미술에서의 공리성을 중요하게 여기는 것으로 바뀌며 그것이 비쥬얼 커뮤니케이션 디자인으로 발전하게 되었다. 여러 가지 방향으로 나타났던 20세기 초반의 현대 미술 중 특히, 입체파, 미래파, 다다이즘, 초현실주의, 구성주의, 데 스틸(de stiji)을 중심으로 발전하였으며, 그들의 인간의 삶 속에서 예술이 주는 공리적 면을 강조하며 발전하였다. 그들은 각각 시대적으로 앞선 양식이 뒤에 나타난 양식에 영향을 주며 20세기의 사회적 모습처럼 생각을 뒤바꾸는 형식을 취하며 발전하였다. 그들은 각각 모두가 오늘날의 비쥬얼 커뮤니케이션 디자인에도 영향을 주며 발전하였는데, 그들의 이러한 것들은 사회적 현상과 매우 밀접한 관련을 맺고 있다. 특히, 디자인은 “소비자”라고 하는 대상과 가장 가까이에서 접할 수 있는 것이기에 사회적 현상을 무시하고 발전되거나 변화할 수는 없는 것이다. 이처럼 20세기 초반의 비쥬얼 커뮤니케이션 디자인은 제1차 세계 대전과 제2차 대전 등을 겪으며 발전하였고, 여러 가지 정치적 상황의 변화와 가치관을 변화와 혼란속에 발전하였다. 그들이 보여준 현대적 감각들은 오늘날 21새기를 쌓아가는 지금에도 충분히 그 영향을 주며 발전하고 있다. 그리고, 이제 또 다른 새로운 시대의 시작에 있는 지금 그들이 보여준 변화에 대한 대처 모습들은 앞으로 디자인이 어떠한 방향으로 나아갈 것인가에 대해서도 말해준다. 결국, 그들이 생각했고 나타내려 했던 것에 중심에는 인간이 있었다. 또한 테크놀로지가 발달하고 글로벌화된 시대인 지금에도 역시 인간이 그 중심에 있다. 더불어 디자인이 추구하는 “새로움” 역시 변치 않았으며 아이디어와 컨셉을 시각적인 형태로 옮기고 정보에 질서를 부여하는 비쥬얼 커뮤니케이션의 본질은 원시시대부터 지금까지 이어져 오고 있다. 20세기 초반과 21세기를 시작하는 현재의 모습은 너무도 닮아 있다. 그 상황이 전개되는 것은 각각 틀리지만, 많은 정치적, 경제적, 사회적 변화속에 있는 것은 같은 모습을 하고 있는 것이다. 이와 같은 혼란속에서 문화는 더욱 중요하고 예술은 문화를 윤택하게 하고 생활을 풍요롭게 아름답게 만든다. 예술은 새로운 매체를 통하여 새롭게 태어났고 비쥬얼 커뮤니케이션 디자인은 20세기 초까지 미술이 했던 역할을 수행하며 발전하였다. 그러나, 그럼에도 불구하고 20세기초에 일어났던 현대미술과 비쥬얼 커뮤니케이션 디자인은 우리에게 교훈이 되고 있다. 산업혁명 이후에 인류에게 가장 큰 디지털 혁명의 시대가 되었다. 새로운 디지털 시대에 맞는 비쥬얼 커뮤니케이션 디자인으로 발전되는 모습을 찾고 또 앞으로 다가올 새로운 또 다른 시대에 오래도록 남을 수 있는 비쥬얼 커뮤니케이션 디자인이 무엇인가를 20세기 초반의 모습을 살펴서 미래의 모습까지 투영해 보고 디자인이 나아갈 방향을 살펴본다.
The modem arts early in the 20th century developed differently from any other form of the past. It marched toward a new direction, showing extremely broken appearance from the past. In this modem arts, the focus of visual arts changed to regard utility in arts important, which developed into a visua...
The modem arts early in the 20th century developed differently from any other form of the past. It marched toward a new direction, showing extremely broken appearance from the past. In this modem arts, the focus of visual arts changed to regard utility in arts important, which developed into a visual communication design. Among the various trends of arts early in the 20th century, especially cubism, futurism, dadaism, surrealism, and constructionism have developed centering around de stijl, laying emphasis on the art's utilitarian aspect in human life. The prior style of them had influence on the posterior one another, assuming to reverse the thoughts like the social appearance in the 20th century. They also influenced on the current visual communication design, and these characteristics are closely related to the social phenomenon. In particular, since design is contacting the object 'consumer' at the nearest place, it cannot develop nor change if it neglects the social phenomenon. Like this, the visual communication design early in the 20th century suffered from the World War I and II, and developed in the vortex of political circumstances and values and chaos. The modern senses they showed have taken effect to us who are living in the 21st century to the full until now. And now when we are preparing another new millenium, their coping with the changes are guiding the direction to which the design should advance in the future. In the long run, there was a human being in the center of their thoughts and intentions. In addition, even now when technology has developed and globalized, there's a human being in the center. Also the "newness" what the design pursues does not change the essence of visual communication which conveys idea and concept into a visual form and endows information with order from the primitive days until now. The appearances of that time early in the 20th century and now in the 21st century are much alike. Though the situation which has been unfolded is different each other, they assume a same appearance in lots of political, economical and social changes. In this chaos, culture becomes more important and art makes the culture more plentiful and life more affluent and beautiful. Art is born again through new medium and the visual communication design has performed the role which was played by the art until early in the 20th century. Nonetheless, the modern art and visual offers us instruction. It became an era of largest digital revolution to human kind Since the Industrial Revolution. Thus, this thesis aims at defining for the visual communication design which will fit for another new era to come and investigating the design's way to go by projecting its appearance in the future.
The modem arts early in the 20th century developed differently from any other form of the past. It marched toward a new direction, showing extremely broken appearance from the past. In this modem arts, the focus of visual arts changed to regard utility in arts important, which developed into a visual communication design. Among the various trends of arts early in the 20th century, especially cubism, futurism, dadaism, surrealism, and constructionism have developed centering around de stijl, laying emphasis on the art's utilitarian aspect in human life. The prior style of them had influence on the posterior one another, assuming to reverse the thoughts like the social appearance in the 20th century. They also influenced on the current visual communication design, and these characteristics are closely related to the social phenomenon. In particular, since design is contacting the object 'consumer' at the nearest place, it cannot develop nor change if it neglects the social phenomenon. Like this, the visual communication design early in the 20th century suffered from the World War I and II, and developed in the vortex of political circumstances and values and chaos. The modern senses they showed have taken effect to us who are living in the 21st century to the full until now. And now when we are preparing another new millenium, their coping with the changes are guiding the direction to which the design should advance in the future. In the long run, there was a human being in the center of their thoughts and intentions. In addition, even now when technology has developed and globalized, there's a human being in the center. Also the "newness" what the design pursues does not change the essence of visual communication which conveys idea and concept into a visual form and endows information with order from the primitive days until now. The appearances of that time early in the 20th century and now in the 21st century are much alike. Though the situation which has been unfolded is different each other, they assume a same appearance in lots of political, economical and social changes. In this chaos, culture becomes more important and art makes the culture more plentiful and life more affluent and beautiful. Art is born again through new medium and the visual communication design has performed the role which was played by the art until early in the 20th century. Nonetheless, the modern art and visual offers us instruction. It became an era of largest digital revolution to human kind Since the Industrial Revolution. Thus, this thesis aims at defining for the visual communication design which will fit for another new era to come and investigating the design's way to go by projecting its appearance in the future.
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