유치원은 교육을 목적으로 하는 의사결정의 조직체로써 교육의 목적과 목표를 효과적으로 실현하기 위한 여러가지 의사결정을 하게되며, 이는 행정의 핵심인 활동으로써 조직의 목표달성이나 효율적인 운영에 있어서 중요한 영향을 미친다. 위에서 본 연구는 유치원장이 어떠한 유형의 지도성을 가지며 교사는 어떠한 의사결정에 참여하는지를 알아보고 원장의 지도성 유형은 교사의 의사결정 참여와 어떠한 관계가 있는지를 밝히는데 그 목적을 두고 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 교사가 지각한 원장의 지도성 유형은 어떠한가? 2. 교사의 의사결정 참여는 어떠한가? 3. 교사가 지각한 원장의 지도성 유형과 교사의 의사결정 참여의 관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 전라북도에 소재한 공·사립 유치원에 재직중인 교사 198명을 대상으로 교사의 설문지를 사용하였다. 원장의 지도성 유형검사도구는 Halpin의 지도자 행동 기술 질문지(LBDQ:Leadership Behavior Description on Questionnaire)를 안영혜(1989)가 40개문항으로 구성한 것을 사용하였으며 교사의 의사결정 참여도구는 이향회(1997)가 Resselle등 (1992)이 제작한 의사결정 참여척도(TIPS-2:Teacher ...
유치원은 교육을 목적으로 하는 의사결정의 조직체로써 교육의 목적과 목표를 효과적으로 실현하기 위한 여러가지 의사결정을 하게되며, 이는 행정의 핵심인 활동으로써 조직의 목표달성이나 효율적인 운영에 있어서 중요한 영향을 미친다. 위에서 본 연구는 유치원장이 어떠한 유형의 지도성을 가지며 교사는 어떠한 의사결정에 참여하는지를 알아보고 원장의 지도성 유형은 교사의 의사결정 참여와 어떠한 관계가 있는지를 밝히는데 그 목적을 두고 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 교사가 지각한 원장의 지도성 유형은 어떠한가? 2. 교사의 의사결정 참여는 어떠한가? 3. 교사가 지각한 원장의 지도성 유형과 교사의 의사결정 참여의 관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 전라북도에 소재한 공·사립 유치원에 재직중인 교사 198명을 대상으로 교사의 설문지를 사용하였다. 원장의 지도성 유형검사도구는 Halpin의 지도자 행동 기술 질문지(LBDQ:Leadership Behavior Description on Questionnaire)를 안영혜(1989)가 40개문항으로 구성한 것을 사용하였으며 교사의 의사결정 참여도구는 이향회(1997)가 Resselle등 (1992)이 제작한 의사결정 참여척도(TIPS-2:Teacher Involvement and Participation Scale-version 2)를 기초로 하여 우리나라 실정에 맞게 수정 보완하여 구성한 것을 사용하였다. 본 연구 문제에 따라 빈도와 백분율을 계산하고 X검증, 일원변량분석(one-Way ANOVA)에 의한 F검증을 적용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 보면 다음과 같다. 1. 교사가 지각한 유치원장의 지도성 유형은 전체적으로 비효율형 지도성이 가장 높았고 그 다음은 효율형, 인화중심형, 과업중심형 순으로 나타났다. 설립유형별로 보면 사립유치원은 비효율형이 가장 높고 그 다음은 인화중심형 이고 과업중심형은 가장 낮은 반면 공립유치원은 효율형과 과업중심형이 높고 인화중심형이 가장 낮으며 이러한 공립과 사립간의 지도성 차이는 의미가 있었다. 따라서 사립유치원 교사는 원장의 지도성을 비효율형으로 많이 지각하는 반면 공립 유치원 교사는 원장의 지도성을 효율형과 과업중심형으로 지각하였다. 또한 교사의 경력과 학력에 따라서도 의미 있는 차이가 있었다. 즉, 10년 미만의 경력자는 비효율형으로, 그 이상의 경력자는 효율형으로 지각했고 대졸교사는 전문대졸 교사보다 과업 중심형에 전문대졸 교사는 대졸 교사보다 효율형으로 지각하는 비율이 높았다. 2. 교사의 의사결정 참여도는 사립유치원이 공립유치원보다 높았으나 그 차이는 통계적으로 볼 때 하위 영역별로 의미는 없었다. 설립유형에 따른 사립유치원교사는 목표/비젼/사명의 영역에서 공립유치원보다 의사결정의 참여도가 높았으며 그 차이는 통계적으로 의미가 있었다. 그러나 절차와 구조 촉진의 영역을 제외한 목표/비젼/사명, 기준, 교과과정, 예산, 절차와 구조 촉진, 교직원의 발달 영역에서 사립유치원이 공립유치원보다 높았다. 교사의 경력은 의사결정 참여와 의미 있는 관계가 없었다. 교사의 학력은 전문대졸 교사집단이 대졸 교사집단의 평균보다 높았지만 의미 있는 수준의 아니었다. 3. 교사가 지각한 원장의 지도성 유형은 교사의 의사결정 참여와 관계가 있다. 즉, 교사가 지각한 원장의 지도성 유형이 효율형일 때 교사의 의사결정 참여 활동이 많았다. 그러나 교사들이 비효율형이라고 지각할 때 교사의 의사결정 참여 활동은 가장 적게 일어났다. 하위영역별로 보면 예산을 제외한 목표/비젼/사명, 기준, 교사과정, 절차와 구조 촉진, 교직원의 발달영역에서 교사가 지각한 원장의 지도성이 효율형일 때 의사 결정 참여가 높았으며 비효율형일 때 의사결정 참여가 높았다. 그러나 교사가 원장이 인화 중심적이라고 지각할 때 교사의 의사결정 참여가 높게 이루어지고 과업 중심적인 지도를 한다고 지각할 때는 교사의 의사결정 참여가 낮게 이루어졌다.
유치원은 교육을 목적으로 하는 의사결정의 조직체로써 교육의 목적과 목표를 효과적으로 실현하기 위한 여러가지 의사결정을 하게되며, 이는 행정의 핵심인 활동으로써 조직의 목표달성이나 효율적인 운영에 있어서 중요한 영향을 미친다. 위에서 본 연구는 유치원장이 어떠한 유형의 지도성을 가지며 교사는 어떠한 의사결정에 참여하는지를 알아보고 원장의 지도성 유형은 교사의 의사결정 참여와 어떠한 관계가 있는지를 밝히는데 그 목적을 두고 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 교사가 지각한 원장의 지도성 유형은 어떠한가? 2. 교사의 의사결정 참여는 어떠한가? 3. 교사가 지각한 원장의 지도성 유형과 교사의 의사결정 참여의 관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 전라북도에 소재한 공·사립 유치원에 재직중인 교사 198명을 대상으로 교사의 설문지를 사용하였다. 원장의 지도성 유형검사도구는 Halpin의 지도자 행동 기술 질문지(LBDQ:Leadership Behavior Description on Questionnaire)를 안영혜(1989)가 40개문항으로 구성한 것을 사용하였으며 교사의 의사결정 참여도구는 이향회(1997)가 Resselle등 (1992)이 제작한 의사결정 참여척도(TIPS-2:Teacher Involvement and Participation Scale-version 2)를 기초로 하여 우리나라 실정에 맞게 수정 보완하여 구성한 것을 사용하였다. 본 연구 문제에 따라 빈도와 백분율을 계산하고 X검증, 일원변량분석(one-Way ANOVA)에 의한 F검증을 적용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 보면 다음과 같다. 1. 교사가 지각한 유치원장의 지도성 유형은 전체적으로 비효율형 지도성이 가장 높았고 그 다음은 효율형, 인화중심형, 과업중심형 순으로 나타났다. 설립유형별로 보면 사립유치원은 비효율형이 가장 높고 그 다음은 인화중심형 이고 과업중심형은 가장 낮은 반면 공립유치원은 효율형과 과업중심형이 높고 인화중심형이 가장 낮으며 이러한 공립과 사립간의 지도성 차이는 의미가 있었다. 따라서 사립유치원 교사는 원장의 지도성을 비효율형으로 많이 지각하는 반면 공립 유치원 교사는 원장의 지도성을 효율형과 과업중심형으로 지각하였다. 또한 교사의 경력과 학력에 따라서도 의미 있는 차이가 있었다. 즉, 10년 미만의 경력자는 비효율형으로, 그 이상의 경력자는 효율형으로 지각했고 대졸교사는 전문대졸 교사보다 과업 중심형에 전문대졸 교사는 대졸 교사보다 효율형으로 지각하는 비율이 높았다. 2. 교사의 의사결정 참여도는 사립유치원이 공립유치원보다 높았으나 그 차이는 통계적으로 볼 때 하위 영역별로 의미는 없었다. 설립유형에 따른 사립유치원교사는 목표/비젼/사명의 영역에서 공립유치원보다 의사결정의 참여도가 높았으며 그 차이는 통계적으로 의미가 있었다. 그러나 절차와 구조 촉진의 영역을 제외한 목표/비젼/사명, 기준, 교과과정, 예산, 절차와 구조 촉진, 교직원의 발달 영역에서 사립유치원이 공립유치원보다 높았다. 교사의 경력은 의사결정 참여와 의미 있는 관계가 없었다. 교사의 학력은 전문대졸 교사집단이 대졸 교사집단의 평균보다 높았지만 의미 있는 수준의 아니었다. 3. 교사가 지각한 원장의 지도성 유형은 교사의 의사결정 참여와 관계가 있다. 즉, 교사가 지각한 원장의 지도성 유형이 효율형일 때 교사의 의사결정 참여 활동이 많았다. 그러나 교사들이 비효율형이라고 지각할 때 교사의 의사결정 참여 활동은 가장 적게 일어났다. 하위영역별로 보면 예산을 제외한 목표/비젼/사명, 기준, 교사과정, 절차와 구조 촉진, 교직원의 발달영역에서 교사가 지각한 원장의 지도성이 효율형일 때 의사 결정 참여가 높았으며 비효율형일 때 의사결정 참여가 높았다. 그러나 교사가 원장이 인화 중심적이라고 지각할 때 교사의 의사결정 참여가 높게 이루어지고 과업 중심적인 지도를 한다고 지각할 때는 교사의 의사결정 참여가 낮게 이루어졌다.
Kindergartens, as a decision-making organization aimed at education make various decisions to carry out the purposes and targets of education and have an important influence on the goal achievement and effective operation of an organization. This study deals with what kind of leadership a principal ...
Kindergartens, as a decision-making organization aimed at education make various decisions to carry out the purposes and targets of education and have an important influence on the goal achievement and effective operation of an organization. This study deals with what kind of leadership a principal has and what decision-making teachers take part in and is aimed at revealing if the participation of teachers into making decisions is related to the kind of leadership of principal. Studying points are as follows. 1. How is the kind of leadership of principals that teachers recognize? 2. How is the participation of teachers into making decisions? 3. How is the relation between the kind of leadership and the participation of teachers? 198 teachers, who are working in public and private kindergartens in Chollabukdo, take part in the experiment by means of questionnaires. In testing the kind of leadership, a new version of Halpin's LBDQ which An Young Hye(1989) is used. In testing the participation of teachers into making decisions, a realistic version of Russelle's TIPS re-made by Lee Hyang Hee(1997) is used. The problems are calculated according to frequency and percentage and re applied and analyzed with X-test and F-test based on one-way ANOVA. The results are as follows. 1. In general, teachers found the leadership of principals very ineffective, effective, men' harmony-centered, and work-centered in top-to-bottom order. In private kindergartens, their leadership is ineffective, men' harmony-centered and work-centered in order, while in public ones, their leadership is effective, work-centered and men' s harmony-centered in order. The difference is very significant. Teachers in private kindergartens perceive the leadership ineffective, while teachers in public ones find the leadership effective and work-centered. The difference among teachers' experiences and educational histories is significant, Teachers with experiences of less than 10 years perceive the leadership ineffective and those of more than 10 years effective. 2. The percentage of the participation of teachers into decision-making is higher in private kindergartens than in public ones, but it is not significant in statistics. Teachers in private kindergartens take more part in decision-making in the fields of goal/vision/task than teachers in public ones. The difference is significant Private kindergartens participate in decision-making in the fields of goal/vision/task standard curriculum budget, and development of teachers except for promotion of procedure and structure more than public ones. Teachers' career is not significantly related to the participation into decision-making. 3. The kind of leadership of principals is related to the participation of teachers into decision-making. Teachers take more part in decision-making when they find the leadership effective, while they participate less when it is ineffective, When they perceive the leadership effective in the fields of goal/vision/task standard, curriculum, promotion of procedure and structure, development of teachers except for budget, they take more part, while, when ineffective, lower. But when teachers feel that principals are harmony-centered, their participation is very highs while they feel that principals are work-centered, it is very low.
Kindergartens, as a decision-making organization aimed at education make various decisions to carry out the purposes and targets of education and have an important influence on the goal achievement and effective operation of an organization. This study deals with what kind of leadership a principal has and what decision-making teachers take part in and is aimed at revealing if the participation of teachers into making decisions is related to the kind of leadership of principal. Studying points are as follows. 1. How is the kind of leadership of principals that teachers recognize? 2. How is the participation of teachers into making decisions? 3. How is the relation between the kind of leadership and the participation of teachers? 198 teachers, who are working in public and private kindergartens in Chollabukdo, take part in the experiment by means of questionnaires. In testing the kind of leadership, a new version of Halpin's LBDQ which An Young Hye(1989) is used. In testing the participation of teachers into making decisions, a realistic version of Russelle's TIPS re-made by Lee Hyang Hee(1997) is used. The problems are calculated according to frequency and percentage and re applied and analyzed with X-test and F-test based on one-way ANOVA. The results are as follows. 1. In general, teachers found the leadership of principals very ineffective, effective, men' harmony-centered, and work-centered in top-to-bottom order. In private kindergartens, their leadership is ineffective, men' harmony-centered and work-centered in order, while in public ones, their leadership is effective, work-centered and men' s harmony-centered in order. The difference is very significant. Teachers in private kindergartens perceive the leadership ineffective, while teachers in public ones find the leadership effective and work-centered. The difference among teachers' experiences and educational histories is significant, Teachers with experiences of less than 10 years perceive the leadership ineffective and those of more than 10 years effective. 2. The percentage of the participation of teachers into decision-making is higher in private kindergartens than in public ones, but it is not significant in statistics. Teachers in private kindergartens take more part in decision-making in the fields of goal/vision/task than teachers in public ones. The difference is significant Private kindergartens participate in decision-making in the fields of goal/vision/task standard curriculum budget, and development of teachers except for promotion of procedure and structure more than public ones. Teachers' career is not significantly related to the participation into decision-making. 3. The kind of leadership of principals is related to the participation of teachers into decision-making. Teachers take more part in decision-making when they find the leadership effective, while they participate less when it is ineffective, When they perceive the leadership effective in the fields of goal/vision/task standard, curriculum, promotion of procedure and structure, development of teachers except for budget, they take more part, while, when ineffective, lower. But when teachers feel that principals are harmony-centered, their participation is very highs while they feel that principals are work-centered, it is very low.
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