19세기 이후 아동중심 교육관에 근거한 대대적인 교육 개혁은 이전까지의 교육을 전통적 교육이라 칭하면서, 그 동안 당연하게 받아들여졌던 교육의 여러 양태들에 문제를 제기하였다. 전통적인 교육에 대한 비판과 문제의식으로 등장한 배경 때문에 아동중심 교육은 전통적 교육과 대립되는 논의로 인식되었다. 또한 아동중심 교육의 이론적 원리가 제대로 분석되거나 이해되지 않은 상태에서 교육 현장에 적용됨에 따라 아동중심 교육은 전통적 교육과는 반대 극단에서 교육의 문제를 초래하여 전통적 교육의 비판을 받게 되었다.
교육에 대하여 하나의 정의가 존재할 수 없듯이, 교육은 다양한 측면에서 복합적으로 이해되어야 한다. 일반적으로 아동중심 교육과 전통적 교육이 대립되는 교육관으로 이해되고 있지만, 각각의 관점에서 중시하는 교육의 개념들은 교육에서 양자택일 할 수 없는 중요한 것이다. 따라서 이 두 관점이 교육의 다양한 양상을 설명해주는 상호 보완적인 관점으로 이해될 경우, 복합적인 교육을 훨씬 잘 설명 할 수 있을 것이다.
두 교육관의 상호보완적 이해의 가능성을 고찰해 보기 위하여, 본 논의에서는 먼저 아동중심 교육에서 제기한 전통적 교육의 특징이 무엇인가를 살펴보았다. 아동중심 교육에서 비판한 전통적 교육의 특징은 다음과 같이 세 가지로 정리된다. 첫째, 교육의 대상이 되는 아동에 대한 이해가 없다는 점이다. 학습자는 엄격한 훈련과 무조건적인 복종에 의하여 성인이 기대하는 대로 변화 및 교정되어야 하는 미성숙한 인간일 뿐이었다. 둘째, 아동기의 고유한 발달단계가 존재하며, 이에 따라 학습 수준이 다르다는 것이 인정되지 않는다는 점이다. 전통적 교육은 성인이 되기 위해 필요하다고 판단된 교육내용들을 학습자의 능력이나 수준에 관계없이, 무조건적으로 주입하는 것을 교육이라고 간주하였다. 이러한 상황에서 학습자는 자신이 이해하지 못하는 것을 받아들여야만 하기 때문에, 학습내용을 왜곡시켜 해석하거나, 단편적인 내용을 무조건 암기하는 데에 그치는 결과가 초래된 것이다. 셋째, 학습자의 능동적이고 주체적인 앎의 과정이 인정되지 않는다는 점이다. 전통적 교육에서 절대적 가치를 지닌 교육내용으로 제시하는 전통과 문화 유산, 그리고 완전한 지식 등을 자신의 것으로 만들어야 하는 학습자는 이러한 내용들에 대하여 의문을 가지거나 나름대로의 해석을 할 수 없는 존재였다. 그러나 아동중심 교육관에 있어서의 학습자는 자신의 발달 수준에 입각하여, 외부와의 상호작용을 통하여 스스로 지식을 구성해 가는 존재이다. 결국 전통적 교육은 학습자의 능동적인 내면화 과정을 인정하지 않음으로써, 외부에서 부과되는 지식을 학습자가 수동적으로 수용할 것을 상정한 교육이라는 점에서 아동중심 교육과 대조를 이룬다. 결국 아동중심 교육의 관점에서 본다면, 학습자의 경험이나 활동, 흥미와 관심은 교육을 방해하는 요소로 간주하여 획일적이고 기계적인 학습을 강요해온 비교육적인 교육형태라고 평가된다.
전통적 교육에 대한 이와 같은 문제 의식에서 출발한 아동중심 교육은 19세기말 신교육(新敎育) 운동, 진보주의 교육 등으로 구체화되어 나타났다. 그러나 전통적 교육에 대한 강한 불만과 비판의식에서 등장한 만큼, 아동중심 교육으로의 전환은 교육 현장에서 전통적 교육을 무조건적으로 배격하는 양상으로 나타났다. 아동의 본성에 대한 극단적인 신뢰와 아동의 자유에 대한 무조건적인 인정은 교육에서 교사를 방임자로 만들었으며, 학습자에게 내용선택권을 주어야 한다는 신념은 교육내용의 가치판단의 과정과 지식과 전통의 가치를 소홀히 다루게 하였다.
극단적인 아동중심 교육은 지식과 전통을 소홀히 하고, 기초학력의 저하를 초래하였다는 비판을 받게 되었다. 1930년대 이후 세계대전과 경제공황 등의 사회적 위기와 맞물려 점점 아동중심 교육에 대한 신뢰가 무너져 갔다. 이후 1957년 소련의 무인인공위성 발사 성공의 충격으로, 미국에서는 대대적인 교육개혁이 단행되어 학문중심 교육으로 전환되는 시점이 되었다. 학문중심 교육은 지식과 학문을 다시 교육의 중심으로 간주하였으며, 이에 따라 교과의 의미가 강화되었다. 그러나 이러한 전환은 또다시 지식과 교과만을 강조함으로써 획일적, 기계적인 교육을 양산하게 되었고, 인간이 소외되는 교육을 야기시켰다는 비판을 받게 되었다.
이러한 상황에서 1970년대에 이르러 영국과 미국에서는 아동중심 교육관에 근거한 비형식 교육, 열린교육이 등장하게 되었으며, 이는 한국과 일본 등 아시아 국가들에도 영향을 주었다. 그러나 이들은 교육의 방법론적인 측면과 물리·환경적 측면에 초점을 맞춘 교육을 행함으로써, 교육내용의 질적 수준에서 전통적 교육의 비판을 받게 되었다.
이러한 반목적인 흐름은 아동중심 교육과 전통적 교육을 상호 대립된 관점으로 이해할 때 초래된 현상이다. 특히 교육현장에서 이들 교육관이 중요시하고 있는 교육원리들이 피상적, 상식적 수준에서 적용됨에 따라 극단적인 문제는 반복되어 왔다. 아동을 존중한다는 것은 아동에 의하여 교육이 좌우된다는 것을 의미하지 않는다. 또한 지식을 강조한다고 해서 아동에게 일방적으로 지식을 주입할 것을 주장하는 것도 아니다. 그러나 아동중심 교육과 전통적 교육은 교육 실제에서 '이것 아니면 저것'이라는 흑백 논리로, 이원적인 대립을 강조하는 상식 수준의 해석만을 받아들였다.
이러한 대립된 관계를 보완의 관계로 전환하기 위하여 특히 각 교육원리가 중시하는 개념들을 살펴볼 필요가 있다고 판단되었다. 교육원리들이 상식 수준에서 극단적으로 해석되어온 것이 원래의 의미로 적용된다면, 아동중심 교육과 전통적 교육의 상호보완의 관계가 가능하기 때문이다. 먼저 지식관의 변화로 인한 지식과 경험의 통합 가능성을 살펴보았다. 이를 위하여 특히 아동중심 교육의 대표적 학자이면서 동시에 극단적인 아동중심 교육을 비판한 ...
19세기 이후 아동중심 교육관에 근거한 대대적인 교육 개혁은 이전까지의 교육을 전통적 교육이라 칭하면서, 그 동안 당연하게 받아들여졌던 교육의 여러 양태들에 문제를 제기하였다. 전통적인 교육에 대한 비판과 문제의식으로 등장한 배경 때문에 아동중심 교육은 전통적 교육과 대립되는 논의로 인식되었다. 또한 아동중심 교육의 이론적 원리가 제대로 분석되거나 이해되지 않은 상태에서 교육 현장에 적용됨에 따라 아동중심 교육은 전통적 교육과는 반대 극단에서 교육의 문제를 초래하여 전통적 교육의 비판을 받게 되었다.
교육에 대하여 하나의 정의가 존재할 수 없듯이, 교육은 다양한 측면에서 복합적으로 이해되어야 한다. 일반적으로 아동중심 교육과 전통적 교육이 대립되는 교육관으로 이해되고 있지만, 각각의 관점에서 중시하는 교육의 개념들은 교육에서 양자택일 할 수 없는 중요한 것이다. 따라서 이 두 관점이 교육의 다양한 양상을 설명해주는 상호 보완적인 관점으로 이해될 경우, 복합적인 교육을 훨씬 잘 설명 할 수 있을 것이다.
두 교육관의 상호보완적 이해의 가능성을 고찰해 보기 위하여, 본 논의에서는 먼저 아동중심 교육에서 제기한 전통적 교육의 특징이 무엇인가를 살펴보았다. 아동중심 교육에서 비판한 전통적 교육의 특징은 다음과 같이 세 가지로 정리된다. 첫째, 교육의 대상이 되는 아동에 대한 이해가 없다는 점이다. 학습자는 엄격한 훈련과 무조건적인 복종에 의하여 성인이 기대하는 대로 변화 및 교정되어야 하는 미성숙한 인간일 뿐이었다. 둘째, 아동기의 고유한 발달단계가 존재하며, 이에 따라 학습 수준이 다르다는 것이 인정되지 않는다는 점이다. 전통적 교육은 성인이 되기 위해 필요하다고 판단된 교육내용들을 학습자의 능력이나 수준에 관계없이, 무조건적으로 주입하는 것을 교육이라고 간주하였다. 이러한 상황에서 학습자는 자신이 이해하지 못하는 것을 받아들여야만 하기 때문에, 학습내용을 왜곡시켜 해석하거나, 단편적인 내용을 무조건 암기하는 데에 그치는 결과가 초래된 것이다. 셋째, 학습자의 능동적이고 주체적인 앎의 과정이 인정되지 않는다는 점이다. 전통적 교육에서 절대적 가치를 지닌 교육내용으로 제시하는 전통과 문화 유산, 그리고 완전한 지식 등을 자신의 것으로 만들어야 하는 학습자는 이러한 내용들에 대하여 의문을 가지거나 나름대로의 해석을 할 수 없는 존재였다. 그러나 아동중심 교육관에 있어서의 학습자는 자신의 발달 수준에 입각하여, 외부와의 상호작용을 통하여 스스로 지식을 구성해 가는 존재이다. 결국 전통적 교육은 학습자의 능동적인 내면화 과정을 인정하지 않음으로써, 외부에서 부과되는 지식을 학습자가 수동적으로 수용할 것을 상정한 교육이라는 점에서 아동중심 교육과 대조를 이룬다. 결국 아동중심 교육의 관점에서 본다면, 학습자의 경험이나 활동, 흥미와 관심은 교육을 방해하는 요소로 간주하여 획일적이고 기계적인 학습을 강요해온 비교육적인 교육형태라고 평가된다.
전통적 교육에 대한 이와 같은 문제 의식에서 출발한 아동중심 교육은 19세기말 신교육(新敎育) 운동, 진보주의 교육 등으로 구체화되어 나타났다. 그러나 전통적 교육에 대한 강한 불만과 비판의식에서 등장한 만큼, 아동중심 교육으로의 전환은 교육 현장에서 전통적 교육을 무조건적으로 배격하는 양상으로 나타났다. 아동의 본성에 대한 극단적인 신뢰와 아동의 자유에 대한 무조건적인 인정은 교육에서 교사를 방임자로 만들었으며, 학습자에게 내용선택권을 주어야 한다는 신념은 교육내용의 가치판단의 과정과 지식과 전통의 가치를 소홀히 다루게 하였다.
극단적인 아동중심 교육은 지식과 전통을 소홀히 하고, 기초학력의 저하를 초래하였다는 비판을 받게 되었다. 1930년대 이후 세계대전과 경제공황 등의 사회적 위기와 맞물려 점점 아동중심 교육에 대한 신뢰가 무너져 갔다. 이후 1957년 소련의 무인인공위성 발사 성공의 충격으로, 미국에서는 대대적인 교육개혁이 단행되어 학문중심 교육으로 전환되는 시점이 되었다. 학문중심 교육은 지식과 학문을 다시 교육의 중심으로 간주하였으며, 이에 따라 교과의 의미가 강화되었다. 그러나 이러한 전환은 또다시 지식과 교과만을 강조함으로써 획일적, 기계적인 교육을 양산하게 되었고, 인간이 소외되는 교육을 야기시켰다는 비판을 받게 되었다.
이러한 상황에서 1970년대에 이르러 영국과 미국에서는 아동중심 교육관에 근거한 비형식 교육, 열린교육이 등장하게 되었으며, 이는 한국과 일본 등 아시아 국가들에도 영향을 주었다. 그러나 이들은 교육의 방법론적인 측면과 물리·환경적 측면에 초점을 맞춘 교육을 행함으로써, 교육내용의 질적 수준에서 전통적 교육의 비판을 받게 되었다.
이러한 반목적인 흐름은 아동중심 교육과 전통적 교육을 상호 대립된 관점으로 이해할 때 초래된 현상이다. 특히 교육현장에서 이들 교육관이 중요시하고 있는 교육원리들이 피상적, 상식적 수준에서 적용됨에 따라 극단적인 문제는 반복되어 왔다. 아동을 존중한다는 것은 아동에 의하여 교육이 좌우된다는 것을 의미하지 않는다. 또한 지식을 강조한다고 해서 아동에게 일방적으로 지식을 주입할 것을 주장하는 것도 아니다. 그러나 아동중심 교육과 전통적 교육은 교육 실제에서 '이것 아니면 저것'이라는 흑백 논리로, 이원적인 대립을 강조하는 상식 수준의 해석만을 받아들였다.
이러한 대립된 관계를 보완의 관계로 전환하기 위하여 특히 각 교육원리가 중시하는 개념들을 살펴볼 필요가 있다고 판단되었다. 교육원리들이 상식 수준에서 극단적으로 해석되어온 것이 원래의 의미로 적용된다면, 아동중심 교육과 전통적 교육의 상호보완의 관계가 가능하기 때문이다. 먼저 지식관의 변화로 인한 지식과 경험의 통합 가능성을 살펴보았다. 이를 위하여 특히 아동중심 교육의 대표적 학자이면서 동시에 극단적인 아동중심 교육을 비판한 듀이의 경험 개념을 고찰하였다. 듀이의 경험은 극단적인 아동중심 교육에서 보여지듯이 단편적인 행위의 나열이 아니다. 행위를 하고 그 결과를 당하는 일련의 과정이며, 그 관계를 예측하고 인지하는 사고의 과정이 필수적으로 개입되는 것이다. 따라서 인간의 인지적 능력이 듀이 경험에서 필수적으로 요구된다. 이러한 경험 개념을 토대로 듀이에게 있어서 지식은 '탐구 연속성'을 특성으로 하는 것으로, 고정불변의 완전한 결과물이 아니라 다음 지식을 가능하게 하는 시작점이 되고, 탐구의 과정에서 지속적으로 변화되는 것을 의미한다. 다음으로 교수학습 상황을 살펴보았다. 교사주도의 '강의수업'과 학습자 주도의 '발견학습'의 대립되는 실태와 그 본래 의미를 보고자 하였다. 디어든(R.F.Dearden)이 분석하였듯이 강의 없는 발견은, 그것을 조직하고 이론화할 능력 수준에 이르지 못한 학습자에겐 단편적인 결과들의 나열에 불과하다. 또한 학습자의 주체적인 발견의 과정이 없는 강의나 설명은, 무비판적이고 수동적인 학습자를 양산할 뿐이다. 교사의 개입은 학습자의 활동과 발견의 과정에서 적절하게 나타나야 한다. 이를 디어든은 '언어를 미묘하게 구사하여 경험을 안내하는 일(guides experience, by the subtle use of language)'이라고 표현하였다. 교사는 학습자가 발견해야 할 내용에 관하여 질문을 하고 힌트를 주는 일들을 지속적으로 해야 하는 것이다. 이러한 교수학습 상황에서 교사와 학습자간의 복합적인 상호작용은 오크셔트(M.Oakeshott)에 의해서도 지적된다. 결국 교수학습의 상황에서, 아동중심 교육과 전통적 교육의 양자택일을 요구하는 대립된 이해는, 교수방법에 있어서도 양분화 된 양상을 초래하는데, 각각의 방법들은 수업 상황에서 복합적으로 상호작용하면서 나타나는 이원화될 수 없는 것이다.
교육원리를 재해석한 결과, 지식과 경험, 그리고 교수학습 상황에서 교사와 학습자는 대립된 관계가 아니다. 이들은 교육 현장에서 서로 통합적인 관계를 갖고 적용되어야만 하는 것이었다. 극단적인 아동중심 교육과 전통적 교육은 각 교육원리들이 내포하고 있는 통합적 이해가 결여된 결과이다. 따라서 아동중심 교육과 전통적 교육은 교육원리나 개념에 있어서 대립되어진 관계가 아니라, 교육현상을 설명하는 다양한 관점으로 서로 종합될 수 있는 것이다.
오늘날 사회경제적 위기와 지식정보화 사회라는 미래사회를 염두 해 두고 또다시 교육개혁이 단행되고 있다. 그리고 사회적 위기에 직면하게 되면 역사적으로 그래왔듯이 아동중심 교육에서 지식교육으로 전환되는 추세가 반복되고 있다. 영국과 미국이 신보수주의라 하여, 1980년대 후반부터 국가 정책적으로 기초교육과 지식교육을 강조하는 추세로 나타났으며, 한국도 사회경제적 이익을 창출하길 기대하는 창조적 지식을 강조하는 교육으로 전환되고 있다.
따라서 사회변동과 맞물린 국가 위기의식이 고조됨에 따라 교육에서 반복되는 전통적 교육에서 강조하는 지식중심 교육으로 전환하는 추세에 있어서, 극단적인 전통적 교육의 결과를 방지하기 위해서는 아동중심 교육관과 전통적 교육관을 상호보완적 관계로 이해하는 관점의 전환이 요청된다.
19세기 이후 아동중심 교육관에 근거한 대대적인 교육 개혁은 이전까지의 교육을 전통적 교육이라 칭하면서, 그 동안 당연하게 받아들여졌던 교육의 여러 양태들에 문제를 제기하였다. 전통적인 교육에 대한 비판과 문제의식으로 등장한 배경 때문에 아동중심 교육은 전통적 교육과 대립되는 논의로 인식되었다. 또한 아동중심 교육의 이론적 원리가 제대로 분석되거나 이해되지 않은 상태에서 교육 현장에 적용됨에 따라 아동중심 교육은 전통적 교육과는 반대 극단에서 교육의 문제를 초래하여 전통적 교육의 비판을 받게 되었다.
교육에 대하여 하나의 정의가 존재할 수 없듯이, 교육은 다양한 측면에서 복합적으로 이해되어야 한다. 일반적으로 아동중심 교육과 전통적 교육이 대립되는 교육관으로 이해되고 있지만, 각각의 관점에서 중시하는 교육의 개념들은 교육에서 양자택일 할 수 없는 중요한 것이다. 따라서 이 두 관점이 교육의 다양한 양상을 설명해주는 상호 보완적인 관점으로 이해될 경우, 복합적인 교육을 훨씬 잘 설명 할 수 있을 것이다.
두 교육관의 상호보완적 이해의 가능성을 고찰해 보기 위하여, 본 논의에서는 먼저 아동중심 교육에서 제기한 전통적 교육의 특징이 무엇인가를 살펴보았다. 아동중심 교육에서 비판한 전통적 교육의 특징은 다음과 같이 세 가지로 정리된다. 첫째, 교육의 대상이 되는 아동에 대한 이해가 없다는 점이다. 학습자는 엄격한 훈련과 무조건적인 복종에 의하여 성인이 기대하는 대로 변화 및 교정되어야 하는 미성숙한 인간일 뿐이었다. 둘째, 아동기의 고유한 발달단계가 존재하며, 이에 따라 학습 수준이 다르다는 것이 인정되지 않는다는 점이다. 전통적 교육은 성인이 되기 위해 필요하다고 판단된 교육내용들을 학습자의 능력이나 수준에 관계없이, 무조건적으로 주입하는 것을 교육이라고 간주하였다. 이러한 상황에서 학습자는 자신이 이해하지 못하는 것을 받아들여야만 하기 때문에, 학습내용을 왜곡시켜 해석하거나, 단편적인 내용을 무조건 암기하는 데에 그치는 결과가 초래된 것이다. 셋째, 학습자의 능동적이고 주체적인 앎의 과정이 인정되지 않는다는 점이다. 전통적 교육에서 절대적 가치를 지닌 교육내용으로 제시하는 전통과 문화 유산, 그리고 완전한 지식 등을 자신의 것으로 만들어야 하는 학습자는 이러한 내용들에 대하여 의문을 가지거나 나름대로의 해석을 할 수 없는 존재였다. 그러나 아동중심 교육관에 있어서의 학습자는 자신의 발달 수준에 입각하여, 외부와의 상호작용을 통하여 스스로 지식을 구성해 가는 존재이다. 결국 전통적 교육은 학습자의 능동적인 내면화 과정을 인정하지 않음으로써, 외부에서 부과되는 지식을 학습자가 수동적으로 수용할 것을 상정한 교육이라는 점에서 아동중심 교육과 대조를 이룬다. 결국 아동중심 교육의 관점에서 본다면, 학습자의 경험이나 활동, 흥미와 관심은 교육을 방해하는 요소로 간주하여 획일적이고 기계적인 학습을 강요해온 비교육적인 교육형태라고 평가된다.
전통적 교육에 대한 이와 같은 문제 의식에서 출발한 아동중심 교육은 19세기말 신교육(新敎育) 운동, 진보주의 교육 등으로 구체화되어 나타났다. 그러나 전통적 교육에 대한 강한 불만과 비판의식에서 등장한 만큼, 아동중심 교육으로의 전환은 교육 현장에서 전통적 교육을 무조건적으로 배격하는 양상으로 나타났다. 아동의 본성에 대한 극단적인 신뢰와 아동의 자유에 대한 무조건적인 인정은 교육에서 교사를 방임자로 만들었으며, 학습자에게 내용선택권을 주어야 한다는 신념은 교육내용의 가치판단의 과정과 지식과 전통의 가치를 소홀히 다루게 하였다.
극단적인 아동중심 교육은 지식과 전통을 소홀히 하고, 기초학력의 저하를 초래하였다는 비판을 받게 되었다. 1930년대 이후 세계대전과 경제공황 등의 사회적 위기와 맞물려 점점 아동중심 교육에 대한 신뢰가 무너져 갔다. 이후 1957년 소련의 무인인공위성 발사 성공의 충격으로, 미국에서는 대대적인 교육개혁이 단행되어 학문중심 교육으로 전환되는 시점이 되었다. 학문중심 교육은 지식과 학문을 다시 교육의 중심으로 간주하였으며, 이에 따라 교과의 의미가 강화되었다. 그러나 이러한 전환은 또다시 지식과 교과만을 강조함으로써 획일적, 기계적인 교육을 양산하게 되었고, 인간이 소외되는 교육을 야기시켰다는 비판을 받게 되었다.
이러한 상황에서 1970년대에 이르러 영국과 미국에서는 아동중심 교육관에 근거한 비형식 교육, 열린교육이 등장하게 되었으며, 이는 한국과 일본 등 아시아 국가들에도 영향을 주었다. 그러나 이들은 교육의 방법론적인 측면과 물리·환경적 측면에 초점을 맞춘 교육을 행함으로써, 교육내용의 질적 수준에서 전통적 교육의 비판을 받게 되었다.
이러한 반목적인 흐름은 아동중심 교육과 전통적 교육을 상호 대립된 관점으로 이해할 때 초래된 현상이다. 특히 교육현장에서 이들 교육관이 중요시하고 있는 교육원리들이 피상적, 상식적 수준에서 적용됨에 따라 극단적인 문제는 반복되어 왔다. 아동을 존중한다는 것은 아동에 의하여 교육이 좌우된다는 것을 의미하지 않는다. 또한 지식을 강조한다고 해서 아동에게 일방적으로 지식을 주입할 것을 주장하는 것도 아니다. 그러나 아동중심 교육과 전통적 교육은 교육 실제에서 '이것 아니면 저것'이라는 흑백 논리로, 이원적인 대립을 강조하는 상식 수준의 해석만을 받아들였다.
이러한 대립된 관계를 보완의 관계로 전환하기 위하여 특히 각 교육원리가 중시하는 개념들을 살펴볼 필요가 있다고 판단되었다. 교육원리들이 상식 수준에서 극단적으로 해석되어온 것이 원래의 의미로 적용된다면, 아동중심 교육과 전통적 교육의 상호보완의 관계가 가능하기 때문이다. 먼저 지식관의 변화로 인한 지식과 경험의 통합 가능성을 살펴보았다. 이를 위하여 특히 아동중심 교육의 대표적 학자이면서 동시에 극단적인 아동중심 교육을 비판한 듀이의 경험 개념을 고찰하였다. 듀이의 경험은 극단적인 아동중심 교육에서 보여지듯이 단편적인 행위의 나열이 아니다. 행위를 하고 그 결과를 당하는 일련의 과정이며, 그 관계를 예측하고 인지하는 사고의 과정이 필수적으로 개입되는 것이다. 따라서 인간의 인지적 능력이 듀이 경험에서 필수적으로 요구된다. 이러한 경험 개념을 토대로 듀이에게 있어서 지식은 '탐구 연속성'을 특성으로 하는 것으로, 고정불변의 완전한 결과물이 아니라 다음 지식을 가능하게 하는 시작점이 되고, 탐구의 과정에서 지속적으로 변화되는 것을 의미한다. 다음으로 교수학습 상황을 살펴보았다. 교사주도의 '강의수업'과 학습자 주도의 '발견학습'의 대립되는 실태와 그 본래 의미를 보고자 하였다. 디어든(R.F.Dearden)이 분석하였듯이 강의 없는 발견은, 그것을 조직하고 이론화할 능력 수준에 이르지 못한 학습자에겐 단편적인 결과들의 나열에 불과하다. 또한 학습자의 주체적인 발견의 과정이 없는 강의나 설명은, 무비판적이고 수동적인 학습자를 양산할 뿐이다. 교사의 개입은 학습자의 활동과 발견의 과정에서 적절하게 나타나야 한다. 이를 디어든은 '언어를 미묘하게 구사하여 경험을 안내하는 일(guides experience, by the subtle use of language)'이라고 표현하였다. 교사는 학습자가 발견해야 할 내용에 관하여 질문을 하고 힌트를 주는 일들을 지속적으로 해야 하는 것이다. 이러한 교수학습 상황에서 교사와 학습자간의 복합적인 상호작용은 오크셔트(M.Oakeshott)에 의해서도 지적된다. 결국 교수학습의 상황에서, 아동중심 교육과 전통적 교육의 양자택일을 요구하는 대립된 이해는, 교수방법에 있어서도 양분화 된 양상을 초래하는데, 각각의 방법들은 수업 상황에서 복합적으로 상호작용하면서 나타나는 이원화될 수 없는 것이다.
교육원리를 재해석한 결과, 지식과 경험, 그리고 교수학습 상황에서 교사와 학습자는 대립된 관계가 아니다. 이들은 교육 현장에서 서로 통합적인 관계를 갖고 적용되어야만 하는 것이었다. 극단적인 아동중심 교육과 전통적 교육은 각 교육원리들이 내포하고 있는 통합적 이해가 결여된 결과이다. 따라서 아동중심 교육과 전통적 교육은 교육원리나 개념에 있어서 대립되어진 관계가 아니라, 교육현상을 설명하는 다양한 관점으로 서로 종합될 수 있는 것이다.
오늘날 사회경제적 위기와 지식정보화 사회라는 미래사회를 염두 해 두고 또다시 교육개혁이 단행되고 있다. 그리고 사회적 위기에 직면하게 되면 역사적으로 그래왔듯이 아동중심 교육에서 지식교육으로 전환되는 추세가 반복되고 있다. 영국과 미국이 신보수주의라 하여, 1980년대 후반부터 국가 정책적으로 기초교육과 지식교육을 강조하는 추세로 나타났으며, 한국도 사회경제적 이익을 창출하길 기대하는 창조적 지식을 강조하는 교육으로 전환되고 있다.
따라서 사회변동과 맞물린 국가 위기의식이 고조됨에 따라 교육에서 반복되는 전통적 교육에서 강조하는 지식중심 교육으로 전환하는 추세에 있어서, 극단적인 전통적 교육의 결과를 방지하기 위해서는 아동중심 교육관과 전통적 교육관을 상호보완적 관계로 이해하는 관점의 전환이 요청된다.
After the 19th century when great educational reformation took place on the basis of child-centered educational standpoint, many aspects of the educations that used to be accepted as a natural or norm has been questioned as problems. Since there was birth of criticisms on the traditional educational...
After the 19th century when great educational reformation took place on the basis of child-centered educational standpoint, many aspects of the educations that used to be accepted as a natural or norm has been questioned as problems. Since there was birth of criticisms on the traditional educational methodology, child-centered education has been recognized as confronting aspect of the conventional education. Moreover, as the theoretical concept of child-centered education was applied to the classes without properly analyzed nor understood that it caused great problems and was criticized for confronting the traditional educational methodology.
Nevertheless, since there is not one correct theory explaining the whole education in general, education should be understood and viewed in various facets. Therefore, although child-centered education and conventional education has been considered two confronting issues, on the contrary, this can also describe the variety of relation to mutually benefiting each other.
To discuss the mutual beneficial possibilities of the two educational concepts, I would like to discuss the features of traditional education from the eye of child-centered education first. The features of traditional education in which child-centered education criticized was that traditional education does not have the full understanding of the child itself, which is the important objective of the education. The learner usually had to endure harsh training and often considered as immature individuals who must obey to the standard of the teachers, so called, "adults". Secondly, traditional education does not value the development stage for a child, thus, traditional education did not consider the fact that there are different levels for learners. Therefore, traditional education has inputted all the contents that are considered important for the learner to become an educated adults without having to scrutinize the learner's own abilities. Learners, in fact, had to accept the teachings that may or may not fit to their learning levels, and it has resulted distorting the study materials, and also led students to merely memorizing every contents. Thirdly, individuality of the students to learning process was not acknowledged. Learners had to accept the absolute knowledge, which has the absolute value of the tradition and cultural inheritance without having to question or interpret themselves. On the contrary, child-centered education aims at letting the learner to formulate his or her knowledge on the basis of individual's developmental level and through the help of external reciprocity. Consequently, traditional method of education disregards the voluntary internal growth phase of the individual that it only requires learners to passively accept the given knowledge. Therefore, learner's experience, activity, and interest were considered obstacles in learning, and education has become a standardized and mechanical routine.
Aware of such problems that traditional method employed, the child-centered education has evolved to actualize in New Education Movement and Progressive Education end of the 19th century. However, since the child-centered education was emerged from the strong criticism of the traditional education that child-centered education tended to refuse anything related to the traditional method of education. As the unconditional trust of the child's own nature and unqualified freedom given to a child led the teachers' role to be noninterfering and "hands-off." The concept of rendering rights to choose for learners resulted neglecting the tradition, knowledge and judgement of value.
These radical child-centered education has been criticized for neglecting the knowledge and tradition, as well as downgrading the fundamental schooling. Moreover, with the great societal fear of economic depression and World War after 30s, the child-centered education has gradually lost the trust. A major reformation of education which began focusing on the knowledge-based education took place after the successful launch of Soviet Union's pilotless satellite in 1957. The knowledge-based education which is rooted from the traditional method of education, considered knowledge and pursuit of learning as the core of education. Thus, study materials were more emphasized than before. However, this turn-over also created problem in emphasizing solely on the knowledge and curriculum and bore again, standardized, and mechanical educational system which was criticized for alienating humankind.
In the mean time, non-formal, open educational method based on the child-centered education has emerged from Great Britain and the U.S. in 70s, which also influenced Asian countries including Korea and Japan. However, this new approach is focused on the methodology and physical/environmental aspect that due to lack in quality content, it was also criticized from traditional educational perspective.
The on-going antagonism has been generated when we view the child-centered education vs. traditional education as two contrasting, and confronting issues. These educational principles are applied to classes and schools in superficial and common-knowledge ways that these radical problems were constantly recurring. Respecting children does not indicate the method of education to be determined by children, and also emphasizing the knowledge does not indicate cramming every knowledge to a child. However, these two contrasting theories have been acknowledged as a black and white logic to be accepted as a common sense.
In order to transform this confronting relation to mutually benefiting relations, it is important to study the concept of each educational principle. As the educational principles has been interpreted only as common senses that if these theories can be applied to classes with its original objective and purposes, these two theories can also become mutually benefiting relationship. In order to fully scrutinize the two contrasting theories, I would like to discuss Dewey's concept of experience education, who criticized radical child-centered education theory. Dewey's experience is not an array of sketch of acts. Dewey's experience is more of doing acts and the process according to the result, which also incorporates thinking process that expects and perceives the very relations. Therefore, according to Dewey, individual's perceiving ability is an essential part of Dewey's experience. According to Dewey, knowledge is "continual research" process that it is not a complete solution, rather, a starting point for upcoming and new knowledge to be changed constantly in the research process.
The next educational methodology, I would like to discuss about confronting nature between 'lectures' and 'discovery learning' and define the original meanings of both. As Dearden has analyzed, any new discoveries without lecture is merely an array of collection of results to learners who cannot organize and theorize it by themselves. Moreover, lectures and explanation without learner's own discovering experience or process can create non-critical and passive learners only. Teacher's intervention should be properly held during the learner's activities and discovery process. Dearden expresses it as, "Guides experience, by the subtle use of language". Teachers should continuously ask give hints about contents that learners can discover. Consequently, contrast in understanding which requires to choose between child-centered vs. traditional education, which also caused divided opinion on teaching methods, and each method should be integrated to mutually benefiting each other.
After redefining the principle of the education, these concepts should be applied to the learning field with integrating relations. Radical child-centered and traditional education can be the result of lacking the full understanding of each educational principles that they originally intended. Therefore, the confronting and contrasting two theories can be understood in terms of mutually beneficial relations.
These days, due to economic crisis, and digital and knowledge-information- based society, the great educational reformation will likely take place again. Moreover, when there is societal crisis, as the history tells, trends in transforming from child-centered education to traditional education is recurring. Great Britain, and the U.S. are focusing fundamental education and knowledge-based education as a means of national policy, starting from end of 80s as a part of neo-conservatism. Also, Korea is following its trends of emphasizing creative knowledge which expects to generate economic profits.
Therefore, as the national crisis awareness is soaring along with societal fluctuation, in order to prevent radical traditional education result, which is recurring in emphasizing knowledge-based education, it is important to understand the child-centered education and traditional education as a mutually benefiting concepts.
As I have reinterpreted principals of education, the educational content and methodology are contrary to each other that these supposed concepts should be applied with the mutually incorporated in the classes. The radical approach of child-centered education and traditional education can be the result of lacking the full understanding of principals for each educational methods.
After the 19th century when great educational reformation took place on the basis of child-centered educational standpoint, many aspects of the educations that used to be accepted as a natural or norm has been questioned as problems. Since there was birth of criticisms on the traditional educational methodology, child-centered education has been recognized as confronting aspect of the conventional education. Moreover, as the theoretical concept of child-centered education was applied to the classes without properly analyzed nor understood that it caused great problems and was criticized for confronting the traditional educational methodology.
Nevertheless, since there is not one correct theory explaining the whole education in general, education should be understood and viewed in various facets. Therefore, although child-centered education and conventional education has been considered two confronting issues, on the contrary, this can also describe the variety of relation to mutually benefiting each other.
To discuss the mutual beneficial possibilities of the two educational concepts, I would like to discuss the features of traditional education from the eye of child-centered education first. The features of traditional education in which child-centered education criticized was that traditional education does not have the full understanding of the child itself, which is the important objective of the education. The learner usually had to endure harsh training and often considered as immature individuals who must obey to the standard of the teachers, so called, "adults". Secondly, traditional education does not value the development stage for a child, thus, traditional education did not consider the fact that there are different levels for learners. Therefore, traditional education has inputted all the contents that are considered important for the learner to become an educated adults without having to scrutinize the learner's own abilities. Learners, in fact, had to accept the teachings that may or may not fit to their learning levels, and it has resulted distorting the study materials, and also led students to merely memorizing every contents. Thirdly, individuality of the students to learning process was not acknowledged. Learners had to accept the absolute knowledge, which has the absolute value of the tradition and cultural inheritance without having to question or interpret themselves. On the contrary, child-centered education aims at letting the learner to formulate his or her knowledge on the basis of individual's developmental level and through the help of external reciprocity. Consequently, traditional method of education disregards the voluntary internal growth phase of the individual that it only requires learners to passively accept the given knowledge. Therefore, learner's experience, activity, and interest were considered obstacles in learning, and education has become a standardized and mechanical routine.
Aware of such problems that traditional method employed, the child-centered education has evolved to actualize in New Education Movement and Progressive Education end of the 19th century. However, since the child-centered education was emerged from the strong criticism of the traditional education that child-centered education tended to refuse anything related to the traditional method of education. As the unconditional trust of the child's own nature and unqualified freedom given to a child led the teachers' role to be noninterfering and "hands-off." The concept of rendering rights to choose for learners resulted neglecting the tradition, knowledge and judgement of value.
These radical child-centered education has been criticized for neglecting the knowledge and tradition, as well as downgrading the fundamental schooling. Moreover, with the great societal fear of economic depression and World War after 30s, the child-centered education has gradually lost the trust. A major reformation of education which began focusing on the knowledge-based education took place after the successful launch of Soviet Union's pilotless satellite in 1957. The knowledge-based education which is rooted from the traditional method of education, considered knowledge and pursuit of learning as the core of education. Thus, study materials were more emphasized than before. However, this turn-over also created problem in emphasizing solely on the knowledge and curriculum and bore again, standardized, and mechanical educational system which was criticized for alienating humankind.
In the mean time, non-formal, open educational method based on the child-centered education has emerged from Great Britain and the U.S. in 70s, which also influenced Asian countries including Korea and Japan. However, this new approach is focused on the methodology and physical/environmental aspect that due to lack in quality content, it was also criticized from traditional educational perspective.
The on-going antagonism has been generated when we view the child-centered education vs. traditional education as two contrasting, and confronting issues. These educational principles are applied to classes and schools in superficial and common-knowledge ways that these radical problems were constantly recurring. Respecting children does not indicate the method of education to be determined by children, and also emphasizing the knowledge does not indicate cramming every knowledge to a child. However, these two contrasting theories have been acknowledged as a black and white logic to be accepted as a common sense.
In order to transform this confronting relation to mutually benefiting relations, it is important to study the concept of each educational principle. As the educational principles has been interpreted only as common senses that if these theories can be applied to classes with its original objective and purposes, these two theories can also become mutually benefiting relationship. In order to fully scrutinize the two contrasting theories, I would like to discuss Dewey's concept of experience education, who criticized radical child-centered education theory. Dewey's experience is not an array of sketch of acts. Dewey's experience is more of doing acts and the process according to the result, which also incorporates thinking process that expects and perceives the very relations. Therefore, according to Dewey, individual's perceiving ability is an essential part of Dewey's experience. According to Dewey, knowledge is "continual research" process that it is not a complete solution, rather, a starting point for upcoming and new knowledge to be changed constantly in the research process.
The next educational methodology, I would like to discuss about confronting nature between 'lectures' and 'discovery learning' and define the original meanings of both. As Dearden has analyzed, any new discoveries without lecture is merely an array of collection of results to learners who cannot organize and theorize it by themselves. Moreover, lectures and explanation without learner's own discovering experience or process can create non-critical and passive learners only. Teacher's intervention should be properly held during the learner's activities and discovery process. Dearden expresses it as, "Guides experience, by the subtle use of language". Teachers should continuously ask give hints about contents that learners can discover. Consequently, contrast in understanding which requires to choose between child-centered vs. traditional education, which also caused divided opinion on teaching methods, and each method should be integrated to mutually benefiting each other.
After redefining the principle of the education, these concepts should be applied to the learning field with integrating relations. Radical child-centered and traditional education can be the result of lacking the full understanding of each educational principles that they originally intended. Therefore, the confronting and contrasting two theories can be understood in terms of mutually beneficial relations.
These days, due to economic crisis, and digital and knowledge-information- based society, the great educational reformation will likely take place again. Moreover, when there is societal crisis, as the history tells, trends in transforming from child-centered education to traditional education is recurring. Great Britain, and the U.S. are focusing fundamental education and knowledge-based education as a means of national policy, starting from end of 80s as a part of neo-conservatism. Also, Korea is following its trends of emphasizing creative knowledge which expects to generate economic profits.
Therefore, as the national crisis awareness is soaring along with societal fluctuation, in order to prevent radical traditional education result, which is recurring in emphasizing knowledge-based education, it is important to understand the child-centered education and traditional education as a mutually benefiting concepts.
As I have reinterpreted principals of education, the educational content and methodology are contrary to each other that these supposed concepts should be applied with the mutually incorporated in the classes. The radical approach of child-centered education and traditional education can be the result of lacking the full understanding of principals for each educational methods.
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