음악교육의 목적은 음악을 통하여 정서를 풍부하게 하고 인간정신을 순화하여 보다 풍요로운 생활을 하기 위한 '조화로운 인격형성'을 목표로 하고 있다. 그러나 현대의 주지주의 교육은 원만한 인격을 갖춘 인간교육의 목적을 외면하고 있으므로 교육의 본질과 그 역사적 배경과 사실에 대한 고찰을 필요로 한다. 음악교육사에서 전인교육을 목표로 하는 실제적 의미로서 음악교육이 실시된 시기는 18세기 음악교육의 목적은 음악을 통하여 정서를 풍부하게 하고 인간정신을 순화하여 보다 풍요로운 생활을 하기 위한 '조화로운 인격형성'을 목표로 하고 있다. 그러나 현대의 주지주의 교육은 원만한 인격을 갖춘 인간교육의 목적을 외면하고 있으므로 교육의 본질과 그 역사적 배경과 사실에 대한 고찰을 필요로 한다. 음악교육사에서 전인교육을 목표로 하는 실제적 의미로서 음악교육이 실시된 시기는 18세기 자연주의 교육사조가 나타나면서부터였다. 본 연구는 이러한 18세기 자연주의 교육사조를 통해 음악교육의 기반을 굳건히 형성한 루소(Jean Jacques Rousseau, 1712-1778)의 사상을 중심으로 음악교육을 살펴보고자 한다. 루소는 18세기 계몽주의 시대에 <에밀>을 통하여 자연주의에 입각한 음악교육사상을 펼쳐 이후의 음악교육에 많은 영향을 주었다. 자연주의 교육사상은 자연에 일치하는 교육으로 아동의 흥미나 본성을 존중하고 그것을 자유롭게 신장시키는 것을 근본이념으로 한다. 루소는 당시의 타락한 사회와 문명으로부터 인간을 구제하기 위해서는 자연인의 상태로 돌아가는 것이 최선의 방법이라 믿었다. 그의 교육방법은 소극적 교육인데 이는 교육의 방법도 자연에 따르는 것을 근본원리로 파악하여 타인으로부터의 강제가 아닌 자연적 발달의 성장과정으로 보았다. 루소가 말하는 자연은 인간이 본래적으로 가지고 태어난 선한 천성을 의미한다. 루소는 <에밀>에서 아동의 흥미와 직관에 의한 청각훈련의 중요성과 자연스런 가창지도, 창작교육 등으로 음악교육의 방법과 내용을 제시하였으며 전인교육을 위한 음악교과의 가치를 인정하고 그 중요성을 역설하였다. 이러한 루소의 음악교육사상은 범애파에 의해서 보다 대중적이고 구체적으로 적용되어 근대음악교육으로 성숙되었으며, 이어서 19세기 초 신인문주의에도 많은 영향을 주어 음악교육의 내용과 질을 향상시켜 음악교육의 기반을 구축하는데 큰 기여를 하였다. 이제 우리는 이러한 루소의 음악교육관을 이어받아 오늘날의 고도로 현대화되고 다량화된 학교 교육현장에서 조화로운 인격형성을 위한 음악교육의 궁극적 목적을 위하여 음악교육의 환경 개선과 적절한 교육방법과 교재를 개발해야 되겠다.
음악교육의 목적은 음악을 통하여 정서를 풍부하게 하고 인간정신을 순화하여 보다 풍요로운 생활을 하기 위한 '조화로운 인격형성'을 목표로 하고 있다. 그러나 현대의 주지주의 교육은 원만한 인격을 갖춘 인간교육의 목적을 외면하고 있으므로 교육의 본질과 그 역사적 배경과 사실에 대한 고찰을 필요로 한다. 음악교육사에서 전인교육을 목표로 하는 실제적 의미로서 음악교육이 실시된 시기는 18세기 자연주의 교육사조가 나타나면서부터였다. 본 연구는 이러한 18세기 자연주의 교육사조를 통해 음악교육의 기반을 굳건히 형성한 루소(Jean Jacques Rousseau, 1712-1778)의 사상을 중심으로 음악교육을 살펴보고자 한다. 루소는 18세기 계몽주의 시대에 <에밀>을 통하여 자연주의에 입각한 음악교육사상을 펼쳐 이후의 음악교육에 많은 영향을 주었다. 자연주의 교육사상은 자연에 일치하는 교육으로 아동의 흥미나 본성을 존중하고 그것을 자유롭게 신장시키는 것을 근본이념으로 한다. 루소는 당시의 타락한 사회와 문명으로부터 인간을 구제하기 위해서는 자연인의 상태로 돌아가는 것이 최선의 방법이라 믿었다. 그의 교육방법은 소극적 교육인데 이는 교육의 방법도 자연에 따르는 것을 근본원리로 파악하여 타인으로부터의 강제가 아닌 자연적 발달의 성장과정으로 보았다. 루소가 말하는 자연은 인간이 본래적으로 가지고 태어난 선한 천성을 의미한다. 루소는 <에밀>에서 아동의 흥미와 직관에 의한 청각훈련의 중요성과 자연스런 가창지도, 창작교육 등으로 음악교육의 방법과 내용을 제시하였으며 전인교육을 위한 음악교과의 가치를 인정하고 그 중요성을 역설하였다. 이러한 루소의 음악교육사상은 범애파에 의해서 보다 대중적이고 구체적으로 적용되어 근대음악교육으로 성숙되었으며, 이어서 19세기 초 신인문주의에도 많은 영향을 주어 음악교육의 내용과 질을 향상시켜 음악교육의 기반을 구축하는데 큰 기여를 하였다. 이제 우리는 이러한 루소의 음악교육관을 이어받아 오늘날의 고도로 현대화되고 다량화된 학교 교육현장에서 조화로운 인격형성을 위한 음악교육의 궁극적 목적을 위하여 음악교육의 환경 개선과 적절한 교육방법과 교재를 개발해야 되겠다.
The purpose of music education was to form harmonized character by enriching feeling and purifying human spirit with music for more affluent life. However modern education of intellectualism has turned its face away from the aim of human education of making well rounded character, so we need to stud...
The purpose of music education was to form harmonized character by enriching feeling and purifying human spirit with music for more affluent life. However modern education of intellectualism has turned its face away from the aim of human education of making well rounded character, so we need to study essence of education, historic background and facts. In the history of music education, the education which had practical meaning began with educational thought in 18th century. This study intend to consider the music education around thought of Rousseau(Jean Jacques Rousseau, 1712-1778) who had strongly formed the base of music education with naturalism in 18th century. Rousseau established music education based on naturalism with〈Emil〉in the period of enlightenment in 18th century and influenced a lot to music education after that time. The naturalistic educational thought was in accord with nature, so it respected children′s interest and real character and aimed to extend children′s interest and character freely. Rousseau thought it was the best way to go to the state of natural man for saving human from corrupted society and culture in those days. His educational method was non-directive. It understood that the fundamental principle of educational method was also in accord with the nature and regarded it as not the compulsion by others but the process of growth of natural development. The nature referred by Rousseau was a good nature which human have had originally from their birth. Rousseau proposed in〈Emil〉the importance of auditory training according with children′s interest and intuition and suggested method and substance of music education with natural singing, hearing, instrumental music, and composition. He admitted the value of music course for the education for the whole men and emphasized the importance of it. Rousseau′s thought of music education was adapted by philanthropismus and became a more popular and concrete way and matured as modern music education. After that it influenced to neo-humanism in the early part of 19th century and by developing the substance and quality of music education, it contributed to form the foundation of music education. To conclude, following to Rousseau′s thought of music education, in this age of highly diversified and modernized educational field, for the aim of the music education, we should improve the environment of music education, develop proper educational method and textbook for the formation of harmonized character.
The purpose of music education was to form harmonized character by enriching feeling and purifying human spirit with music for more affluent life. However modern education of intellectualism has turned its face away from the aim of human education of making well rounded character, so we need to study essence of education, historic background and facts. In the history of music education, the education which had practical meaning began with educational thought in 18th century. This study intend to consider the music education around thought of Rousseau(Jean Jacques Rousseau, 1712-1778) who had strongly formed the base of music education with naturalism in 18th century. Rousseau established music education based on naturalism with〈Emil〉in the period of enlightenment in 18th century and influenced a lot to music education after that time. The naturalistic educational thought was in accord with nature, so it respected children′s interest and real character and aimed to extend children′s interest and character freely. Rousseau thought it was the best way to go to the state of natural man for saving human from corrupted society and culture in those days. His educational method was non-directive. It understood that the fundamental principle of educational method was also in accord with the nature and regarded it as not the compulsion by others but the process of growth of natural development. The nature referred by Rousseau was a good nature which human have had originally from their birth. Rousseau proposed in〈Emil〉the importance of auditory training according with children′s interest and intuition and suggested method and substance of music education with natural singing, hearing, instrumental music, and composition. He admitted the value of music course for the education for the whole men and emphasized the importance of it. Rousseau′s thought of music education was adapted by philanthropismus and became a more popular and concrete way and matured as modern music education. After that it influenced to neo-humanism in the early part of 19th century and by developing the substance and quality of music education, it contributed to form the foundation of music education. To conclude, following to Rousseau′s thought of music education, in this age of highly diversified and modernized educational field, for the aim of the music education, we should improve the environment of music education, develop proper educational method and textbook for the formation of harmonized character.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.