한국미술교육과정은 제1차 교육과정 (1955∼1963)에서 현재 제7차 교육과정(1997∼)에 이르기까지 개정되어왔다. 이에 본 연구에서는 한국미술교육과정에 지대한 영향을 미친 로웬펠드와 아이스너의 미술교육사상을 각각 비교하고 한국미술교육과정에 미친 영향을 연구하여 보았다. 그리고 우리의 미술교육이 나아가고자 하는 방향을 모색해보고자 하였다. 로웬펠드는 어린이들에게 잠재되어 있는 창의성을 계발해야 한다고 주장하면서, 재료와 장소만 마련해주는 미술교육 방법을 거부하고 보다 더 어린이의 본성과 발달단계에 맞는 재료·동기와 주제를 부여하여 그들의 ...
한국미술교육과정은 제1차 교육과정 (1955∼1963)에서 현재 제7차 교육과정(1997∼)에 이르기까지 개정되어왔다. 이에 본 연구에서는 한국미술교육과정에 지대한 영향을 미친 로웬펠드와 아이스너의 미술교육사상을 각각 비교하고 한국미술교육과정에 미친 영향을 연구하여 보았다. 그리고 우리의 미술교육이 나아가고자 하는 방향을 모색해보고자 하였다. 로웬펠드는 어린이들에게 잠재되어 있는 창의성을 계발해야 한다고 주장하면서, 재료와 장소만 마련해주는 미술교육 방법을 거부하고 보다 더 어린이의 본성과 발달단계에 맞는 재료·동기와 주제를 부여하여 그들의 자기표현과 창의성을 발달시키려 노력하였다. 아이스너는 자유로운 자기 표현을 통한 창의성 계발과 미술을 통한 교육이라는 로웬펠드의 관점에 이의를 제기하고 미술교육이 아동이나 사회의 요구나 필요에 의해 존재하는 학문이라기보다 미술의 본질적이고 독자적인 특성에 의해 미술교육이 성립한다고 보았으며, 미술의 이해를 중시하고, 교육과정과 교사의 체계적인 지도, 미술문화의 이해와 비평능력을 강조하는 새로운 미술교육에 대한 견해를 제시하였다. 로웬펠드의 창조주의 미술교육은 제2차 교육과정부터 본격적으로 도입되기 시작하여 제3차, 제4차, 제5차에서 계속 강조되어 왔으며, 아이스너의 이해 중심의 미술교육은 감상학습의 측면과 미술 이해학습의 측면에서 제6차와 제7차 미술교육과정에 많은 영향을 주었다. 현재의 제7차 교육과정은 국민 공통 교육기간, 미술과 성격, 자기 주도적 학습, 심화·보충학습을 통한 개별화 교육을 강조하였다. 이러한 개정 과정 속에서도 두 미술교육학자의 사상이 미술교육의 효과를 실현하기에 위간 배당이 너무 적어 교육 내용을 효율적으로 함축시키거나 시간 배당을 늘려야 하는 문제가 남는다. 또한 실제 한국미술교육의 표면은 창의성 중심이나 여전히 기능중심의 실기교육을 벗어나지 못하고, 미술의 이해와 감상교육도 암기위주의 수업으로 흐르는 경향이 짙다. 그러므로 앞으로 실제 교육 현장의 요구를 계속적으로 수렴하여 합리적으로 구성하고 목표에 적합한 내용을 시간성과 효율성을 고려하여 체계적으로 조직하여 미술교육이 그 교육적 가치를 인정받을 수 있도록 이에 대한 체계적인 연구가 많이 이루어져야 할 것이다.
한국미술교육과정은 제1차 교육과정 (1955∼1963)에서 현재 제7차 교육과정(1997∼)에 이르기까지 개정되어왔다. 이에 본 연구에서는 한국미술교육과정에 지대한 영향을 미친 로웬펠드와 아이스너의 미술교육사상을 각각 비교하고 한국미술교육과정에 미친 영향을 연구하여 보았다. 그리고 우리의 미술교육이 나아가고자 하는 방향을 모색해보고자 하였다. 로웬펠드는 어린이들에게 잠재되어 있는 창의성을 계발해야 한다고 주장하면서, 재료와 장소만 마련해주는 미술교육 방법을 거부하고 보다 더 어린이의 본성과 발달단계에 맞는 재료·동기와 주제를 부여하여 그들의 자기표현과 창의성을 발달시키려 노력하였다. 아이스너는 자유로운 자기 표현을 통한 창의성 계발과 미술을 통한 교육이라는 로웬펠드의 관점에 이의를 제기하고 미술교육이 아동이나 사회의 요구나 필요에 의해 존재하는 학문이라기보다 미술의 본질적이고 독자적인 특성에 의해 미술교육이 성립한다고 보았으며, 미술의 이해를 중시하고, 교육과정과 교사의 체계적인 지도, 미술문화의 이해와 비평능력을 강조하는 새로운 미술교육에 대한 견해를 제시하였다. 로웬펠드의 창조주의 미술교육은 제2차 교육과정부터 본격적으로 도입되기 시작하여 제3차, 제4차, 제5차에서 계속 강조되어 왔으며, 아이스너의 이해 중심의 미술교육은 감상학습의 측면과 미술 이해학습의 측면에서 제6차와 제7차 미술교육과정에 많은 영향을 주었다. 현재의 제7차 교육과정은 국민 공통 교육기간, 미술과 성격, 자기 주도적 학습, 심화·보충학습을 통한 개별화 교육을 강조하였다. 이러한 개정 과정 속에서도 두 미술교육학자의 사상이 미술교육의 효과를 실현하기에 위간 배당이 너무 적어 교육 내용을 효율적으로 함축시키거나 시간 배당을 늘려야 하는 문제가 남는다. 또한 실제 한국미술교육의 표면은 창의성 중심이나 여전히 기능중심의 실기교육을 벗어나지 못하고, 미술의 이해와 감상교육도 암기위주의 수업으로 흐르는 경향이 짙다. 그러므로 앞으로 실제 교육 현장의 요구를 계속적으로 수렴하여 합리적으로 구성하고 목표에 적합한 내용을 시간성과 효율성을 고려하여 체계적으로 조직하여 미술교육이 그 교육적 가치를 인정받을 수 있도록 이에 대한 체계적인 연구가 많이 이루어져야 할 것이다.
Korea art curriculum has been revised from the first curriculum (1955∼1963) to the present seventh curriculum (1997∼). Therefore, in this study, I have compared the art education ideas of Lowenfeld and Eisner who had great effect on Korea art curriculum respectively, and studied the effect of their ...
Korea art curriculum has been revised from the first curriculum (1955∼1963) to the present seventh curriculum (1997∼). Therefore, in this study, I have compared the art education ideas of Lowenfeld and Eisner who had great effect on Korea art curriculum respectively, and studied the effect of their ideas on Korea art curriculum. I also tried to find the direction to which our art education should be directed. Lowenfeld, propounding that we should develop the creativeness that is latent in children, tried to develop their self-expression and creativeness by denying the art education method that provides only materials and places and by providing materials, motives and subject matters that are appropriate for the nature and developmental stage of children. Eisner made objections to Lowenfeld's viewpoint of the development of creativeness through free self -expression and the education through art, and saw the art education is realized by intrinsic and independent features of art rather than it is the science that exists due to the demand or need of children or society, and proposed new viewpoint on a r t education that attaches importance to the understanding of fine arts and put emphasis on the curriculum and systematic guidance by instructors, and the ability to understand and criticize art culture. Lowenfeld' s creative art education started to be introduced in earnest from the second curriculum, and has been continuously emphasized through the third, fourth and fifth, and Eisner's understanding-oriented art education gave a lot of effect on the sixth and seventh art curriculums in the aspects of appreciation learning and art understanding learning. The current seventh curriculum has emphasized individualized education through the national common education period, fine arts and personality, self-initiated learning, and in-depth supplementary learning. Even in this revision process, there were too little time assigned to art education for the ideas of these two art education researchers to realize the effect of art education, so there is left a problem to include the education contents efficiently or to increase the time apportionment. In addition, the actual surface of Korea art education has not broken away from the function-oriented practice education yet, and the education of art understanding and appreciation also has strong tendency toward the memorization-oriented education. Therefore, we should conduct a lot of systematic studies on the art education so that its educational value can be recognized by continuously collecting the needs of the actual education fields and organizing them in a rational manner and by systematically organizing the contents fit for the objective in consideration of time and efficiency.
Korea art curriculum has been revised from the first curriculum (1955∼1963) to the present seventh curriculum (1997∼). Therefore, in this study, I have compared the art education ideas of Lowenfeld and Eisner who had great effect on Korea art curriculum respectively, and studied the effect of their ideas on Korea art curriculum. I also tried to find the direction to which our art education should be directed. Lowenfeld, propounding that we should develop the creativeness that is latent in children, tried to develop their self-expression and creativeness by denying the art education method that provides only materials and places and by providing materials, motives and subject matters that are appropriate for the nature and developmental stage of children. Eisner made objections to Lowenfeld's viewpoint of the development of creativeness through free self -expression and the education through art, and saw the art education is realized by intrinsic and independent features of art rather than it is the science that exists due to the demand or need of children or society, and proposed new viewpoint on a r t education that attaches importance to the understanding of fine arts and put emphasis on the curriculum and systematic guidance by instructors, and the ability to understand and criticize art culture. Lowenfeld' s creative art education started to be introduced in earnest from the second curriculum, and has been continuously emphasized through the third, fourth and fifth, and Eisner's understanding-oriented art education gave a lot of effect on the sixth and seventh art curriculums in the aspects of appreciation learning and art understanding learning. The current seventh curriculum has emphasized individualized education through the national common education period, fine arts and personality, self-initiated learning, and in-depth supplementary learning. Even in this revision process, there were too little time assigned to art education for the ideas of these two art education researchers to realize the effect of art education, so there is left a problem to include the education contents efficiently or to increase the time apportionment. In addition, the actual surface of Korea art education has not broken away from the function-oriented practice education yet, and the education of art understanding and appreciation also has strong tendency toward the memorization-oriented education. Therefore, we should conduct a lot of systematic studies on the art education so that its educational value can be recognized by continuously collecting the needs of the actual education fields and organizing them in a rational manner and by systematically organizing the contents fit for the objective in consideration of time and efficiency.
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