Gimbal형 롤러코스터 모션 시뮬레이터를 위한 워시아웃 알고리즘의 인간공학적 효용성 연구 (A) study on Ergonomic utility of Washout Algorithm for a Gimbal-Type Roller-Coaster Motion Simulator원문보기
실제 운동체는 자체의 운동자유도수 만큼 자유로운 자유도 운동이 가능하다. 그러나 지상에 고정된 운동시스템의 운동관 운동은 물리적 계약에 의해 운동할 수 있는 자유도와 운동거리의 제약을 받는다. 그러므로 운동시스템의 한정된 범위 안에서 인체의 감각기관에 대한 운동반응 정도를 고려하여 운동시스템의 운동판을 구동 할 수 있는 운동 재현 알고리즘의 개발이 필요하다. 또한 운동 재현 알고리즘의 적용 후 시뮬레이터 탑승자에게 미치는 영향을 판별하는 연구도 수행되어야 한다. 본 연구는 롤러코스터를 실제 운동체로 하여 동운동 ...
실제 운동체는 자체의 운동자유도수 만큼 자유로운 자유도 운동이 가능하다. 그러나 지상에 고정된 운동시스템의 운동관 운동은 물리적 계약에 의해 운동할 수 있는 자유도와 운동거리의 제약을 받는다. 그러므로 운동시스템의 한정된 범위 안에서 인체의 감각기관에 대한 운동반응 정도를 고려하여 운동시스템의 운동판을 구동 할 수 있는 운동 재현 알고리즘의 개발이 필요하다. 또한 운동 재현 알고리즘의 적용 후 시뮬레이터 탑승자에게 미치는 영향을 판별하는 연구도 수행되어야 한다. 본 연구는 롤러코스터를 실제 운동체로 하여 동운동 모델링을 수행하였고, 롤러코스터의 운동을 모사하기 위해 짐발형(Gimbal-Type)의 운동시스템을 개발하였다. 운동시슷템은 피치와 룰의 움직임으로 구동되는 방법이다. 짐발형 운동시스템의 구동이 인간의 동적느낌을 충족시키기 위해 워시아웃 알고리즘을 개발하였으며, 워시아웃 알고리즘의 적용이 탑승자에게 미치는 영향을 판별하기 위해 인간공학적 시험평가를 수행하였다. 시험평가는 설문자에 의한 주관적 평가와 탑승자의 시뮬레이터 탑승시 발생되는 생리신호를 측정하는 방법을 사용하였다. 이러한 방법에 의해 실시된 시험평가의 결과로 좀 더 엄밀한 워시아웃 알고리즘 계수를 찾을 수 있을뿐 아니라 좀더 인간공학적인 시뮬레이터를 제시할 수 있다. 또한 시험평가의 결과 탑승자에 대한 워시아웃 알고리즘 적용의 효용서을 판별할 수 있다.
실제 운동체는 자체의 운동자유도수 만큼 자유로운 자유도 운동이 가능하다. 그러나 지상에 고정된 운동시스템의 운동관 운동은 물리적 계약에 의해 운동할 수 있는 자유도와 운동거리의 제약을 받는다. 그러므로 운동시스템의 한정된 범위 안에서 인체의 감각기관에 대한 운동반응 정도를 고려하여 운동시스템의 운동판을 구동 할 수 있는 운동 재현 알고리즘의 개발이 필요하다. 또한 운동 재현 알고리즘의 적용 후 시뮬레이터 탑승자에게 미치는 영향을 판별하는 연구도 수행되어야 한다. 본 연구는 롤러코스터를 실제 운동체로 하여 동운동 모델링을 수행하였고, 롤러코스터의 운동을 모사하기 위해 짐발형(Gimbal-Type)의 운동시스템을 개발하였다. 운동시슷템은 피치와 룰의 움직임으로 구동되는 방법이다. 짐발형 운동시스템의 구동이 인간의 동적느낌을 충족시키기 위해 워시아웃 알고리즘을 개발하였으며, 워시아웃 알고리즘의 적용이 탑승자에게 미치는 영향을 판별하기 위해 인간공학적 시험평가를 수행하였다. 시험평가는 설문자에 의한 주관적 평가와 탑승자의 시뮬레이터 탑승시 발생되는 생리신호를 측정하는 방법을 사용하였다. 이러한 방법에 의해 실시된 시험평가의 결과로 좀 더 엄밀한 워시아웃 알고리즘 계수를 찾을 수 있을뿐 아니라 좀더 인간공학적인 시뮬레이터를 제시할 수 있다. 또한 시험평가의 결과 탑승자에 대한 워시아웃 알고리즘 적용의 효용서을 판별할 수 있다.
A body in motion has the free degree of freedom movement the same number as the number of degree of freedom of itself. However, motion platform movement of the Motion system fixed on the ground is restreicted by degree of freedom and workspace through the physical restrictions. Therefore, to develop...
A body in motion has the free degree of freedom movement the same number as the number of degree of freedom of itself. However, motion platform movement of the Motion system fixed on the ground is restreicted by degree of freedom and workspace through the physical restrictions. Therefore, to develop the movement simulation algorithm, which can operate the motion platform in consideration of the degree of the movement response about the sensorium of a body in the limited range of the movement system, is necessary. Moreover, the research which distinguishes the effects influencing simulator passengers after the application of the movement simulation algorithm, is required. In this research, I have achieved dynamic modeling by means of chute-the-chute in actuality and developed motion system of Gimbal-Type to describe the movement of chute-the-chute. Motion system is the method that is run by motion of pitch and roll. I developed Washout algorithm in order for the execution of the Gimbal-Type motion system to satisfy human dynamic perception, and performed Evaluation Based on Ergonomics to distinguish the effects that application of Washout algorithm has on passengers. The evaluation used the ways of measuring the vital signal happened at passenger's simulator boarding and the appreciating the poll papers subjectively. As a result of the examination by these methods, I could not only find more strict Washout algorithm calculation, but also manufacture more Ergonomic simulators. In addition, the effectiveness of Washout algorithm application to passengers can be distinguished as a result of the examination.
A body in motion has the free degree of freedom movement the same number as the number of degree of freedom of itself. However, motion platform movement of the Motion system fixed on the ground is restreicted by degree of freedom and workspace through the physical restrictions. Therefore, to develop the movement simulation algorithm, which can operate the motion platform in consideration of the degree of the movement response about the sensorium of a body in the limited range of the movement system, is necessary. Moreover, the research which distinguishes the effects influencing simulator passengers after the application of the movement simulation algorithm, is required. In this research, I have achieved dynamic modeling by means of chute-the-chute in actuality and developed motion system of Gimbal-Type to describe the movement of chute-the-chute. Motion system is the method that is run by motion of pitch and roll. I developed Washout algorithm in order for the execution of the Gimbal-Type motion system to satisfy human dynamic perception, and performed Evaluation Based on Ergonomics to distinguish the effects that application of Washout algorithm has on passengers. The evaluation used the ways of measuring the vital signal happened at passenger's simulator boarding and the appreciating the poll papers subjectively. As a result of the examination by these methods, I could not only find more strict Washout algorithm calculation, but also manufacture more Ergonomic simulators. In addition, the effectiveness of Washout algorithm application to passengers can be distinguished as a result of the examination.
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