재래시장(Conventional Market)은 도시공간에서 중요한 역할을 해왔다. 그러나 근래에 들어서 존립의 위협 받게 되고, 그로인해 소매업의 침체로 인해 지역경제의 낙후와 지역공동화 현상을 유발하고 있는 실정이다. 이를 해결하기 위한 방법으로 재래시장의 환경개선이 주요한 문제로 부상되게 되었다. 정부와 지방자치단체에서는 지역경제의 활성화와 상업환경 및 주거환경의 개선을 도모하고자 재래시장의 재개발을 적극 권장하고 있다. 그러나 재래시장의 사회적 의미를 제외시킨 상업성만 치중하는 개발은 근린상업시설로의 기능을 회복하지 못하고 지역공동화 현상이라는 새로운 문제를 야기 시키고 있다. 본 연구는 재래시장의 기능이 도시의 필수적인 요소로서 앞으로도 지속적으로 유지되어야 하는 도시공간임을 인정하고, 시장의 사회적 기능과 기존의 도시공간에 큰 변화를주지 않는 면에서 개발방향을 모색하는데 중점을 두고자 한다. 특히 재래시장이 도시공간에서 갖는 경제적사회적 기능을 살리고, 도시환경보존의 관점에서 재개발방법을 제안하고자 한다. 이를 위해 용인재래시장의 현황을 상설시장을 중심으로 상가사실, 가로시설, 편의시설로 구분하여 조사하였다. 그리고 시장의 주체인 상인과 고객에 대한 설문을 선행연구의 내용을 바탕으로 정리하였고, 용인시장 환경개선을 주도하고 있는 용인시의 정책과 그것의 변화과정을 살펴보았다. 이러한 내용을 바탕으로 건축기획의 과정에 따라 기능프로그램, 성능요건과 개념, 조직 및 경영기획, 시설프로그래밍(공간 기획)을 작성하였다. 기능프로그램에서는 용인시장의 기능과 이미지를 정의 하였고, 시장에 ...
재래시장(Conventional Market)은 도시공간에서 중요한 역할을 해왔다. 그러나 근래에 들어서 존립의 위협 받게 되고, 그로인해 소매업의 침체로 인해 지역경제의 낙후와 지역공동화 현상을 유발하고 있는 실정이다. 이를 해결하기 위한 방법으로 재래시장의 환경개선이 주요한 문제로 부상되게 되었다. 정부와 지방자치단체에서는 지역경제의 활성화와 상업환경 및 주거환경의 개선을 도모하고자 재래시장의 재개발을 적극 권장하고 있다. 그러나 재래시장의 사회적 의미를 제외시킨 상업성만 치중하는 개발은 근린상업시설로의 기능을 회복하지 못하고 지역공동화 현상이라는 새로운 문제를 야기 시키고 있다. 본 연구는 재래시장의 기능이 도시의 필수적인 요소로서 앞으로도 지속적으로 유지되어야 하는 도시공간임을 인정하고, 시장의 사회적 기능과 기존의 도시공간에 큰 변화를주지 않는 면에서 개발방향을 모색하는데 중점을 두고자 한다. 특히 재래시장이 도시공간에서 갖는 경제적사회적 기능을 살리고, 도시환경보존의 관점에서 재개발방법을 제안하고자 한다. 이를 위해 용인재래시장의 현황을 상설시장을 중심으로 상가사실, 가로시설, 편의시설로 구분하여 조사하였다. 그리고 시장의 주체인 상인과 고객에 대한 설문을 선행연구의 내용을 바탕으로 정리하였고, 용인시장 환경개선을 주도하고 있는 용인시의 정책과 그것의 변화과정을 살펴보았다. 이러한 내용을 바탕으로 건축기획의 과정에 따라 기능프로그램, 성능요건과 개념, 조직 및 경영기획, 시설프로그래밍(공간 기획)을 작성하였다. 기능프로그램에서는 용인시장의 기능과 이미지를 정의 하였고, 시장에 장소성을 부여하기 위해 시장활동을 정의 하였다. 시장활동은 기존의 경제적역활보다는 사회적역활을 중심으로 하는 시장의 새로운 기능이다. 성능요건과 개념은 쿰린의 설계이슈를 바탕으로 용인시장 재개발을 위한 설계이슈를 도출하여 쾌적성, 동선, 가변성, 영역성 그리고 안전에 대해 목표를 성정하고 그에 따른 성능요건과 개념을 단계적으로 제시하였다. 조직 및 경영기획에서는 용인재래시장 환경개선 프로젝트를 진행하는데 필요한 의사결정과 업무분담에 관한 내용을 담고 있다. 조직기획에서는 프로젝트 관련자를 시장번영회, 용인시, PM으로 구분하여 각각의 업무와 책임을 규정하였다. 그리고 경영기획에서는 프로젝트에서 시장 재개발을 위한 자금지원과 시장의 운영방안에 대해 제안을 했다. 시설프로그래밍(공간기획)에서는 상가시설, 가로시설(기반시설), 편의시설의 기준과 소요면적 등을 제시하여 설계자들에게 지침을 제공할 수 있는 기본자료로 활용 할 수 있게 했다. 마지막으로 기획설계를 통해 시장의 활성방안을 제안하고 건축기획의 내용을 검증하였다.
재래시장(Conventional Market)은 도시공간에서 중요한 역할을 해왔다. 그러나 근래에 들어서 존립의 위협 받게 되고, 그로인해 소매업의 침체로 인해 지역경제의 낙후와 지역공동화 현상을 유발하고 있는 실정이다. 이를 해결하기 위한 방법으로 재래시장의 환경개선이 주요한 문제로 부상되게 되었다. 정부와 지방자치단체에서는 지역경제의 활성화와 상업환경 및 주거환경의 개선을 도모하고자 재래시장의 재개발을 적극 권장하고 있다. 그러나 재래시장의 사회적 의미를 제외시킨 상업성만 치중하는 개발은 근린상업시설로의 기능을 회복하지 못하고 지역공동화 현상이라는 새로운 문제를 야기 시키고 있다. 본 연구는 재래시장의 기능이 도시의 필수적인 요소로서 앞으로도 지속적으로 유지되어야 하는 도시공간임을 인정하고, 시장의 사회적 기능과 기존의 도시공간에 큰 변화를주지 않는 면에서 개발방향을 모색하는데 중점을 두고자 한다. 특히 재래시장이 도시공간에서 갖는 경제적사회적 기능을 살리고, 도시환경보존의 관점에서 재개발방법을 제안하고자 한다. 이를 위해 용인재래시장의 현황을 상설시장을 중심으로 상가사실, 가로시설, 편의시설로 구분하여 조사하였다. 그리고 시장의 주체인 상인과 고객에 대한 설문을 선행연구의 내용을 바탕으로 정리하였고, 용인시장 환경개선을 주도하고 있는 용인시의 정책과 그것의 변화과정을 살펴보았다. 이러한 내용을 바탕으로 건축기획의 과정에 따라 기능프로그램, 성능요건과 개념, 조직 및 경영기획, 시설프로그래밍(공간 기획)을 작성하였다. 기능프로그램에서는 용인시장의 기능과 이미지를 정의 하였고, 시장에 장소성을 부여하기 위해 시장활동을 정의 하였다. 시장활동은 기존의 경제적역활보다는 사회적역활을 중심으로 하는 시장의 새로운 기능이다. 성능요건과 개념은 쿰린의 설계이슈를 바탕으로 용인시장 재개발을 위한 설계이슈를 도출하여 쾌적성, 동선, 가변성, 영역성 그리고 안전에 대해 목표를 성정하고 그에 따른 성능요건과 개념을 단계적으로 제시하였다. 조직 및 경영기획에서는 용인재래시장 환경개선 프로젝트를 진행하는데 필요한 의사결정과 업무분담에 관한 내용을 담고 있다. 조직기획에서는 프로젝트 관련자를 시장번영회, 용인시, PM으로 구분하여 각각의 업무와 책임을 규정하였다. 그리고 경영기획에서는 프로젝트에서 시장 재개발을 위한 자금지원과 시장의 운영방안에 대해 제안을 했다. 시설프로그래밍(공간기획)에서는 상가시설, 가로시설(기반시설), 편의시설의 기준과 소요면적 등을 제시하여 설계자들에게 지침을 제공할 수 있는 기본자료로 활용 할 수 있게 했다. 마지막으로 기획설계를 통해 시장의 활성방안을 제안하고 건축기획의 내용을 검증하였다.
Conventional Market has played an important role in urban space. But, in these days, Conventional Market becomes threatened the existence. Therefore, it induce falling behind of local economy and the present of local hollow because of the stagnation of a real market. As a method to solve this proble...
Conventional Market has played an important role in urban space. But, in these days, Conventional Market becomes threatened the existence. Therefore, it induce falling behind of local economy and the present of local hollow because of the stagnation of a real market. As a method to solve this problem, the improvement of conventional market raised a principal issue. The government and the local self-governing body give advise to re-development of conventional market positively for activation of local economy and improvement of commercial or residential environment. But the development that only attach weight to commercial profits without social means of conventional market can't recover function of commercial facilities in vicinity and now it is inducing new problem that called the present of local hollow. The main purpose of this thesis is that finding the direction of development that don't give remarkable change to urban space with recognize that the function of conventional market is urban space that should be preserved continuously as an indispensible condition of urban communities. Especially, this thesis suggest the way of development in aspect of preserving urban environment that conventional market can remove the economical or social faculty in urban space. So I examined the present position of Young-in conventional market by classifying the permanent market in priority as the equipment of business section, road facilities and convenience institution. Beside, I adjusted a question about merchant as the main body of the market and customer that based on the preceding investigation, and checked a policy of Young-in municipal authority and its process of change that leads improvement of environment of the Young-in market. Based on these substances, I made out the function program, requisites for capacity and concept, organization and management planning, space program according to the process of architectural programming. First, in function program, I defined the function and image of the Young-in market and its activity for give attribute of place to the market. The market activity is a new function that play a social part more than the existing commercial role. Second, in requisites for capacity and concept, I extracted the design issue that based on Kumlin's theory for the re-development of the Young-in market. Moreover, I established an aim about agreeability, flexibility, territorial property, moving lines and safety. And then I presented the requisites for capacity and concept according to priority. Third, in organization and management planning, it contains contents about alloted task and determination of deliberation that needs for progress the improvement of environment project of the Young-in conventional market. In organization planning, I provided the work and responsibility by classifying the people who allied project as a gathering for market prosperity, the Young-in municipal, and the Project Management. And, in management planning, I suggested the funds support for the re-developing of market and its operation scheme. Finally, in space planning, I made it as a basic material which can offer to designer a guiding principal and let them make practical application of it by present the equipment of business section, road facilities (infra structures), a standard of convenience institution and the necessary area. In addition, through the planning design, I suggested the way that can revive the market and verified the substance of architecture predesign.
Conventional Market has played an important role in urban space. But, in these days, Conventional Market becomes threatened the existence. Therefore, it induce falling behind of local economy and the present of local hollow because of the stagnation of a real market. As a method to solve this problem, the improvement of conventional market raised a principal issue. The government and the local self-governing body give advise to re-development of conventional market positively for activation of local economy and improvement of commercial or residential environment. But the development that only attach weight to commercial profits without social means of conventional market can't recover function of commercial facilities in vicinity and now it is inducing new problem that called the present of local hollow. The main purpose of this thesis is that finding the direction of development that don't give remarkable change to urban space with recognize that the function of conventional market is urban space that should be preserved continuously as an indispensible condition of urban communities. Especially, this thesis suggest the way of development in aspect of preserving urban environment that conventional market can remove the economical or social faculty in urban space. So I examined the present position of Young-in conventional market by classifying the permanent market in priority as the equipment of business section, road facilities and convenience institution. Beside, I adjusted a question about merchant as the main body of the market and customer that based on the preceding investigation, and checked a policy of Young-in municipal authority and its process of change that leads improvement of environment of the Young-in market. Based on these substances, I made out the function program, requisites for capacity and concept, organization and management planning, space program according to the process of architectural programming. First, in function program, I defined the function and image of the Young-in market and its activity for give attribute of place to the market. The market activity is a new function that play a social part more than the existing commercial role. Second, in requisites for capacity and concept, I extracted the design issue that based on Kumlin's theory for the re-development of the Young-in market. Moreover, I established an aim about agreeability, flexibility, territorial property, moving lines and safety. And then I presented the requisites for capacity and concept according to priority. Third, in organization and management planning, it contains contents about alloted task and determination of deliberation that needs for progress the improvement of environment project of the Young-in conventional market. In organization planning, I provided the work and responsibility by classifying the people who allied project as a gathering for market prosperity, the Young-in municipal, and the Project Management. And, in management planning, I suggested the funds support for the re-developing of market and its operation scheme. Finally, in space planning, I made it as a basic material which can offer to designer a guiding principal and let them make practical application of it by present the equipment of business section, road facilities (infra structures), a standard of convenience institution and the necessary area. In addition, through the planning design, I suggested the way that can revive the market and verified the substance of architecture predesign.
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