본 연구는 인지행동 집단상담프로그램이 초등학교 아동의 부적응행동 및 자아존중감에 미치는 효과를 알아보는데 그 목적이 있었다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제로는 인지행동 집단상담프로그램이 초등학교 아동의 부적응행동의 감소 및 자아존중감의 향상에 미치는 효과를 알아보는 것과 초등학교 아동의 개인별 행동의 질적인 변화에 미치는 효과를 알아보는 것으로 설정하였다. 본 연구의 대상으로는 경기도 시흥시 S초등학교 4학년 아동으로 담임선생님이 추천한 문제행동이 보이는 아동 10명에게 적응행동검사를 실시하고 그 중 부적응점수가 높은 아동 6명을 선별하여 부모의 동의를 얻어 선정하였다. 측정도구로는 아동행동평정척도(...
본 연구는 인지행동 집단상담프로그램이 초등학교 아동의 부적응행동 및 자아존중감에 미치는 효과를 알아보는데 그 목적이 있었다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제로는 인지행동 집단상담프로그램이 초등학교 아동의 부적응행동의 감소 및 자아존중감의 향상에 미치는 효과를 알아보는 것과 초등학교 아동의 개인별 행동의 질적인 변화에 미치는 효과를 알아보는 것으로 설정하였다. 본 연구의 대상으로는 경기도 시흥시 S초등학교 4학년 아동으로 담임선생님이 추천한 문제행동이 보이는 아동 10명에게 적응행동검사를 실시하고 그 중 부적응점수가 높은 아동 6명을 선별하여 부모의 동의를 얻어 선정하였다. 측정도구로는 아동행동평정척도(CBRS)와 자아존중감 검사(SEI), KISE 정서·행동장애학생 선별척도를 사용하였다. 인지행동 집단상담프로그램은 인지행동 상담기법을 활용하여 조붕환(2000)이 개발한 인지행동 집단상담 시범프로그램을 참고하여 본 연구자가 연구의 목적에 맞게 수정·개발한 것을 주 2회, 1회기에 50분씩 20회기에 걸쳐 운영하였다. 본 연구에서는 단일집단 사전·사후 검사설계(one group pretest-posttest design)를 사용하였다. 집단상담의 결과는 아동의 변화를 검사도구로 측정하고 관찰하여 표와 그래프로 나타내었고 전체와 개인의 변화를 구분하여 설명하였다. 연구결과, 인지행동 집단상담프로그램이 연구대상 아동들에게 자기조정능력 및 합리적인 인지재구성을 통하여 스스로 행동을 통제하고 인지구조를 변화시킬 수 있게 하였다. 관찰과 측정도구의 검사결과에 의하면 전체적으로 부적응행동의 감소 및 자아존중감의 향상에 효과적인 영향을 미쳤음을 알 수 있으며, 아동의 개인별 행동의 질적인 변화에 부분적으로 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있다.
본 연구는 인지행동 집단상담프로그램이 초등학교 아동의 부적응행동 및 자아존중감에 미치는 효과를 알아보는데 그 목적이 있었다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제로는 인지행동 집단상담프로그램이 초등학교 아동의 부적응행동의 감소 및 자아존중감의 향상에 미치는 효과를 알아보는 것과 초등학교 아동의 개인별 행동의 질적인 변화에 미치는 효과를 알아보는 것으로 설정하였다. 본 연구의 대상으로는 경기도 시흥시 S초등학교 4학년 아동으로 담임선생님이 추천한 문제행동이 보이는 아동 10명에게 적응행동검사를 실시하고 그 중 부적응점수가 높은 아동 6명을 선별하여 부모의 동의를 얻어 선정하였다. 측정도구로는 아동행동평정척도(CBRS)와 자아존중감 검사(SEI), KISE 정서·행동장애학생 선별척도를 사용하였다. 인지행동 집단상담프로그램은 인지행동 상담기법을 활용하여 조붕환(2000)이 개발한 인지행동 집단상담 시범프로그램을 참고하여 본 연구자가 연구의 목적에 맞게 수정·개발한 것을 주 2회, 1회기에 50분씩 20회기에 걸쳐 운영하였다. 본 연구에서는 단일집단 사전·사후 검사설계(one group pretest-posttest design)를 사용하였다. 집단상담의 결과는 아동의 변화를 검사도구로 측정하고 관찰하여 표와 그래프로 나타내었고 전체와 개인의 변화를 구분하여 설명하였다. 연구결과, 인지행동 집단상담프로그램이 연구대상 아동들에게 자기조정능력 및 합리적인 인지재구성을 통하여 스스로 행동을 통제하고 인지구조를 변화시킬 수 있게 하였다. 관찰과 측정도구의 검사결과에 의하면 전체적으로 부적응행동의 감소 및 자아존중감의 향상에 효과적인 영향을 미쳤음을 알 수 있으며, 아동의 개인별 행동의 질적인 변화에 부분적으로 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있다.
The purpose of this study was to examine the effect of cognitive behavior group counseling program on the maladjusted behavior and self-esteem of elementary school children. The research questions for accomplishing these purposes of this study, the effect of cognitive behavior group counseling progr...
The purpose of this study was to examine the effect of cognitive behavior group counseling program on the maladjusted behavior and self-esteem of elementary school children. The research questions for accomplishing these purposes of this study, the effect of cognitive behavior group counseling program on alleviating the maladjusted behavior and on furthering the self-esteem of elementary school children, the effect of cognitive behavior group counseling program on the change of elementary school children. The subjects were six children selected from among fourth graders in S elementary school in the city of Siheung, Gyeonggi province, with the consent of their parents. After 10 children recommended by their homeroom teachers as having problem behaviors took a test on adjustment behavior, the six children scored higher in maladjustment. The instruments used in this study were Child Behavior Rating Scale(CBRS), Self-Esteem Inventory(SEI), KISE emotional and behavioral disorder student screening scale. Jo Bung-hwan(2000)'s cognitive behavior group counseling model program that capitalized on cognitive behavior counseling technique was modified by this researcher to suit the purpose of the study, and the revised program was carried out in 20 sessions, twice a week, 50 minutes each. The one group pretest-posttest design was utilized in this study. The out-come of the group counseling is showed by a method of the table and graph that children's change being sounded and measuring and observing as a examination tool, and chassified it the change of whole and the individual. The result cognitive behavior group counseling program brought a change to the children's cognitive process and behavior through self adjusting capacity and rational cognitive reconstruction. That had a good effect on relieving their maladjusted behavior and enhancing self- esteem. Besides, that made a contribution in part to the change of the children.
The purpose of this study was to examine the effect of cognitive behavior group counseling program on the maladjusted behavior and self-esteem of elementary school children. The research questions for accomplishing these purposes of this study, the effect of cognitive behavior group counseling program on alleviating the maladjusted behavior and on furthering the self-esteem of elementary school children, the effect of cognitive behavior group counseling program on the change of elementary school children. The subjects were six children selected from among fourth graders in S elementary school in the city of Siheung, Gyeonggi province, with the consent of their parents. After 10 children recommended by their homeroom teachers as having problem behaviors took a test on adjustment behavior, the six children scored higher in maladjustment. The instruments used in this study were Child Behavior Rating Scale(CBRS), Self-Esteem Inventory(SEI), KISE emotional and behavioral disorder student screening scale. Jo Bung-hwan(2000)'s cognitive behavior group counseling model program that capitalized on cognitive behavior counseling technique was modified by this researcher to suit the purpose of the study, and the revised program was carried out in 20 sessions, twice a week, 50 minutes each. The one group pretest-posttest design was utilized in this study. The out-come of the group counseling is showed by a method of the table and graph that children's change being sounded and measuring and observing as a examination tool, and chassified it the change of whole and the individual. The result cognitive behavior group counseling program brought a change to the children's cognitive process and behavior through self adjusting capacity and rational cognitive reconstruction. That had a good effect on relieving their maladjusted behavior and enhancing self- esteem. Besides, that made a contribution in part to the change of the children.
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