운전자들을 대상으로 현행 도로표지에 대한 불만요인을 살펴보면 도로 표지가 잘 보이지 않고, 표지의 내용을 식별하기 어려울 뿐만 아니라 도로표지가 필요한 곳에는 도로표지가 설치되어있지 않다는 응답이 66%로 나타나 도로표지의 시인성과 그 위치에 대한 불만이 상당히 높은 것을 알 수 있다. 이와 관련하여 운전자의 행태를 고려하지 않은 시설물을 설치함으로 인해 도로안전표지가 본래의 기능을 원활히 수행하고 있지 못하고 이는 곧 운전자가 주행 차로에 대한 정보를 충분히 습득할 수 없게 만든다. 그 결과 도로안전표지가 설치되었음에 불구하고 운전자 과실에 의한 교통사고가 빈번히 발생하고 있다. 곡선 구간은 직선구간과 직선구간이 맞물리는 구간으로 선형의 급격한 변화로 인해 ...
운전자들을 대상으로 현행 도로표지에 대한 불만요인을 살펴보면 도로 표지가 잘 보이지 않고, 표지의 내용을 식별하기 어려울 뿐만 아니라 도로표지가 필요한 곳에는 도로표지가 설치되어있지 않다는 응답이 66%로 나타나 도로표지의 시인성과 그 위치에 대한 불만이 상당히 높은 것을 알 수 있다. 이와 관련하여 운전자의 행태를 고려하지 않은 시설물을 설치함으로 인해 도로안전표지가 본래의 기능을 원활히 수행하고 있지 못하고 이는 곧 운전자가 주행 차로에 대한 정보를 충분히 습득할 수 없게 만든다. 그 결과 도로안전표지가 설치되었음에 불구하고 운전자 과실에 의한 교통사고가 빈번히 발생하고 있다. 곡선 구간은 직선구간과 직선구간이 맞물리는 구간으로 선형의 급격한 변화로 인해 위험도가 증가하고 속도의 감소가 나타나며, 운전자의 시각변화가 현저하게 나타나는 구간이다. 특히 국도의 곡선구간은 야간시 대향차량의 영향으로 그 위험율이 가중되고, 중앙선침범에 따른 충돌가능성이 높은 지점이라 할 수 있다. 교통사고 치사율 면에서도 국도 전체 구간중 곡선구간에서의 비율이 상당히 높은 수치로 나타났다. 이러한 상황을 개선하기 위하여 곡선구간에는 시선유도시설물을 설치하는데, 현재까지는 시설물의 설치기준에 있어 도로이용자 측면에 대한 고려는 지금까지 전무한 실정이다. 운전 중 정보의 90%이상을 시각을 통해 습득하는 것에 비추어볼 때 시각정보의 중요성은 무엇보다 크다고 할 수 있다. 본 논문에서는 우리나라 국도 곡선구간의 곡선반경이 작고 전방시거를 확인할 수 없어서 교통안전표의 의존도가 높은 국도 34호선 진천-증평 구간을 선정하여 도로의 선형등 제반도로 조건의 변화가 현저하게 나타나는 국도의 곡선구간에서 운전자의 시각 행태를 파악하여 이를 정량화하고, 운전자 시각행태를 분석하여 시선유도시설물의 재배치 및 개선안 마련에 기초적인 기초자료를 제공하고자 한다.
운전자들을 대상으로 현행 도로표지에 대한 불만요인을 살펴보면 도로 표지가 잘 보이지 않고, 표지의 내용을 식별하기 어려울 뿐만 아니라 도로표지가 필요한 곳에는 도로표지가 설치되어있지 않다는 응답이 66%로 나타나 도로표지의 시인성과 그 위치에 대한 불만이 상당히 높은 것을 알 수 있다. 이와 관련하여 운전자의 행태를 고려하지 않은 시설물을 설치함으로 인해 도로안전표지가 본래의 기능을 원활히 수행하고 있지 못하고 이는 곧 운전자가 주행 차로에 대한 정보를 충분히 습득할 수 없게 만든다. 그 결과 도로안전표지가 설치되었음에 불구하고 운전자 과실에 의한 교통사고가 빈번히 발생하고 있다. 곡선 구간은 직선구간과 직선구간이 맞물리는 구간으로 선형의 급격한 변화로 인해 위험도가 증가하고 속도의 감소가 나타나며, 운전자의 시각변화가 현저하게 나타나는 구간이다. 특히 국도의 곡선구간은 야간시 대향차량의 영향으로 그 위험율이 가중되고, 중앙선침범에 따른 충돌가능성이 높은 지점이라 할 수 있다. 교통사고 치사율 면에서도 국도 전체 구간중 곡선구간에서의 비율이 상당히 높은 수치로 나타났다. 이러한 상황을 개선하기 위하여 곡선구간에는 시선유도시설물을 설치하는데, 현재까지는 시설물의 설치기준에 있어 도로이용자 측면에 대한 고려는 지금까지 전무한 실정이다. 운전 중 정보의 90%이상을 시각을 통해 습득하는 것에 비추어볼 때 시각정보의 중요성은 무엇보다 크다고 할 수 있다. 본 논문에서는 우리나라 국도 곡선구간의 곡선반경이 작고 전방시거를 확인할 수 없어서 교통안전표의 의존도가 높은 국도 34호선 진천-증평 구간을 선정하여 도로의 선형등 제반도로 조건의 변화가 현저하게 나타나는 국도의 곡선구간에서 운전자의 시각 행태를 파악하여 이를 정량화하고, 운전자 시각행태를 분석하여 시선유도시설물의 재배치 및 개선안 마련에 기초적인 기초자료를 제공하고자 한다.
Surveying drivers about the complaint about current road sign, 66% of them respond such that it is hard to see road sign and recognize the contents of them. so we can easily figure it out that there are so many unsatisfaction about the visibility and the placement of it. Because of setting such devi...
Surveying drivers about the complaint about current road sign, 66% of them respond such that it is hard to see road sign and recognize the contents of them. so we can easily figure it out that there are so many unsatisfaction about the visibility and the placement of it. Because of setting such device without a consideration about a driver's behavior, the road sign doesn't work proficiently and then drivers are not able to get sufficient information about it. Even though road safety sign was set up to solve it out, traffic accidents occur frequently by Driver's responsibility. Curve section, which is the intersection of two linear sections, increases a risk caused by the rapid change of the sector, decreases the speed of cars, and changes the view of drivers. Especially, in the case of the highway curve section, because of the effect of opposit side vehicles at night. it has much more risk and has the high possibility of collision caused by violating the rule of median lane. Also it has the very high portion of a total of casualties in a traffic accident. Even though delineator devices were set to improve such above situations, there is no consideration about the standard of building it with the respect of road's user. The information of visibility is the most important due to aspect of it that 90% of the driving information are taken by view. In this paper, The highway 34th, JIN CHUN-JEUNG POYNG section, was chosen ,which is highly dependent of traffic-safety sign because the radius of curve of it is small and it is difficult to verify the front side sigh distance of it. Therefore it can help us measure the visual behavior characteristics of driver at highway curve-section so that the variations of a road sector and condition certainly come out.
Surveying drivers about the complaint about current road sign, 66% of them respond such that it is hard to see road sign and recognize the contents of them. so we can easily figure it out that there are so many unsatisfaction about the visibility and the placement of it. Because of setting such device without a consideration about a driver's behavior, the road sign doesn't work proficiently and then drivers are not able to get sufficient information about it. Even though road safety sign was set up to solve it out, traffic accidents occur frequently by Driver's responsibility. Curve section, which is the intersection of two linear sections, increases a risk caused by the rapid change of the sector, decreases the speed of cars, and changes the view of drivers. Especially, in the case of the highway curve section, because of the effect of opposit side vehicles at night. it has much more risk and has the high possibility of collision caused by violating the rule of median lane. Also it has the very high portion of a total of casualties in a traffic accident. Even though delineator devices were set to improve such above situations, there is no consideration about the standard of building it with the respect of road's user. The information of visibility is the most important due to aspect of it that 90% of the driving information are taken by view. In this paper, The highway 34th, JIN CHUN-JEUNG POYNG section, was chosen ,which is highly dependent of traffic-safety sign because the radius of curve of it is small and it is difficult to verify the front side sigh distance of it. Therefore it can help us measure the visual behavior characteristics of driver at highway curve-section so that the variations of a road sector and condition certainly come out.
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