본 연구의 목적은 고대부터 현대까지의 웨딩드레스의 변천을 고찰하여 그 특징을 분석하고 웨딩드레스를 고부가가치의 새로운 디자인으로 제시 하는데 있다.
연구 방법은 패션 관련 문헌, 시각 자료와 웨딩드레스의 실물 자료와 국외의 패션 정보지, 인터넷 자료 등을 참조하여 시대별로 나타난 특성을 고찰하고 디자인 컨셉을 설정해 2002년 S/S를 위한 웨딩드레스 디자인을 기획, 실물 제작하였다.
웨딩드레스의 기본적인 구성 요소는 드레스 이외에 트레인, 헤드 드레스, 장갑, 모자, 구두, 부케와 ...
본 연구의 목적은 고대부터 현대까지의 웨딩드레스의 변천을 고찰하여 그 특징을 분석하고 웨딩드레스를 고부가가치의 새로운 디자인으로 제시 하는데 있다.
연구 방법은 패션 관련 문헌, 시각 자료와 웨딩드레스의 실물 자료와 국외의 패션 정보지, 인터넷 자료 등을 참조하여 시대별로 나타난 특성을 고찰하고 디자인 컨셉을 설정해 2002년 S/S를 위한 웨딩드레스 디자인을 기획, 실물 제작하였다.
웨딩드레스의 기본적인 구성 요소는 드레스 이외에 트레인, 헤드 드레스, 장갑, 모자, 구두, 부케와 가터가 있다. 신부(新婦)는 그 시대의 종교와 계급에 의해 다른 모습이었다.
고대의 웨딩드레스는 특별히 그 이름이 있었던 것은 아니었다. 단지 평상의 화려한 의상에 베일을 흰색 이외에 황색(黃色)이나 자색(紫色)을 사용하기도 하였다. 1840년 빅토리아 여왕이 결혼식에서 입었던 흰색 웨딩드레스로부터 웨딩드레스는 흰색이라는 인식이 일반인들에게도 널리 퍼지기 시작했다. 근대 이전 중세의 웨딩드레스는 특정한 색을 입지는 않았으며 화려한 색, 특히 빨간색을 좋아했고 꽃과 금은 세공이 된 관과 베일을 썼다. 근대에는 S자 실루엣이 나타났으며 20세기 전반에는 박스 스타일이 등장했다. 20세기 중반에는 소재의 개발과 더불어 바이어스 컷팅과 드레이핑으로 자연스러운 실루엣을 디자인했고 다양한 디테일이 나타나기 시작했다. 예를 들면 소매, 네크라인 등을 들 수 있다. 또한 '뉴 룩'의 영향을 받아서 가늘게 보이는 허리와 부풀린 스커트로 디자인했으며 20세기 후반에는 시스 실루엣이 가장 많았다.
현대 웨딩드레스의 변천을 고찰한 결과 그 양식적 특성을 엘레강스 스타일, 모던 스타일, 키치·아방가르드 스타일로 분류하였다. 엘레강스 스타일은 여성스럽고 부드러운 느낌으로 레이스, 턱이나 리본을 이용한 디자인이 많다. 모던 스타일은 심플한 라인으로 대표할 수 있으며 장식을 배제한 디자인이 많다. 키치·아방가르드 스타일은 소재가 컬러플 하기도 하고 새로운 하이테크 소재를 많이 썼다.
웨딩드레스의 디자인은 최근에 올수록 더욱 다양화되고 있으며 패션 트렌드보다는 소재의 개발과 더불어 헐리웃 등의 영화 배우, 드라마, T.V 등에 나오는 유명인들의 결혼식의 웨딩드레스가 더욱 많은 영향을 끼친다. 세계의 어느 곳이라도 연결되는 요즘은 지역적, 문화적 차이를 떠나 웨딩드레스의 디자인은 여성들에게 과거부터 현재까지도 웨딩드레스에는 '행복에 이르는 길'이라는 고유한 상징성과 함께 변천하고 있다.
이러한 웨딩드레스의 특성을 연구한 결과 2002년 S/S를 위한 디자인을 함에 있어 컨셉은 '키치·아방가르드'로 하였고 평면 패턴과 입체 패턴을 이용하였다.
타깃은 20대 중반부터 30대 초반까지이며 색상은 화이트 아이보리를 사용하였다. 소재는 실크 소재와 광택과 촉감이 비슷하며 물세탁이 가능한 폴리에스테르 새틴을 사용하여 가볍고 간편한 실용적인 소재로 고부가가치의 효과를 얻으려 하였다.
스타일은 투피스 형식으로 재킷, 랩 스커트, 툴, 네트 웨이스트 가운과 베일로서 결혼식 후에도 입을 수 있도록 캐주얼 하지만 격식에 어긋나지 않도록 겹쳐 입는 효과를 이용하였으며 신세대 신부들의 개성을 강조 할 수 있는 세련미를 표현하는 디자인에 초점을 두었다.
본 연구의 목적은 고대부터 현대까지의 웨딩드레스의 변천을 고찰하여 그 특징을 분석하고 웨딩드레스를 고부가가치의 새로운 디자인으로 제시 하는데 있다.
연구 방법은 패션 관련 문헌, 시각 자료와 웨딩드레스의 실물 자료와 국외의 패션 정보지, 인터넷 자료 등을 참조하여 시대별로 나타난 특성을 고찰하고 디자인 컨셉을 설정해 2002년 S/S를 위한 웨딩드레스 디자인을 기획, 실물 제작하였다.
웨딩드레스의 기본적인 구성 요소는 드레스 이외에 트레인, 헤드 드레스, 장갑, 모자, 구두, 부케와 가터가 있다. 신부(新婦)는 그 시대의 종교와 계급에 의해 다른 모습이었다.
고대의 웨딩드레스는 특별히 그 이름이 있었던 것은 아니었다. 단지 평상의 화려한 의상에 베일을 흰색 이외에 황색(黃色)이나 자색(紫色)을 사용하기도 하였다. 1840년 빅토리아 여왕이 결혼식에서 입었던 흰색 웨딩드레스로부터 웨딩드레스는 흰색이라는 인식이 일반인들에게도 널리 퍼지기 시작했다. 근대 이전 중세의 웨딩드레스는 특정한 색을 입지는 않았으며 화려한 색, 특히 빨간색을 좋아했고 꽃과 금은 세공이 된 관과 베일을 썼다. 근대에는 S자 실루엣이 나타났으며 20세기 전반에는 박스 스타일이 등장했다. 20세기 중반에는 소재의 개발과 더불어 바이어스 컷팅과 드레이핑으로 자연스러운 실루엣을 디자인했고 다양한 디테일이 나타나기 시작했다. 예를 들면 소매, 네크라인 등을 들 수 있다. 또한 '뉴 룩'의 영향을 받아서 가늘게 보이는 허리와 부풀린 스커트로 디자인했으며 20세기 후반에는 시스 실루엣이 가장 많았다.
현대 웨딩드레스의 변천을 고찰한 결과 그 양식적 특성을 엘레강스 스타일, 모던 스타일, 키치·아방가르드 스타일로 분류하였다. 엘레강스 스타일은 여성스럽고 부드러운 느낌으로 레이스, 턱이나 리본을 이용한 디자인이 많다. 모던 스타일은 심플한 라인으로 대표할 수 있으며 장식을 배제한 디자인이 많다. 키치·아방가르드 스타일은 소재가 컬러플 하기도 하고 새로운 하이테크 소재를 많이 썼다.
웨딩드레스의 디자인은 최근에 올수록 더욱 다양화되고 있으며 패션 트렌드보다는 소재의 개발과 더불어 헐리웃 등의 영화 배우, 드라마, T.V 등에 나오는 유명인들의 결혼식의 웨딩드레스가 더욱 많은 영향을 끼친다. 세계의 어느 곳이라도 연결되는 요즘은 지역적, 문화적 차이를 떠나 웨딩드레스의 디자인은 여성들에게 과거부터 현재까지도 웨딩드레스에는 '행복에 이르는 길'이라는 고유한 상징성과 함께 변천하고 있다.
이러한 웨딩드레스의 특성을 연구한 결과 2002년 S/S를 위한 디자인을 함에 있어 컨셉은 '키치·아방가르드'로 하였고 평면 패턴과 입체 패턴을 이용하였다.
타깃은 20대 중반부터 30대 초반까지이며 색상은 화이트 아이보리를 사용하였다. 소재는 실크 소재와 광택과 촉감이 비슷하며 물세탁이 가능한 폴리에스테르 새틴을 사용하여 가볍고 간편한 실용적인 소재로 고부가가치의 효과를 얻으려 하였다.
스타일은 투피스 형식으로 재킷, 랩 스커트, 툴, 네트 웨이스트 가운과 베일로서 결혼식 후에도 입을 수 있도록 캐주얼 하지만 격식에 어긋나지 않도록 겹쳐 입는 효과를 이용하였으며 신세대 신부들의 개성을 강조 할 수 있는 세련미를 표현하는 디자인에 초점을 두었다.
The purpose of this study is to observe the changes that occurred in the design of wedding dresses throughout history, point out the distinctive designs of each period and propose new designs based on the historical changes.
The study is based on the observation of fashion magazines, books, sketches...
The purpose of this study is to observe the changes that occurred in the design of wedding dresses throughout history, point out the distinctive designs of each period and propose new designs based on the historical changes.
The study is based on the observation of fashion magazines, books, sketches, pictures, actual dresses, internet sites. The study attempts to point of the distinctive designs of each period based on the observation and form a new design concept for year 2002 S/S.
The following forms the components of a wedding outfit: the wedding dress, train, head dress, glove, hat, shoes, bouquet and garter. The brides in each period had different appearances based on the individual's religion and social status.
Wedding dresses in the ancient period did not have any particular design or names. White, yellow or red veils were placed on every day dresses. The white color became the standard color for wedding dresses in 1840 when Queen Victoria wore a white wedding dress in her marriage ceremony. In the Modern times, "S" shaped silhouettes appeared, and in the before 20th, box style silhouettes appeared. In the middle of 20th, with the development of new materials, silhouettes were designed with bias cutting and draping, distinct and unique details appeared in the silhouettes designs. For example, sleeves and necklines were designed with new distinctive designs. And, thin waist and full skirt designs based on the "new look" appeared, and in the after 20th, sheath silhouettes were prevalent. It was separated elegance style, modern style, Kitsch·avant-garde style from wedding dress of modern period. Elegance style feels feminine and soft touch, it used lace, tuck and ribbon. Modern style feels simple line. Kitsch·avant- garde style used colorful material and lots of new high-tech material.
The present time, more and more unique and distinctive wedding dress designs appeared, and the designs have been influenced by the designs of wedding dresses wore by Hollywood celebrities rather than the prevailing fashion styles. Wedding dresses, which symbolize the path to happiness to many women, are evolving rapidly every where in the world regardless of the cultural and geographical differences in different parts of the world.
The design concept of 2002 S/S shall be called "Kitsch·avant-garde". The design uses flat and 3D patterns targeted to women in their 20's and 30's. color is white ivory for elegant. The material was polyester which looks like natural silk, because it is washable, soft and easy care. A focus of wedding dress style is bride of new generation and evolution of freshness. .
The purpose of this study is to observe the changes that occurred in the design of wedding dresses throughout history, point out the distinctive designs of each period and propose new designs based on the historical changes.
The study is based on the observation of fashion magazines, books, sketches, pictures, actual dresses, internet sites. The study attempts to point of the distinctive designs of each period based on the observation and form a new design concept for year 2002 S/S.
The following forms the components of a wedding outfit: the wedding dress, train, head dress, glove, hat, shoes, bouquet and garter. The brides in each period had different appearances based on the individual's religion and social status.
Wedding dresses in the ancient period did not have any particular design or names. White, yellow or red veils were placed on every day dresses. The white color became the standard color for wedding dresses in 1840 when Queen Victoria wore a white wedding dress in her marriage ceremony. In the Modern times, "S" shaped silhouettes appeared, and in the before 20th, box style silhouettes appeared. In the middle of 20th, with the development of new materials, silhouettes were designed with bias cutting and draping, distinct and unique details appeared in the silhouettes designs. For example, sleeves and necklines were designed with new distinctive designs. And, thin waist and full skirt designs based on the "new look" appeared, and in the after 20th, sheath silhouettes were prevalent. It was separated elegance style, modern style, Kitsch·avant-garde style from wedding dress of modern period. Elegance style feels feminine and soft touch, it used lace, tuck and ribbon. Modern style feels simple line. Kitsch·avant- garde style used colorful material and lots of new high-tech material.
The present time, more and more unique and distinctive wedding dress designs appeared, and the designs have been influenced by the designs of wedding dresses wore by Hollywood celebrities rather than the prevailing fashion styles. Wedding dresses, which symbolize the path to happiness to many women, are evolving rapidly every where in the world regardless of the cultural and geographical differences in different parts of the world.
The design concept of 2002 S/S shall be called "Kitsch·avant-garde". The design uses flat and 3D patterns targeted to women in their 20's and 30's. color is white ivory for elegant. The material was polyester which looks like natural silk, because it is washable, soft and easy care. A focus of wedding dress style is bride of new generation and evolution of freshness. .
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.