擔任配定에 관한 初等學校 校長과 敎師 集團間의 認識差 硏究 A Study on the Recognition Differences between Elementary School Principals and Teachers in Allocating Teacher-in-charge원문보기
본 연구에서는 학교장과 교사 집단간에 학급담임 배정제도 운영에 대하여 어떠한 인식을 지니고 있는지를 밝히며, 이를 바탕으로 현행 초등학교 현장에서 실시되고 있는 학급 담임 배정 방법 및 과정에 대한 학교장과 교사 집단 간의 인식 차와 배정결과에 대한 만족도 차를 조사·분석함으로써 바람직한 학급 담임 배정 방안을 위한 개선방안을 제시하는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다 첫째, 담임배정 과정에서 학교장과 교사 집단간 인식은 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 담임배정 방법에 대한 학교장과 교사 집단간 인식은 어떠한 차이가 있는가?. 셋째, 담임 배정 결과에 대한 학교장과 교사 집단간 만족도는 어떠한 차이가 있는가?. 이러한 연구문제들을 규명하기 위하여 문헌고찰과 조사연구를 병행하였다. 본 연구에서 사용한 설문지는 학급 담임 배정에 대한 선행 연구와 관련 문헌을 참고하여 초등학교의 학급 담임 배정 방법과 과정 및 만족도에 대한 내용을 중심으로 작성하였고, 연구대상은 충청남도 초등학교 교원을 대상으로 지역별, 학교 규모별로 200명의 학교장과 250명의 교사들에게 배부하여 조사하였다. 회수된 자료 중 무성의한 반응을 보인 응답자는 통계처리에서 제외시켰으며 ...
본 연구에서는 학교장과 교사 집단간에 학급담임 배정제도 운영에 대하여 어떠한 인식을 지니고 있는지를 밝히며, 이를 바탕으로 현행 초등학교 현장에서 실시되고 있는 학급 담임 배정 방법 및 과정에 대한 학교장과 교사 집단 간의 인식 차와 배정결과에 대한 만족도 차를 조사·분석함으로써 바람직한 학급 담임 배정 방안을 위한 개선방안을 제시하는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다 첫째, 담임배정 과정에서 학교장과 교사 집단간 인식은 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 담임배정 방법에 대한 학교장과 교사 집단간 인식은 어떠한 차이가 있는가?. 셋째, 담임 배정 결과에 대한 학교장과 교사 집단간 만족도는 어떠한 차이가 있는가?. 이러한 연구문제들을 규명하기 위하여 문헌고찰과 조사연구를 병행하였다. 본 연구에서 사용한 설문지는 학급 담임 배정에 대한 선행 연구와 관련 문헌을 참고하여 초등학교의 학급 담임 배정 방법과 과정 및 만족도에 대한 내용을 중심으로 작성하였고, 연구대상은 충청남도 초등학교 교원을 대상으로 지역별, 학교 규모별로 200명의 학교장과 250명의 교사들에게 배부하여 조사하였다. 회수된 자료 중 무성의한 반응을 보인 응답자는 통계처리에서 제외시켰으며 빈도분석, (Chi-square)검정을 활용하여 유의수준 p<.05에서 SPSS WIN10.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 이상의 과정을 통해 도출된 이 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 현재 교사의 담임 배정 과정에서 고려사항을 살펴보면 교사들은 연령, 교육경력, 교사의 희망, 학년의 특성 등을 고려하는 정도가 높다고 하였으나 교사의 희망, 교과지도능력, 교사의 특기나 소질, 사무분장, 학년특성을 중시해야 한다고 생각하는 것으로 나타나 현재 고려되고 있는 사항과 다소 차이를 보이는 것을 알 수 있다. 학교장의 경우는 교사의 교과지도 능력, 교사의 건강상태, 교사의 희망, 교사의 특기나 소질, 학년의 특성 순으로 고려하여 학급 담임을 배정하는 것으로 나타났고, 교과지도능력과 교사의 희망, 교과지도능력, 교사의 특기나 소질, 교사의 희망 등이 중요하다고 생각하는 것으로 나타나 현재 고려사항 정도나 중요시하는 사항이 유사하다는 것을 알 수 있다. 따라서 교육을 담당하는 교사의 활동여건이 적절히 부여되지 않는다면 바람직한 교육이 이루어지기 어렵기 때문에 학급 담임 배정과정에서 학교장의 견해보다는 직접 교육을 담당할 교사의 의견들을 존중하여 학급 담임을 배정하고 현재 중시되는 고려사항보다는 교사의 희망, 교과지도능력, 교사의 특기나 소질 등을 중시하여 학급 담임을 배정해야 할 것이다. 둘째, 현재 학급 담임 배정 결정방법에서 교사는 교장, 교감, 부장교사가 협의해서 결정한다고 생각하나 학교장은 교내 인사위원회의 협의를 통하여 결정한다고 하였고, 교내 인사 내규 적용여부에 교사는 보통이다, 교장은 대체로 잘 지켜진다고 생각하였다. 따라서 교사들에게 학급 담임 결정 방법의 신뢰성을 높여주기 위하여 교내 인사 내규에 보다 충실히 할 필요가 있으며, 저학년 담임에서 고학년 담임을 맡을 경우나, 고학년 담임에서 저학년 담임을 맡을 때 교사에게 생활지도에 대한 교육을 보다 더 시켜 줄 필요가 있으며, 30세 이하는 생활지도, 31-40세는 발달단계에 따른 언어, 41-50세는 지도시간의 차, 51세 이상은 교과학습지도에 대한 어려움을 극복시키기 위하여 이에 대한 교육을 시킬 필요가 있다. 또한, 고학년에서 가장 효과적인 담임배정 제도에 대하여 연령층이 낮은 교사들이 희망 선임식 담임제를, 연령층이 높은 교사들이 학년 고정식 담임제를 효과적인 제도라 하여 생각의 차이를 보임으로써 희망 선임식 담임제와 학년 고정식 담임제를 모두 고려한 학교의 실정에 맞게 전문성을 살려 담임배정 제도를 적용할 수 있도록 해야 할 것이다. 셋째, 교사들의 담임 배정 결과 대해 교사보다는 교장이 많이 만족하고 있으며, 학급 담임 배정 발표 후 이의신청을 받았을 때는 면담을 통해 상대방을 설득시키는 것이 가장 좋은 방법일 것이다.
본 연구에서는 학교장과 교사 집단간에 학급담임 배정제도 운영에 대하여 어떠한 인식을 지니고 있는지를 밝히며, 이를 바탕으로 현행 초등학교 현장에서 실시되고 있는 학급 담임 배정 방법 및 과정에 대한 학교장과 교사 집단 간의 인식 차와 배정결과에 대한 만족도 차를 조사·분석함으로써 바람직한 학급 담임 배정 방안을 위한 개선방안을 제시하는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다 첫째, 담임배정 과정에서 학교장과 교사 집단간 인식은 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 담임배정 방법에 대한 학교장과 교사 집단간 인식은 어떠한 차이가 있는가?. 셋째, 담임 배정 결과에 대한 학교장과 교사 집단간 만족도는 어떠한 차이가 있는가?. 이러한 연구문제들을 규명하기 위하여 문헌고찰과 조사연구를 병행하였다. 본 연구에서 사용한 설문지는 학급 담임 배정에 대한 선행 연구와 관련 문헌을 참고하여 초등학교의 학급 담임 배정 방법과 과정 및 만족도에 대한 내용을 중심으로 작성하였고, 연구대상은 충청남도 초등학교 교원을 대상으로 지역별, 학교 규모별로 200명의 학교장과 250명의 교사들에게 배부하여 조사하였다. 회수된 자료 중 무성의한 반응을 보인 응답자는 통계처리에서 제외시켰으며 빈도분석, (Chi-square)검정을 활용하여 유의수준 p<.05에서 SPSS WIN10.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 이상의 과정을 통해 도출된 이 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 현재 교사의 담임 배정 과정에서 고려사항을 살펴보면 교사들은 연령, 교육경력, 교사의 희망, 학년의 특성 등을 고려하는 정도가 높다고 하였으나 교사의 희망, 교과지도능력, 교사의 특기나 소질, 사무분장, 학년특성을 중시해야 한다고 생각하는 것으로 나타나 현재 고려되고 있는 사항과 다소 차이를 보이는 것을 알 수 있다. 학교장의 경우는 교사의 교과지도 능력, 교사의 건강상태, 교사의 희망, 교사의 특기나 소질, 학년의 특성 순으로 고려하여 학급 담임을 배정하는 것으로 나타났고, 교과지도능력과 교사의 희망, 교과지도능력, 교사의 특기나 소질, 교사의 희망 등이 중요하다고 생각하는 것으로 나타나 현재 고려사항 정도나 중요시하는 사항이 유사하다는 것을 알 수 있다. 따라서 교육을 담당하는 교사의 활동여건이 적절히 부여되지 않는다면 바람직한 교육이 이루어지기 어렵기 때문에 학급 담임 배정과정에서 학교장의 견해보다는 직접 교육을 담당할 교사의 의견들을 존중하여 학급 담임을 배정하고 현재 중시되는 고려사항보다는 교사의 희망, 교과지도능력, 교사의 특기나 소질 등을 중시하여 학급 담임을 배정해야 할 것이다. 둘째, 현재 학급 담임 배정 결정방법에서 교사는 교장, 교감, 부장교사가 협의해서 결정한다고 생각하나 학교장은 교내 인사위원회의 협의를 통하여 결정한다고 하였고, 교내 인사 내규 적용여부에 교사는 보통이다, 교장은 대체로 잘 지켜진다고 생각하였다. 따라서 교사들에게 학급 담임 결정 방법의 신뢰성을 높여주기 위하여 교내 인사 내규에 보다 충실히 할 필요가 있으며, 저학년 담임에서 고학년 담임을 맡을 경우나, 고학년 담임에서 저학년 담임을 맡을 때 교사에게 생활지도에 대한 교육을 보다 더 시켜 줄 필요가 있으며, 30세 이하는 생활지도, 31-40세는 발달단계에 따른 언어, 41-50세는 지도시간의 차, 51세 이상은 교과학습지도에 대한 어려움을 극복시키기 위하여 이에 대한 교육을 시킬 필요가 있다. 또한, 고학년에서 가장 효과적인 담임배정 제도에 대하여 연령층이 낮은 교사들이 희망 선임식 담임제를, 연령층이 높은 교사들이 학년 고정식 담임제를 효과적인 제도라 하여 생각의 차이를 보임으로써 희망 선임식 담임제와 학년 고정식 담임제를 모두 고려한 학교의 실정에 맞게 전문성을 살려 담임배정 제도를 적용할 수 있도록 해야 할 것이다. 셋째, 교사들의 담임 배정 결과 대해 교사보다는 교장이 많이 만족하고 있으며, 학급 담임 배정 발표 후 이의신청을 받았을 때는 면담을 통해 상대방을 설득시키는 것이 가장 좋은 방법일 것이다.
The purpose of this study is to propose desirable improvement plans in allocating teachers-in-charge by clarifying how school principals and teachers understand the teachers-in-charge system and its management, next, based on the verification, examining and analyzing the differences between elementa...
The purpose of this study is to propose desirable improvement plans in allocating teachers-in-charge by clarifying how school principals and teachers understand the teachers-in-charge system and its management, next, based on the verification, examining and analyzing the differences between elementary school principals' recognition and teachers' recognition concerning the way and processes of allocating teachers-in-charge. In order to achieve those purposes, the following research questions subjects were decided. First, are there any significant differences between elementary school principals' recognition and teachers' recognition during the processes of allocating teachers-in-charge? Second, are there any significant differences between elementary school principals' recognition and teachers' recognition about the ways of allocating teachers-in-charge? Third, are there any significant differences between elementary school principals' satisfaction and teachers' satisfaction about the results from allocating teachers-in-charge? In order to look into these study subjects minutely, review of literature and questionnaire survey were conducted at the same time. The questionnaire used in this report focused on the ways, processes, and satisfaction of allocating teachers-in-charge in elementary schools after referring to precedent studies. The study sampling group were the teaching staff of the schools located at Chungnam province; 200 school principals and 250 teachers. And the selected schools were divided by regronal, school size. Except for unfaithfully replied copies, most collected data were treated statistically; the methods were frequency analysis and Chi-square, and SPSS WIN10.0 program was applied at the significance level, p<.05. The study results obtained through the above processes are as follows; In case of allocating the present teacher-in-charge, teachers greatly considered teachers' age, teaching career, personal demands, and characters of school years, but made much of teachers' demands, ability to instruct, teachers' talent or tendency, teachers' duty division in clerical work. Therefore, the examination results were a little different from the matters that are considered at the present. It is proved that the present school principals are allocating teachers-in-charge considering teachers' instruction ability, teachers' health condition, teachers' personal demands, teachers' talents or tendency, and school years' characters, in the right order. And they made much of teachers' instruction ability & teachers' personal demands, teachers' instruction ability, teachers' talents or tendency, and teachers' personal demands. Therefore, it is proved that the examination results were also similar to the matters that are considered or made much of at the present. If the surroundings in which teachers taking charge of education work are inappropriate, education cannot be conducted desirably. Therefore, the opinion of teachers who are in charge of real education should be prior to school principals'. When allocating teachers-in-charge, teachers' personal demands, teachers' curriculum-leading ability, teachers' talents or tendency should be considered more than the matters that are made much of at the present. In case of deciding the present allocating teachers-in-charge, teachers answered that principals, assistant principals(deputy principal), department-head teachers should take part in the decisions through consultation, principals answered decisions should be done through consultation of personnel committee. And the answers of school personnel committee are teachers' 'average' and principals' 'generally well observed'. In order to heighten teachers' reliability on the ways of deciding teachers-in-charge, it is necessary to follow school grounds' personnel committee faithfully, to educate teachers practical education(education for living) more in case of transferring from lower grade charge to higher grade charge, or from higher grade charge to lower grade charge, and to give practical education to teachers of below 30, language training by development stage to teachers of 31-40. And 41-50 year old teachers need solve the difficulty of instruction time difference, and teachers of over 51 will require more education to overcome the difficulty related with educative learning directions. As for the most effective system for higher graded students, young teachers thought that it is the teacher-in-charge system by election, old teachers insisted that it should be the teacher-in-charge system that fixes school year. As in the above, teachers opinions were not identical, so that both the elective teacher-in-charge system and school year fixing teacher-in-charge system should be considered and applied according to each school's actual conditions as well as each school's specialty. Concerning the results of allocating teachers-in-charge, principals were satisfied with it more than teachers. And in case that any objections were declared after allocating teachers-in-charge, the most effective solution would be persuading opposers through interviews.
The purpose of this study is to propose desirable improvement plans in allocating teachers-in-charge by clarifying how school principals and teachers understand the teachers-in-charge system and its management, next, based on the verification, examining and analyzing the differences between elementary school principals' recognition and teachers' recognition concerning the way and processes of allocating teachers-in-charge. In order to achieve those purposes, the following research questions subjects were decided. First, are there any significant differences between elementary school principals' recognition and teachers' recognition during the processes of allocating teachers-in-charge? Second, are there any significant differences between elementary school principals' recognition and teachers' recognition about the ways of allocating teachers-in-charge? Third, are there any significant differences between elementary school principals' satisfaction and teachers' satisfaction about the results from allocating teachers-in-charge? In order to look into these study subjects minutely, review of literature and questionnaire survey were conducted at the same time. The questionnaire used in this report focused on the ways, processes, and satisfaction of allocating teachers-in-charge in elementary schools after referring to precedent studies. The study sampling group were the teaching staff of the schools located at Chungnam province; 200 school principals and 250 teachers. And the selected schools were divided by regronal, school size. Except for unfaithfully replied copies, most collected data were treated statistically; the methods were frequency analysis and Chi-square, and SPSS WIN10.0 program was applied at the significance level, p<.05. The study results obtained through the above processes are as follows; In case of allocating the present teacher-in-charge, teachers greatly considered teachers' age, teaching career, personal demands, and characters of school years, but made much of teachers' demands, ability to instruct, teachers' talent or tendency, teachers' duty division in clerical work. Therefore, the examination results were a little different from the matters that are considered at the present. It is proved that the present school principals are allocating teachers-in-charge considering teachers' instruction ability, teachers' health condition, teachers' personal demands, teachers' talents or tendency, and school years' characters, in the right order. And they made much of teachers' instruction ability & teachers' personal demands, teachers' instruction ability, teachers' talents or tendency, and teachers' personal demands. Therefore, it is proved that the examination results were also similar to the matters that are considered or made much of at the present. If the surroundings in which teachers taking charge of education work are inappropriate, education cannot be conducted desirably. Therefore, the opinion of teachers who are in charge of real education should be prior to school principals'. When allocating teachers-in-charge, teachers' personal demands, teachers' curriculum-leading ability, teachers' talents or tendency should be considered more than the matters that are made much of at the present. In case of deciding the present allocating teachers-in-charge, teachers answered that principals, assistant principals(deputy principal), department-head teachers should take part in the decisions through consultation, principals answered decisions should be done through consultation of personnel committee. And the answers of school personnel committee are teachers' 'average' and principals' 'generally well observed'. In order to heighten teachers' reliability on the ways of deciding teachers-in-charge, it is necessary to follow school grounds' personnel committee faithfully, to educate teachers practical education(education for living) more in case of transferring from lower grade charge to higher grade charge, or from higher grade charge to lower grade charge, and to give practical education to teachers of below 30, language training by development stage to teachers of 31-40. And 41-50 year old teachers need solve the difficulty of instruction time difference, and teachers of over 51 will require more education to overcome the difficulty related with educative learning directions. As for the most effective system for higher graded students, young teachers thought that it is the teacher-in-charge system by election, old teachers insisted that it should be the teacher-in-charge system that fixes school year. As in the above, teachers opinions were not identical, so that both the elective teacher-in-charge system and school year fixing teacher-in-charge system should be considered and applied according to each school's actual conditions as well as each school's specialty. Concerning the results of allocating teachers-in-charge, principals were satisfied with it more than teachers. And in case that any objections were declared after allocating teachers-in-charge, the most effective solution would be persuading opposers through interviews.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.