학교 조직은 교육 목적을 달성하기 위하여 교사와 학생이 상호작용하는 교육활동의 장이다. 여기서 교육활동은 고도의 전문적인 지식과 기술을 지닌 교사가 주체가 되어 주도적으로 추진된다. 따라서 학습자의 학습 성과를 결정하는 다양하고 복합적인 변인들 속에서 교사 변인이 교육 성과에 미치는 영향이 어느 정도인지 확실치는 않지만 교육활동을 실제로 주도하는 역할을 수행한다는 점을 감안하여 볼 때, 교사의 여러 특성들이 교육성과에 미치는 영향이 지대하다는 것은 의심할 여지가 없다. 이러한 이유에서 '학교 교육의 성패는 교사에게 달려 있다.' 또는 '교육의 질은 교사의 질을 능가할 수 없다.'고 하여 학교교육에서 ...
학교 조직은 교육 목적을 달성하기 위하여 교사와 학생이 상호작용하는 교육활동의 장이다. 여기서 교육활동은 고도의 전문적인 지식과 기술을 지닌 교사가 주체가 되어 주도적으로 추진된다. 따라서 학습자의 학습 성과를 결정하는 다양하고 복합적인 변인들 속에서 교사 변인이 교육 성과에 미치는 영향이 어느 정도인지 확실치는 않지만 교육활동을 실제로 주도하는 역할을 수행한다는 점을 감안하여 볼 때, 교사의 여러 특성들이 교육성과에 미치는 영향이 지대하다는 것은 의심할 여지가 없다. 이러한 이유에서 '학교 교육의 성패는 교사에게 달려 있다.' 또는 '교육의 질은 교사의 질을 능가할 수 없다.'고 하여 학교교육에서 교사의 역할의 중요성이 강조되어 왔다. 교사가 자기에게 부여된 역할을 얼마나 성실히 수행하느냐의 문제는 교사가 자기의 직무에 얼마나 만족하고 있느냐라는 문제가 될 수 있다. 그러므로 교사의 직무 만족 여부는 교육의 성과를 가늠하는 중요한 변인이요 척도가 될 수 있다. 지금까지 학교경영 자율화와 교사 직무만족에 대한 연구들은 학교경영 자율화에 대한 실태분석이 주류를 이루었고 학교경영 자율화와 교사 직무 만족과의 상관성 관계를 규명하지는 못했다. 따라서 본 연구자는 학교경영 자율화와 교사의 직무만족에 대한 교사의 지각 정도를 분석하고 이들간에 어떤 상호관계가 있는가를 규명하는 작업이 절실히 요구되고 있다는 판단하에 그 필요성을 인식하고 본 연구에 착수하였다. 본 연구의 목적은 학교경영 자율화와 교사 직무만족에 대한 교사의 지각 정도를 분석하고 학교경영 자율화와 교사의 직무만족간의 상관관계를 고찰함으로써 학교경영 효율화를 위한 준거 자료를 제공하는데 있다. 본 연구의 범위는 경기도내 중학교 10개교를 중심으로 하였기 때문에 지역적인 성격을 가지고 있으며, 연구에 사용한 도구는 질문지법 (questionnaire) 중의 평정 척도(rating scale)를 사용하였기 때문에 이것이 갖는 여러 특성적 제한점을 갖는다. 본 연구의 결과, 전반적으로 학교경영의 자율화에 대한 요인들에 대한 교사들의 평가는 자율화정도가 약간 높은편이며, 직무만족에 대해서는 전체적으로 낮은편인 것으로 나타났다. 인구학적 변인 중 학급규모별로 학교경영의 자율화와 교사의 직무만족 요인에 대해 차이가 있었다. 그 중에서도 16-20학급규모의 학교교사들의 학교경영의 자율화와 교사의 직무만족요인에 대한 평가가 가장 낮았으며, 이것은 16-20학급규모의 학교에서 근무하는 교사들이 자신이 근무하는 학교의 경영이 자율적이지 못한편이라고 생각하고 있음을 의미하며, 직무에 대해서도 불만족하고 있다는 것을 의미한다. 학교경영 자율화에 있어서는 가장 평가가 낮은 요인인 학교의 자율성과 상부와 의사소통의 합리성을 16-20학급 규모의 학교를 중심으로 평가를 높이기 위해 학교의 특성에 맞는 교육과정을 운영하고 학습운영에 필요한 조직을 독자적으로 수립할 수 있는 능력을 길러주어야 할 것이다. 다음으로 교사의 직무만족도가 낮은 요인인 "학부모의 태도", "교사에 대한 지원 및 평가", "수업 및 업무 지원" 등의 만족도를 높이기 위해 노력해야 할 것이다. 특히 교사들이 자신의 직무를 충실하게 이행하기 위한 여건 마련으로 학부모의 교사에 대한 신뢰와 자발적인 협조 등을 얻기 위한 노력이 요구되며, 수업 및 업무에 대한 부담감을 줄이고, 필요한 시설 및 비품 등에 대한 충분한 지원과 확충이 16-20학급 규모의 학교를 중심으로 마련되어야 할 것으로 생각된다. 본 연구의 결과를 기초로 하여 본 연구자는 다음과 같은 제언을 한다. 학교경영의 자율화에 대한 평가를 높이기 위해서는 "교사에 대한 지원 및 평가"에 해당되는 우호적이며 발전적인 장학지도와 공정한 근무평정, 승진과 교사의 발전을 위한 혜택 등에 대한 만족도를 높여야 할 것이다. 또한 교사의 교수활동에 편리한 시설 및 적절한 교육자료와 비품공급, 교육과정의 균형있는 운영 등을 포함하는 "교육시설 및 운영"에 대한 만족도를 높이기 위해 노력해야 할 것이다. 교사의 직무 만족도를 높이기 위해서는 "교사의 학교경영 참여"에 해당되는 인사 및 예산 운영 등의 문제에 있어서 교사의 의견을 수렴하고 적극적으로 반영하며, 교사를 존중하는 배려가 요구된다.
학교 조직은 교육 목적을 달성하기 위하여 교사와 학생이 상호작용하는 교육활동의 장이다. 여기서 교육활동은 고도의 전문적인 지식과 기술을 지닌 교사가 주체가 되어 주도적으로 추진된다. 따라서 학습자의 학습 성과를 결정하는 다양하고 복합적인 변인들 속에서 교사 변인이 교육 성과에 미치는 영향이 어느 정도인지 확실치는 않지만 교육활동을 실제로 주도하는 역할을 수행한다는 점을 감안하여 볼 때, 교사의 여러 특성들이 교육성과에 미치는 영향이 지대하다는 것은 의심할 여지가 없다. 이러한 이유에서 '학교 교육의 성패는 교사에게 달려 있다.' 또는 '교육의 질은 교사의 질을 능가할 수 없다.'고 하여 학교교육에서 교사의 역할의 중요성이 강조되어 왔다. 교사가 자기에게 부여된 역할을 얼마나 성실히 수행하느냐의 문제는 교사가 자기의 직무에 얼마나 만족하고 있느냐라는 문제가 될 수 있다. 그러므로 교사의 직무 만족 여부는 교육의 성과를 가늠하는 중요한 변인이요 척도가 될 수 있다. 지금까지 학교경영 자율화와 교사 직무만족에 대한 연구들은 학교경영 자율화에 대한 실태분석이 주류를 이루었고 학교경영 자율화와 교사 직무 만족과의 상관성 관계를 규명하지는 못했다. 따라서 본 연구자는 학교경영 자율화와 교사의 직무만족에 대한 교사의 지각 정도를 분석하고 이들간에 어떤 상호관계가 있는가를 규명하는 작업이 절실히 요구되고 있다는 판단하에 그 필요성을 인식하고 본 연구에 착수하였다. 본 연구의 목적은 학교경영 자율화와 교사 직무만족에 대한 교사의 지각 정도를 분석하고 학교경영 자율화와 교사의 직무만족간의 상관관계를 고찰함으로써 학교경영 효율화를 위한 준거 자료를 제공하는데 있다. 본 연구의 범위는 경기도내 중학교 10개교를 중심으로 하였기 때문에 지역적인 성격을 가지고 있으며, 연구에 사용한 도구는 질문지법 (questionnaire) 중의 평정 척도(rating scale)를 사용하였기 때문에 이것이 갖는 여러 특성적 제한점을 갖는다. 본 연구의 결과, 전반적으로 학교경영의 자율화에 대한 요인들에 대한 교사들의 평가는 자율화정도가 약간 높은편이며, 직무만족에 대해서는 전체적으로 낮은편인 것으로 나타났다. 인구학적 변인 중 학급규모별로 학교경영의 자율화와 교사의 직무만족 요인에 대해 차이가 있었다. 그 중에서도 16-20학급규모의 학교교사들의 학교경영의 자율화와 교사의 직무만족요인에 대한 평가가 가장 낮았으며, 이것은 16-20학급규모의 학교에서 근무하는 교사들이 자신이 근무하는 학교의 경영이 자율적이지 못한편이라고 생각하고 있음을 의미하며, 직무에 대해서도 불만족하고 있다는 것을 의미한다. 학교경영 자율화에 있어서는 가장 평가가 낮은 요인인 학교의 자율성과 상부와 의사소통의 합리성을 16-20학급 규모의 학교를 중심으로 평가를 높이기 위해 학교의 특성에 맞는 교육과정을 운영하고 학습운영에 필요한 조직을 독자적으로 수립할 수 있는 능력을 길러주어야 할 것이다. 다음으로 교사의 직무만족도가 낮은 요인인 "학부모의 태도", "교사에 대한 지원 및 평가", "수업 및 업무 지원" 등의 만족도를 높이기 위해 노력해야 할 것이다. 특히 교사들이 자신의 직무를 충실하게 이행하기 위한 여건 마련으로 학부모의 교사에 대한 신뢰와 자발적인 협조 등을 얻기 위한 노력이 요구되며, 수업 및 업무에 대한 부담감을 줄이고, 필요한 시설 및 비품 등에 대한 충분한 지원과 확충이 16-20학급 규모의 학교를 중심으로 마련되어야 할 것으로 생각된다. 본 연구의 결과를 기초로 하여 본 연구자는 다음과 같은 제언을 한다. 학교경영의 자율화에 대한 평가를 높이기 위해서는 "교사에 대한 지원 및 평가"에 해당되는 우호적이며 발전적인 장학지도와 공정한 근무평정, 승진과 교사의 발전을 위한 혜택 등에 대한 만족도를 높여야 할 것이다. 또한 교사의 교수활동에 편리한 시설 및 적절한 교육자료와 비품공급, 교육과정의 균형있는 운영 등을 포함하는 "교육시설 및 운영"에 대한 만족도를 높이기 위해 노력해야 할 것이다. 교사의 직무 만족도를 높이기 위해서는 "교사의 학교경영 참여"에 해당되는 인사 및 예산 운영 등의 문제에 있어서 교사의 의견을 수렴하고 적극적으로 반영하며, 교사를 존중하는 배려가 요구된다.
The matter of how much the teacher sincerely performs his given roles at school may be the matter how much the teacher satisfics with its duties. Since therefore, whether the duty measure to aim at the outcome of education. Up to the present the studies on autonomization in school management and dut...
The matter of how much the teacher sincerely performs his given roles at school may be the matter how much the teacher satisfics with its duties. Since therefore, whether the duty measure to aim at the outcome of education. Up to the present the studies on autonomization in school management and duty satisfaction have been made stream by status analysis of autonomization in the school management however, it could not examine the correlationship between autonomization in school management and teachers' duty satisfaction. Therefore, the purpose of this study is to provice an authoritatice data for efficieny in schol management by giving consideration to the correlationship between the autonomization in school management and duty satisfation by teachers upon analysis of perceprion by teachers to its duty satisfaction as well as autonomization in school management. Under this study I conducted bibliographical research primarily by collection of data and secondarily the practical research. I adopted the ANOVA analytical method using F statistic volume under this study. As a result of this study the teachers' evaluation on factors of autonomization in school management in general the autonomization extent was higher a little and indicated that the duty satisfaction was low in general. There was difference about the factor on autonomization in school managenment and duty satisfaction by teachers by the class size among the variables of population science. Among those the evaluation on factors of school management autonomization & theachers' duty satisfaction by school teachers with 16-20 classes size were indicated the lowest and this means that the teachers who work with school of 16-20 classrooms size think of the school management to which themselves belong is not autonomous and that means they are not satisfied by the duties as well. In the autonomization of school management, to operate curriculum meet with the school features and has to reat the ability may indupendently establish the necessary organzation for learning operation in order to enhance the ealuation mainly for the school with 16-20 classes size for the rationality in communication of will with the highter echelon as well as the school's autonomy which is the lowest evaluation. By the next, an efforts shall be paid to enhance the satisfaction for "attitude of students parents", "support & evaluation to teachers" satisfaction is low. Especially, the endeavors to obtain credit and voluntary cooperation to the teachers by students parents are required by providing circurnstance to faithrully perform their duties by teachers and considered to be provided by a school with 16~20 classes size with sufficient support and expansion to the necessary facility and furniture by reducing sense of burden to teaching and affairs.
The matter of how much the teacher sincerely performs his given roles at school may be the matter how much the teacher satisfics with its duties. Since therefore, whether the duty measure to aim at the outcome of education. Up to the present the studies on autonomization in school management and duty satisfaction have been made stream by status analysis of autonomization in the school management however, it could not examine the correlationship between autonomization in school management and teachers' duty satisfaction. Therefore, the purpose of this study is to provice an authoritatice data for efficieny in schol management by giving consideration to the correlationship between the autonomization in school management and duty satisfation by teachers upon analysis of perceprion by teachers to its duty satisfaction as well as autonomization in school management. Under this study I conducted bibliographical research primarily by collection of data and secondarily the practical research. I adopted the ANOVA analytical method using F statistic volume under this study. As a result of this study the teachers' evaluation on factors of autonomization in school management in general the autonomization extent was higher a little and indicated that the duty satisfaction was low in general. There was difference about the factor on autonomization in school managenment and duty satisfaction by teachers by the class size among the variables of population science. Among those the evaluation on factors of school management autonomization & theachers' duty satisfaction by school teachers with 16-20 classes size were indicated the lowest and this means that the teachers who work with school of 16-20 classrooms size think of the school management to which themselves belong is not autonomous and that means they are not satisfied by the duties as well. In the autonomization of school management, to operate curriculum meet with the school features and has to reat the ability may indupendently establish the necessary organzation for learning operation in order to enhance the ealuation mainly for the school with 16-20 classes size for the rationality in communication of will with the highter echelon as well as the school's autonomy which is the lowest evaluation. By the next, an efforts shall be paid to enhance the satisfaction for "attitude of students parents", "support & evaluation to teachers" satisfaction is low. Especially, the endeavors to obtain credit and voluntary cooperation to the teachers by students parents are required by providing circurnstance to faithrully perform their duties by teachers and considered to be provided by a school with 16~20 classes size with sufficient support and expansion to the necessary facility and furniture by reducing sense of burden to teaching and affairs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.