중유화력발전 보일러의 먼지 배출농도의 증가원인을 파악하여 연소관리 개선을 통한 보일러효율 향상과 환경 친화적인 이미지를 제고하고자 연료측면에서 먼지저감방안을 검토하였다. 먼지발생량은 중유 중 황 함량과 비례하여 황분이 낮을수록 먼지발생량이 저감되어야(Environmental Protection Agency : 미국 환경청자료) 하나 황 함량 1.0%에서 0.3%로 변경되어 현재 0.3% 저유황B-C유를 사용해도 종전 1.0%사용 할 때와 먼지발생량이 거의 비슷하고 저유황B-C유 성상에 따른 배출먼지농도 농도가 86~560㎎/S㎥로 ...
중유화력발전 보일러의 먼지 배출농도의 증가원인을 파악하여 연소관리 개선을 통한 보일러효율 향상과 환경 친화적인 이미지를 제고하고자 연료측면에서 먼지저감방안을 검토하였다. 먼지발생량은 중유 중 황 함량과 비례하여 황분이 낮을수록 먼지발생량이 저감되어야(Environmental Protection Agency : 미국 환경청자료) 하나 황 함량 1.0%에서 0.3%로 변경되어 현재 0.3% 저유황B-C유를 사용해도 종전 1.0%사용 할 때와 먼지발생량이 거의 비슷하고 저유황B-C유 성상에 따른 배출먼지농도 농도가 86~560㎎/S㎥로 편차가 심하여 저유황B-C유 및 연소재의 원소분석(C, H, O, N, S), 저유황B-C유 성상분석, 저유황B-C유 성상에 따른 배출먼지농도 측정비교, 산지별 저유황B-C유 성상분석 및 공정특성 비교 등을 실험, 측정하였다. 연료 특성에 따라 연소 시에 먼지가 과다하게 발생하는 것으로 사료되었다. 지금까지 연료를 검토한 결과를 볼 때, 연료는 유황분이 낮은 탈황중유는 고가이므로 일반적으로 정유회사에서 저가인 고유황분의 중유와 저유황분의 경유나 중유 등을 적당히 혼합하여 환경부 연료 고시치 이내만 되도록 공급하고 있다. 정유회사에서는 황 함유량을 기준으로 혼합하므로 연료의 성상이 일정치 않고 매 혼합 시 마다 성상이 변하므로 운전 시 연소조정에 어려움이 있다. 특히 이종(異種)의 연료가 물리적으로 혼합될 경우 연소특성은 혼합된 연료의 평균 물성치로만 나타나지 않고, 각각의 연료 고유 물성치를 그대로 유지하여 연소특성이 각기 다른 형태로 나타나는 경우가 많으므로 평균 물성치를 그대로 연소조정에 활용하기는 곤란하다. 그러므로 연료 고유의 물성치를 모두 규제할 수 없으므로 일반적 성상인 점도와 잔류탄소만 규제하여도 연소조정에 도움이 될 것으로 사료된다. 또한 양질의 연료를 선택 사용하여 기본부과금 면제와 배출먼지농도 저감이 필요한 때이다.
중유화력발전 보일러의 먼지 배출농도의 증가원인을 파악하여 연소관리 개선을 통한 보일러효율 향상과 환경 친화적인 이미지를 제고하고자 연료측면에서 먼지저감방안을 검토하였다. 먼지발생량은 중유 중 황 함량과 비례하여 황분이 낮을수록 먼지발생량이 저감되어야(Environmental Protection Agency : 미국 환경청자료) 하나 황 함량 1.0%에서 0.3%로 변경되어 현재 0.3% 저유황B-C유를 사용해도 종전 1.0%사용 할 때와 먼지발생량이 거의 비슷하고 저유황B-C유 성상에 따른 배출먼지농도 농도가 86~560㎎/S㎥로 편차가 심하여 저유황B-C유 및 연소재의 원소분석(C, H, O, N, S), 저유황B-C유 성상분석, 저유황B-C유 성상에 따른 배출먼지농도 측정비교, 산지별 저유황B-C유 성상분석 및 공정특성 비교 등을 실험, 측정하였다. 연료 특성에 따라 연소 시에 먼지가 과다하게 발생하는 것으로 사료되었다. 지금까지 연료를 검토한 결과를 볼 때, 연료는 유황분이 낮은 탈황중유는 고가이므로 일반적으로 정유회사에서 저가인 고유황분의 중유와 저유황분의 경유나 중유 등을 적당히 혼합하여 환경부 연료 고시치 이내만 되도록 공급하고 있다. 정유회사에서는 황 함유량을 기준으로 혼합하므로 연료의 성상이 일정치 않고 매 혼합 시 마다 성상이 변하므로 운전 시 연소조정에 어려움이 있다. 특히 이종(異種)의 연료가 물리적으로 혼합될 경우 연소특성은 혼합된 연료의 평균 물성치로만 나타나지 않고, 각각의 연료 고유 물성치를 그대로 유지하여 연소특성이 각기 다른 형태로 나타나는 경우가 많으므로 평균 물성치를 그대로 연소조정에 활용하기는 곤란하다. 그러므로 연료 고유의 물성치를 모두 규제할 수 없으므로 일반적 성상인 점도와 잔류탄소만 규제하여도 연소조정에 도움이 될 것으로 사료된다. 또한 양질의 연료를 선택 사용하여 기본부과금 면제와 배출먼지농도 저감이 필요한 때이다.
I considered the way of dust reduction in the side of fuel to raise environmentally friendly image and to improve boiler's efficiency through the reformation of a combustion management by grasping the cause of the increasement of emitted dust density in the boiler of a crude oil steam power generati...
I considered the way of dust reduction in the side of fuel to raise environmentally friendly image and to improve boiler's efficiency through the reformation of a combustion management by grasping the cause of the increasement of emitted dust density in the boiler of a crude oil steam power generation. In proportion to sulfur content in heavy oil, the less sulfur component is the less amount of dust emission should be. However, when we use the present 0.3% L-sulfur B-C oil, the amount of dust emission is barely different from the use of the past 1.0% one, and according to the component of L-sulfur B-c oil, emitted dust density is diverse(variation of 86~560 mg/Sm3). So, I experimented the element analysis of L-sulfur B-C oil and burned materials and comparison of emitted dust density and the component analysis and process comparison of L-sulfur B-C oil which is divided by its place of production. Generally, refined oil companies control oil to be within the Fuel Notice Value of the Environmental Department. For that purpose, they mix L-sulfur light oil with H-sulfur heavy oil, which is cheap. The component of fuel is very difficult to control when it is burned because it is variable whenever it is mixed with other kind of fuel. Especially, in case that different kind of fuels are mixed physically, each fuel's original value of property of matter remains. so, it's hard to apply average value of property of matter. Therefore, I think regulating the general character such as viscosity and remained carbon will be helpful to control fuel combustion. It is time that we need to be exempted from basic levy dues and to reduce emitted dust density by selecting fuel of good quality.
I considered the way of dust reduction in the side of fuel to raise environmentally friendly image and to improve boiler's efficiency through the reformation of a combustion management by grasping the cause of the increasement of emitted dust density in the boiler of a crude oil steam power generation. In proportion to sulfur content in heavy oil, the less sulfur component is the less amount of dust emission should be. However, when we use the present 0.3% L-sulfur B-C oil, the amount of dust emission is barely different from the use of the past 1.0% one, and according to the component of L-sulfur B-c oil, emitted dust density is diverse(variation of 86~560 mg/Sm3). So, I experimented the element analysis of L-sulfur B-C oil and burned materials and comparison of emitted dust density and the component analysis and process comparison of L-sulfur B-C oil which is divided by its place of production. Generally, refined oil companies control oil to be within the Fuel Notice Value of the Environmental Department. For that purpose, they mix L-sulfur light oil with H-sulfur heavy oil, which is cheap. The component of fuel is very difficult to control when it is burned because it is variable whenever it is mixed with other kind of fuel. Especially, in case that different kind of fuels are mixed physically, each fuel's original value of property of matter remains. so, it's hard to apply average value of property of matter. Therefore, I think regulating the general character such as viscosity and remained carbon will be helpful to control fuel combustion. It is time that we need to be exempted from basic levy dues and to reduce emitted dust density by selecting fuel of good quality.
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