생명과학과 의료기술의 눈부신 발전은 삶과 죽음의 문제에 대해서 과거에는 예상치 못한 새로운 윤리적 문제들을 제기한다. 즉, 전통적인 절대적 도덕률만으로 갖가지 윤리적 난제들에 대해 대처하기 어렵게 되면서 생명과 의료 윤리의 문제를 주제로 하는 생의 윤리학이 대두되게 된 것이다. 이와 더불어 윤리적 문제는 그 범위와 본질에서 과거와 큰 차이를 보이고 있으며, 실제적인 현상에서 부딪치는 다양한 윤리적 문제와 딜레마에 직면하면서 법적 책임과 윤리적 책임을 분별, ...
생명과학과 의료기술의 눈부신 발전은 삶과 죽음의 문제에 대해서 과거에는 예상치 못한 새로운 윤리적 문제들을 제기한다. 즉, 전통적인 절대적 도덕률만으로 갖가지 윤리적 난제들에 대해 대처하기 어렵게 되면서 생명과 의료 윤리의 문제를 주제로 하는 생의 윤리학이 대두되게 된 것이다. 이와 더불어 윤리적 문제는 그 범위와 본질에서 과거와 큰 차이를 보이고 있으며, 실제적인 현상에서 부딪치는 다양한 윤리적 문제와 딜레마에 직면하면서 법적 책임과 윤리적 책임을 분별, 의사 결정을 해야 하는 실제적인 문제가 나타나는 것이다.
그러므로 본 연구는 윤리교육의 중요성에 대한 인식이 희미해지는 오늘날의 시점에서 현장에서의 간호윤리의 접근을 통해서 보다 더 실제적인 윤리연구에 박차를 가할 수 있기를 바라는 마음으로 조사를 실시하였으며, 올바른 윤리교육의 경험을 통해서 간호사들의 윤리적 딜레마 상황에서의 현명한 도덕적 의사결정을 내리는 데 도움이 되기를 바라며 본 연구를 시도하였다.
조사방법으로는 대구 소재의 종합병원 중 2개의 국공립 병원과 2개이상의 사립 중,소병원에 근무하는 간호사들을 대상으로 편의 표집하여 조사대상을 선정하였으며, 윤리교육과의 관계성, 윤리적 딜레마와 윤리적 의사결정요인, 간호윤리, 생명의료윤리등에 관련된 사항 총 28문항으로 된 설문지법을 사용하였고, windows 10.0 SPSS(Statistical package for the Social Science) 프로그램을 이용하여 전산 통계처리를 하였다. 대상자의 일반적 특성은 실수, 백분율을 구하였고, 빈도분석과 교차분석을 하여 변인별로 분석을 실시하였다.
1) 간호사들이 현장에서 항상 윤리적 딜레마 상황을 겪고 있으며, 윤리적 딜레마 상황에 부딪쳤을 때, 윤리교육의 경험은 올바른 의사결정을 영향을 미치는 것으로 나타났다.
2) 간호사들이 겪는 윤리적 딜레마는 환경적, 상황적 차이가 있겠으나, 간호사들은 딜레마 상황에서 윤리적 갈등을 겪게 될 때 대체로 환자가 우선된 결정을 내리고 있으며, 윤리교육의 경험이 있을수록 환자가 우선된 결정을 내리고 있으며, 윤리교육의 경험의 유무에 따라 딜레마 상황에서의 의식에 다소 차이를 보이고 있었다.
3) 딜레마 상황에서 윤리적 문제에 대한 의사결정의 결과가 자신의 가치관과 위배 되었을 때 응답 간호사의 80% 이상이 의견에 이의를 제기하고, 결정을 제고하도록 하고 있는 것으로 나타났다.
4) 간호윤리에 대한 의식조사에서 간호사들은 환자를 직업적 의무 이상으로 돌봄의 관계로 대하는 긍정적 측면을 나타내었다.
5) 생명의료윤리에 대한 의식조사에서 안락사에 대해서는 66.6%가 환자의 뜻에 따라야 한다는 긍정적인 답변을 했고, 임신중절의 실시에 대해서는 54%가 실시해서는 안된다는 의견이 지배적이었지만 실시해도 된다는 의견도 29.4%로 결코 무시될 수 없는 높은 비율을 나타냈다. 인간복제의 실시에 대해서는 반대가 72.5%로 부정적인 의견을 보였다.
6) 간호사들이 현장에서 겪는 윤리적 딜레마에 따른 의사결정에서 윤리교육의 유무는 올바른 결정에 크게 영향을 미친다고 보며, 보다 실제적인 교육의 필요성이 요구된다.
생명과학과 의료기술의 눈부신 발전은 삶과 죽음의 문제에 대해서 과거에는 예상치 못한 새로운 윤리적 문제들을 제기한다. 즉, 전통적인 절대적 도덕률만으로 갖가지 윤리적 난제들에 대해 대처하기 어렵게 되면서 생명과 의료 윤리의 문제를 주제로 하는 생의 윤리학이 대두되게 된 것이다. 이와 더불어 윤리적 문제는 그 범위와 본질에서 과거와 큰 차이를 보이고 있으며, 실제적인 현상에서 부딪치는 다양한 윤리적 문제와 딜레마에 직면하면서 법적 책임과 윤리적 책임을 분별, 의사 결정을 해야 하는 실제적인 문제가 나타나는 것이다.
그러므로 본 연구는 윤리교육의 중요성에 대한 인식이 희미해지는 오늘날의 시점에서 현장에서의 간호윤리의 접근을 통해서 보다 더 실제적인 윤리연구에 박차를 가할 수 있기를 바라는 마음으로 조사를 실시하였으며, 올바른 윤리교육의 경험을 통해서 간호사들의 윤리적 딜레마 상황에서의 현명한 도덕적 의사결정을 내리는 데 도움이 되기를 바라며 본 연구를 시도하였다.
조사방법으로는 대구 소재의 종합병원 중 2개의 국공립 병원과 2개이상의 사립 중,소병원에 근무하는 간호사들을 대상으로 편의 표집하여 조사대상을 선정하였으며, 윤리교육과의 관계성, 윤리적 딜레마와 윤리적 의사결정요인, 간호윤리, 생명의료윤리등에 관련된 사항 총 28문항으로 된 설문지법을 사용하였고, windows 10.0 SPSS(Statistical package for the Social Science) 프로그램을 이용하여 전산 통계처리를 하였다. 대상자의 일반적 특성은 실수, 백분율을 구하였고, 빈도분석과 교차분석을 하여 변인별로 분석을 실시하였다.
1) 간호사들이 현장에서 항상 윤리적 딜레마 상황을 겪고 있으며, 윤리적 딜레마 상황에 부딪쳤을 때, 윤리교육의 경험은 올바른 의사결정을 영향을 미치는 것으로 나타났다.
2) 간호사들이 겪는 윤리적 딜레마는 환경적, 상황적 차이가 있겠으나, 간호사들은 딜레마 상황에서 윤리적 갈등을 겪게 될 때 대체로 환자가 우선된 결정을 내리고 있으며, 윤리교육의 경험이 있을수록 환자가 우선된 결정을 내리고 있으며, 윤리교육의 경험의 유무에 따라 딜레마 상황에서의 의식에 다소 차이를 보이고 있었다.
3) 딜레마 상황에서 윤리적 문제에 대한 의사결정의 결과가 자신의 가치관과 위배 되었을 때 응답 간호사의 80% 이상이 의견에 이의를 제기하고, 결정을 제고하도록 하고 있는 것으로 나타났다.
4) 간호윤리에 대한 의식조사에서 간호사들은 환자를 직업적 의무 이상으로 돌봄의 관계로 대하는 긍정적 측면을 나타내었다.
5) 생명의료윤리에 대한 의식조사에서 안락사에 대해서는 66.6%가 환자의 뜻에 따라야 한다는 긍정적인 답변을 했고, 임신중절의 실시에 대해서는 54%가 실시해서는 안된다는 의견이 지배적이었지만 실시해도 된다는 의견도 29.4%로 결코 무시될 수 없는 높은 비율을 나타냈다. 인간복제의 실시에 대해서는 반대가 72.5%로 부정적인 의견을 보였다.
6) 간호사들이 현장에서 겪는 윤리적 딜레마에 따른 의사결정에서 윤리교육의 유무는 올바른 결정에 크게 영향을 미친다고 보며, 보다 실제적인 교육의 필요성이 요구된다.
The remarkable development of life science and medical technology presents new ethical problems that we did not expected ago about the problems of life and death. That is, the ethics with the subject of the problems of life and medical morals was on the rise as it was difficult to cope with various ...
The remarkable development of life science and medical technology presents new ethical problems that we did not expected ago about the problems of life and death. That is, the ethics with the subject of the problems of life and medical morals was on the rise as it was difficult to cope with various ethical tantalizing problems only with a traditional and absolute moral law. Together with it, the ethical problems show difference greatly than the past in the range and essence. The actual problems like discriminating between responsibility to the law and ethical responsibility and decision-making were appeared as they faced with various ethical problems and dilemma facing up to the actual phenomenon.
Accordingly, as of now that recognition about importance of ethical education grows fainter and fainter, this study is to examine a research for adding fresh fuel to the actual ethical research more through approach of nursing ethics in the field. This study is to help the nurses to draw wise decision-making in a state of their moral dilemma through experience of right ethical education.
As for a research method, this study is to choose the object of research by deviation sampling on the object of the nurses who worked in two national and public hospitals among the general hospitals in Daegu and in above two middle and small hospitals. It is to use a questionnaire consisted of total 28 items about the relationship with ethics education, factors of moral dilemma and ethical decision-making, nurse ethics and life medical ethics. Also, it is to treat computing statistics by using windows 10.0 SPSS(Statistical package for the Social Science) program. As for general characteristics about the object person, it is to calculate real number and percentage and to execute analysis by a variable by frequency analysis and cross analysis.
1) This study showed that the nurses have always suffered with moral dilemma situation in the field. And the experience about ethics education affected right decision-making when they faced up to moral dilemma situation.
2) The moral dilemma that the nurses have experienced differed in the environment and situation. But generally, the nurses made a decision that the patient took first priority when they experienced ethical conflict in the state of dilemma. They who have experience about ethics education more tended to decide that the patient takes first priority. As it depends on whether they are experienced of ethics education or not, there are difference a little in the consciousness of dilemma situation.
3) This study showed that above 80% of the nurses answered made an objection to the opinion and reconsidered a decision when the result of decision-making about ethical problems in the dilemma situation run counter to their sense of values.
4) In the consciousness survey about the nurse ethics, the nurses showed positive sides that they took care of their patients beyond professional duties.
5) In the consciousness survey about life medical ethics, as for euthanasia, this study showed positive answer that 66.6% of them should follow the patient's will. And as for execution of abortion, it showed dominant opinion that 54% of them opposed to the execution. But it showed significantly high rate that 29.4% of them approved of the execution. Also, as for cloning of human embryos, it showed negative opinion that 72.5% of them opposed to the execution.
6) In the decision-malung according to the moral dilemma that the nurses have suffered in the field, the ethics education can be largely affected to the right decision. It needs necessity of actual education more.
The remarkable development of life science and medical technology presents new ethical problems that we did not expected ago about the problems of life and death. That is, the ethics with the subject of the problems of life and medical morals was on the rise as it was difficult to cope with various ethical tantalizing problems only with a traditional and absolute moral law. Together with it, the ethical problems show difference greatly than the past in the range and essence. The actual problems like discriminating between responsibility to the law and ethical responsibility and decision-making were appeared as they faced with various ethical problems and dilemma facing up to the actual phenomenon.
Accordingly, as of now that recognition about importance of ethical education grows fainter and fainter, this study is to examine a research for adding fresh fuel to the actual ethical research more through approach of nursing ethics in the field. This study is to help the nurses to draw wise decision-making in a state of their moral dilemma through experience of right ethical education.
As for a research method, this study is to choose the object of research by deviation sampling on the object of the nurses who worked in two national and public hospitals among the general hospitals in Daegu and in above two middle and small hospitals. It is to use a questionnaire consisted of total 28 items about the relationship with ethics education, factors of moral dilemma and ethical decision-making, nurse ethics and life medical ethics. Also, it is to treat computing statistics by using windows 10.0 SPSS(Statistical package for the Social Science) program. As for general characteristics about the object person, it is to calculate real number and percentage and to execute analysis by a variable by frequency analysis and cross analysis.
1) This study showed that the nurses have always suffered with moral dilemma situation in the field. And the experience about ethics education affected right decision-making when they faced up to moral dilemma situation.
2) The moral dilemma that the nurses have experienced differed in the environment and situation. But generally, the nurses made a decision that the patient took first priority when they experienced ethical conflict in the state of dilemma. They who have experience about ethics education more tended to decide that the patient takes first priority. As it depends on whether they are experienced of ethics education or not, there are difference a little in the consciousness of dilemma situation.
3) This study showed that above 80% of the nurses answered made an objection to the opinion and reconsidered a decision when the result of decision-making about ethical problems in the dilemma situation run counter to their sense of values.
4) In the consciousness survey about the nurse ethics, the nurses showed positive sides that they took care of their patients beyond professional duties.
5) In the consciousness survey about life medical ethics, as for euthanasia, this study showed positive answer that 66.6% of them should follow the patient's will. And as for execution of abortion, it showed dominant opinion that 54% of them opposed to the execution. But it showed significantly high rate that 29.4% of them approved of the execution. Also, as for cloning of human embryos, it showed negative opinion that 72.5% of them opposed to the execution.
6) In the decision-malung according to the moral dilemma that the nurses have suffered in the field, the ethics education can be largely affected to the right decision. It needs necessity of actual education more.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.