현재 범세계 위치결정체계(GPS : Global Positioning System)와 추측항법(DR : Dead Reckoning)등의 보조항법시스템을 이용한 결합 항법시스템이 사용되고 있다. 특히, GPS가 육상 차량항법시스템에 널리 사용되지만, 고층건물이나 가로 수 등이 즐비한 도심지등에서 GPS 단독으로는 충분한 가시위성을 확보하기 어려워 차량의 동적위치 결정에 어려움이 많다. 그래서 본 연구는 GPS의 단점을 보완하는데 있으며 그 대안으로 GPS/GLO NASS(...
현재 범세계 위치결정체계(GPS : Global Positioning System)와 추측항법(DR : Dead Reckoning)등의 보조항법시스템을 이용한 결합 항법시스템이 사용되고 있다. 특히, GPS가 육상 차량항법시스템에 널리 사용되지만, 고층건물이나 가로 수 등이 즐비한 도심지등에서 GPS 단독으로는 충분한 가시위성을 확보하기 어려워 차량의 동적위치 결정에 어려움이 많다. 그래서 본 연구는 GPS의 단점을 보완하는데 있으며 그 대안으로 GPS/GLO NASS(GLObal NAvigation Satellite System) 결합(GG)에 의한 차량항법시스템을 제안 하였다. 본 논문에서 GPS와 GLONASS의 L1/L2 2주파수 수신기를 이용해서 도심지에서 차량의 동적위치를 결정하였다. 코드(code)와 반송파 위상(carrier phase)을 이용한 차분측위로 차량의 동적측위 를 수행한 결과, 코드를 이용한 차분측위(DGPS : Differential GPS)에서 GG가 GPS 보다 수평위치에서 약 1.2M 이상 정확도가 우수하고, 반송파 위상을 이용한 차분측위에서는 가시위성이 적은 2차선 도로에서도 정확하게 차량의 동적위치를 결정하였다. 또한, GG 실험지역에서 가시위성의 부족과 주위 장애물에도 불구하고 높은 실수해(float solution)와 단독측위해(single point positioning solution)의 획득율로 일정하게 차량의 동적위치를 결정할 수 있었다. 따라서, GG는 교통흐름 및 효율적인 도로관리에 적극적으로 활용 가능할 것이다.
현재 범세계 위치결정체계(GPS : Global Positioning System)와 추측항법(DR : Dead Reckoning)등의 보조항법시스템을 이용한 결합 항법시스템이 사용되고 있다. 특히, GPS가 육상 차량항법시스템에 널리 사용되지만, 고층건물이나 가로 수 등이 즐비한 도심지등에서 GPS 단독으로는 충분한 가시위성을 확보하기 어려워 차량의 동적위치 결정에 어려움이 많다. 그래서 본 연구는 GPS의 단점을 보완하는데 있으며 그 대안으로 GPS/GLO NASS(GLObal NAvigation Satellite System) 결합(GG)에 의한 차량항법시스템을 제안 하였다. 본 논문에서 GPS와 GLONASS의 L1/L2 2주파수 수신기를 이용해서 도심지에서 차량의 동적위치를 결정하였다. 코드(code)와 반송파 위상(carrier phase)을 이용한 차분측위로 차량의 동적측위 를 수행한 결과, 코드를 이용한 차분측위(DGPS : Differential GPS)에서 GG가 GPS 보다 수평위치에서 약 1.2M 이상 정확도가 우수하고, 반송파 위상을 이용한 차분측위에서는 가시위성이 적은 2차선 도로에서도 정확하게 차량의 동적위치를 결정하였다. 또한, GG 실험지역에서 가시위성의 부족과 주위 장애물에도 불구하고 높은 실수해(float solution)와 단독측위해(single point positioning solution)의 획득율로 일정하게 차량의 동적위치를 결정할 수 있었다. 따라서, GG는 교통흐름 및 효율적인 도로관리에 적극적으로 활용 가능할 것이다.
Nowdays, the combined navigation system using GPS(Global Positioning System) and DR(Dead Reckoning), etc. has been used. Although GPS is popular for the vehicle navigation system, this is not useful for the kinematic positioning of the vehicles in the urban canyon because of its few satellites. Thus...
Nowdays, the combined navigation system using GPS(Global Positioning System) and DR(Dead Reckoning), etc. has been used. Although GPS is popular for the vehicle navigation system, this is not useful for the kinematic positioning of the vehicles in the urban canyon because of its few satellites. Thus, this study deals with the kinematic positioning of the vehicles in with the combined GPS/GLONASS (GLObal NAvigation Satellite System) to complinent the fault of GPS. This study determind kinematic positioning of the vehicles with the combined GPS and GLONASS of L1L2 using two frequency receiver. Thus, using the code and carrier phase was performed for the kinematic positioning of the vehicles. Using the code in DGPS(Differential GPS) was accuracy of GG is 1.2m better than that of GPS in DGPS, and the kinematic positioning of the vehicles on a narrow two-lane road was able to be determined accuratdly by GG. Besides, the kinematic positioning of the vehicles can be performed con stantly by GG based on the high acquisition rate of the differential corrected positions and float solution with the help of GLONASS despite .of many obstacles and few satellites tracked in the test sites. Consequently, GG is can be applicable to the control of traffic flow, the effective management of road system, should be studied continually.
Nowdays, the combined navigation system using GPS(Global Positioning System) and DR(Dead Reckoning), etc. has been used. Although GPS is popular for the vehicle navigation system, this is not useful for the kinematic positioning of the vehicles in the urban canyon because of its few satellites. Thus, this study deals with the kinematic positioning of the vehicles in with the combined GPS/GLONASS (GLObal NAvigation Satellite System) to complinent the fault of GPS. This study determind kinematic positioning of the vehicles with the combined GPS and GLONASS of L1L2 using two frequency receiver. Thus, using the code and carrier phase was performed for the kinematic positioning of the vehicles. Using the code in DGPS(Differential GPS) was accuracy of GG is 1.2m better than that of GPS in DGPS, and the kinematic positioning of the vehicles on a narrow two-lane road was able to be determined accuratdly by GG. Besides, the kinematic positioning of the vehicles can be performed con stantly by GG based on the high acquisition rate of the differential corrected positions and float solution with the help of GLONASS despite .of many obstacles and few satellites tracked in the test sites. Consequently, GG is can be applicable to the control of traffic flow, the effective management of road system, should be studied continually.
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