달리는 피카소 이후 스페인이 낳은 가장 위대하고 대중적인 20세기의 화가이다. 그 이유는 독특한 기술적 재능을 타고 났으며 현대 미술에 비추어볼 때 작품속에서 느낄 수 있는 무의식의 위력 등이 내제되어 있다. 즉, 그의 작품속에는 통속적 경험과 상식으로서는 전혀 감지키 어려운 것으로 이루어져 독자적인 초현실주의 세계를 전개하고 있다. 그러한 그를 두고 어떤 비평가들은 병적인 그림, 또는 광인의 그림이라고들 평한다. 왜냐하면, 인간의 의식과 개성이 무의식적인 내용물의 홍수속에 빠져들어 잠적하는 현상은 마치 정신분열의 증세와도 같기 때문이라는 것이다. 그러나 이제 그의 그림을 두고 광인의 그림이라고 평할 수 있었던 시기는 지났다. 그 스스로 '편집광적·비판적 방법'이라 부른 그의 창작 수법은 이상하고 비합리적인 환각을 객관적, 사실적으로 표현하고자 한 것이다. 그는 하나의 대상을 2중 3중의 다른 이미지로 보는 병적인 착각을 이용했다. 즉, 말이 여인의 나체로 보인다거나 하나의 풍경이 사람의 얼굴로 보인다거나 하는 중복상을 교묘하게 화면에 표현했다. 그는 <그림이란 많은 비합리적 상상력에 의해서 만들어진 총천연색 사진이다>라고 정의하고, 이상한 환상을 객관적, 사실적으로 표현하였다. 현대는 인간의 내적 상상력을 제어하고 인간의 추억이나 향수, 신앙, 전설, 영웅, 꿈들을 과감히 매도한다. 달리는 그러한 상상력들을 해방시키기 위해 편집광적 비판방법을 연마하여 자신만의 자유로운 길을 개척해 나간 것이다. 달리 회화의 목적은 '의식세계와 무의식세계, 내적세계와 외적세계'의 육체적 장벽을 동시에 제거하고 현실과 비현실 및 명상과 행위를 서로 합하여 혼합되어 전 생명을 지배하는 초현실성을 창조하는 것이라고 주장하였다. 즉, 달리에 의한 사물들은 각기 독립된 상태의 사물들이 아니라 상호 지향성에 의해 얽혀있는 사물들이다. 그 지향성은 인간의 일상생활에서 발견되어지는 것이 아니라, 보다 더 근원적인 의미, 즉 식욕이나 성욕의 현상같은 의미의 지향성이다.
달리는 피카소 이후 스페인이 낳은 가장 위대하고 대중적인 20세기의 화가이다. 그 이유는 독특한 기술적 재능을 타고 났으며 현대 미술에 비추어볼 때 작품속에서 느낄 수 있는 무의식의 위력 등이 내제되어 있다. 즉, 그의 작품속에는 통속적 경험과 상식으로서는 전혀 감지키 어려운 것으로 이루어져 독자적인 초현실주의 세계를 전개하고 있다. 그러한 그를 두고 어떤 비평가들은 병적인 그림, 또는 광인의 그림이라고들 평한다. 왜냐하면, 인간의 의식과 개성이 무의식적인 내용물의 홍수속에 빠져들어 잠적하는 현상은 마치 정신분열의 증세와도 같기 때문이라는 것이다. 그러나 이제 그의 그림을 두고 광인의 그림이라고 평할 수 있었던 시기는 지났다. 그 스스로 '편집광적·비판적 방법'이라 부른 그의 창작 수법은 이상하고 비합리적인 환각을 객관적, 사실적으로 표현하고자 한 것이다. 그는 하나의 대상을 2중 3중의 다른 이미지로 보는 병적인 착각을 이용했다. 즉, 말이 여인의 나체로 보인다거나 하나의 풍경이 사람의 얼굴로 보인다거나 하는 중복상을 교묘하게 화면에 표현했다. 그는 <그림이란 많은 비합리적 상상력에 의해서 만들어진 총천연색 사진이다>라고 정의하고, 이상한 환상을 객관적, 사실적으로 표현하였다. 현대는 인간의 내적 상상력을 제어하고 인간의 추억이나 향수, 신앙, 전설, 영웅, 꿈들을 과감히 매도한다. 달리는 그러한 상상력들을 해방시키기 위해 편집광적 비판방법을 연마하여 자신만의 자유로운 길을 개척해 나간 것이다. 달리 회화의 목적은 '의식세계와 무의식세계, 내적세계와 외적세계'의 육체적 장벽을 동시에 제거하고 현실과 비현실 및 명상과 행위를 서로 합하여 혼합되어 전 생명을 지배하는 초현실성을 창조하는 것이라고 주장하였다. 즉, 달리에 의한 사물들은 각기 독립된 상태의 사물들이 아니라 상호 지향성에 의해 얽혀있는 사물들이다. 그 지향성은 인간의 일상생활에서 발견되어지는 것이 아니라, 보다 더 근원적인 의미, 즉 식욕이나 성욕의 현상같은 의미의 지향성이다.
Dali was the greatest and most public Spanish painter since Picasso in the 20th century. From modern art views, he was a painter gifted with unique skills and expressed the power of unconsciousness in his works. In his works, Dali developed the world of surrealism that could never be detected with p...
Dali was the greatest and most public Spanish painter since Picasso in the 20th century. From modern art views, he was a painter gifted with unique skills and expressed the power of unconsciousness in his works. In his works, Dali developed the world of surrealism that could never be detected with popular experiences and common sense. Some critics say that his painting was made by a paranoiac or lunatic person because in his painting, floods of unconsciousness in which human consciousness and personality were hided were like syndromes of schizophrenia. But it cannot be said any longer that Dail's works were painted by a lunatic. His own technique of creation, called by himself as a paranoiac, critical method, sought the objective, realistic expression of strange and irrational illusions. He used the technique of pathological illusion in which an object was seen with a couple of different images. In painting, Dali expressed dual images subtly, for example, a horse looking like a nude woman and a scenery like human face. He defined , objectively and realistically expressing strange illusions. The modern times controls the inner imagination of human beings and boldly condemns human remembrances, nostalgia, beliefs, legends, heros and dreams. To liberate such inner imagination, Dali trained himself with the technique of paranoiac criticism and thereon opened his own free way. The purpose of Dali's painting lay in removing physical barriers between the worlds of consciousness and unconsciousness and between the inner and outer worlds and combining reality and unreality, and meditation and act, ultimately stressing surrealism governing the entire life. According to Dali, objects are not independent from each other, but entangled with mutual orientation. Such orientation is not found in daily life. It is like a more fundamental phenomenon such as appetite or sexual desire.
Dali was the greatest and most public Spanish painter since Picasso in the 20th century. From modern art views, he was a painter gifted with unique skills and expressed the power of unconsciousness in his works. In his works, Dali developed the world of surrealism that could never be detected with popular experiences and common sense. Some critics say that his painting was made by a paranoiac or lunatic person because in his painting, floods of unconsciousness in which human consciousness and personality were hided were like syndromes of schizophrenia. But it cannot be said any longer that Dail's works were painted by a lunatic. His own technique of creation, called by himself as a paranoiac, critical method, sought the objective, realistic expression of strange and irrational illusions. He used the technique of pathological illusion in which an object was seen with a couple of different images. In painting, Dali expressed dual images subtly, for example, a horse looking like a nude woman and a scenery like human face. He defined , objectively and realistically expressing strange illusions. The modern times controls the inner imagination of human beings and boldly condemns human remembrances, nostalgia, beliefs, legends, heros and dreams. To liberate such inner imagination, Dali trained himself with the technique of paranoiac criticism and thereon opened his own free way. The purpose of Dali's painting lay in removing physical barriers between the worlds of consciousness and unconsciousness and between the inner and outer worlds and combining reality and unreality, and meditation and act, ultimately stressing surrealism governing the entire life. According to Dali, objects are not independent from each other, but entangled with mutual orientation. Such orientation is not found in daily life. It is like a more fundamental phenomenon such as appetite or sexual desire.
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