현악 4중주의 연주 형태는 완벽한 음악의 결합이라는 면에서 가장 이상적인 실내악의 표준으로서 200년 이상 발달되어 오면서 다양한 변화를 갖고 있다. 현악 4중주의 변천 과정을 각 시대별로 두드러지게 활약했던 작곡가와 그의 작품들을 중심으로 살펴본 결과 다음과 같은 점을 요약할 수 있었다. 1. 하이든 초기에는 알레그로-미뉴엣-아다지오-미뉴엣-알레그로의 5악장 구성으로 아직 디베르티멘토적인 성격을 벗어나지 못하고 있으며 제 2기인 1760년을 전후한 시기조차도 바로크적인 성격이 남아있다. op.3의 No.5도 바로크의 자취인 도형진행과 지속음이 자주 발견된다., 소나타 형식은 확립되지 못하고 있으며 ...
현악 4중주의 연주 형태는 완벽한 음악의 결합이라는 면에서 가장 이상적인 실내악의 표준으로서 200년 이상 발달되어 오면서 다양한 변화를 갖고 있다. 현악 4중주의 변천 과정을 각 시대별로 두드러지게 활약했던 작곡가와 그의 작품들을 중심으로 살펴본 결과 다음과 같은 점을 요약할 수 있었다. 1. 하이든 초기에는 알레그로-미뉴엣-아다지오-미뉴엣-알레그로의 5악장 구성으로 아직 디베르티멘토적인 성격을 벗어나지 못하고 있으며 제 2기인 1760년을 전후한 시기조차도 바로크적인 성격이 남아있다. op.3의 No.5도 바로크의 자취인 도형진행과 지속음이 자주 발견된다., 소나타 형식은 확립되지 못하고 있으며 제 3기의 작품인 op.20에 이르러서야 확립된다 이렇게 고전 현악 4중주로의 기초도 확립된다. 제 4기에는 소나타 형식이 성숙되어 나타나는 시기이며 동기 발전과 모차르트의 영향으로 반음계의 사용이 많아진다. 말기의 작품에서는 고전형식에 얽매이지 않고 오히려 이 형식을 자유롭게 응용하고 있다. 2. 고전주의 음악의 선봉자라 할 모차르트는 다양한 실내악 작품들을 통해 독특한 작품 세계를 구축하여 나아갔다. K.155를 포함한 초기 현악 4중주는 복케르니, 삼마르티니의 영향 속에서 과도기적 현악 4중주 양식을 나타내고 있으며, K.387을 포함한 중기 작품에서는 하이든의 영향 아래 모차르트의 독특한 개성을 나타내는 성숙한 기법과 함께 고전 현악 4중주로서의 기틀이 마련되며, K590을 포함한 말년의 작품에서는 예리한 다이나믹, 복잡한 화성 진행을 바탕으로 모차르트 최후기의 양식적 특징(자유로운 대위법)을 나타내고 있다. 3. 베토벤의 현악 4중주는 그의 내적인 정신적 창조과정을 그대로 나타내고 있으며, 정신의 오묘함과 아름다움 뿐 아니라 이 작품들에 나타나 있는 완전하고 성숙한 표현은 그의 음악스타일을 단적으로 말해주고 있다. 베토벤은 모두 16곡의 현악 4중주를 작곡했는데, 본 논문에서는 그 작품들을 시기별로 구분하여 각 시기의 전체적 개요 및 작품 분석 그리고 종합적인 비교 정리를 하였다. 베토벤은 고전주의의 전통에서 벗어나 자유로운 감정 표출과 형식 구조의 다양한 처리를 통해 새로운 전통을 확립 시켰다. 특히 말년의 작품들은 내적 감정 표현을 중요시함으로써 형식에 얽매이지 않는 「자기 표현의 수단으로서의 음악」이라는 근본적 개념에 의해 후세 작곡가들에게 많은 영향을 끼쳤다. 4. 슈베르트는 일반적으로 가곡 작곡가로 알려져 있다. 그러나 그는 15곡의 현악 4중주를 비롯하여 교향곡, 실내악, 독주곡 등을 다작한 기악작곡가이기도 하다. 그의 낭만성을 보여주는 것은 선율보다는 오히려 화성진행과 전조라고 할만큼 색채감을 느끼게 하는 변화화음과 빈번한 3도 관계의 전조를 하고 있음을 볼 수 있다. 5. 20세기 바르톡에 이르러서는 네 악기가 완전한 독립성을 띠며 동등하게 나타난다. 그리고 음역의 사용은 폭넓게 확대되고 있고 음폭의 극심한 변화, 심한 도약진행이 나타난다. 현악 4중주의 양식은 20세기 후반에 와서도 널리 사용되는 실내악의 표준형태로 알려져 있으며 앞으로도 더 많은 실험적인 시도를 통하여 훌륭한 새로운 작품이 나타나리라 생각한다.
현악 4중주의 연주 형태는 완벽한 음악의 결합이라는 면에서 가장 이상적인 실내악의 표준으로서 200년 이상 발달되어 오면서 다양한 변화를 갖고 있다. 현악 4중주의 변천 과정을 각 시대별로 두드러지게 활약했던 작곡가와 그의 작품들을 중심으로 살펴본 결과 다음과 같은 점을 요약할 수 있었다. 1. 하이든 초기에는 알레그로-미뉴엣-아다지오-미뉴엣-알레그로의 5악장 구성으로 아직 디베르티멘토적인 성격을 벗어나지 못하고 있으며 제 2기인 1760년을 전후한 시기조차도 바로크적인 성격이 남아있다. op.3의 No.5도 바로크의 자취인 도형진행과 지속음이 자주 발견된다., 소나타 형식은 확립되지 못하고 있으며 제 3기의 작품인 op.20에 이르러서야 확립된다 이렇게 고전 현악 4중주로의 기초도 확립된다. 제 4기에는 소나타 형식이 성숙되어 나타나는 시기이며 동기 발전과 모차르트의 영향으로 반음계의 사용이 많아진다. 말기의 작품에서는 고전형식에 얽매이지 않고 오히려 이 형식을 자유롭게 응용하고 있다. 2. 고전주의 음악의 선봉자라 할 모차르트는 다양한 실내악 작품들을 통해 독특한 작품 세계를 구축하여 나아갔다. K.155를 포함한 초기 현악 4중주는 복케르니, 삼마르티니의 영향 속에서 과도기적 현악 4중주 양식을 나타내고 있으며, K.387을 포함한 중기 작품에서는 하이든의 영향 아래 모차르트의 독특한 개성을 나타내는 성숙한 기법과 함께 고전 현악 4중주로서의 기틀이 마련되며, K590을 포함한 말년의 작품에서는 예리한 다이나믹, 복잡한 화성 진행을 바탕으로 모차르트 최후기의 양식적 특징(자유로운 대위법)을 나타내고 있다. 3. 베토벤의 현악 4중주는 그의 내적인 정신적 창조과정을 그대로 나타내고 있으며, 정신의 오묘함과 아름다움 뿐 아니라 이 작품들에 나타나 있는 완전하고 성숙한 표현은 그의 음악스타일을 단적으로 말해주고 있다. 베토벤은 모두 16곡의 현악 4중주를 작곡했는데, 본 논문에서는 그 작품들을 시기별로 구분하여 각 시기의 전체적 개요 및 작품 분석 그리고 종합적인 비교 정리를 하였다. 베토벤은 고전주의의 전통에서 벗어나 자유로운 감정 표출과 형식 구조의 다양한 처리를 통해 새로운 전통을 확립 시켰다. 특히 말년의 작품들은 내적 감정 표현을 중요시함으로써 형식에 얽매이지 않는 「자기 표현의 수단으로서의 음악」이라는 근본적 개념에 의해 후세 작곡가들에게 많은 영향을 끼쳤다. 4. 슈베르트는 일반적으로 가곡 작곡가로 알려져 있다. 그러나 그는 15곡의 현악 4중주를 비롯하여 교향곡, 실내악, 독주곡 등을 다작한 기악작곡가이기도 하다. 그의 낭만성을 보여주는 것은 선율보다는 오히려 화성진행과 전조라고 할만큼 색채감을 느끼게 하는 변화화음과 빈번한 3도 관계의 전조를 하고 있음을 볼 수 있다. 5. 20세기 바르톡에 이르러서는 네 악기가 완전한 독립성을 띠며 동등하게 나타난다. 그리고 음역의 사용은 폭넓게 확대되고 있고 음폭의 극심한 변화, 심한 도약진행이 나타난다. 현악 4중주의 양식은 20세기 후반에 와서도 널리 사용되는 실내악의 표준형태로 알려져 있으며 앞으로도 더 많은 실험적인 시도를 통하여 훌륭한 새로운 작품이 나타나리라 생각한다.
I observed that execution of string quartet in terms of complete combination of range of note have developed on standard of ultimate chamber music with various changes more than 200 years. I look into the transition of string quartet on each period and inquire the composer and his work. 1. In the ea...
I observed that execution of string quartet in terms of complete combination of range of note have developed on standard of ultimate chamber music with various changes more than 200 years. I look into the transition of string quartet on each period and inquire the composer and his work. 1. In the early period, Haydn was yet stick to divertimento which was characterized by five movements, or allegro-minuet-adagio-minuet-allegro. Even in the second period of his work, around 1760, he stayed at some qualities of Baroque, for example, op.3's No.5 in which graphic motions and organ points were frequently seen. The same period did not saw styles of his sonata establish clearly. The establishment was realized at op.20, a work in the third period of the composer's career, and at the same time a basis for his classical string quarter was identified. In the fourth period of his career, Haydn had his own sonata styles matured, and often used chromatic scales because of influences by his contemporary period's development and by Mozart. In the late period of his work. Haydn applied classical music forms freely, rather than restricted to them. 2. Mozart. the pioneer of the classic music, shows his characteristic music style through diverse chamber musics. His early string quartets show state of transition of the string quartet under the influence of Boccerni and Sammartini. String quartet No.2, K.155 which represent his early music showed state of transition of the string quartet from symphony to chamber music. String quartet No.14, K.387 is outstanding because it provides harmony to main melody of the first violin like previous music, it has the character of counterpoint including chromatic change and it uses the method of the fuga in the first theme of the last movement. His late string quartets, including K.590, show his characteristic style(free counterpoint) with keen dynamic and complicated harmony. 3. The string quartets of Beethoven are showing his inner spiritual creating-process in themselves. Also, the complete and nature expression as well as profundity and beauty of the spirit in his works speak his musical style directly. This study composed his 16 string quartets in total chronically, arranged the each period and analyzed the work synthetically. Beethoven formed a new tradition by means of a various handling of the formal structure and a free expression escaped from the tradition of classicism. In particular as his compositions of the last period made an importance in the expression of inner feeling and the conception of "music as a means of self-expression" unrestricted by a form, Beethoven's compositions have influenced the later composers musical thoughts. 4. Although Schubert has been generally regraded as a lied composer, he is also an instrumental composer of symphonies, chamber music, piano sonatas as well as string quartets. He used an lots of modulations with mediant-interval-root progressions as well as many altered and varied chords, which implicates that Schubert's romantic emotion could be found more in both harmony and modulation than in melody. 5. Four musical instrument display absolute independence and equal situation on the 20th century, Bartok. Use of range of note magnify and extremely change. This form widely use in the late 20th century, and I think that it producted wonderful work because oh many experimental trial.
I observed that execution of string quartet in terms of complete combination of range of note have developed on standard of ultimate chamber music with various changes more than 200 years. I look into the transition of string quartet on each period and inquire the composer and his work. 1. In the early period, Haydn was yet stick to divertimento which was characterized by five movements, or allegro-minuet-adagio-minuet-allegro. Even in the second period of his work, around 1760, he stayed at some qualities of Baroque, for example, op.3's No.5 in which graphic motions and organ points were frequently seen. The same period did not saw styles of his sonata establish clearly. The establishment was realized at op.20, a work in the third period of the composer's career, and at the same time a basis for his classical string quarter was identified. In the fourth period of his career, Haydn had his own sonata styles matured, and often used chromatic scales because of influences by his contemporary period's development and by Mozart. In the late period of his work. Haydn applied classical music forms freely, rather than restricted to them. 2. Mozart. the pioneer of the classic music, shows his characteristic music style through diverse chamber musics. His early string quartets show state of transition of the string quartet under the influence of Boccerni and Sammartini. String quartet No.2, K.155 which represent his early music showed state of transition of the string quartet from symphony to chamber music. String quartet No.14, K.387 is outstanding because it provides harmony to main melody of the first violin like previous music, it has the character of counterpoint including chromatic change and it uses the method of the fuga in the first theme of the last movement. His late string quartets, including K.590, show his characteristic style(free counterpoint) with keen dynamic and complicated harmony. 3. The string quartets of Beethoven are showing his inner spiritual creating-process in themselves. Also, the complete and nature expression as well as profundity and beauty of the spirit in his works speak his musical style directly. This study composed his 16 string quartets in total chronically, arranged the each period and analyzed the work synthetically. Beethoven formed a new tradition by means of a various handling of the formal structure and a free expression escaped from the tradition of classicism. In particular as his compositions of the last period made an importance in the expression of inner feeling and the conception of "music as a means of self-expression" unrestricted by a form, Beethoven's compositions have influenced the later composers musical thoughts. 4. Although Schubert has been generally regraded as a lied composer, he is also an instrumental composer of symphonies, chamber music, piano sonatas as well as string quartets. He used an lots of modulations with mediant-interval-root progressions as well as many altered and varied chords, which implicates that Schubert's romantic emotion could be found more in both harmony and modulation than in melody. 5. Four musical instrument display absolute independence and equal situation on the 20th century, Bartok. Use of range of note magnify and extremely change. This form widely use in the late 20th century, and I think that it producted wonderful work because oh many experimental trial.
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