최근 전 세계의 애니메이션 산업 환경은 이전과는 전혀 다른 커다란 변화를 겪고 있고, 이에 따라 한국애니메이션 업계도 새로운 생존전략을 모색해야 될 필요성이 높아지고 있다. 우선, 전 세계에 불어 닥친 경기 침체의 여파로 애니메이션 산업의 성장이 둔화되고 있고, 이와 함께 세계 시장을 주도해온 미국 및 유럽 지역의 애니메이션 업계는 다운사이징 작업이 진행되고 있다. 이로 인해 한국 등 일부 국가들의 하청 산업도 큰 위기 상황을 맞이하고 있다. 한국애니메이션 업계로서는 해외 대형 배급사들의 애니메이션 제작 물량 축소로 인한 하청 제작 분야에서의 위기 상황에 직면해 있으며 동시에 창작 애니메이션 분야에서는 신 시장 개척을 위한 가능성이 높아지는 기회 상황이 동시에 연출되고 있는 것이다. 국내 관련업계가 현재 전 세계적으로 불어 닥치고 있는 환경변화에 능동적으로 대응할 수 있다면 한국애니메이션산업은 해외 시장에서 한 단계 도약할 수 있을 것이다. 그 동안 한국애니메이션 업계는 해외 애니메이션 제작·배급사들에게 다양한 작품들을 제작, 납품해왔고 국내에서 제작을 담당했던 몇몇 작품들이 전 세계적인 흥행성공을 기록하기도 하면서 한국은 애니메이션의 제작기술에 관한 한 이미 세계적인 기술을 축적했다는 평가를 받기에 이르렀다. 이러한 사실을 기반으로 애니메이션은 국내 문화산업 분야 중에서 국제 경쟁력을 가질 수 있는 가능성이 가장 높은 산업으로 인식되기 시작했고 정부도 한국애니메이션 산업을 진흥시키기 위해 각종 지원정책을 펴나가고 있다 이러한 외형적 기반이 강화되면서 현재도 다수의 애니메이션 기획이 진행되고 있다. 그러나 아직, 기획되고 있는 대다수의 작품들은 제작비조차 확보하지 못해 사장되거나 간신히 제작에 착수한 작품들도 중간에 제작을 포기하는 현상이 이어지고 있고 제작을 무사히 마친 작품들조차 소비자들의 철저한 외면과 시장에서의 냉대로 인해 제작비를 회수하지 못하고 파산하는 현상도 계속되고 있다. 소수의 대형 회사를 제외한 대부분의 애니메이션 관련 회사들은 해외시장 개척을 위한 시도는 아직 초보적인 수준을 벗어나지 못하고 있는 것이 현실이고, 이러한 어려운 상황을 극복하지 못하고 많은 애니메이션 전문 인력들이 업계를 떠나면서 애니메이션 산업에 대한 발전 가능성에 회의를 느끼게 하고 있기도 하다. 애니메이션이 고부가가치 산업으로 일컬어지는 것은 애니메이션 영상물을 활용하는 직접적인 사업 이외에도 부속 ...
최근 전 세계의 애니메이션 산업 환경은 이전과는 전혀 다른 커다란 변화를 겪고 있고, 이에 따라 한국애니메이션 업계도 새로운 생존전략을 모색해야 될 필요성이 높아지고 있다. 우선, 전 세계에 불어 닥친 경기 침체의 여파로 애니메이션 산업의 성장이 둔화되고 있고, 이와 함께 세계 시장을 주도해온 미국 및 유럽 지역의 애니메이션 업계는 다운사이징 작업이 진행되고 있다. 이로 인해 한국 등 일부 국가들의 하청 산업도 큰 위기 상황을 맞이하고 있다. 한국애니메이션 업계로서는 해외 대형 배급사들의 애니메이션 제작 물량 축소로 인한 하청 제작 분야에서의 위기 상황에 직면해 있으며 동시에 창작 애니메이션 분야에서는 신 시장 개척을 위한 가능성이 높아지는 기회 상황이 동시에 연출되고 있는 것이다. 국내 관련업계가 현재 전 세계적으로 불어 닥치고 있는 환경변화에 능동적으로 대응할 수 있다면 한국애니메이션산업은 해외 시장에서 한 단계 도약할 수 있을 것이다. 그 동안 한국애니메이션 업계는 해외 애니메이션 제작·배급사들에게 다양한 작품들을 제작, 납품해왔고 국내에서 제작을 담당했던 몇몇 작품들이 전 세계적인 흥행성공을 기록하기도 하면서 한국은 애니메이션의 제작기술에 관한 한 이미 세계적인 기술을 축적했다는 평가를 받기에 이르렀다. 이러한 사실을 기반으로 애니메이션은 국내 문화산업 분야 중에서 국제 경쟁력을 가질 수 있는 가능성이 가장 높은 산업으로 인식되기 시작했고 정부도 한국애니메이션 산업을 진흥시키기 위해 각종 지원정책을 펴나가고 있다 이러한 외형적 기반이 강화되면서 현재도 다수의 애니메이션 기획이 진행되고 있다. 그러나 아직, 기획되고 있는 대다수의 작품들은 제작비조차 확보하지 못해 사장되거나 간신히 제작에 착수한 작품들도 중간에 제작을 포기하는 현상이 이어지고 있고 제작을 무사히 마친 작품들조차 소비자들의 철저한 외면과 시장에서의 냉대로 인해 제작비를 회수하지 못하고 파산하는 현상도 계속되고 있다. 소수의 대형 회사를 제외한 대부분의 애니메이션 관련 회사들은 해외시장 개척을 위한 시도는 아직 초보적인 수준을 벗어나지 못하고 있는 것이 현실이고, 이러한 어려운 상황을 극복하지 못하고 많은 애니메이션 전문 인력들이 업계를 떠나면서 애니메이션 산업에 대한 발전 가능성에 회의를 느끼게 하고 있기도 하다. 애니메이션이 고부가가치 산업으로 일컬어지는 것은 애니메이션 영상물을 활용하는 직접적인 사업 이외에도 부속 콘텐츠를 활용하는 2차 저작권 사업의 비중이 여타 엔터테인먼트 산업에 비해 월등히 높기 때문이다. 그렇기 때문에 한국애니메이션 산업이 진정으로 고부가가치를 창출하는 산업으로 자리를 잡기 위해서는 애니메이션의 제작 과정과 기획 및 마케팅에 이르는 전 부문에 대해 종합적인 분석과 대안이 제시되어야 하는 것이다. 본 연구는 애니메이션 산업을 구성하고 있는 제반 분야 중 가장 대중적이면서 시장이 넓은 TV애니메이션 분야를 중심으로 한국애니메이션의 제작·마케팅·정부지원제도의 현황과 문제점을 살펴보고, 현 단계에서 취할 수 있는 개선 방안과 한국애니메이션 산업의 경쟁력을 향상시킬 수 있는 해결방안을 모색해 보고자 한다. 또한 이와 함께 해외 애니메이션 선진국들의 애니메이션 산업 환경들을 살펴봄으로써 한국애니메이션 산업 활성화에 기여할 수 있는 계기를 만들고자 한다.
최근 전 세계의 애니메이션 산업 환경은 이전과는 전혀 다른 커다란 변화를 겪고 있고, 이에 따라 한국애니메이션 업계도 새로운 생존전략을 모색해야 될 필요성이 높아지고 있다. 우선, 전 세계에 불어 닥친 경기 침체의 여파로 애니메이션 산업의 성장이 둔화되고 있고, 이와 함께 세계 시장을 주도해온 미국 및 유럽 지역의 애니메이션 업계는 다운사이징 작업이 진행되고 있다. 이로 인해 한국 등 일부 국가들의 하청 산업도 큰 위기 상황을 맞이하고 있다. 한국애니메이션 업계로서는 해외 대형 배급사들의 애니메이션 제작 물량 축소로 인한 하청 제작 분야에서의 위기 상황에 직면해 있으며 동시에 창작 애니메이션 분야에서는 신 시장 개척을 위한 가능성이 높아지는 기회 상황이 동시에 연출되고 있는 것이다. 국내 관련업계가 현재 전 세계적으로 불어 닥치고 있는 환경변화에 능동적으로 대응할 수 있다면 한국애니메이션산업은 해외 시장에서 한 단계 도약할 수 있을 것이다. 그 동안 한국애니메이션 업계는 해외 애니메이션 제작·배급사들에게 다양한 작품들을 제작, 납품해왔고 국내에서 제작을 담당했던 몇몇 작품들이 전 세계적인 흥행성공을 기록하기도 하면서 한국은 애니메이션의 제작기술에 관한 한 이미 세계적인 기술을 축적했다는 평가를 받기에 이르렀다. 이러한 사실을 기반으로 애니메이션은 국내 문화산업 분야 중에서 국제 경쟁력을 가질 수 있는 가능성이 가장 높은 산업으로 인식되기 시작했고 정부도 한국애니메이션 산업을 진흥시키기 위해 각종 지원정책을 펴나가고 있다 이러한 외형적 기반이 강화되면서 현재도 다수의 애니메이션 기획이 진행되고 있다. 그러나 아직, 기획되고 있는 대다수의 작품들은 제작비조차 확보하지 못해 사장되거나 간신히 제작에 착수한 작품들도 중간에 제작을 포기하는 현상이 이어지고 있고 제작을 무사히 마친 작품들조차 소비자들의 철저한 외면과 시장에서의 냉대로 인해 제작비를 회수하지 못하고 파산하는 현상도 계속되고 있다. 소수의 대형 회사를 제외한 대부분의 애니메이션 관련 회사들은 해외시장 개척을 위한 시도는 아직 초보적인 수준을 벗어나지 못하고 있는 것이 현실이고, 이러한 어려운 상황을 극복하지 못하고 많은 애니메이션 전문 인력들이 업계를 떠나면서 애니메이션 산업에 대한 발전 가능성에 회의를 느끼게 하고 있기도 하다. 애니메이션이 고부가가치 산업으로 일컬어지는 것은 애니메이션 영상물을 활용하는 직접적인 사업 이외에도 부속 콘텐츠를 활용하는 2차 저작권 사업의 비중이 여타 엔터테인먼트 산업에 비해 월등히 높기 때문이다. 그렇기 때문에 한국애니메이션 산업이 진정으로 고부가가치를 창출하는 산업으로 자리를 잡기 위해서는 애니메이션의 제작 과정과 기획 및 마케팅에 이르는 전 부문에 대해 종합적인 분석과 대안이 제시되어야 하는 것이다. 본 연구는 애니메이션 산업을 구성하고 있는 제반 분야 중 가장 대중적이면서 시장이 넓은 TV애니메이션 분야를 중심으로 한국애니메이션의 제작·마케팅·정부지원제도의 현황과 문제점을 살펴보고, 현 단계에서 취할 수 있는 개선 방안과 한국애니메이션 산업의 경쟁력을 향상시킬 수 있는 해결방안을 모색해 보고자 한다. 또한 이와 함께 해외 애니메이션 선진국들의 애니메이션 산업 환경들을 살펴봄으로써 한국애니메이션 산업 활성화에 기여할 수 있는 계기를 만들고자 한다.
Lately, the environment of the animation industries throughout the world has changed much, and accordingly, the Korean animation industry is required to explore new survival strategies. Above all, nation's animation industry stagnates due to the world-wide economic recession, while the US and Europe...
Lately, the environment of the animation industries throughout the world has changed much, and accordingly, the Korean animation industry is required to explore new survival strategies. Above all, nation's animation industry stagnates due to the world-wide economic recession, while the US and European animation businesses which has led the world animation markets are being downsized. Thus, the animation businesses of Korea and other nations face a great crisis. Specifically, the Korean animation businesses suffer from reduced orders from large foreign animation producers, while those businesses engaged in creative animation are given an opportunity to explore new overseas markets. If our animation businesses could respond actively to the changing environment world-wide, they would be able to sharpen their competitive edges in the world animation markets. Meanwhile, nation's animation businesses have produced and supplied a variety of works to foreign animation producers/ distributors, and some works hit the world markets. Namely, as far as animation production technology is concerned, Korea is highly reputed in the world animation markets. After all, animation has come to be recognized as the most potential industry among nation's cultural industries, and therefore, the Korean government begins to support the animation industry in order to promote it. Based on such a solid ground, various animations are being planned. However, the majority of the works being planned are being given up due to poor production budget, and even those works which began to be produced are being discard. Even worse, those works which have been produced are not being distributed appropriately due to consumers' indifference and poor market conditions, and thus, their producers are going into bankruptcy. The absolute majority of our animation businesses except some large businesses cannot afford to explore overseas markets, and as a result, many animation professional are leaving their companies. Under such circumstances, many people are skeptical about the future of our animation industry. Anyway, animation must be a high value-added industry, because animation businesses earn not only directly from their works but also indirectly and far more from their copyrights granted to associated businesses who use their contents. Therefore, it is required to analyze the entire processes ranging from planning, production and marketing comprehensively and suggest alternative measures in order to establish the animation industry as a genuine high value-added industry in Korea. With such basic conceptions in mind, this study was aimed at reviewing production, marketing and government support system of the TV animations which are most popular in the widest markets among animation businesses, and addressing the problems and suggesting their solutions to sharpen the competitive edges of nation's animation industry and thus, providing for a momentum to activate nation's animation industry.
Lately, the environment of the animation industries throughout the world has changed much, and accordingly, the Korean animation industry is required to explore new survival strategies. Above all, nation's animation industry stagnates due to the world-wide economic recession, while the US and European animation businesses which has led the world animation markets are being downsized. Thus, the animation businesses of Korea and other nations face a great crisis. Specifically, the Korean animation businesses suffer from reduced orders from large foreign animation producers, while those businesses engaged in creative animation are given an opportunity to explore new overseas markets. If our animation businesses could respond actively to the changing environment world-wide, they would be able to sharpen their competitive edges in the world animation markets. Meanwhile, nation's animation businesses have produced and supplied a variety of works to foreign animation producers/ distributors, and some works hit the world markets. Namely, as far as animation production technology is concerned, Korea is highly reputed in the world animation markets. After all, animation has come to be recognized as the most potential industry among nation's cultural industries, and therefore, the Korean government begins to support the animation industry in order to promote it. Based on such a solid ground, various animations are being planned. However, the majority of the works being planned are being given up due to poor production budget, and even those works which began to be produced are being discard. Even worse, those works which have been produced are not being distributed appropriately due to consumers' indifference and poor market conditions, and thus, their producers are going into bankruptcy. The absolute majority of our animation businesses except some large businesses cannot afford to explore overseas markets, and as a result, many animation professional are leaving their companies. Under such circumstances, many people are skeptical about the future of our animation industry. Anyway, animation must be a high value-added industry, because animation businesses earn not only directly from their works but also indirectly and far more from their copyrights granted to associated businesses who use their contents. Therefore, it is required to analyze the entire processes ranging from planning, production and marketing comprehensively and suggest alternative measures in order to establish the animation industry as a genuine high value-added industry in Korea. With such basic conceptions in mind, this study was aimed at reviewing production, marketing and government support system of the TV animations which are most popular in the widest markets among animation businesses, and addressing the problems and suggesting their solutions to sharpen the competitive edges of nation's animation industry and thus, providing for a momentum to activate nation's animation industry.
주제어
#애니메이션산업 신시장개척 산업의 경쟁력 산업 활성화 엔터테인먼트 산업 고부가가치창출 Animation industry Exploration of new markets Competitive edge of the industry Entertainment industry Creation of high added value
학위논문 정보
저자
김용진
학위수여기관
연세대학교 언론홍보대학원
학위구분
국내석사
학과
방송영상 전공
지도교수
김주환
발행연도
2003
총페이지
vi, 75p.
키워드
애니메이션산업 신시장개척 산업의 경쟁력 산업 활성화 엔터테인먼트 산업 고부가가치창출 Animation industry Exploration of new markets Competitive edge of the industry Entertainment industry Creation of high added value
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