본 연구는 공업계 고등학교 전자회로 과목의 전자회로 실습 과정이 학습 시간과 공간에 많은 제약을 받을 뿐 아니라 학습자가 이해하기도 어려우므로 그래픽, 사운드, 애니메이션 등의 멀티미디어 요소와 시뮬레이션과 같은 다양한 형태의 자료를 코스웨어에 접목시켜 학습의 이해를 높이기 위하여 설계하고 구현한 웹 코스웨어이다.
원리 위주이고 추상적인 학습 내용을 가시화하고 구체화시켜 학습 인지도를 높이고 학습 ...
본 연구는 공업계 고등학교 전자회로 과목의 전자회로 실습 과정이 학습 시간과 공간에 많은 제약을 받을 뿐 아니라 학습자가 이해하기도 어려우므로 그래픽, 사운드, 애니메이션 등의 멀티미디어 요소와 시뮬레이션과 같은 다양한 형태의 자료를 코스웨어에 접목시켜 학습의 이해를 높이기 위하여 설계하고 구현한 웹 코스웨어이다.
원리 위주이고 추상적인 학습 내용을 가시화하고 구체화시켜 학습 인지도를 높이고 학습 인터페이스를 단순화시켜 자기 주도적인 학습이 가능하도록 하였다. 또한, 학습자에게 보다 많은 상호작용의 기회를 제공하며 웹 상에서 시공간을 초월하여 언제 어디서나 자유롭게 학습할 수 있도록 하였다.
본 연구를 통하여 학습자들이 보다 능동적으로 학습에 참여하고 상호작용 할 수 있는 기회를 제공하여 전자회로 실습에 대한 흥미를 유발하며 학습 이해도와 효과를 상승시킬 수 있을 것으로 기대된다.
※ 본 논문은 2004년 2월 한국교원대학교 대학원위원회에 제출된 교육학 석사(정보통신교육)학위 논문임.
본 연구는 공업계 고등학교 전자회로 과목의 전자회로 실습 과정이 학습 시간과 공간에 많은 제약을 받을 뿐 아니라 학습자가 이해하기도 어려우므로 그래픽, 사운드, 애니메이션 등의 멀티미디어 요소와 시뮬레이션과 같은 다양한 형태의 자료를 코스웨어에 접목시켜 학습의 이해를 높이기 위하여 설계하고 구현한 웹 코스웨어이다.
원리 위주이고 추상적인 학습 내용을 가시화하고 구체화시켜 학습 인지도를 높이고 학습 인터페이스를 단순화시켜 자기 주도적인 학습이 가능하도록 하였다. 또한, 학습자에게 보다 많은 상호작용의 기회를 제공하며 웹 상에서 시공간을 초월하여 언제 어디서나 자유롭게 학습할 수 있도록 하였다.
본 연구를 통하여 학습자들이 보다 능동적으로 학습에 참여하고 상호작용 할 수 있는 기회를 제공하여 전자회로 실습에 대한 흥미를 유발하며 학습 이해도와 효과를 상승시킬 수 있을 것으로 기대된다.
※ 본 논문은 2004년 2월 한국교원대학교 대학원위원회에 제출된 교육학 석사(정보통신교육)학위 논문임.
The topic of electronic circuits experiment in the electronic circuits subject at the technical high school was restricted a lot within the time and space of learning, and it was difficult for the learners to understand it. Accordingly, it was a web courseware that engrafted various types of data li...
The topic of electronic circuits experiment in the electronic circuits subject at the technical high school was restricted a lot within the time and space of learning, and it was difficult for the learners to understand it. Accordingly, it was a web courseware that engrafted various types of data like elements of multimedia, graphics, sounds, and animations and simulation on the courseware.
We designed and implemented it for improving the understanding of learning.
It was centered on the principle, and it made the amount of recognition of learning increas and the learning interface simplify the abstract curriculum by visualizing and materializing. After all, it was available in the self-directed learning.
In addition, it offered the learners more chances of interaction, and it made them learn freely whenever and wherever on the web, regardless of space-time.
Through this research, we expect that the learners will participate in the learning more active, and offer a chance for the interaction among them, and induce an interest in the electronic circuits experiment, and then improve the amount of understanding the learning and the effect.
※ A thesis submitted to the Committee of the Graduate School of Korea National University of Education in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education(Information & Communication Education) in February, 2004.
The topic of electronic circuits experiment in the electronic circuits subject at the technical high school was restricted a lot within the time and space of learning, and it was difficult for the learners to understand it. Accordingly, it was a web courseware that engrafted various types of data like elements of multimedia, graphics, sounds, and animations and simulation on the courseware.
We designed and implemented it for improving the understanding of learning.
It was centered on the principle, and it made the amount of recognition of learning increas and the learning interface simplify the abstract curriculum by visualizing and materializing. After all, it was available in the self-directed learning.
In addition, it offered the learners more chances of interaction, and it made them learn freely whenever and wherever on the web, regardless of space-time.
Through this research, we expect that the learners will participate in the learning more active, and offer a chance for the interaction among them, and induce an interest in the electronic circuits experiment, and then improve the amount of understanding the learning and the effect.
※ A thesis submitted to the Committee of the Graduate School of Korea National University of Education in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education(Information & Communication Education) in February, 2004.
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