유치원 원장의 역할수행에 대한 초등학교병설유치원 원(교)장과 교사의 지각 및 기대 비교 Comparing Differences of the Perception and Expectation on the Role Performance of Kindergarten Director between the Directors(Principals) and the Teachers in the Elementary School Consolidated Kindergartens원문보기
본 연구는 유치원 원장의 역할수행에 대하여 초등학교병설유치원 원(교)장 자신과 초등학교병설유치원 교사의 지각과 기대간의 차이를 비교·분석하는데 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 가. 유치원 원장의 역할수행의 각 하위영역에 있어서 초등학교병설유치원 원(교)장의 지각과 기대간에 차이가 있는가? 나. 유치원 원장의 역할수행의 각 하위영역에 있어서 초등학교병설유치원 교사의 지각과 기대간에 차이가 있는가? 다. 유치원 원장의 역할수행에 대한 초등학교병설유치원 원(교)장과 초등학교병설유치원 교사의 지각과 기대는 역할수행 하위영역에 따라 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 충청북도교육청 산하 11개 지역교육청의 초등학교병설유치원에 재직중인 원(교)장 131명과 교사 216명이었고, 본 조사에서 수집된 설문지를 SPSS를 이용한 ...
본 연구는 유치원 원장의 역할수행에 대하여 초등학교병설유치원 원(교)장 자신과 초등학교병설유치원 교사의 지각과 기대간의 차이를 비교·분석하는데 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 가. 유치원 원장의 역할수행의 각 하위영역에 있어서 초등학교병설유치원 원(교)장의 지각과 기대간에 차이가 있는가? 나. 유치원 원장의 역할수행의 각 하위영역에 있어서 초등학교병설유치원 교사의 지각과 기대간에 차이가 있는가? 다. 유치원 원장의 역할수행에 대한 초등학교병설유치원 원(교)장과 초등학교병설유치원 교사의 지각과 기대는 역할수행 하위영역에 따라 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 충청북도교육청 산하 11개 지역교육청의 초등학교병설유치원에 재직중인 원(교)장 131명과 교사 216명이었고, 본 조사에서 수집된 설문지를 SPSS를 이용한 일원분산분석(ANOVA), t-test검증과 Scheffe와 Dunnett T3 사후검증을 실시하였고 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원 원장의 역할수행에 대한 초등학교병설유치원 원(교)장의 지각과 기대간의 차이를 조사해 본 결과 모든 하위영역에서 기대를 지각보다 더 많이 하는 것으로 나타났다. 지각과 기대의 차이가 가장 큰 영역은 교육과정 및 학습지도영역이었고, 지각과 기대의 차이가 가장 적은 영역은 시설 및 재무관리영역이었다. 원(교)장의 일반적 배경에 따른 역할수행 하위영역 중 원(교)장 경력에 따라 교직원관리영역에서만 유의한 차이를 보였는데, 원(교)장 경력이 3년이상인 원(교)장이 원(교)장 경력이 3년미만인 원(교)장에 비해 교직원관리영역 역할수행을 잘하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 유치원 원장의 역할수행에 대한 초등학교병설유치원 교사의 지각과 기대간의 차이를 조사해 본 결과 모든 하위영역에서 기대를 지각보다 더 많이 하는 것으로 나타났다. 지각과 기대의 차이가 가장 큰 영역은 평가영역이었고 지각과 기대의 차이가 가장 적은 영역은 지역사회 및 대외관계영역이었다. 교사의 일반적 배경에 따른 역할수행 하위영역 중 유치원 소재지에 따른 지역사회 및 대외관계영역에서 군지역 교사들이 시지역 교사들보다 원(교)장이 지역사회 및 대외관계영역 역할수행을 잘한다는 것으로 나타났고, 교육경력에 따른 생활지도영역에서는 교육경력이 5년미만이나 15년이상의 교사들이 10년이상~15년미만인 교사들보다 원(교)장이 생활지도영역의 역할수행을 잘한다는 것으로 나타났으며, 교육경력에 따른 평가영역에서는 교육경력이 5년이상~10년미만인 교사들이 교육경력이 15년이상인 교사들보다 원(교)장이 평가영역의 역할수행을 잘한다는 것으로 나타났다. 셋째, 유치원 원장의 역할수행에 대한 초등학교병설유치원 원(교)장과 초등학교병설유치원 교사의 지각 및 기대를 비교해 본 결과 지각에서는 원(교)장이 교사보다 모든 하위영역에서 높게 나타났으며 가장 큰 지각의 차이를 보인 영역은 인사 연수영역이었고 가장 적은 지각의 차이를 보인 영역은 교육과정 및 학습지도영역이었다. 기대에서도 지각과 마찬가지로 원(교)장이 교사보다 모든 하위영역에서 높게 나타났으며 가장 큰 기대의 차이를 보인 영역은 생활지도영역이었고 가장 적은 기대의 차이를 보인 영역은 평가영역이었다. 이러한 연구결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 초등학교병설유치원 원(교)장 자신은 현재의 유치원 원장 역할수행에 대한 지각이 기대에 못미친다고 인식하고 있다. 특히 유치원 교육의 전문성을 절실하게 요구하는 교육과정 및 학습지도영역의 역할수행이 가장 기대에 못미친다고 지각하는 것에 대한 해결방안을 모색해야 할 것이다. 둘째, 초등학교병설유치원 교사들도 원(교)장 자신의 지각과 기대와 마찬가지로 현재 유치원 원장으로서의 역할수행에 대한 지각이 기대에 못미친다고 인식하고 있다. 특히 평가영역의 역할수행이 가장 기대에 못미친다고 지각하는 것에 대하여 해결방안을 모색해야 할 것이다. 셋째, 초등학교병설유치원 원(교)장과 교사의 지각과 기대를 비교해 본 결과 지각과 기대 모두 원(교)장이 교사보다 높게 나타났다. 이는 원(교)장 자신은 유치원 원장으로서의 역할수행을 긍정적으로 보았고 교사들은 원(교)장 자신에 비해 원(교)장의 역할수행에 대해서 만족스럽지 못하게 보았기 때문에 원(교)장과 교사간의 지각과 기대 차이를 좁히는 방안을 모색해야 할 것이다. 원장의 역할수행 중 유치원 교육의 전문성이 절실히 요구되는 교육과정 및 학습지도영역이나 평가영역에 대해서는 유치원 원장으로서의 전문성을 도울 수 있는 재교육 프로그램 등을 적극 개발·적용해야 할 것이다. * 본 논문은 2003년 8월 서원대학교 교육대학원 위원회에 제출된 교육학 석사학위 논문임.
본 연구는 유치원 원장의 역할수행에 대하여 초등학교병설유치원 원(교)장 자신과 초등학교병설유치원 교사의 지각과 기대간의 차이를 비교·분석하는데 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 가. 유치원 원장의 역할수행의 각 하위영역에 있어서 초등학교병설유치원 원(교)장의 지각과 기대간에 차이가 있는가? 나. 유치원 원장의 역할수행의 각 하위영역에 있어서 초등학교병설유치원 교사의 지각과 기대간에 차이가 있는가? 다. 유치원 원장의 역할수행에 대한 초등학교병설유치원 원(교)장과 초등학교병설유치원 교사의 지각과 기대는 역할수행 하위영역에 따라 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 충청북도교육청 산하 11개 지역교육청의 초등학교병설유치원에 재직중인 원(교)장 131명과 교사 216명이었고, 본 조사에서 수집된 설문지를 SPSS를 이용한 일원분산분석(ANOVA), t-test검증과 Scheffe와 Dunnett T3 사후검증을 실시하였고 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원 원장의 역할수행에 대한 초등학교병설유치원 원(교)장의 지각과 기대간의 차이를 조사해 본 결과 모든 하위영역에서 기대를 지각보다 더 많이 하는 것으로 나타났다. 지각과 기대의 차이가 가장 큰 영역은 교육과정 및 학습지도영역이었고, 지각과 기대의 차이가 가장 적은 영역은 시설 및 재무관리영역이었다. 원(교)장의 일반적 배경에 따른 역할수행 하위영역 중 원(교)장 경력에 따라 교직원관리영역에서만 유의한 차이를 보였는데, 원(교)장 경력이 3년이상인 원(교)장이 원(교)장 경력이 3년미만인 원(교)장에 비해 교직원관리영역 역할수행을 잘하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 유치원 원장의 역할수행에 대한 초등학교병설유치원 교사의 지각과 기대간의 차이를 조사해 본 결과 모든 하위영역에서 기대를 지각보다 더 많이 하는 것으로 나타났다. 지각과 기대의 차이가 가장 큰 영역은 평가영역이었고 지각과 기대의 차이가 가장 적은 영역은 지역사회 및 대외관계영역이었다. 교사의 일반적 배경에 따른 역할수행 하위영역 중 유치원 소재지에 따른 지역사회 및 대외관계영역에서 군지역 교사들이 시지역 교사들보다 원(교)장이 지역사회 및 대외관계영역 역할수행을 잘한다는 것으로 나타났고, 교육경력에 따른 생활지도영역에서는 교육경력이 5년미만이나 15년이상의 교사들이 10년이상~15년미만인 교사들보다 원(교)장이 생활지도영역의 역할수행을 잘한다는 것으로 나타났으며, 교육경력에 따른 평가영역에서는 교육경력이 5년이상~10년미만인 교사들이 교육경력이 15년이상인 교사들보다 원(교)장이 평가영역의 역할수행을 잘한다는 것으로 나타났다. 셋째, 유치원 원장의 역할수행에 대한 초등학교병설유치원 원(교)장과 초등학교병설유치원 교사의 지각 및 기대를 비교해 본 결과 지각에서는 원(교)장이 교사보다 모든 하위영역에서 높게 나타났으며 가장 큰 지각의 차이를 보인 영역은 인사 연수영역이었고 가장 적은 지각의 차이를 보인 영역은 교육과정 및 학습지도영역이었다. 기대에서도 지각과 마찬가지로 원(교)장이 교사보다 모든 하위영역에서 높게 나타났으며 가장 큰 기대의 차이를 보인 영역은 생활지도영역이었고 가장 적은 기대의 차이를 보인 영역은 평가영역이었다. 이러한 연구결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 초등학교병설유치원 원(교)장 자신은 현재의 유치원 원장 역할수행에 대한 지각이 기대에 못미친다고 인식하고 있다. 특히 유치원 교육의 전문성을 절실하게 요구하는 교육과정 및 학습지도영역의 역할수행이 가장 기대에 못미친다고 지각하는 것에 대한 해결방안을 모색해야 할 것이다. 둘째, 초등학교병설유치원 교사들도 원(교)장 자신의 지각과 기대와 마찬가지로 현재 유치원 원장으로서의 역할수행에 대한 지각이 기대에 못미친다고 인식하고 있다. 특히 평가영역의 역할수행이 가장 기대에 못미친다고 지각하는 것에 대하여 해결방안을 모색해야 할 것이다. 셋째, 초등학교병설유치원 원(교)장과 교사의 지각과 기대를 비교해 본 결과 지각과 기대 모두 원(교)장이 교사보다 높게 나타났다. 이는 원(교)장 자신은 유치원 원장으로서의 역할수행을 긍정적으로 보았고 교사들은 원(교)장 자신에 비해 원(교)장의 역할수행에 대해서 만족스럽지 못하게 보았기 때문에 원(교)장과 교사간의 지각과 기대 차이를 좁히는 방안을 모색해야 할 것이다. 원장의 역할수행 중 유치원 교육의 전문성이 절실히 요구되는 교육과정 및 학습지도영역이나 평가영역에 대해서는 유치원 원장으로서의 전문성을 도울 수 있는 재교육 프로그램 등을 적극 개발·적용해야 할 것이다. * 본 논문은 2003년 8월 서원대학교 교육대학원 위원회에 제출된 교육학 석사학위 논문임.
The purpose of this study was to compare and analyse the difference of perception and expectation between kindergarten directors(principals) and teachers on the role performance of the kindergarten director. For this purpose the detailed research questions were as follows; 1. Was there any differenc...
The purpose of this study was to compare and analyse the difference of perception and expectation between kindergarten directors(principals) and teachers on the role performance of the kindergarten director. For this purpose the detailed research questions were as follows; 1. Was there any difference between the perception and expectation of directors(principals) in the kindergartens attached to the elementary school on the role performance of the kindergarten director? 2. Was there any difference between the perception and expectation of teachers in the kindergartens attached to the elementary school on the role performance of the kindergarten director? 3. Was there any difference of the perception and expectation between kindergarten directors and teachers in the kindergartens attached to the elementary school on the role performance of the kindergarten director? In order to achieve the purpose of this study, the literature reviewed and survey were performed. The survey instrument used was a questionnaire which was based on a questionnaire developed by Choi(2000) and revised the content for the study by the researcher partially. The subjects were 131 directors(principals) and 216 teachers in the kindergartens attached to the elementary school in the province of Chungbuk. The collected data was analyzed by ANOVA, t-test, Scheffe and Dunnett T3 using SPSS. The results are as follows: 1. There is a significant difference between the perception and expectation of directors(principals) in the kindergartens attached to the elementary school on the role performance of the kindergarten director. There is also a significant difference between the perception and expectation of directors by the directors(principals) demographic variables. 2. There is a significant difference between the perception and expectation of teachers in the kindergartens attached to the elementary school on the role performance of the kindergarten director. There is also a significant difference by the teachers' demographic variables. 3. There is a significant difference of perception and expectation between the directors(principals) and teachers in the kindergartens attached the elementary schools on the role performance of kindergarten director. The comparison of perception and expectation between directors (principals) and teachers attached to the elementary schools shows the expectation of directors(principals) scored higher than one of the teachers in all subareas. The largest difference was in the subarea of career education and the smallest difference were in the subarea of curriculum and instruction. Expectation, as with perception, shows the directors(principals) obtaining a higher score than teachers in all subareas. The largest difference was shown to be in the subarea of counseling and guidance and the smallest was in evaluation. The conclusions based on the results of this study are as follows; 1. Because the directors' perceptions in the kindergartens attached to elementary schools are not as high as their expectations in all subareas. In-service education for directors(principals) about professional role of kindergarten director is needed. 2. In case of teachers, their perception is not as high as the expectation. Especially, the largest difference is showed in the area of evaluation. 3. The directors scored higher in both perception and expectation than the teachers. This means that the directors consider their role as director more positively compared to teachers, which indicates a solution must be found to decrease the gap between the directors' perception and their expectation, in comparison to teacher. * A thesis submitted to the Committee of the Graduate School of Education, Seowon University, In partial fulfillment of the requirement for the degree of Master of Education in August, 2003.
The purpose of this study was to compare and analyse the difference of perception and expectation between kindergarten directors(principals) and teachers on the role performance of the kindergarten director. For this purpose the detailed research questions were as follows; 1. Was there any difference between the perception and expectation of directors(principals) in the kindergartens attached to the elementary school on the role performance of the kindergarten director? 2. Was there any difference between the perception and expectation of teachers in the kindergartens attached to the elementary school on the role performance of the kindergarten director? 3. Was there any difference of the perception and expectation between kindergarten directors and teachers in the kindergartens attached to the elementary school on the role performance of the kindergarten director? In order to achieve the purpose of this study, the literature reviewed and survey were performed. The survey instrument used was a questionnaire which was based on a questionnaire developed by Choi(2000) and revised the content for the study by the researcher partially. The subjects were 131 directors(principals) and 216 teachers in the kindergartens attached to the elementary school in the province of Chungbuk. The collected data was analyzed by ANOVA, t-test, Scheffe and Dunnett T3 using SPSS. The results are as follows: 1. There is a significant difference between the perception and expectation of directors(principals) in the kindergartens attached to the elementary school on the role performance of the kindergarten director. There is also a significant difference between the perception and expectation of directors by the directors(principals) demographic variables. 2. There is a significant difference between the perception and expectation of teachers in the kindergartens attached to the elementary school on the role performance of the kindergarten director. There is also a significant difference by the teachers' demographic variables. 3. There is a significant difference of perception and expectation between the directors(principals) and teachers in the kindergartens attached the elementary schools on the role performance of kindergarten director. The comparison of perception and expectation between directors (principals) and teachers attached to the elementary schools shows the expectation of directors(principals) scored higher than one of the teachers in all subareas. The largest difference was in the subarea of career education and the smallest difference were in the subarea of curriculum and instruction. Expectation, as with perception, shows the directors(principals) obtaining a higher score than teachers in all subareas. The largest difference was shown to be in the subarea of counseling and guidance and the smallest was in evaluation. The conclusions based on the results of this study are as follows; 1. Because the directors' perceptions in the kindergartens attached to elementary schools are not as high as their expectations in all subareas. In-service education for directors(principals) about professional role of kindergarten director is needed. 2. In case of teachers, their perception is not as high as the expectation. Especially, the largest difference is showed in the area of evaluation. 3. The directors scored higher in both perception and expectation than the teachers. This means that the directors consider their role as director more positively compared to teachers, which indicates a solution must be found to decrease the gap between the directors' perception and their expectation, in comparison to teacher. * A thesis submitted to the Committee of the Graduate School of Education, Seowon University, In partial fulfillment of the requirement for the degree of Master of Education in August, 2003.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.