과거 가부장적 제도 하에서는 여성이 대부분의 가사노동을 떠맡았어야 했다. 사회는 변화하여 점차 더 많은 수의 여성들이 사회로 진출하고 가족 규모도 축소되어가고 있다. 현대적 가정기술은 여성이 가사노동의 조력자가 없이도 가정의 안락한 생활을 유지하는 것을 가능하게 함으로써 여성의 사회활동에 기폭제가 된 것만은 틀림없다. 하지만 가사노동의 효율적 수행을 위한 수많은 기술과 가전제품이 도입되었음에도 불구하고 여전히 여성의 가사노동 부담은 상대적으로 개선되지 못하였다. 본 연구에서는 사회적 성의 관계 속에서 상대적 약자인 여성의 관점을 통하여 가전제품 디자인을 재조명하고 새로운 가사환경으로의 개선을 추구하고자하는 젠더디자인의 개념을 수립하고자 하였다. 산업사회 이후로 가정에도 다양한 기술과 가정기기들이 도입되었고 여성의 삶에도 많은 변화가 있었다. 그러나 그 변화는 오히려 여성의 가사노동을 증가시키고 남성과 자녀의 가정 내 노동부담은 감소시켰다. 정보화 사회가 된 지금, 육체적 노동 보다는 지식노동의 비중이 더 높아졌다. 이는 지적능력이 요구되는 업무수행에 있어 여성은 육체적 힘을 필요로 하지 않는 한 남성과 동등하게 일 할 수 있음을 의미한다. 그러나 여전히 맞벌이 부부로 구성된 가정에서도 가사노동에 대해서는 대부분 동등한 분담이 이루어지지 않고 있다. 가사노동 불평등 문제는 좀 더 객관적인 관점에서 인식되어야 하고, 가사용 제품디자인에서도 충분히 반영되어야 한다. 이런 문제의식에서 시작한 젠더디자인의 접근 가능한 방향을 크게 세 가지로 제시하였다. 첫째, 효율적 기능을 통한 작업감축 접근, 둘째, 공동 관리와 가사노동 ...
과거 가부장적 제도 하에서는 여성이 대부분의 가사노동을 떠맡았어야 했다. 사회는 변화하여 점차 더 많은 수의 여성들이 사회로 진출하고 가족 규모도 축소되어가고 있다. 현대적 가정기술은 여성이 가사노동의 조력자가 없이도 가정의 안락한 생활을 유지하는 것을 가능하게 함으로써 여성의 사회활동에 기폭제가 된 것만은 틀림없다. 하지만 가사노동의 효율적 수행을 위한 수많은 기술과 가전제품이 도입되었음에도 불구하고 여전히 여성의 가사노동 부담은 상대적으로 개선되지 못하였다. 본 연구에서는 사회적 성의 관계 속에서 상대적 약자인 여성의 관점을 통하여 가전제품 디자인을 재조명하고 새로운 가사환경으로의 개선을 추구하고자하는 젠더디자인의 개념을 수립하고자 하였다. 산업사회 이후로 가정에도 다양한 기술과 가정기기들이 도입되었고 여성의 삶에도 많은 변화가 있었다. 그러나 그 변화는 오히려 여성의 가사노동을 증가시키고 남성과 자녀의 가정 내 노동부담은 감소시켰다. 정보화 사회가 된 지금, 육체적 노동 보다는 지식노동의 비중이 더 높아졌다. 이는 지적능력이 요구되는 업무수행에 있어 여성은 육체적 힘을 필요로 하지 않는 한 남성과 동등하게 일 할 수 있음을 의미한다. 그러나 여전히 맞벌이 부부로 구성된 가정에서도 가사노동에 대해서는 대부분 동등한 분담이 이루어지지 않고 있다. 가사노동 불평등 문제는 좀 더 객관적인 관점에서 인식되어야 하고, 가사용 제품디자인에서도 충분히 반영되어야 한다. 이런 문제의식에서 시작한 젠더디자인의 접근 가능한 방향을 크게 세 가지로 제시하였다. 첫째, 효율적 기능을 통한 작업감축 접근, 둘째, 공동 관리와 가사노동 아웃소싱 접근, 셋째, 정확한 사용자 파악을 통한 사용자 니즈 파악 접근이다. 젠더 디자인은 이와 같은 여러 요소와 개념을 보완하면서 과거부터 내재된 의식 속에 있는 전형적인 여성의 이미지와 이를 정당화시키는 정체성에 반하는 새로운 의식들의 가능성을 이해해야 한다. 이를 좀 더 구체화시켜보고자 세탁노동과 세탁기 사용에 관한 질적 인터뷰와 그 의미분석을 통한 사례연구를 실시하였다. 인터뷰 대상으로 충남 천안시의 아파트에 거주하고, 핵가족이며 맞벌이를 하는 20~30대의 젊은 부부들과 가전매장 판매직원을 선정하였다. 본 인터뷰에서는 기존 가사노동 관련 연구들이 주부만을 대상으로 했던 것과는 달리, 연구의 특성상 여성과 남성, 즉 부부를 동시에 인터뷰 대상으로 실시하였다는 점이 구분된다. 그 결과 실제 세탁기를 비롯한 가전제품의 구입과 사용부터 가사노동 및 제품에 대한 인식에 있어서도 성별 이미지의 차이가 존재함을 확인 할 수 있고, 제품의 구조나 디자인에 따라 성별 사용접근성에 영향이 미침을 알 수 있었다. 사례연구 결과에 따라 젠더디자인 관점에서 세탁기 디자인 개선을 위한 접근 방법을 다음과 같이 제안하였다. ▣ 물리적 인터페이스 접근 - 작업과정을 제거, 절약하는 디자인 - 가족구성원 모두에게 편리한 디자인 ▣ 감성적 인터페이스 접근 - 사용하고 싶은 디자인 - 성별 이미지 탈피의 디자인 젠더디자인 접근을 위해서는 먼저 세탁을 하는 세탁기 사용자가 여성이라는 전제에서 벗어나야한다. 가사노동에 사용되는 제품을 디자인 할 때 단지 '여성을 위한 제품'으로의 고정관념을 탈피해야 하는 것이다. 제품을 기획하고 디자인하는 단계에서부터 이러한 젠더디자인 요소들이 반영되어야하며, 남성과 자녀들도 가사노동에 참여할 수 있도록 하는 접근방향으로의 전환이 점차 함께 이루어져야한다. 젠더디자인에서는 물리적인 인터페이스 디자인과 함께 감성적 인터페이스 디자인은 매우 중요한 부분이다. 또한 디자인 컨셉 도출 부분, 기술적 측면뿐만 아니라 그 디자인 설정방향을 소비자들에게 표현해주는 광고 설정에서도 젠더디자인의 고려사항은 강조되어야 한다. 이와 같은 젠더디자인 접근법들을 통하여 가전제품을 디자인한다면, 가사용 가전제품에 남성과 자녀들의 참여를 유도하고 여성이 느끼는 가사노동 불평등문제를 개선하는 것은 일정수준에서 가능할 것이다. 현재까지 가사노동이라는 영역은 여성의 일로서 규정되어왔다. 따라서 본 연구에서 제시한 젠더디자인은 가사영역에서 여성의 주장을 강조하는 남녀평등적 시각을 중심으로 접근하였다. 그러나 이 영역의 가전제품 디자인이 변화하고 가족구성원간 관계도 개선되어 평등한 가사환경에서 가사노동이 이루어지게 된다면, 젠더디자인은 여성과 남성의 동등한 위치에서 제품의 젠더적 접근방향을 설정하게 되는 변화도 가능할 것이다. 본 연구에서는 가사노동에 관한 사회문화적 고찰에 있어 선행연구가 풍부하고 산업사회가 일찍 시작된 유럽과 미국을 중심으로 이루어졌다. 향후 연구에 있어 우리의 생활사를 중심으로 의식주 문화 속에서 사용되어 온 각종 가사노동 관련 기구들과 현재 가전제품들과의 연관성을 찾는 연구 또한 필요할 것이다.
과거 가부장적 제도 하에서는 여성이 대부분의 가사노동을 떠맡았어야 했다. 사회는 변화하여 점차 더 많은 수의 여성들이 사회로 진출하고 가족 규모도 축소되어가고 있다. 현대적 가정기술은 여성이 가사노동의 조력자가 없이도 가정의 안락한 생활을 유지하는 것을 가능하게 함으로써 여성의 사회활동에 기폭제가 된 것만은 틀림없다. 하지만 가사노동의 효율적 수행을 위한 수많은 기술과 가전제품이 도입되었음에도 불구하고 여전히 여성의 가사노동 부담은 상대적으로 개선되지 못하였다. 본 연구에서는 사회적 성의 관계 속에서 상대적 약자인 여성의 관점을 통하여 가전제품 디자인을 재조명하고 새로운 가사환경으로의 개선을 추구하고자하는 젠더디자인의 개념을 수립하고자 하였다. 산업사회 이후로 가정에도 다양한 기술과 가정기기들이 도입되었고 여성의 삶에도 많은 변화가 있었다. 그러나 그 변화는 오히려 여성의 가사노동을 증가시키고 남성과 자녀의 가정 내 노동부담은 감소시켰다. 정보화 사회가 된 지금, 육체적 노동 보다는 지식노동의 비중이 더 높아졌다. 이는 지적능력이 요구되는 업무수행에 있어 여성은 육체적 힘을 필요로 하지 않는 한 남성과 동등하게 일 할 수 있음을 의미한다. 그러나 여전히 맞벌이 부부로 구성된 가정에서도 가사노동에 대해서는 대부분 동등한 분담이 이루어지지 않고 있다. 가사노동 불평등 문제는 좀 더 객관적인 관점에서 인식되어야 하고, 가사용 제품디자인에서도 충분히 반영되어야 한다. 이런 문제의식에서 시작한 젠더디자인의 접근 가능한 방향을 크게 세 가지로 제시하였다. 첫째, 효율적 기능을 통한 작업감축 접근, 둘째, 공동 관리와 가사노동 아웃소싱 접근, 셋째, 정확한 사용자 파악을 통한 사용자 니즈 파악 접근이다. 젠더 디자인은 이와 같은 여러 요소와 개념을 보완하면서 과거부터 내재된 의식 속에 있는 전형적인 여성의 이미지와 이를 정당화시키는 정체성에 반하는 새로운 의식들의 가능성을 이해해야 한다. 이를 좀 더 구체화시켜보고자 세탁노동과 세탁기 사용에 관한 질적 인터뷰와 그 의미분석을 통한 사례연구를 실시하였다. 인터뷰 대상으로 충남 천안시의 아파트에 거주하고, 핵가족이며 맞벌이를 하는 20~30대의 젊은 부부들과 가전매장 판매직원을 선정하였다. 본 인터뷰에서는 기존 가사노동 관련 연구들이 주부만을 대상으로 했던 것과는 달리, 연구의 특성상 여성과 남성, 즉 부부를 동시에 인터뷰 대상으로 실시하였다는 점이 구분된다. 그 결과 실제 세탁기를 비롯한 가전제품의 구입과 사용부터 가사노동 및 제품에 대한 인식에 있어서도 성별 이미지의 차이가 존재함을 확인 할 수 있고, 제품의 구조나 디자인에 따라 성별 사용접근성에 영향이 미침을 알 수 있었다. 사례연구 결과에 따라 젠더디자인 관점에서 세탁기 디자인 개선을 위한 접근 방법을 다음과 같이 제안하였다. ▣ 물리적 인터페이스 접근 - 작업과정을 제거, 절약하는 디자인 - 가족구성원 모두에게 편리한 디자인 ▣ 감성적 인터페이스 접근 - 사용하고 싶은 디자인 - 성별 이미지 탈피의 디자인 젠더디자인 접근을 위해서는 먼저 세탁을 하는 세탁기 사용자가 여성이라는 전제에서 벗어나야한다. 가사노동에 사용되는 제품을 디자인 할 때 단지 '여성을 위한 제품'으로의 고정관념을 탈피해야 하는 것이다. 제품을 기획하고 디자인하는 단계에서부터 이러한 젠더디자인 요소들이 반영되어야하며, 남성과 자녀들도 가사노동에 참여할 수 있도록 하는 접근방향으로의 전환이 점차 함께 이루어져야한다. 젠더디자인에서는 물리적인 인터페이스 디자인과 함께 감성적 인터페이스 디자인은 매우 중요한 부분이다. 또한 디자인 컨셉 도출 부분, 기술적 측면뿐만 아니라 그 디자인 설정방향을 소비자들에게 표현해주는 광고 설정에서도 젠더디자인의 고려사항은 강조되어야 한다. 이와 같은 젠더디자인 접근법들을 통하여 가전제품을 디자인한다면, 가사용 가전제품에 남성과 자녀들의 참여를 유도하고 여성이 느끼는 가사노동 불평등문제를 개선하는 것은 일정수준에서 가능할 것이다. 현재까지 가사노동이라는 영역은 여성의 일로서 규정되어왔다. 따라서 본 연구에서 제시한 젠더디자인은 가사영역에서 여성의 주장을 강조하는 남녀평등적 시각을 중심으로 접근하였다. 그러나 이 영역의 가전제품 디자인이 변화하고 가족구성원간 관계도 개선되어 평등한 가사환경에서 가사노동이 이루어지게 된다면, 젠더디자인은 여성과 남성의 동등한 위치에서 제품의 젠더적 접근방향을 설정하게 되는 변화도 가능할 것이다. 본 연구에서는 가사노동에 관한 사회문화적 고찰에 있어 선행연구가 풍부하고 산업사회가 일찍 시작된 유럽과 미국을 중심으로 이루어졌다. 향후 연구에 있어 우리의 생활사를 중심으로 의식주 문화 속에서 사용되어 온 각종 가사노동 관련 기구들과 현재 가전제품들과의 연관성을 찾는 연구 또한 필요할 것이다.
Women used to do household work in the patriarchy system. Gradually when the society changed, more women became part of the society and size of the family became smaller than before. It is apparent that modern home technology will become indispensable part of household. In today's society it is impe...
Women used to do household work in the patriarchy system. Gradually when the society changed, more women became part of the society and size of the family became smaller than before. It is apparent that modern home technology will become indispensable part of household. In today's society it is imperative to lead a comfortable life at home without additional human helper or mandator of housework. But many researches find housework is still a burden for women despite advances in technology and induction of numerous home appliances. This research establishes concept of Gender Design through woman's viewpoint to review home appliance design and to seek improvement of new housework environment. Also, case study was done in the emphasis on washing machines among various other home appliances, and proposed product design improvement through Gender Design. It is on the labor-saving home electrical appliances and the role of house wife in term of Gender Design concept. It finds that home appliance design for housework should escape from the fixed idea of 'product for woman'. Gender Design's view point could reflect the problem of the unequalness in house work, and provide new concept for development steps and design direction. Besides it, Gender Design concept asks to change the usual sense of woman's role in housewifery suggesting man and children must take part in general works happen in home. This conversion of thinking is important above all. Gender Design could supply such several elements and concept on coming products. It must understand 'typical celebrated woman's image' of omnipotent in house work in modern age. It should be accepted the possibilities of new consciousness which opposed in identities and justification's of woman. * Work reduction through efficient function access * Joint control and housework labor outsourcing access * User needs grasping access The contents of research consists as follows: firstly, there is some critical literature searching for social-culture on housework and labor after Industrial revolution in Western Europe and the United States of America. The second one is the review on the development of product and its design of home durable electrical, such as freezer, oven and washing machine. Thirdly, it selects washing machine as a case study object. Under the emphasis on the Gender Design issues for labor-saving and house wifely, analysis and evaluation for the evolution of washing machine could lead fruitful results. More detailed research were done on the products and designs of the leading manufactures such as Maytag(U.S.A) and Miele(Germany). The interview of Korean wives and family members was done as a field study. The purpose of interview is to combine and compare the aspects of Gender Design that might locates in between general concept of design and local users' view points. It asks the main topics on purchase, use and maintenance of washing machine in Korean home and apartment. For little more specific this problem, the case study was executed by qualitative interview and the semantic analysis about wash labor and washing machine use. Interview subjects are the apartment residences at Cheonan-city, The profile of interviewees were 20~30 young couples working together for living and being nuclear family. The interview established special quality of conversation between interviewer and interviewee. The result could confirm the fact that difference of distinction of gender image exists from purchase of home appliance including the actuality of washing machine to use and awareness for product. According to structure or design of product, the research could confirm the effects on distinction of gender use and accessibility. The following is access method for washing machine design improvement in Gender Design concept by this case study of interview results. * Physical interface access - Design that remove unnecessary work process and economize - Convenient design to all family constituents * Sensitive(or emotional) interface access - Design that we desire - Design that escape in distinction of gender image
Women used to do household work in the patriarchy system. Gradually when the society changed, more women became part of the society and size of the family became smaller than before. It is apparent that modern home technology will become indispensable part of household. In today's society it is imperative to lead a comfortable life at home without additional human helper or mandator of housework. But many researches find housework is still a burden for women despite advances in technology and induction of numerous home appliances. This research establishes concept of Gender Design through woman's viewpoint to review home appliance design and to seek improvement of new housework environment. Also, case study was done in the emphasis on washing machines among various other home appliances, and proposed product design improvement through Gender Design. It is on the labor-saving home electrical appliances and the role of house wife in term of Gender Design concept. It finds that home appliance design for housework should escape from the fixed idea of 'product for woman'. Gender Design's view point could reflect the problem of the unequalness in house work, and provide new concept for development steps and design direction. Besides it, Gender Design concept asks to change the usual sense of woman's role in housewifery suggesting man and children must take part in general works happen in home. This conversion of thinking is important above all. Gender Design could supply such several elements and concept on coming products. It must understand 'typical celebrated woman's image' of omnipotent in house work in modern age. It should be accepted the possibilities of new consciousness which opposed in identities and justification's of woman. * Work reduction through efficient function access * Joint control and housework labor outsourcing access * User needs grasping access The contents of research consists as follows: firstly, there is some critical literature searching for social-culture on housework and labor after Industrial revolution in Western Europe and the United States of America. The second one is the review on the development of product and its design of home durable electrical, such as freezer, oven and washing machine. Thirdly, it selects washing machine as a case study object. Under the emphasis on the Gender Design issues for labor-saving and house wifely, analysis and evaluation for the evolution of washing machine could lead fruitful results. More detailed research were done on the products and designs of the leading manufactures such as Maytag(U.S.A) and Miele(Germany). The interview of Korean wives and family members was done as a field study. The purpose of interview is to combine and compare the aspects of Gender Design that might locates in between general concept of design and local users' view points. It asks the main topics on purchase, use and maintenance of washing machine in Korean home and apartment. For little more specific this problem, the case study was executed by qualitative interview and the semantic analysis about wash labor and washing machine use. Interview subjects are the apartment residences at Cheonan-city, The profile of interviewees were 20~30 young couples working together for living and being nuclear family. The interview established special quality of conversation between interviewer and interviewee. The result could confirm the fact that difference of distinction of gender image exists from purchase of home appliance including the actuality of washing machine to use and awareness for product. According to structure or design of product, the research could confirm the effects on distinction of gender use and accessibility. The following is access method for washing machine design improvement in Gender Design concept by this case study of interview results. * Physical interface access - Design that remove unnecessary work process and economize - Convenient design to all family constituents * Sensitive(or emotional) interface access - Design that we desire - Design that escape in distinction of gender image
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.