면대면 및 온라인 토론 학습에서 성격유형과 인지양식이 참여도 및 만족도에 미치는 영향 (The) effects of personality types and cognitive styles on participation and satisfaction in face-to-face and online conference원문보기
본 연구는 면대면 및 온라인 토론학습과 학습자의 성격유형과 인지양식이 참여도 및 만족도에 미치는 차별적 효과에 대하여 알아보는 것이다. 본 실험의 피험자는 J도 B군 B여중학교 1학년생 51명을 대상으로 실시되었다. 기존의 반을 그대로 이용하여 1반 26명은 면대면 토론을 2반 25명은 온라인 토론 반을 실시하였다. 면대면 토론 반은 1주에 1시간 하나의 주제를 가지고 총 2주 2시간 토론에 임했으며, 온라인 토론 반은 1주에 하나씩 총 2주 ...
본 연구는 면대면 및 온라인 토론학습과 학습자의 성격유형과 인지양식이 참여도 및 만족도에 미치는 차별적 효과에 대하여 알아보는 것이다. 본 실험의 피험자는 J도 B군 B여중학교 1학년생 51명을 대상으로 실시되었다. 기존의 반을 그대로 이용하여 1반 26명은 면대면 토론을 2반 25명은 온라인 토론 반을 실시하였다. 면대면 토론 반은 1주에 1시간 하나의 주제를 가지고 총 2주 2시간 토론에 임했으며, 온라인 토론 반은 1주에 하나씩 총 2주 두 가지의 주제를 가지고 토론에 임했다. 토론이 끝난 후 성격 및 인지양식별로 참여도와 만족도를 검증하였다. 위 실험의 결과를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 면대면 토론에서는 외향적 집단이 내향적 집단보다 더 깊고 많은 참여를 함을 알 수 있었다. 이는 면대면의 상황의 토론학습에서 대면적 토론에서 부담을 느끼지 않고 자신의 생각을 거리낌 없이 얘기하는 외향적 집단의 학생들이 보다 많이 깊이 있게 참여함을 알 수 있었다. 둘째, 면대면 토론에서 총체적 인지양식 집단이 계열적 인지양식 집단보다 더 깊고 많은 참여를 함을 알 수 있었다. 정보에 국지적이기 보다는 거시적으로 접근하며 섬세함보다는 대범함을 추구하는 총체적 집단이 면대면의 토론 학습상황에 더 맞음을 알 수 있었다. 셋째, 면대면 토론에서 외향적 집단이 내향적 집단에 비해 토론에서 높은 만족감을 얻는다는 것을 알 수 있었다. 토론에 빈번하게 참여하고, 깊게 참여했기 때문에 만족감도 높았을 거라고 추측해 볼 수 있다. 넷째, 온라인 토론에서는 성격유형이나 인지양식이 참여도나 만족도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 온라인 토론은 정보 첨단 장비인 컴퓨터가 필요하고 그것도 통신에 필수적인 초고속의 인터넷이 가능해야 하므로 기술적 경제적인 문제가 선행되어야 할 것 같다. 학습동기가 높고, 학업성취도가 높은 학생들에게는 좋은 학습도구이지만 그렇지 못한 학생들에게는 오히려 학습의 흥미를 떨어뜨리고 포기하게 만드는 원인을 제공할 수도 있을 것 같다. 다섯째, 성격유형 및 인지양식은 온라인 토론보다는 면대면 토론에서 더 큰 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 면대면 토론에서 외향적 집단은 내향적 집단보다 더 깊고 많은 토론을 하였고, 더 높은 만족도를 보였으며, 총체적 인지양식 학습자가 계열적 인지양식 학습자보다 더 깊고, 많은 토론을 하였다. 면대면 토론은 비록 짧고 정해진 시간이긴 하지만 서로 얼굴을 마주보며 토론을 하기 때문에 그 사람의 얼굴 표정, 목소리의 톤, 그때의 상황에 따른 반론 등이 재기될 수 있어서 보다 심도 있고 활성화된 토론을 할 수 있으며, 시간이 정해져 있기 때문에 오히려 더 응집력 있고 지속적이며, 활력적인 토론이 가능함을 알 수 있었다.
본 연구는 면대면 및 온라인 토론학습과 학습자의 성격유형과 인지양식이 참여도 및 만족도에 미치는 차별적 효과에 대하여 알아보는 것이다. 본 실험의 피험자는 J도 B군 B여중학교 1학년생 51명을 대상으로 실시되었다. 기존의 반을 그대로 이용하여 1반 26명은 면대면 토론을 2반 25명은 온라인 토론 반을 실시하였다. 면대면 토론 반은 1주에 1시간 하나의 주제를 가지고 총 2주 2시간 토론에 임했으며, 온라인 토론 반은 1주에 하나씩 총 2주 두 가지의 주제를 가지고 토론에 임했다. 토론이 끝난 후 성격 및 인지양식별로 참여도와 만족도를 검증하였다. 위 실험의 결과를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 면대면 토론에서는 외향적 집단이 내향적 집단보다 더 깊고 많은 참여를 함을 알 수 있었다. 이는 면대면의 상황의 토론학습에서 대면적 토론에서 부담을 느끼지 않고 자신의 생각을 거리낌 없이 얘기하는 외향적 집단의 학생들이 보다 많이 깊이 있게 참여함을 알 수 있었다. 둘째, 면대면 토론에서 총체적 인지양식 집단이 계열적 인지양식 집단보다 더 깊고 많은 참여를 함을 알 수 있었다. 정보에 국지적이기 보다는 거시적으로 접근하며 섬세함보다는 대범함을 추구하는 총체적 집단이 면대면의 토론 학습상황에 더 맞음을 알 수 있었다. 셋째, 면대면 토론에서 외향적 집단이 내향적 집단에 비해 토론에서 높은 만족감을 얻는다는 것을 알 수 있었다. 토론에 빈번하게 참여하고, 깊게 참여했기 때문에 만족감도 높았을 거라고 추측해 볼 수 있다. 넷째, 온라인 토론에서는 성격유형이나 인지양식이 참여도나 만족도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 온라인 토론은 정보 첨단 장비인 컴퓨터가 필요하고 그것도 통신에 필수적인 초고속의 인터넷이 가능해야 하므로 기술적 경제적인 문제가 선행되어야 할 것 같다. 학습동기가 높고, 학업성취도가 높은 학생들에게는 좋은 학습도구이지만 그렇지 못한 학생들에게는 오히려 학습의 흥미를 떨어뜨리고 포기하게 만드는 원인을 제공할 수도 있을 것 같다. 다섯째, 성격유형 및 인지양식은 온라인 토론보다는 면대면 토론에서 더 큰 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 면대면 토론에서 외향적 집단은 내향적 집단보다 더 깊고 많은 토론을 하였고, 더 높은 만족도를 보였으며, 총체적 인지양식 학습자가 계열적 인지양식 학습자보다 더 깊고, 많은 토론을 하였다. 면대면 토론은 비록 짧고 정해진 시간이긴 하지만 서로 얼굴을 마주보며 토론을 하기 때문에 그 사람의 얼굴 표정, 목소리의 톤, 그때의 상황에 따른 반론 등이 재기될 수 있어서 보다 심도 있고 활성화된 토론을 할 수 있으며, 시간이 정해져 있기 때문에 오히려 더 응집력 있고 지속적이며, 활력적인 토론이 가능함을 알 수 있었다.
The purpose of this study is to explore the effect of two variables of learners that are character type and cognitive type, on the participation and satisfaction at on-line discussion learning in comparison with face to face discussion learning. While as face to face discussion learning was carried ...
The purpose of this study is to explore the effect of two variables of learners that are character type and cognitive type, on the participation and satisfaction at on-line discussion learning in comparison with face to face discussion learning. While as face to face discussion learning was carried out at the classroom, on-line discussion learning was made up through web board on the Internet. The results were as follows. First, the extrovert group had deeper and more participation than that of the introvert one at face to face discussion learning. It was interpreted that extrovert students who talked and discussed freely participated at face to face discussion learning. Second, the whole group had deeper and more participation than that of the partial one at face to face discussion learning. The result meant that the whole group that approached information macroscopically and broad mindly rather than locally and prudently was suitable to face to face discussion learning environment Third, at face to face discussion learning environment, the extrovert group had higher satisfaction than that of the introvert one. It inferred the result from that the first group had deeper and more frequent participation than that of the second one. Forth, character type and cognitive type effected on neither participation nor satisfaction at on-line discussion learning. In fact for the successful on-line discussion learning, it is needed to have both of the technical and financial support that can make it possible to use the information superhighway network let alone having computers for the learners. Furthermore on-line discussion learning has some advantages over the spatial and temporal limit. For example learners can take part indiscussion as freely as possible, but on the other hand, sometimes it can be a serious obstacle when the discussion needs cohesion. While as on-line discussion learning can be a good tools for some learners who have high motivation and achievement, it can be a cause of abandonment or falls of motivation of the learners at times. Fifth, the results showed that character type and cognitive type gave greater effect on face to face discussion learning than on-line discussion learning. As mentioned above the extrovert group had deeper and more participation and satisfaction than those of the introvert one at face to face discussion learning. And the learners who have whole cognitive type had deeper and more participation than those of the partial cognitive type at face to face discussion learning also. That's because even though face to face discussion learning class has short and limit period, it could help discussants' emotional and facial expression to make deeper, more active, and more intensive discussion.
The purpose of this study is to explore the effect of two variables of learners that are character type and cognitive type, on the participation and satisfaction at on-line discussion learning in comparison with face to face discussion learning. While as face to face discussion learning was carried out at the classroom, on-line discussion learning was made up through web board on the Internet. The results were as follows. First, the extrovert group had deeper and more participation than that of the introvert one at face to face discussion learning. It was interpreted that extrovert students who talked and discussed freely participated at face to face discussion learning. Second, the whole group had deeper and more participation than that of the partial one at face to face discussion learning. The result meant that the whole group that approached information macroscopically and broad mindly rather than locally and prudently was suitable to face to face discussion learning environment Third, at face to face discussion learning environment, the extrovert group had higher satisfaction than that of the introvert one. It inferred the result from that the first group had deeper and more frequent participation than that of the second one. Forth, character type and cognitive type effected on neither participation nor satisfaction at on-line discussion learning. In fact for the successful on-line discussion learning, it is needed to have both of the technical and financial support that can make it possible to use the information superhighway network let alone having computers for the learners. Furthermore on-line discussion learning has some advantages over the spatial and temporal limit. For example learners can take part indiscussion as freely as possible, but on the other hand, sometimes it can be a serious obstacle when the discussion needs cohesion. While as on-line discussion learning can be a good tools for some learners who have high motivation and achievement, it can be a cause of abandonment or falls of motivation of the learners at times. Fifth, the results showed that character type and cognitive type gave greater effect on face to face discussion learning than on-line discussion learning. As mentioned above the extrovert group had deeper and more participation and satisfaction than those of the introvert one at face to face discussion learning. And the learners who have whole cognitive type had deeper and more participation than those of the partial cognitive type at face to face discussion learning also. That's because even though face to face discussion learning class has short and limit period, it could help discussants' emotional and facial expression to make deeper, more active, and more intensive discussion.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.