비실시간 온라인 토론에서 성격유형에 따른 토론 참여도 및 만족도에 관한 연구 (The) Study on participation and satisfaction in non-real time online discussion according to the personality type of the leaner원문보기
본 논문은 웹기반 게시판을 활용한 비실시간 온라인 토론에서 학습자의 성격유형의 선호지표에 따라 메시지 게시 횟수와 내용 및 만족도에 차이가 있는지 실험 검증함으로써, 온라인 토론에서 성격유형에 따라 학습 참여와 학습 만족에 영향을 주는 요인을 밝혀냄으로써 학습자 중심의 온라인 토론 운영전략 및 온라인 교수학습체제를 설계하는 기초 자료로 제공하는 목적으로 실시되었다. 즉 MMTIC 성격검사를 실시하여 성격유형에 따라 토론에 참여한 메시지 개수와 내용의 차이를 알아보고, 성격유형에 따라 온라인 토론에 대한 만족도를 알아보고자 하였다. 이러한 연구과제를 검증하기 위해 M초등학교 6학년 211명을 대상으로 연구를 실시하였다. 실험의 결과 첫째, 비실시간 온라인 토론에서 성격유형의 선호지표에 따라 메시지 개수의 차이에 있어서는 외향-내향 선호지표에서는 차이가 없었으며 감각 선호집단, 감정 선호집단이, 판단 선호집단이 더 많은 메시지를 게시했다. 둘째, 성격유형의 선호지표에 따라 메시지 내용의 차이에서는 외향 - 내향 선호지표에서는 중간(U-band) 집단이, 판단-인식 선호지표에서는 판단 선호집단이 더 많은 ...
본 논문은 웹기반 게시판을 활용한 비실시간 온라인 토론에서 학습자의 성격유형의 선호지표에 따라 메시지 게시 횟수와 내용 및 만족도에 차이가 있는지 실험 검증함으로써, 온라인 토론에서 성격유형에 따라 학습 참여와 학습 만족에 영향을 주는 요인을 밝혀냄으로써 학습자 중심의 온라인 토론 운영전략 및 온라인 교수학습체제를 설계하는 기초 자료로 제공하는 목적으로 실시되었다. 즉 MMTIC 성격검사를 실시하여 성격유형에 따라 토론에 참여한 메시지 개수와 내용의 차이를 알아보고, 성격유형에 따라 온라인 토론에 대한 만족도를 알아보고자 하였다. 이러한 연구과제를 검증하기 위해 M초등학교 6학년 211명을 대상으로 연구를 실시하였다. 실험의 결과 첫째, 비실시간 온라인 토론에서 성격유형의 선호지표에 따라 메시지 개수의 차이에 있어서는 외향-내향 선호지표에서는 차이가 없었으며 감각 선호집단, 감정 선호집단이, 판단 선호집단이 더 많은 메시지를 게시했다. 둘째, 성격유형의 선호지표에 따라 메시지 내용의 차이에서는 외향 - 내향 선호지표에서는 중간(U-band) 집단이, 판단-인식 선호지표에서는 판단 선호집단이 더 많은 인지적 차원의 메시지를 게시했고, 감각-직관 선호지표에서는 직관 선호집단이 상호작용적 차원의 메시지를 더 많이 게시했으며 감각 선호집단은 인지적 차원의 메시지를 더 많이 게시했다. 판단-인식 선호지표에서는 판단 선호집단이 상호작용적 차원과 인지적 차원의 메시지를 더 많이 게시했다. 셋째, 성격유형의 선호지표에 따라 토론 만족도에 차이가 있는지를 분석한 결과 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이러한 본 논문의 연구결과는 온라인 학습환경에서 학습자의 성격유형에 따라 다양한 자료와 운영전략을 고려하여 설계되어야 함과 질 높은 토론을 위한 컨텐츠 제공과 오프라인 교육의 병행이 필요함을 시사한다. 또한 학습자 스스로 주제를 선택하고 참여할 수 있도록 다양한 학습주제와 자료를 제공하며 학습자의 흥미를 지속적으로 불러일으킬 수 있는 참신한 주제와 컨텐츠를 제공해야 함을 시사한다.
본 논문은 웹기반 게시판을 활용한 비실시간 온라인 토론에서 학습자의 성격유형의 선호지표에 따라 메시지 게시 횟수와 내용 및 만족도에 차이가 있는지 실험 검증함으로써, 온라인 토론에서 성격유형에 따라 학습 참여와 학습 만족에 영향을 주는 요인을 밝혀냄으로써 학습자 중심의 온라인 토론 운영전략 및 온라인 교수학습체제를 설계하는 기초 자료로 제공하는 목적으로 실시되었다. 즉 MMTIC 성격검사를 실시하여 성격유형에 따라 토론에 참여한 메시지 개수와 내용의 차이를 알아보고, 성격유형에 따라 온라인 토론에 대한 만족도를 알아보고자 하였다. 이러한 연구과제를 검증하기 위해 M초등학교 6학년 211명을 대상으로 연구를 실시하였다. 실험의 결과 첫째, 비실시간 온라인 토론에서 성격유형의 선호지표에 따라 메시지 개수의 차이에 있어서는 외향-내향 선호지표에서는 차이가 없었으며 감각 선호집단, 감정 선호집단이, 판단 선호집단이 더 많은 메시지를 게시했다. 둘째, 성격유형의 선호지표에 따라 메시지 내용의 차이에서는 외향 - 내향 선호지표에서는 중간(U-band) 집단이, 판단-인식 선호지표에서는 판단 선호집단이 더 많은 인지적 차원의 메시지를 게시했고, 감각-직관 선호지표에서는 직관 선호집단이 상호작용적 차원의 메시지를 더 많이 게시했으며 감각 선호집단은 인지적 차원의 메시지를 더 많이 게시했다. 판단-인식 선호지표에서는 판단 선호집단이 상호작용적 차원과 인지적 차원의 메시지를 더 많이 게시했다. 셋째, 성격유형의 선호지표에 따라 토론 만족도에 차이가 있는지를 분석한 결과 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이러한 본 논문의 연구결과는 온라인 학습환경에서 학습자의 성격유형에 따라 다양한 자료와 운영전략을 고려하여 설계되어야 함과 질 높은 토론을 위한 컨텐츠 제공과 오프라인 교육의 병행이 필요함을 시사한다. 또한 학습자 스스로 주제를 선택하고 참여할 수 있도록 다양한 학습주제와 자료를 제공하며 학습자의 흥미를 지속적으로 불러일으킬 수 있는 참신한 주제와 컨텐츠를 제공해야 함을 시사한다.
This study was to provide the basic data designing online discussion strategy and online teaching and learning system for the leaner by analyzing difference among the times registered message, message content, and satisfaction according to the personality type of the leaner and identifying the facto...
This study was to provide the basic data designing online discussion strategy and online teaching and learning system for the leaner by analyzing difference among the times registered message, message content, and satisfaction according to the personality type of the leaner and identifying the factors affected the learner's participation and satisfaction of learning in online discussion according to the personality types. The research questions to achieve this purpose are as follows : 1. Is there any difference of participation in online discussion learning according to the personality type of the leaner? 1) Is there any difference of the times registered message according to the personality type of the leaner? 2) Is there any difference of the contents of messages according to the personality type of the leaner? 2. Is there any difference of satisfaction in online discussion learning according to the personality type of the leaner? The subjects were the 211 6th grade students in M elementary school, Pusan. Their personality types were analyzed by Murphy-Meisgeier Type Indicator for Children (MMTIC). Based on the analyzed results, four group were set up; Extroversion / U-band / Introversion group, Sensation / U-band / Perceiving group, Thinking / U-band / Feeling group, Judgement / U-band / Perceiving group. Henri's Analysis Model(1992) was used to analyze the collected messages to know how often the leaner participated. The questionnaire to diagnose satisfaction was conducted after discussion finished. One-way ANOVA and multiple comparison(Turkey test) were used to analyze the research questions. The results of this study are as belows. First, as a result to analyze the difference of the times registered message according to the personality type of the leaner in Non-real time Online Discussion, there was no difference between Extroversion-Introversion Indicator(F=1.747, p>.05). But Sensation group in Sensation-Perceiving Indicator(F=4.754, p<.05), feeling group in Thinking-Feeling Indicator(F=6.055, p<.05), judgement group in Judgement-Perceiving Indicator(F=3.262, p<.05) registered more messages than the opposite group. The contents of messages differentiated among the personality types of the leaner. There was meaningful differences between the Indicators; perceiving dimension(F=3.3194, p<.05) in Extroversion-Introversion Indicator, interactive dimension(F=29.822, p<.05), interactive(F=3.509, p<.05) and perceiving dimension(F=38.220, p<.05) in Thinking-Feeling Indicator, perceiving dimension(F=6.313, p.05; Sensation-Perceiving F=0.679, p>.05). This results means the learners unexperienced online discussion generally regarded the Web based learning as exciting and good experience. The perceiving burden of the learner makes factors affecting satisfaction, and it has close relationship with the results of learning.
This study was to provide the basic data designing online discussion strategy and online teaching and learning system for the leaner by analyzing difference among the times registered message, message content, and satisfaction according to the personality type of the leaner and identifying the factors affected the learner's participation and satisfaction of learning in online discussion according to the personality types. The research questions to achieve this purpose are as follows : 1. Is there any difference of participation in online discussion learning according to the personality type of the leaner? 1) Is there any difference of the times registered message according to the personality type of the leaner? 2) Is there any difference of the contents of messages according to the personality type of the leaner? 2. Is there any difference of satisfaction in online discussion learning according to the personality type of the leaner? The subjects were the 211 6th grade students in M elementary school, Pusan. Their personality types were analyzed by Murphy-Meisgeier Type Indicator for Children (MMTIC). Based on the analyzed results, four group were set up; Extroversion / U-band / Introversion group, Sensation / U-band / Perceiving group, Thinking / U-band / Feeling group, Judgement / U-band / Perceiving group. Henri's Analysis Model(1992) was used to analyze the collected messages to know how often the leaner participated. The questionnaire to diagnose satisfaction was conducted after discussion finished. One-way ANOVA and multiple comparison(Turkey test) were used to analyze the research questions. The results of this study are as belows. First, as a result to analyze the difference of the times registered message according to the personality type of the leaner in Non-real time Online Discussion, there was no difference between Extroversion-Introversion Indicator(F=1.747, p>.05). But Sensation group in Sensation-Perceiving Indicator(F=4.754, p<.05), feeling group in Thinking-Feeling Indicator(F=6.055, p<.05), judgement group in Judgement-Perceiving Indicator(F=3.262, p<.05) registered more messages than the opposite group. The contents of messages differentiated among the personality types of the leaner. There was meaningful differences between the Indicators; perceiving dimension(F=3.3194, p<.05) in Extroversion-Introversion Indicator, interactive dimension(F=29.822, p<.05), interactive(F=3.509, p<.05) and perceiving dimension(F=38.220, p<.05) in Thinking-Feeling Indicator, perceiving dimension(F=6.313, p.05; Sensation-Perceiving F=0.679, p>.05). This results means the learners unexperienced online discussion generally regarded the Web based learning as exciting and good experience. The perceiving burden of the learner makes factors affecting satisfaction, and it has close relationship with the results of learning.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.