고등학교 음악교육은 다양한 악곡과 음악 활동을 통하여 음악성과 창의성을 기르고, 풍부한 음악적 감수성과 바람직한 가치관을 기르는 데 중점을 둔다. 또, 다양한 시대와 문화권의 음악을 듣고, 연주하고, 분석하며, 생활 속에서 음악의 역할과 가치를 이해함으로써 음악을 생활화하는데 그 의미를 둔다. 이에 본 연구는 부산에서 실시되고 있는 인문계 고등학교 음악 교육의 실태를 조사하고 이에 대한 문제점과 개선방안을 찾는 데 그 목적을 두고 있다. 본 연...
고등학교 음악교육은 다양한 악곡과 음악 활동을 통하여 음악성과 창의성을 기르고, 풍부한 음악적 감수성과 바람직한 가치관을 기르는 데 중점을 둔다. 또, 다양한 시대와 문화권의 음악을 듣고, 연주하고, 분석하며, 생활 속에서 음악의 역할과 가치를 이해함으로써 음악을 생활화하는데 그 의미를 둔다. 이에 본 연구는 부산에서 실시되고 있는 인문계 고등학교 음악 교육의 실태를 조사하고 이에 대한 문제점과 개선방안을 찾는 데 그 목적을 두고 있다. 본 연구의 조사를 위하여 부산 인문계 고등학교 음악교사 60명을 대상으로 설문지를 배부하였으며, 44명의 교사가 응답하였다. 설문지 항목은 객관식 32문항, 주관식 2문항으로 작성하여 (1)교사의 개인적 배경, (2)음악 수업의 실태, (3)개선 방안 등을 조사하였다. 본 조사에서 나타난 결과는 첫째, 학교 음악실의 교육 환경에 관한 것인데, 대부분의 학교가 수업을 위해 음악실을 사용함에도 불구하고, 방음 및 음향 관계 시설, 감상 기자재 및 악기 등이 충분히 갖추어져 있지 않다는 사실을 볼 수 있었다. 둘째는 영역별 지도에 관한 현황이다. 고등학교 음악교육의 내용은 음악의 구성 요소와 기본 개념에 대한 이해, 가창 · 기악 · 창작을 통한 표현, 그리고 감상으로 구성된다. 그러므로 각 영역을 통합적으로 균형 있게 실시해야 하지만, 음악 수업은 주로 가창 수업과 감상 수업이 주를 이루고 있는 것으로 나타났으며, 기악 수업과 창작 수업은 상대적으로 부족하게 이루어지고 있었다. 학생들의 흥미를 이끌어 낼 수 있는 다양한 교수 - 학습 방법이 개발되어야 할 것으로 생각된다. 셋째, 전통 음악 수업은 대부분의 학교에서 이루어지고 있으나, 실제적으로 그 회수가 너무 적어 충분한 국악 수업이라고는 말할 수 없다. 이 수업의 경우 교사의 충분한 지식이 필요하다고 보여지며, 시범학교를 통하거나, 국악 전공 순회 교사가 활동하는 것도 바람직한 것으로 보여진다. 넷째, 음악과 평가에서는 이론과 실기를 3 : 7의 비율로 실시되는 경우가 많았으며, 실기 평가에서는 가창과 기악 실기 평가 모두가 일반적으로 이루어지고 있었다. 기악은 주로 단소나 자유악기로 이루어지고 있었으며, 감상이나 창작에 대한 평가는 거의 이루어지지 않았다. 그러나, 짧은 시간 안에 많은 학생들을 평가해야하는 관계로 평가의 타당성과 신뢰성이 결여되어 있을 뿐만 아니라, 연습 공간 확보도 어려운 실정이다. 그러므로 교육 과정에 근거한 평가 기준안과 다양한 평가 방법 및 도구가 개발되어 음악과 평가에 활용되어야 할 것으로 밝혀졌다. 무엇보다 고등학교 음악교육에서는 입시 위주의 수업으로 인해 어쩔 수 없이 입시 외의 과목은 소홀하게 되어 학생들의 흥미를 끌지 못하고 있었다. 개별 활동 시간은 물론이고, 음악 시간의 배당마저 너무나 부족한 관계로 오히려 학생들이 음악 수업에 관심을 갖도록 한다는 것이 무리인 듯하다. 급변하는 사회 속에서 인간성을 회복하고, 정서적인 면을 잃지 않기 위해서는 음악 교육이 결코 소홀히 되어서는 안된다는 점은 사회 전반에 걸쳐 충분히 인식되고 있다. 따라서, 교육 행정 당국의 좀 더 세심한 노력과 관심이 요청되고 있다.
고등학교 음악교육은 다양한 악곡과 음악 활동을 통하여 음악성과 창의성을 기르고, 풍부한 음악적 감수성과 바람직한 가치관을 기르는 데 중점을 둔다. 또, 다양한 시대와 문화권의 음악을 듣고, 연주하고, 분석하며, 생활 속에서 음악의 역할과 가치를 이해함으로써 음악을 생활화하는데 그 의미를 둔다. 이에 본 연구는 부산에서 실시되고 있는 인문계 고등학교 음악 교육의 실태를 조사하고 이에 대한 문제점과 개선방안을 찾는 데 그 목적을 두고 있다. 본 연구의 조사를 위하여 부산 인문계 고등학교 음악교사 60명을 대상으로 설문지를 배부하였으며, 44명의 교사가 응답하였다. 설문지 항목은 객관식 32문항, 주관식 2문항으로 작성하여 (1)교사의 개인적 배경, (2)음악 수업의 실태, (3)개선 방안 등을 조사하였다. 본 조사에서 나타난 결과는 첫째, 학교 음악실의 교육 환경에 관한 것인데, 대부분의 학교가 수업을 위해 음악실을 사용함에도 불구하고, 방음 및 음향 관계 시설, 감상 기자재 및 악기 등이 충분히 갖추어져 있지 않다는 사실을 볼 수 있었다. 둘째는 영역별 지도에 관한 현황이다. 고등학교 음악교육의 내용은 음악의 구성 요소와 기본 개념에 대한 이해, 가창 · 기악 · 창작을 통한 표현, 그리고 감상으로 구성된다. 그러므로 각 영역을 통합적으로 균형 있게 실시해야 하지만, 음악 수업은 주로 가창 수업과 감상 수업이 주를 이루고 있는 것으로 나타났으며, 기악 수업과 창작 수업은 상대적으로 부족하게 이루어지고 있었다. 학생들의 흥미를 이끌어 낼 수 있는 다양한 교수 - 학습 방법이 개발되어야 할 것으로 생각된다. 셋째, 전통 음악 수업은 대부분의 학교에서 이루어지고 있으나, 실제적으로 그 회수가 너무 적어 충분한 국악 수업이라고는 말할 수 없다. 이 수업의 경우 교사의 충분한 지식이 필요하다고 보여지며, 시범학교를 통하거나, 국악 전공 순회 교사가 활동하는 것도 바람직한 것으로 보여진다. 넷째, 음악과 평가에서는 이론과 실기를 3 : 7의 비율로 실시되는 경우가 많았으며, 실기 평가에서는 가창과 기악 실기 평가 모두가 일반적으로 이루어지고 있었다. 기악은 주로 단소나 자유악기로 이루어지고 있었으며, 감상이나 창작에 대한 평가는 거의 이루어지지 않았다. 그러나, 짧은 시간 안에 많은 학생들을 평가해야하는 관계로 평가의 타당성과 신뢰성이 결여되어 있을 뿐만 아니라, 연습 공간 확보도 어려운 실정이다. 그러므로 교육 과정에 근거한 평가 기준안과 다양한 평가 방법 및 도구가 개발되어 음악과 평가에 활용되어야 할 것으로 밝혀졌다. 무엇보다 고등학교 음악교육에서는 입시 위주의 수업으로 인해 어쩔 수 없이 입시 외의 과목은 소홀하게 되어 학생들의 흥미를 끌지 못하고 있었다. 개별 활동 시간은 물론이고, 음악 시간의 배당마저 너무나 부족한 관계로 오히려 학생들이 음악 수업에 관심을 갖도록 한다는 것이 무리인 듯하다. 급변하는 사회 속에서 인간성을 회복하고, 정서적인 면을 잃지 않기 위해서는 음악 교육이 결코 소홀히 되어서는 안된다는 점은 사회 전반에 걸쳐 충분히 인식되고 있다. 따라서, 교육 행정 당국의 좀 더 세심한 노력과 관심이 요청되고 있다.
Music education of high schools lays emphasis on cultivating a talent for music and creativity and on fostering abundant musical sensibility and desirable sense of value through various music compositions and music activities. The goal of music education puts meaning on putting music to practical us...
Music education of high schools lays emphasis on cultivating a talent for music and creativity and on fostering abundant musical sensibility and desirable sense of value through various music compositions and music activities. The goal of music education puts meaning on putting music to practical use by understanding the role and value of music in life through listening, playing and analyzing music of various ages and cultural areas. The purpose of this study is to survey the realities of music education of general high schools in Busan and to find out the problems and remedies to the education. For the study, I handed out questionnaires to 60 music teachers of high schools in Busan and got answers from 44 teachers. The questionnaires were consisted of 32 objective items and 2 subjective items. I surveyed (1)individual background of teachers, (2)the realities of music lessons, (3)reform measures to the music education. The result of the survey are as follows : First is about the educational environment of the schools' music rooms. Though most schools are using music lessons, they are not adequately equipped with soundproofing and acoustic facilities, music appreciation devices and musical instruments. Second is about the present situation of the guidance of musical fields. The contents of high school's music education are made up of the understanding of music components and basic concepts, and expression by way of singing, playing instruments, composing and music appreciation. Each fields has to be carried out synthetically and well-balanced. But the schools' music lessons are mainly about singing and listening. And playing instruments and composing lessons are relatively being carried out insufficiently. Various guidance-teaching methods to elicit students' interests have to be developed. Third, traditional music lessons are being taught at most schools, but, in fact, we cannot say there are enough Korean classifal music class because the lesson times are too scarce. In case of the lessons, a teacher's abundant knowledge is necessary, and it is desirable through a model school or to use a Korean music-majored traveling teacher. Fourth is about the valuation of music. In many cases, theory and practical skill are appraised at the ratio of 3 : 7. In practical skill valuation, both singing and playing an instrument are usually performed. Playing music instrument is mainly performed with a Danso, Korean flute, or with an individual instrument of his or her own. And there were almost no valuation about music appreciation or composition. But within a short period of time, many students are to be valued. So, the valuation is devoid of validity and reliability. And, also, there is difficulty in securing practice space. Therefore, there must be a valuation standard based on the curriculum and various valuation method and devices have to be developed and utilized to the valuation of music. Above all, because of a college-entrance exam, many students inevitably neglect their music studies other than the exam related subjects and they are not interested in music education at high schools. It seems rather impossible to have the students interest in music lessons not only because of extra-curricular hour but also because of lack of music-alloted hour. In a rapidly changing society, it is fully recognized never to neglect music education so that we restore humanity and not lose emotional aspect in our overall society. Accordingly, more scrupulous effort and interest of the education authorities are required.
Music education of high schools lays emphasis on cultivating a talent for music and creativity and on fostering abundant musical sensibility and desirable sense of value through various music compositions and music activities. The goal of music education puts meaning on putting music to practical use by understanding the role and value of music in life through listening, playing and analyzing music of various ages and cultural areas. The purpose of this study is to survey the realities of music education of general high schools in Busan and to find out the problems and remedies to the education. For the study, I handed out questionnaires to 60 music teachers of high schools in Busan and got answers from 44 teachers. The questionnaires were consisted of 32 objective items and 2 subjective items. I surveyed (1)individual background of teachers, (2)the realities of music lessons, (3)reform measures to the music education. The result of the survey are as follows : First is about the educational environment of the schools' music rooms. Though most schools are using music lessons, they are not adequately equipped with soundproofing and acoustic facilities, music appreciation devices and musical instruments. Second is about the present situation of the guidance of musical fields. The contents of high school's music education are made up of the understanding of music components and basic concepts, and expression by way of singing, playing instruments, composing and music appreciation. Each fields has to be carried out synthetically and well-balanced. But the schools' music lessons are mainly about singing and listening. And playing instruments and composing lessons are relatively being carried out insufficiently. Various guidance-teaching methods to elicit students' interests have to be developed. Third, traditional music lessons are being taught at most schools, but, in fact, we cannot say there are enough Korean classifal music class because the lesson times are too scarce. In case of the lessons, a teacher's abundant knowledge is necessary, and it is desirable through a model school or to use a Korean music-majored traveling teacher. Fourth is about the valuation of music. In many cases, theory and practical skill are appraised at the ratio of 3 : 7. In practical skill valuation, both singing and playing an instrument are usually performed. Playing music instrument is mainly performed with a Danso, Korean flute, or with an individual instrument of his or her own. And there were almost no valuation about music appreciation or composition. But within a short period of time, many students are to be valued. So, the valuation is devoid of validity and reliability. And, also, there is difficulty in securing practice space. Therefore, there must be a valuation standard based on the curriculum and various valuation method and devices have to be developed and utilized to the valuation of music. Above all, because of a college-entrance exam, many students inevitably neglect their music studies other than the exam related subjects and they are not interested in music education at high schools. It seems rather impossible to have the students interest in music lessons not only because of extra-curricular hour but also because of lack of music-alloted hour. In a rapidly changing society, it is fully recognized never to neglect music education so that we restore humanity and not lose emotional aspect in our overall society. Accordingly, more scrupulous effort and interest of the education authorities are required.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.