본 硏究는 朝鮮時代 後期 祭儀에 있어서의 時間·空間的인 面을 禮書와 先行硏究를 통하여 考察하고자 하였다. 儀禮書로는 朝鮮後期에 간행된 『四禮集儀』, 『廣禮覽』, 『增補四禮便覽』 등을 中心으로 살펴보았다. 古禮의 祭儀는 그 대상이 天地·日月·星辰을 비롯한 大自然이거나 祭天壇, 神壇등 神聖한 場所에서 共同體單位로 행하여졌다. 朝鮮時代에는 家禮의 小禮化로 祭儀의 대상은 제주로부터 四代祖까지의 祖上이며 각 家庭에서 家廟를 中心으로 행하게 됨으로써 가정에서는 祠堂이나 正寢, 墓祭는 묘에서 지내는 경우가 많았다. 家家禮라는 말이 있듯이 家門...
본 硏究는 朝鮮時代 後期 祭儀에 있어서의 時間·空間的인 面을 禮書와 先行硏究를 통하여 考察하고자 하였다. 儀禮書로는 朝鮮後期에 간행된 『四禮集儀』, 『廣禮覽』, 『增補四禮便覽』 등을 中心으로 살펴보았다. 古禮의 祭儀는 그 대상이 天地·日月·星辰을 비롯한 大自然이거나 祭天壇, 神壇등 神聖한 場所에서 共同體單位로 행하여졌다. 朝鮮時代에는 家禮의 小禮化로 祭儀의 대상은 제주로부터 四代祖까지의 祖上이며 각 家庭에서 家廟를 中心으로 행하게 됨으로써 가정에서는 祠堂이나 正寢, 墓祭는 묘에서 지내는 경우가 많았다. 家家禮라는 말이 있듯이 家門에 따라 혹은 시대의 변천에 따라 祭禮의 모습과 내용은 다르다. 그리고 어느 경우이건 祭禮는 인간으로서 최선을 다해야 하는 道理로써, 그 場所와 時間은 신성해야하며 극진한 精誠과 정결함으로써 恭敬을 다하고 있다. 갑오경장 이후 祭禮의 對象이 4代 奉祀를 하였으며, 가족제도 또한 3代가 한집에서 생활하였다. 이 祭禮 행위를 통하여 120년이 넘는 시간을 先·後代가 함께 時間·空間을 초월하여 生活한 것이 된다. 그 속에서 성장하는 사람들은 연장자로부터 어른을 공경하는 일을 비롯하여 四時의 변화에 따라 계획성 있게 준비하고 分限껏 생활하는 미덕 또한 이러한 생활 속에서 자연스럽게 배울 수 있었다. 그러나 오늘날의 祭禮文化는 많은 變化 속에 존재하고 있다. 우선 祭禮중 忌祭 時間의 변화를 살펴보면, 하루의 시작인 子時에 지내던 祭禮를 돌아가시기 전날 日沒후에 지냄으로써 돌아가신 날 지내야하는 忌祭일이 잘못 이행되는 일도 있고, 父母, 祖父母, 曾祖父母, 高祖父母 등 四代의 忌祭를 하루에 모아서 지내기도 한다. 또한 祭禮를 지내는 場所도 직계 長子孫의 집의 正寢에서부터, 호텔 콘도 등등 다양한 양상을 띄고 있다. 이렇듯 祭禮文化는 外形的으로 많은 변화가 있었지만 그 중에서 변화하지 않은 것이 있다. 그것은 祭禮를 행할 때에 男女의위치, 祭需를 陳設 함에 있어서 데 ·갱의 위치, 祖上을 향한 정성 된 마음가짐 등이 그것이다. 禮書에서는, 비록 여행중이라도 忌日이 되면 그 禮를 다하여야 한다고 기록하고 있다. 忌日을 지켜 제례를 지내고 효를 실천하는 祭儀문화는 오늘날 우리들이 소중히 지키고 가꾸어 나가야 할 훌륭한 傳統文化이다. 급변하는 현대사회 속에서 우리의 傳統과 아름다운 風習이 계속 이어지고 지켜져 文化民族으로서의 자긍심을 갖도록 힘썼으면 한다.
본 硏究는 朝鮮時代 後期 祭儀에 있어서의 時間·空間的인 面을 禮書와 先行硏究를 통하여 考察하고자 하였다. 儀禮書로는 朝鮮後期에 간행된 『四禮集儀』, 『廣禮覽』, 『增補四禮便覽』 등을 中心으로 살펴보았다. 古禮의 祭儀는 그 대상이 天地·日月·星辰을 비롯한 大自然이거나 祭天壇, 神壇등 神聖한 場所에서 共同體單位로 행하여졌다. 朝鮮時代에는 家禮의 小禮化로 祭儀의 대상은 제주로부터 四代祖까지의 祖上이며 각 家庭에서 家廟를 中心으로 행하게 됨으로써 가정에서는 祠堂이나 正寢, 墓祭는 묘에서 지내는 경우가 많았다. 家家禮라는 말이 있듯이 家門에 따라 혹은 시대의 변천에 따라 祭禮의 모습과 내용은 다르다. 그리고 어느 경우이건 祭禮는 인간으로서 최선을 다해야 하는 道理로써, 그 場所와 時間은 신성해야하며 극진한 精誠과 정결함으로써 恭敬을 다하고 있다. 갑오경장 이후 祭禮의 對象이 4代 奉祀를 하였으며, 가족제도 또한 3代가 한집에서 생활하였다. 이 祭禮 행위를 통하여 120년이 넘는 시간을 先·後代가 함께 時間·空間을 초월하여 生活한 것이 된다. 그 속에서 성장하는 사람들은 연장자로부터 어른을 공경하는 일을 비롯하여 四時의 변화에 따라 계획성 있게 준비하고 分限껏 생활하는 미덕 또한 이러한 생활 속에서 자연스럽게 배울 수 있었다. 그러나 오늘날의 祭禮文化는 많은 變化 속에 존재하고 있다. 우선 祭禮중 忌祭 時間의 변화를 살펴보면, 하루의 시작인 子時에 지내던 祭禮를 돌아가시기 전날 日沒후에 지냄으로써 돌아가신 날 지내야하는 忌祭일이 잘못 이행되는 일도 있고, 父母, 祖父母, 曾祖父母, 高祖父母 등 四代의 忌祭를 하루에 모아서 지내기도 한다. 또한 祭禮를 지내는 場所도 직계 長子孫의 집의 正寢에서부터, 호텔 콘도 등등 다양한 양상을 띄고 있다. 이렇듯 祭禮文化는 外形的으로 많은 변화가 있었지만 그 중에서 변화하지 않은 것이 있다. 그것은 祭禮를 행할 때에 男女의위치, 祭需를 陳設 함에 있어서 데 ·갱의 위치, 祖上을 향한 정성 된 마음가짐 등이 그것이다. 禮書에서는, 비록 여행중이라도 忌日이 되면 그 禮를 다하여야 한다고 기록하고 있다. 忌日을 지켜 제례를 지내고 효를 실천하는 祭儀문화는 오늘날 우리들이 소중히 지키고 가꾸어 나가야 할 훌륭한 傳統文化이다. 급변하는 현대사회 속에서 우리의 傳統과 아름다운 風習이 계속 이어지고 지켜져 文化民族으로서의 자긍심을 갖도록 힘썼으면 한다.
This researcher tried to study the meaning that the time and pace of religious ceremonies have in present society also, by studying the sides of time and space in the religious ceremony at the latter period of Chosun through etiquette books and preceding study and studying the meaning of religious c...
This researcher tried to study the meaning that the time and pace of religious ceremonies have in present society also, by studying the sides of time and space in the religious ceremony at the latter period of Chosun through etiquette books and preceding study and studying the meaning of religious ceremony time and religious ceremony place. As for etiquette books, this researcher examined centering around [4 etiquette collection], [wide etiquette manual], and [enlarged 4 etiquette manual] etc. which were published at the latter period of Chosun. As for the religious ceremony of old manners, the subjects were Nature including heaven and earth and heavenly bodies, or it was exercised with community unit at the sacred places such as religious altar and godly altar etc. There were many cases that religious ceremony was held at home shrine or tomb or bed as places, according as it was exercised countering around home shrine at each home by making home ceremony into small ceremony at Chosun. As there is the word, home ceremony, the form and contents of religious ceremony are different in accordance with period or area. However, in any cases, religious ceremony was the duty of life to have to do best as human beings. Thus, the place and time should be sacred, and respect should be paid deeply with careful sincerity and cleanliness. But, our religious ceremony culture exists in many changes. first, to examine the change of religious ceremony time, religious ceremony made at midnight which was the start of one day was made at 9 o'clock at night before deathday, and the memorial service held on the anniversary of the death of a person of 4 generation portion was made in a day. In addition, the places that religious ceremony was made came to show diverse aspects such as the main room of lineal eldest son, house and hotel etc. At Chosun, the subject of religious ceremony was the offering sacrifice to ancestors over 4 generations in case of memorial service held on the anniversary of the death of a person. And, previous generation and next generation came to live together by transcending time and space for the hours over 120 years through religous ceremony, as 3 generations lived at one home, in family system also. We learned the virtue to prepare deliberately in accordance with the change of 4 seasons and live usefully including the affairs to respect from seniors to adults in life naturally. Today, there have been many changes externally in religious ceremony culture, but there is something which didn't change out of them. They are the position that men and women stand in holding religious ceremony, the position of boiled rice offered to a deceased spirit and soup(boiled rice and soup), and the sincere mental attitude toward ancestors etc. Etiquette books are saying that every courtesy should be shown on deathday even during travel. Religious ceremony culture to hold religious ceremony and practise filial duty by keeping deathday like this is the great traditional culture that we should cherish and cultivate today. We will have to make efforts for implanting the pride as culture race without losing the tradition and beautiful customs in rapidly modern society.
This researcher tried to study the meaning that the time and pace of religious ceremonies have in present society also, by studying the sides of time and space in the religious ceremony at the latter period of Chosun through etiquette books and preceding study and studying the meaning of religious ceremony time and religious ceremony place. As for etiquette books, this researcher examined centering around [4 etiquette collection], [wide etiquette manual], and [enlarged 4 etiquette manual] etc. which were published at the latter period of Chosun. As for the religious ceremony of old manners, the subjects were Nature including heaven and earth and heavenly bodies, or it was exercised with community unit at the sacred places such as religious altar and godly altar etc. There were many cases that religious ceremony was held at home shrine or tomb or bed as places, according as it was exercised countering around home shrine at each home by making home ceremony into small ceremony at Chosun. As there is the word, home ceremony, the form and contents of religious ceremony are different in accordance with period or area. However, in any cases, religious ceremony was the duty of life to have to do best as human beings. Thus, the place and time should be sacred, and respect should be paid deeply with careful sincerity and cleanliness. But, our religious ceremony culture exists in many changes. first, to examine the change of religious ceremony time, religious ceremony made at midnight which was the start of one day was made at 9 o'clock at night before deathday, and the memorial service held on the anniversary of the death of a person of 4 generation portion was made in a day. In addition, the places that religious ceremony was made came to show diverse aspects such as the main room of lineal eldest son, house and hotel etc. At Chosun, the subject of religious ceremony was the offering sacrifice to ancestors over 4 generations in case of memorial service held on the anniversary of the death of a person. And, previous generation and next generation came to live together by transcending time and space for the hours over 120 years through religous ceremony, as 3 generations lived at one home, in family system also. We learned the virtue to prepare deliberately in accordance with the change of 4 seasons and live usefully including the affairs to respect from seniors to adults in life naturally. Today, there have been many changes externally in religious ceremony culture, but there is something which didn't change out of them. They are the position that men and women stand in holding religious ceremony, the position of boiled rice offered to a deceased spirit and soup(boiled rice and soup), and the sincere mental attitude toward ancestors etc. Etiquette books are saying that every courtesy should be shown on deathday even during travel. Religious ceremony culture to hold religious ceremony and practise filial duty by keeping deathday like this is the great traditional culture that we should cherish and cultivate today. We will have to make efforts for implanting the pride as culture race without losing the tradition and beautiful customs in rapidly modern society.
주제어
#제의 관혼상제 Religious Ceremony 조선후기
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