고등학생의 성역할 정체성,자아존중감과 진로의식 성숙 (A) Study on the career consciousness maturity according to the high school student's sex-role identity and their self-esteem원문보기
1960년 이후 한국은 급격한 경제 성장과 함께 과학기술이 고도로 발달하면서 사회·문화적 환경도 다양하게 변화하였다. 이에 오늘날 청소년기는 생의 전과정올 통해 고려되어야 할 진로결정을 위한 단계로서의 중요성이 더욱 부각되었고, 또한 지속적으로 고려되어져야 한다. 따라서 진로의 준비 와 결정은 청소년에게 있어서 가장 중요한 발달과업이며 학교는 물론 가정에서 이루어지는 진로결정은 그들에게 매우 중요한 의미를 지닌다. 본 연구의 목적은 고둥학생의 성역할 정체성 및 자아존중감과 진로의식 성숙의 관련성을 파악함으로써 학교와 가정에서 동시에 ...
1960년 이후 한국은 급격한 경제 성장과 함께 과학기술이 고도로 발달하면서 사회·문화적 환경도 다양하게 변화하였다. 이에 오늘날 청소년기는 생의 전과정올 통해 고려되어야 할 진로결정을 위한 단계로서의 중요성이 더욱 부각되었고, 또한 지속적으로 고려되어져야 한다. 따라서 진로의 준비 와 결정은 청소년에게 있어서 가장 중요한 발달과업이며 학교는 물론 가정에서 이루어지는 진로결정은 그들에게 매우 중요한 의미를 지닌다. 본 연구의 목적은 고둥학생의 성역할 정체성 및 자아존중감과 진로의식 성숙의 관련성을 파악함으로써 학교와 가정에서 동시에 진로지도를 통한 합리적인 진로결정이 이루어질 수 있도록 하는 것이다. 이를 위하여 남학생과 여학생의 비율을 고려하여 전라남도에 위치한 실업계 고등학교 5곳과 인문계 고둥학교 5곳의 2학년 학생 568명을 대상으로 설문지 조사를 실시하였다. 조사된 자료는 빈도분석, 백분율, 평균, 표준편차, 교차분석, T-검정, 일원분산분석 및 던컨 범위검정, 회귀분석 등의 방법을 이용하여 분석하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째 남학생 집단이 여학생 집단보다 양성성, 남성성, 미분화 성역할 정체성 집단의 비율이 더 많았다. 또한 인문계 고등학생은 양성적 성역할 정체성 집단에 속하는 비율이 높은 반면, 실업계 고등학생들은 남성성과 여성성, 미분화된 성역할 정체성을 갖고 있는 비율이 높은 것으로 나타났다. 학교성적이 '중'인 집단에서 양성성 정체성이 발달한 반면, 학교성적이 '상'인 집단에서는 남성성 정체성과 여성성 정체성을 갖고 있으며, '하'인 집단의 경우 미분화된 정체성이 많았다. 월평균 소득이 200만원이상인 집단은 양성성 성역할 정체성을 많이 지니고 있는 반면, 200만원미만인 집단은 여성성이나 미분화된 성역할 정체성 점수가 높게 나타났다. 둘째, 도시지역에 거주하고 인문계 고둥학교에 다니며, 학교성적이 '상'인집단이 '중'·'하'위인 집단보다 더 높은 자아존중감을 갖고 있었다. 월평균 소득이 250만원 이상인 집단의 자아존중감이 100-150만원 미만인 집단보다 높다. 셋째, 농촌지역에 거주하고 있으면서, 실업계 고등학교에 재학중인 학생들은 진로의 관여성이 높은 반면, 도시에 거주하고 인문계 고등학교에 재학 중인 학생들은 독립성 점수가 높았다. 넷째, 양성성 집단과 남성성 집단의 자아존중감이 높은 반면, 미분화성집단의 자아존중감 수준은 가장 낮았다. 다섯째, 뚜렷한 성역할 정체성을 가지고 있는 학생들이 성역할이 아직 분화되지 않은 학생집단보다 자신의 진로선택 방향을 잘 알고 있었다. 여섯째, 자아존중감은 진로의식 성숙과 관련성이 높았다. 본 연구에서는 고등학생의 성역할 정체성, 자아존중감과 진로의식 성숙의 관련성을 밝힘으로써 고등학생의 진로지도의 효율성을 높이는 중등 진로교육 정책수립에 필요한 기초자료를 제공하고자 한다.
1960년 이후 한국은 급격한 경제 성장과 함께 과학기술이 고도로 발달하면서 사회·문화적 환경도 다양하게 변화하였다. 이에 오늘날 청소년기는 생의 전과정올 통해 고려되어야 할 진로결정을 위한 단계로서의 중요성이 더욱 부각되었고, 또한 지속적으로 고려되어져야 한다. 따라서 진로의 준비 와 결정은 청소년에게 있어서 가장 중요한 발달과업이며 학교는 물론 가정에서 이루어지는 진로결정은 그들에게 매우 중요한 의미를 지닌다. 본 연구의 목적은 고둥학생의 성역할 정체성 및 자아존중감과 진로의식 성숙의 관련성을 파악함으로써 학교와 가정에서 동시에 진로지도를 통한 합리적인 진로결정이 이루어질 수 있도록 하는 것이다. 이를 위하여 남학생과 여학생의 비율을 고려하여 전라남도에 위치한 실업계 고등학교 5곳과 인문계 고둥학교 5곳의 2학년 학생 568명을 대상으로 설문지 조사를 실시하였다. 조사된 자료는 빈도분석, 백분율, 평균, 표준편차, 교차분석, T-검정, 일원분산분석 및 던컨 범위검정, 회귀분석 등의 방법을 이용하여 분석하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째 남학생 집단이 여학생 집단보다 양성성, 남성성, 미분화 성역할 정체성 집단의 비율이 더 많았다. 또한 인문계 고등학생은 양성적 성역할 정체성 집단에 속하는 비율이 높은 반면, 실업계 고등학생들은 남성성과 여성성, 미분화된 성역할 정체성을 갖고 있는 비율이 높은 것으로 나타났다. 학교성적이 '중'인 집단에서 양성성 정체성이 발달한 반면, 학교성적이 '상'인 집단에서는 남성성 정체성과 여성성 정체성을 갖고 있으며, '하'인 집단의 경우 미분화된 정체성이 많았다. 월평균 소득이 200만원이상인 집단은 양성성 성역할 정체성을 많이 지니고 있는 반면, 200만원미만인 집단은 여성성이나 미분화된 성역할 정체성 점수가 높게 나타났다. 둘째, 도시지역에 거주하고 인문계 고둥학교에 다니며, 학교성적이 '상'인집단이 '중'·'하'위인 집단보다 더 높은 자아존중감을 갖고 있었다. 월평균 소득이 250만원 이상인 집단의 자아존중감이 100-150만원 미만인 집단보다 높다. 셋째, 농촌지역에 거주하고 있으면서, 실업계 고등학교에 재학중인 학생들은 진로의 관여성이 높은 반면, 도시에 거주하고 인문계 고등학교에 재학 중인 학생들은 독립성 점수가 높았다. 넷째, 양성성 집단과 남성성 집단의 자아존중감이 높은 반면, 미분화성집단의 자아존중감 수준은 가장 낮았다. 다섯째, 뚜렷한 성역할 정체성을 가지고 있는 학생들이 성역할이 아직 분화되지 않은 학생집단보다 자신의 진로선택 방향을 잘 알고 있었다. 여섯째, 자아존중감은 진로의식 성숙과 관련성이 높았다. 본 연구에서는 고등학생의 성역할 정체성, 자아존중감과 진로의식 성숙의 관련성을 밝힘으로써 고등학생의 진로지도의 효율성을 높이는 중등 진로교육 정책수립에 필요한 기초자료를 제공하고자 한다.
Korea has been changed and developed variably in social and culture environment by rapid economic growth and development of science since 1960. Today the adolescence is very important and crucial because it can have an important effect on individual's future. The most important thing in adolescents ...
Korea has been changed and developed variably in social and culture environment by rapid economic growth and development of science since 1960. Today the adolescence is very important and crucial because it can have an important effect on individual's future. The most important thing in adolescents is to decide which school to attend and what their future goes maybe. The decision of career goal in school and at home for adolescents is also very important. The survey used following methods according to the situation: frequence, % crosstabs, standard deviation, person's correlation, T-test, one-way ANOVA, duncan's multiple range test, regression using the spss win programs. The purpose of this study is to know the causes which can have an important effect upon forming sex-role identity and self-esteem, and also to help teachers and parents when they teach and educate adolescents. In order to know the causes and help parents and teachers, the author surveyed 586 second high school students of 5 vocational high schools and 5 private high schools and the author balanced the number of male and female students. The summarized results of study are as follows: First, compared to female students groups, male students groups scored higher in androgynous identity type, masculine identity type, and undifferentiated identity type. Private high school students scored higher in androgynous identity type, on the other hand, vocational high school students scored higher in masculine identity type, feminine identity type, and undifferentiated identity type. Second, private high school students whose school grade is high in urban had higher self-esteem than the groups whose school grade were medium. The group whose family monthly income is beyond 2.5 million had high self-esteem than the groups below 1-1.5 million. Third, rural vocational high school students scored high in the career goal, urban private high school students scored high in independence. Fourth, the groups who scored high in androgynous identity type and masculine identity type has high self-esteem, undifferentiated identity groups had low self-esteem. Fifth, the students who have clear gender role identity knew about career goals better than undifferentiated identity groups. Sixth, high self-esteem was related to a mature career goal very much. This study indicated conditions conducive to influencing career goals of high school students through revealing the relation among gender role, self-esteem, and career consciousness maturity. * key words : sex-role identity, self-esteem, career consciousness maturity.
Korea has been changed and developed variably in social and culture environment by rapid economic growth and development of science since 1960. Today the adolescence is very important and crucial because it can have an important effect on individual's future. The most important thing in adolescents is to decide which school to attend and what their future goes maybe. The decision of career goal in school and at home for adolescents is also very important. The survey used following methods according to the situation: frequence, % crosstabs, standard deviation, person's correlation, T-test, one-way ANOVA, duncan's multiple range test, regression using the spss win programs. The purpose of this study is to know the causes which can have an important effect upon forming sex-role identity and self-esteem, and also to help teachers and parents when they teach and educate adolescents. In order to know the causes and help parents and teachers, the author surveyed 586 second high school students of 5 vocational high schools and 5 private high schools and the author balanced the number of male and female students. The summarized results of study are as follows: First, compared to female students groups, male students groups scored higher in androgynous identity type, masculine identity type, and undifferentiated identity type. Private high school students scored higher in androgynous identity type, on the other hand, vocational high school students scored higher in masculine identity type, feminine identity type, and undifferentiated identity type. Second, private high school students whose school grade is high in urban had higher self-esteem than the groups whose school grade were medium. The group whose family monthly income is beyond 2.5 million had high self-esteem than the groups below 1-1.5 million. Third, rural vocational high school students scored high in the career goal, urban private high school students scored high in independence. Fourth, the groups who scored high in androgynous identity type and masculine identity type has high self-esteem, undifferentiated identity groups had low self-esteem. Fifth, the students who have clear gender role identity knew about career goals better than undifferentiated identity groups. Sixth, high self-esteem was related to a mature career goal very much. This study indicated conditions conducive to influencing career goals of high school students through revealing the relation among gender role, self-esteem, and career consciousness maturity. * key words : sex-role identity, self-esteem, career consciousness maturity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.