웹기반 프로젝트학습에서 자기주도학습력 수준에 따른 소집단 구성이 아동의 학습에 미친 효과 (The) Effects of the Web-Based Project on the Children's Learning According to the Groups by the Level of Self-Directed Learning Ability원문보기
본 연구는 웹 기반 프로젝트 학습에서 자기주도 학습력 수준에 다른 소집단 구성이 학습자들의 학업성취도와 학업수행 및 학습참여도에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보고자 하였다. 본 연구에서 설정한 구체적 연구문제는 다음과 같다. 1) 웹 기반 프로젝트 학습에서 자기주도 학습력 수준에 따른 집단구성유형은 학업성취도에 어떠한 영향을 미치는가? 2) 웹 기반 프로젝트 학습에서 자기주도 학습력 수준에 따른 집단구성유형은 학업수행도에 어떠한 영향을 미치는가? 3) 웹 기반 프로젝트 학습에서 자기주도 학습력 수준에 따른 집단구성유형은 학습 참여도에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제를 구명하기 위하여 초등학교 6학년 48명을 대상으로 실험을 하였다. 연구에 사용된 도구는 자기주도학습력 측정도구와 웹 기반 프로젝트학습 프로그램, 사회과 학업성취도 검사이다. 본 연구에서 나타난 주요 결론은 다음과 같다. 첫째, 자기주도학습력 수준에 따른 집단 구성은 웹 프로젝트 학습에서 사회과 학업성취도에 차이가 있다. 자기주도학습력이 높은 집단은 낮은 집단과는 유의미한 차이가 있는 반면, 혼합 집단과는 유의미한 차이가 없었다. 그러므로 모둠 학습의 집단구성시 아동의 성별, 학업성적 등 뿐만이 아니라 자기주도학습력을 구성요인으로 삼아야 한다. 이 경우에 자기주도학습력이 높거나 낮은 아동으로 분류하여 구성하지 말고 낮은 아동은 높은 아동과 혼합하여 구성하는 것이 바람직하다. 둘째, 웹 프로젝트 학습에서 학습자의 자기주도학습력 수준에 따라 학업수행도에 차를 보이고 있다. 자기주도학습력이 높은 아동은 학습내용, 조사활동, 협동적 활동 모두에서 높은 활동을 보이고 있다. 따라서 학업수행의 효과를 높이기 위해서는 자기주도학습력 수준에 따라 상이한 ...
본 연구는 웹 기반 프로젝트 학습에서 자기주도 학습력 수준에 다른 소집단 구성이 학습자들의 학업성취도와 학업수행 및 학습참여도에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보고자 하였다. 본 연구에서 설정한 구체적 연구문제는 다음과 같다. 1) 웹 기반 프로젝트 학습에서 자기주도 학습력 수준에 따른 집단구성유형은 학업성취도에 어떠한 영향을 미치는가? 2) 웹 기반 프로젝트 학습에서 자기주도 학습력 수준에 따른 집단구성유형은 학업수행도에 어떠한 영향을 미치는가? 3) 웹 기반 프로젝트 학습에서 자기주도 학습력 수준에 따른 집단구성유형은 학습 참여도에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제를 구명하기 위하여 초등학교 6학년 48명을 대상으로 실험을 하였다. 연구에 사용된 도구는 자기주도학습력 측정도구와 웹 기반 프로젝트학습 프로그램, 사회과 학업성취도 검사이다. 본 연구에서 나타난 주요 결론은 다음과 같다. 첫째, 자기주도학습력 수준에 따른 집단 구성은 웹 프로젝트 학습에서 사회과 학업성취도에 차이가 있다. 자기주도학습력이 높은 집단은 낮은 집단과는 유의미한 차이가 있는 반면, 혼합 집단과는 유의미한 차이가 없었다. 그러므로 모둠 학습의 집단구성시 아동의 성별, 학업성적 등 뿐만이 아니라 자기주도학습력을 구성요인으로 삼아야 한다. 이 경우에 자기주도학습력이 높거나 낮은 아동으로 분류하여 구성하지 말고 낮은 아동은 높은 아동과 혼합하여 구성하는 것이 바람직하다. 둘째, 웹 프로젝트 학습에서 학습자의 자기주도학습력 수준에 따라 학업수행도에 차를 보이고 있다. 자기주도학습력이 높은 아동은 학습내용, 조사활동, 협동적 활동 모두에서 높은 활동을 보이고 있다. 따라서 학업수행의 효과를 높이기 위해서는 자기주도학습력 수준에 따라 상이한 교사의 역할, 수업방법이 이루어져야한다. 즉 웹 프로젝트 학습은 학습자의 자기주도적 학습능력 수준을 고려하여 차별화된 수업을 제공하여야 한다. 셋째, 웹 프로젝트 학습에서 자기주도학습력이 높은 집단의 아동들이 참여도가 높다. 즉 구성원들이 웹 환경에서 상호작용의 양과 질이 높았다. 따라서 웹 기반 프로젝트 학습에서 학습 참여도는 자기주도 학습력 수준에 영향을 받으므로 자기주도학습력이 낮은 아동에게는 적극적으로 참여하도록 하는 지도방안이 필요하다.
본 연구는 웹 기반 프로젝트 학습에서 자기주도 학습력 수준에 다른 소집단 구성이 학습자들의 학업성취도와 학업수행 및 학습참여도에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보고자 하였다. 본 연구에서 설정한 구체적 연구문제는 다음과 같다. 1) 웹 기반 프로젝트 학습에서 자기주도 학습력 수준에 따른 집단구성유형은 학업성취도에 어떠한 영향을 미치는가? 2) 웹 기반 프로젝트 학습에서 자기주도 학습력 수준에 따른 집단구성유형은 학업수행도에 어떠한 영향을 미치는가? 3) 웹 기반 프로젝트 학습에서 자기주도 학습력 수준에 따른 집단구성유형은 학습 참여도에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제를 구명하기 위하여 초등학교 6학년 48명을 대상으로 실험을 하였다. 연구에 사용된 도구는 자기주도학습력 측정도구와 웹 기반 프로젝트학습 프로그램, 사회과 학업성취도 검사이다. 본 연구에서 나타난 주요 결론은 다음과 같다. 첫째, 자기주도학습력 수준에 따른 집단 구성은 웹 프로젝트 학습에서 사회과 학업성취도에 차이가 있다. 자기주도학습력이 높은 집단은 낮은 집단과는 유의미한 차이가 있는 반면, 혼합 집단과는 유의미한 차이가 없었다. 그러므로 모둠 학습의 집단구성시 아동의 성별, 학업성적 등 뿐만이 아니라 자기주도학습력을 구성요인으로 삼아야 한다. 이 경우에 자기주도학습력이 높거나 낮은 아동으로 분류하여 구성하지 말고 낮은 아동은 높은 아동과 혼합하여 구성하는 것이 바람직하다. 둘째, 웹 프로젝트 학습에서 학습자의 자기주도학습력 수준에 따라 학업수행도에 차를 보이고 있다. 자기주도학습력이 높은 아동은 학습내용, 조사활동, 협동적 활동 모두에서 높은 활동을 보이고 있다. 따라서 학업수행의 효과를 높이기 위해서는 자기주도학습력 수준에 따라 상이한 교사의 역할, 수업방법이 이루어져야한다. 즉 웹 프로젝트 학습은 학습자의 자기주도적 학습능력 수준을 고려하여 차별화된 수업을 제공하여야 한다. 셋째, 웹 프로젝트 학습에서 자기주도학습력이 높은 집단의 아동들이 참여도가 높다. 즉 구성원들이 웹 환경에서 상호작용의 양과 질이 높았다. 따라서 웹 기반 프로젝트 학습에서 학습 참여도는 자기주도 학습력 수준에 영향을 받으므로 자기주도학습력이 낮은 아동에게는 적극적으로 참여하도록 하는 지도방안이 필요하다.
The purpose of this study is to examine effects of small group formation in accordance with the level of self-directed learning ability on learners' academic achievement, academic performance and teaming participation under the web-based project learning. For the purpose, this researcher raised the ...
The purpose of this study is to examine effects of small group formation in accordance with the level of self-directed learning ability on learners' academic achievement, academic performance and teaming participation under the web-based project learning. For the purpose, this researcher raised the following research questions. 1) What effects of group formation in accordance with the level of self-directed learning ability on academic achievement under the web-based project learning? 2) What effects of group formation in accordance with the level of self-directed learning ability on academic performance under the web-based project learning? 3) What effects of group formation in accordance with the level of self-directed learning ability on learning participation under the web-based project learning? To answer these questions, the researcher surveyed 48 elementary school students in their 6th grade. Measurement devices used here included Self-Directed Learning Ability Test, Web-Based Project Learning Method and Academic Achievement Test for Social Studies. Results of the study can be described as follows. First, groups which varied in the level of self-oriented learning ability were different with each other in academic achievement for social studies under the web-based project learning, There was a significant difference in the achievement between groups which were higher and lower in the level, but no significant difference between groups which were higher and which combined members who were both higher and lower in the level. In forming learning groups, children's level of self-directed learning ability as well as their gender and scholarly attainment should be considered. Also it is desirable that each of the groups consists of both children who are higher and lower in the level. Second, children's performance in the web-based project learning was different in accordance with their level of self-directed learning ability. Those children who were higher in the level showed a higher performance in terms of learning contents, research and collaborative activity To increase effects of the web-based project learning on children's loaming performance requires variations in teachers' role and instruction method in accordance with those children's level of self-directed learning ability. Thus the cyber learning should provide different levels of instruction considering its participants' level of self-directed learning ability. Third children who were higher in the level of self-directed learning ability showed a more participation in the web-based project teaming. They had interactions with each other, higher in quantity and quality, under the web environment. In other words, the degree of learning participation, especially in relation to the web-based project learning, is greatly influenced by the level of self-directed learning ability. This indicates the necessity of instructing children who are lower in the level to positively participate in the on-line learning.
The purpose of this study is to examine effects of small group formation in accordance with the level of self-directed learning ability on learners' academic achievement, academic performance and teaming participation under the web-based project learning. For the purpose, this researcher raised the following research questions. 1) What effects of group formation in accordance with the level of self-directed learning ability on academic achievement under the web-based project learning? 2) What effects of group formation in accordance with the level of self-directed learning ability on academic performance under the web-based project learning? 3) What effects of group formation in accordance with the level of self-directed learning ability on learning participation under the web-based project learning? To answer these questions, the researcher surveyed 48 elementary school students in their 6th grade. Measurement devices used here included Self-Directed Learning Ability Test, Web-Based Project Learning Method and Academic Achievement Test for Social Studies. Results of the study can be described as follows. First, groups which varied in the level of self-oriented learning ability were different with each other in academic achievement for social studies under the web-based project learning, There was a significant difference in the achievement between groups which were higher and lower in the level, but no significant difference between groups which were higher and which combined members who were both higher and lower in the level. In forming learning groups, children's level of self-directed learning ability as well as their gender and scholarly attainment should be considered. Also it is desirable that each of the groups consists of both children who are higher and lower in the level. Second, children's performance in the web-based project learning was different in accordance with their level of self-directed learning ability. Those children who were higher in the level showed a higher performance in terms of learning contents, research and collaborative activity To increase effects of the web-based project learning on children's loaming performance requires variations in teachers' role and instruction method in accordance with those children's level of self-directed learning ability. Thus the cyber learning should provide different levels of instruction considering its participants' level of self-directed learning ability. Third children who were higher in the level of self-directed learning ability showed a more participation in the web-based project teaming. They had interactions with each other, higher in quantity and quality, under the web environment. In other words, the degree of learning participation, especially in relation to the web-based project learning, is greatly influenced by the level of self-directed learning ability. This indicates the necessity of instructing children who are lower in the level to positively participate in the on-line learning.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.