본 연구의 목적은 유아들의 행동발달 정도를 유아들이 유치원에서의 성공적으로 잘 수행했을 때와 실패적으로 수행하지 못하였을 때 그 원인을 능력, 노력, 과제, 운의 4가지 유형중 성공과 실패의 원인을 어디에 귀속시키는지 그 유형에 따라 그 행동발달과의 정도의 차이와 성별 및 연령과의 상관관계를 연구하는 것이다. 연구의 대상은 부산시 해운대구에 소재한 D유치원 만 4세, 5세의 유아 127명을 대상으로 선정하고 본 연구에 사용한 측정 도구는 필자가 제작한 원인귀속유형 검사문항과 김순덕 (1998)의 유아행동발달척도를 보완하여 사용하였...
본 연구의 목적은 유아들의 행동발달 정도를 유아들이 유치원에서의 성공적으로 잘 수행했을 때와 실패적으로 수행하지 못하였을 때 그 원인을 능력, 노력, 과제, 운의 4가지 유형중 성공과 실패의 원인을 어디에 귀속시키는지 그 유형에 따라 그 행동발달과의 정도의 차이와 성별 및 연령과의 상관관계를 연구하는 것이다. 연구의 대상은 부산시 해운대구에 소재한 D유치원 만 4세, 5세의 유아 127명을 대상으로 선정하고 본 연구에 사용한 측정 도구는 필자가 제작한 원인귀속유형 검사문항과 김순덕 (1998)의 유아행동발달척도를 보완하여 사용하였으며 결과의 분석은 본 연구의 가설을 검증하였다. 본 연구의 결과와 논의를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 1. 성공상황에서 원인귀속유형 및 성별에 대한 행동발달 정도는 ‘과제가 쉬워서’ 또는 '노력을 해서' 라고 생각한 유아가 ‘운 때문에’ 라고 생각한 유아보다 높았으며 여아가 남아보다 높았다. 그러므로 성공상황에서는 운의 귀속보다는 ‘과제’나 ‘노력’으로 지도하여야 하며 지도는 성별에 따라 달리해야 할 것이다. 2. 실패상황에서 원인귀속유형 및 성별에 대한 행동발달 정도는 ‘노력을 안해서’ 라고 생각한 유아가 ‘능력이 없어서’ 라고 생각한 유아보다 높았으며 여아가 남아보다 높았다. 그러므로 실패상황에서는 ‘능력’의 귀속보다는‘노력’으로 지도하여야 하며 지도는 성별에 따라 달리해야 할 것이다. 3. 성공상황에서 원인귀속유형 및 연령에 대한 행동발달 정도는‘과제가 쉬워서’ 라고 생각한 유아가 ‘운이 있어서’ 라고 생각한 유아보다 높았으며 만4세와 만5세의 유형별에서의 차이는 없었고 행동발달정도는 만5세가 만4세보다 높았다. 그러므로 성공상황에서는 ‘운’의 귀속보다는 ‘과제’의 귀속으로 지도하여야 하며 유형의 연령차이는 없으나 행동발달상 연령의 차이는 있으니 고려하여 지도하여야 한다. 4. 실패 상황에서 원인귀속유형 및 연령에 대한 행동발달 정도는‘노력을 하지 않아서’라고 생각한 유아가 ‘능력이 없어서’라고 생각한 유아보다 높았으며 만4세와 만5세의 유형별에서의 차이는 없었고 행동발달정도는 만5세가 만4세 보다 높았다. 그러므로 실패상황에서는 ‘능력’의 귀속보다는 ‘노력’으로 지도하여야 하며 유형의 연령차이는 없으나 행동발달상 연령의 차이는 있으니 고려하여 지도하여야 한다.
본 연구의 목적은 유아들의 행동발달 정도를 유아들이 유치원에서의 성공적으로 잘 수행했을 때와 실패적으로 수행하지 못하였을 때 그 원인을 능력, 노력, 과제, 운의 4가지 유형중 성공과 실패의 원인을 어디에 귀속시키는지 그 유형에 따라 그 행동발달과의 정도의 차이와 성별 및 연령과의 상관관계를 연구하는 것이다. 연구의 대상은 부산시 해운대구에 소재한 D유치원 만 4세, 5세의 유아 127명을 대상으로 선정하고 본 연구에 사용한 측정 도구는 필자가 제작한 원인귀속유형 검사문항과 김순덕 (1998)의 유아행동발달척도를 보완하여 사용하였으며 결과의 분석은 본 연구의 가설을 검증하였다. 본 연구의 결과와 논의를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 1. 성공상황에서 원인귀속유형 및 성별에 대한 행동발달 정도는 ‘과제가 쉬워서’ 또는 '노력을 해서' 라고 생각한 유아가 ‘운 때문에’ 라고 생각한 유아보다 높았으며 여아가 남아보다 높았다. 그러므로 성공상황에서는 운의 귀속보다는 ‘과제’나 ‘노력’으로 지도하여야 하며 지도는 성별에 따라 달리해야 할 것이다. 2. 실패상황에서 원인귀속유형 및 성별에 대한 행동발달 정도는 ‘노력을 안해서’ 라고 생각한 유아가 ‘능력이 없어서’ 라고 생각한 유아보다 높았으며 여아가 남아보다 높았다. 그러므로 실패상황에서는 ‘능력’의 귀속보다는‘노력’으로 지도하여야 하며 지도는 성별에 따라 달리해야 할 것이다. 3. 성공상황에서 원인귀속유형 및 연령에 대한 행동발달 정도는‘과제가 쉬워서’ 라고 생각한 유아가 ‘운이 있어서’ 라고 생각한 유아보다 높았으며 만4세와 만5세의 유형별에서의 차이는 없었고 행동발달정도는 만5세가 만4세보다 높았다. 그러므로 성공상황에서는 ‘운’의 귀속보다는 ‘과제’의 귀속으로 지도하여야 하며 유형의 연령차이는 없으나 행동발달상 연령의 차이는 있으니 고려하여 지도하여야 한다. 4. 실패 상황에서 원인귀속유형 및 연령에 대한 행동발달 정도는‘노력을 하지 않아서’라고 생각한 유아가 ‘능력이 없어서’라고 생각한 유아보다 높았으며 만4세와 만5세의 유형별에서의 차이는 없었고 행동발달정도는 만5세가 만4세 보다 높았다. 그러므로 실패상황에서는 ‘능력’의 귀속보다는 ‘노력’으로 지도하여야 하며 유형의 연령차이는 없으나 행동발달상 연령의 차이는 있으니 고려하여 지도하여야 한다.
The purpose of this study is to examine correlations between children's behavioral development and their types of causal attribution, or capability, effort, task and luck by investigating what makes kindergarten children successfully perform or have failure in sub-areas of the development, or health...
The purpose of this study is to examine correlations between children's behavioral development and their types of causal attribution, or capability, effort, task and luck by investigating what makes kindergarten children successfully perform or have failure in sub-areas of the development, or health, social, expressive, language and exploratory lives. For the purpose, this researcher 127 children, fully aged 4 and 5, from D kindergarten located in Haewoondae-gu district, Busan. Measurement devices used here were Casual Attribution Type Test by the researcher and Children's Behavioral Development Scale by Kim Soon Deok(1998). Data collected were processed using SPSS/PC Statistical Program to obtain mean and standard deviation values, which were in turn analyzed through Two-Way ANOVA. Based on results and discussion of the study, the researcher would make the following conclusions. 1. Children who attributed their successful performance to 'easy tasks' or 'their efforts' showed a more behavioral development than those who thought they were lucky to perform successfully. Out of the former, further, male children were more behaviorally developed than female ones. This suggests the need of instructing children to attribute their successful performance not to luck, but to task or effort. 2. Children who thought their failure was due to little effort were better in behavioral development than those who attributed their poor performance to little capability. Among the former, further, female children were more developed behaviorally than male ones. This also suggests it is desirable in promoting children's behavioral development to instruct children to attribute their failure not to capability, but to effort. 3. Children who attributed their successful performance to 'easy tasks' showed a more behavioral development than those who thought they were lucky to perform successfully. Out of the former, further, behavioral development was similar in type between children aged 4 and 5, but higher in level in part of children aged 5 than those aged 4. This suggests that children should be instructed to attribute their successful performance not to 'a good luck' but to 'easy tasks. In this case, the fact that children's behavioral development is not different in type, but different in level in accordance with their age. 4. Children who attributed their poor performance to 'little effort' showed a more behavioral development than those who attributed such performance to 'little capability'. Out of the former, further, behavioral development was similar in type between children aged 4 and 5, but higher in level in part of children aged 5 than those aged 4. This suggests that children should be instructed to attribute their poor performance not to 'little capability' but to 'little effort. In this case, the fact that children's behavioral development is not different in type, but different in level in accordance with their age.
The purpose of this study is to examine correlations between children's behavioral development and their types of causal attribution, or capability, effort, task and luck by investigating what makes kindergarten children successfully perform or have failure in sub-areas of the development, or health, social, expressive, language and exploratory lives. For the purpose, this researcher 127 children, fully aged 4 and 5, from D kindergarten located in Haewoondae-gu district, Busan. Measurement devices used here were Casual Attribution Type Test by the researcher and Children's Behavioral Development Scale by Kim Soon Deok(1998). Data collected were processed using SPSS/PC Statistical Program to obtain mean and standard deviation values, which were in turn analyzed through Two-Way ANOVA. Based on results and discussion of the study, the researcher would make the following conclusions. 1. Children who attributed their successful performance to 'easy tasks' or 'their efforts' showed a more behavioral development than those who thought they were lucky to perform successfully. Out of the former, further, male children were more behaviorally developed than female ones. This suggests the need of instructing children to attribute their successful performance not to luck, but to task or effort. 2. Children who thought their failure was due to little effort were better in behavioral development than those who attributed their poor performance to little capability. Among the former, further, female children were more developed behaviorally than male ones. This also suggests it is desirable in promoting children's behavioral development to instruct children to attribute their failure not to capability, but to effort. 3. Children who attributed their successful performance to 'easy tasks' showed a more behavioral development than those who thought they were lucky to perform successfully. Out of the former, further, behavioral development was similar in type between children aged 4 and 5, but higher in level in part of children aged 5 than those aged 4. This suggests that children should be instructed to attribute their successful performance not to 'a good luck' but to 'easy tasks. In this case, the fact that children's behavioral development is not different in type, but different in level in accordance with their age. 4. Children who attributed their poor performance to 'little effort' showed a more behavioral development than those who attributed such performance to 'little capability'. Out of the former, further, behavioral development was similar in type between children aged 4 and 5, but higher in level in part of children aged 5 than those aged 4. This suggests that children should be instructed to attribute their poor performance not to 'little capability' but to 'little effort. In this case, the fact that children's behavioral development is not different in type, but different in level in accordance with their age.
주제어
#원인귀속유형 유아행동발달 유아교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.