전산회계는 실업계 고등학교 학생들이 실무 능력을 배양시킬 수 있는 중추적 역할을 담당하는 핵심 분야로서, 많은 노력을 기울여 가르치고, 열심히 배워야할 중요한 교과목이라고 할 수 있다. 뿐만 아니라 정보화 사회에서 실업계 고등학교 학생이 이수해야 할 기본적 소양으로서의 전산회계 능력은 그 중요성 및 필요성 또한 점차적으로 확산되고 있다. 따라서 지식기반사회에서 실무 교육의 요람이라고 할 수 있는 실업계 고등학교의 전산회계 교육은 강화되어야 할 것으로 생각된다. 그러므로 본 논문은 전산회계 교육의 실태 파악과 발전 방향을 도출함으로...
전산회계는 실업계 고등학교 학생들이 실무 능력을 배양시킬 수 있는 중추적 역할을 담당하는 핵심 분야로서, 많은 노력을 기울여 가르치고, 열심히 배워야할 중요한 교과목이라고 할 수 있다. 뿐만 아니라 정보화 사회에서 실업계 고등학교 학생이 이수해야 할 기본적 소양으로서의 전산회계 능력은 그 중요성 및 필요성 또한 점차적으로 확산되고 있다. 따라서 지식기반사회에서 실무 교육의 요람이라고 할 수 있는 실업계 고등학교의 전산회계 교육은 강화되어야 할 것으로 생각된다. 그러므로 본 논문은 전산회계 교육의 실태 파악과 발전 방향을 도출함으로써 실업계 고등학교의 교과과정에 적용할 수 있는 기초 자료를 제공하는 것을 연구 목적으로 삼는다. 본 연구는 전산회계 교육의 이론적 배경 및 관련 선행연구를 실태 분석 및 발전 방향을 제시하기 위한 문헌적 토대로 한다. 그리고 부산·경남 지역의 실업계 고등학교 교사 및 학생들을 대상으로 설문지를 발송하고 자료를 수집하여 학교 현장에서 교사 및 학생들이 현재 생각하고 있는 전산회계 교육 관련 하드웨어 및 소프트웨어 등 제반 전산회계 교육 관련 설문 응답을 백분율 통계 분석 방법을 이용한다. 전산회계 교육 실태 분석 결과와 함께 발전 방향을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 전산실의 하드웨어에 대해 학생들은 대체로 만족하지 않는 것으로 나타나고 있으므로, 전산실의 환경 개선을 위한 정부 지원의 주기를 좀 더 앞당겨야 할 것이다. 둘째, 교사와 학생들은 현재 사용되고 있는 전산회계 소프트웨어에 대해 대체로 만족하고 있으나, 교재에 대해서는 만족하지 않는 편이라고 할 수 있다. 그러므로 현재 국내의 회계 소프트웨어는 교육 현장의 요구를 충족시킨다고 볼 수 있으나, 교재는 학생과 교사의 요구를 반영하지 못하고 있으므로, 학교 수준 또는 실정에 맞는 교재 개발에 다방면의 노력이 있어야 할 것이다. 셋째, 전산회계 과목이 교사, 학생 공히 취업에 중요한 부분을 차지하는 것으로 인식하고 있으므로, 학생들의 진로를 탐색하는데 전산회계 관련 성적을 보조 자료로 활용할 수 있을 것이다. 넷째, 학생들은 전산회계 수업이 어려워서 전반적으로 전산회계 교육에 대한 만족도는 낮은 것으로 판단할 수 있다. 교사들 또한 만족도가 높지 않은 것으로 생각된다. 이는 전산회계의 기본이 되는 회계원리의 기초 지식이 부족하기 때문에 나타나는 현상으로 생각되므로, 회계원리 수업의 강화가 필요하며, 전산회계의 흥미를 높일 수 있는 유인을 제공해야 할 것이다. 다섯째, 정부에서는 중소기업 정보화 지원 사업으로 ERP를 보급하고 있으나, 실업계 고등학교에서는 거의 대부분 회계 전용 소프트웨어를 활용한 기능 위주의 교육을 하는 것으로 판단되며, ERP에 대한 학생들의 인지도도 매우 낮다고 할 수 있다. 즉, 기업체의 ERP 보급에 비해 학교 현장에서의 ERP 교육은 뒤떨어진다고 할 수 있으므로, ERP를 활용한 전산회계 교육도 고려해 볼 시점이 아닌가 생각된다. 마지막으로 학교 현장에서의 전산회계 교육이 강화되어야 한다는데 대해 교사, 학생 공히 찬성하고 있으며, 강화방안으로 양질의 회계 소프트웨어가 확보되어야 하고, 전산실의 확장과 개선이 뒤따라야 한다는 것으로 응답하고 있다. 그러므로 전산회계 교육의 강화 및 개선에는 항상 전산회계 소프트웨어의 사용자 특히 실업계 고등학교 학생의 수준에 적절한 전산회계 소프트웨어의 개발이 선행되어야 할 것이다. 이와 같은 연구결과는 향후 실업계 고등학교의 전산회계 교육의 방향에 커다란 시사점이 될 것으로 보이며, 계속적인 연구가 이루어진다면 실업계 고등학교 학생들의 취업과 진로에 많은 도움이 될 것으로 생각된다.
전산회계는 실업계 고등학교 학생들이 실무 능력을 배양시킬 수 있는 중추적 역할을 담당하는 핵심 분야로서, 많은 노력을 기울여 가르치고, 열심히 배워야할 중요한 교과목이라고 할 수 있다. 뿐만 아니라 정보화 사회에서 실업계 고등학교 학생이 이수해야 할 기본적 소양으로서의 전산회계 능력은 그 중요성 및 필요성 또한 점차적으로 확산되고 있다. 따라서 지식기반사회에서 실무 교육의 요람이라고 할 수 있는 실업계 고등학교의 전산회계 교육은 강화되어야 할 것으로 생각된다. 그러므로 본 논문은 전산회계 교육의 실태 파악과 발전 방향을 도출함으로써 실업계 고등학교의 교과과정에 적용할 수 있는 기초 자료를 제공하는 것을 연구 목적으로 삼는다. 본 연구는 전산회계 교육의 이론적 배경 및 관련 선행연구를 실태 분석 및 발전 방향을 제시하기 위한 문헌적 토대로 한다. 그리고 부산·경남 지역의 실업계 고등학교 교사 및 학생들을 대상으로 설문지를 발송하고 자료를 수집하여 학교 현장에서 교사 및 학생들이 현재 생각하고 있는 전산회계 교육 관련 하드웨어 및 소프트웨어 등 제반 전산회계 교육 관련 설문 응답을 백분율 통계 분석 방법을 이용한다. 전산회계 교육 실태 분석 결과와 함께 발전 방향을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 전산실의 하드웨어에 대해 학생들은 대체로 만족하지 않는 것으로 나타나고 있으므로, 전산실의 환경 개선을 위한 정부 지원의 주기를 좀 더 앞당겨야 할 것이다. 둘째, 교사와 학생들은 현재 사용되고 있는 전산회계 소프트웨어에 대해 대체로 만족하고 있으나, 교재에 대해서는 만족하지 않는 편이라고 할 수 있다. 그러므로 현재 국내의 회계 소프트웨어는 교육 현장의 요구를 충족시킨다고 볼 수 있으나, 교재는 학생과 교사의 요구를 반영하지 못하고 있으므로, 학교 수준 또는 실정에 맞는 교재 개발에 다방면의 노력이 있어야 할 것이다. 셋째, 전산회계 과목이 교사, 학생 공히 취업에 중요한 부분을 차지하는 것으로 인식하고 있으므로, 학생들의 진로를 탐색하는데 전산회계 관련 성적을 보조 자료로 활용할 수 있을 것이다. 넷째, 학생들은 전산회계 수업이 어려워서 전반적으로 전산회계 교육에 대한 만족도는 낮은 것으로 판단할 수 있다. 교사들 또한 만족도가 높지 않은 것으로 생각된다. 이는 전산회계의 기본이 되는 회계원리의 기초 지식이 부족하기 때문에 나타나는 현상으로 생각되므로, 회계원리 수업의 강화가 필요하며, 전산회계의 흥미를 높일 수 있는 유인을 제공해야 할 것이다. 다섯째, 정부에서는 중소기업 정보화 지원 사업으로 ERP를 보급하고 있으나, 실업계 고등학교에서는 거의 대부분 회계 전용 소프트웨어를 활용한 기능 위주의 교육을 하는 것으로 판단되며, ERP에 대한 학생들의 인지도도 매우 낮다고 할 수 있다. 즉, 기업체의 ERP 보급에 비해 학교 현장에서의 ERP 교육은 뒤떨어진다고 할 수 있으므로, ERP를 활용한 전산회계 교육도 고려해 볼 시점이 아닌가 생각된다. 마지막으로 학교 현장에서의 전산회계 교육이 강화되어야 한다는데 대해 교사, 학생 공히 찬성하고 있으며, 강화방안으로 양질의 회계 소프트웨어가 확보되어야 하고, 전산실의 확장과 개선이 뒤따라야 한다는 것으로 응답하고 있다. 그러므로 전산회계 교육의 강화 및 개선에는 항상 전산회계 소프트웨어의 사용자 특히 실업계 고등학교 학생의 수준에 적절한 전산회계 소프트웨어의 개발이 선행되어야 할 것이다. 이와 같은 연구결과는 향후 실업계 고등학교의 전산회계 교육의 방향에 커다란 시사점이 될 것으로 보이며, 계속적인 연구가 이루어진다면 실업계 고등학교 학생들의 취업과 진로에 많은 도움이 될 것으로 생각된다.
In knowledge based society, computerized accounting, which is a key element in the management of a company, is regarded as an important required course at vocational high schools. The importance of computerized accounting is ever increasing as a basic subject for vocational high school students in i...
In knowledge based society, computerized accounting, which is a key element in the management of a company, is regarded as an important required course at vocational high schools. The importance of computerized accounting is ever increasing as a basic subject for vocational high school students in information society. Therefore, teaching of computerized accounting needs to be emphasized at vocational high schools, where practical vocational training is executed. This study aims to examine the status of computerized accounting education and to suggest the ways to improve it in the curriculum. This study divided the antecedent researches into four areas of activation of computerized accounting education, computerization of test of accounting, improvement of computerized accounting education, and improvement of computer-related subject curriculum. A survey was made to collect data from teachers and students of vocational high schools located in Busan and Gyeongnam Province. Also literature study and the analysis of the questionnaire were made. Based on the results of this survey, the followings are proposed as ways to improve computerized accounting education. Firstly, government support to improve computer facilities should be offered earlier because students are not generally satisfied with the hardware in the computer room. Secondly, teachers and students are generally satisfied with the software of computerized accounting, however, they are not satisfied with the text. Therefore, the text which can respond to the needs of each school should be available. Thirdly, as both teachers and students are aware of the importance of computerized accounting in career opportunity, more hours should be spent in computerized accounting. Fourthly, students seem to have difficulty in following computerized accounting and teachers also show a low level of satisfaction. This is caused by inefficient education of accounting principles as a base subject for computerized accounting. So accounting principles should be taught with more emphasis in order to induce students to take interest in computerized accounting. Fifthly, while government promotes the ERP as a way of improving information technology adaptation in small and medium companies, vocational high schools emphasizes the faculty of software application in computerized accounting education. The teaching using the ERP should be given at school in order to fill the gap between the companies and schools. Lastly, it is necessary to obtain good accounting software and to expand and improve the computer room facilities. An computerized accounting software targeted for vocational high school students should be developed as well. The study results seem to help adjust computerized accounting education at vocational high school in future, and further research will contribute to improving career opportunities for vocational high school students.
In knowledge based society, computerized accounting, which is a key element in the management of a company, is regarded as an important required course at vocational high schools. The importance of computerized accounting is ever increasing as a basic subject for vocational high school students in information society. Therefore, teaching of computerized accounting needs to be emphasized at vocational high schools, where practical vocational training is executed. This study aims to examine the status of computerized accounting education and to suggest the ways to improve it in the curriculum. This study divided the antecedent researches into four areas of activation of computerized accounting education, computerization of test of accounting, improvement of computerized accounting education, and improvement of computer-related subject curriculum. A survey was made to collect data from teachers and students of vocational high schools located in Busan and Gyeongnam Province. Also literature study and the analysis of the questionnaire were made. Based on the results of this survey, the followings are proposed as ways to improve computerized accounting education. Firstly, government support to improve computer facilities should be offered earlier because students are not generally satisfied with the hardware in the computer room. Secondly, teachers and students are generally satisfied with the software of computerized accounting, however, they are not satisfied with the text. Therefore, the text which can respond to the needs of each school should be available. Thirdly, as both teachers and students are aware of the importance of computerized accounting in career opportunity, more hours should be spent in computerized accounting. Fourthly, students seem to have difficulty in following computerized accounting and teachers also show a low level of satisfaction. This is caused by inefficient education of accounting principles as a base subject for computerized accounting. So accounting principles should be taught with more emphasis in order to induce students to take interest in computerized accounting. Fifthly, while government promotes the ERP as a way of improving information technology adaptation in small and medium companies, vocational high schools emphasizes the faculty of software application in computerized accounting education. The teaching using the ERP should be given at school in order to fill the gap between the companies and schools. Lastly, it is necessary to obtain good accounting software and to expand and improve the computer room facilities. An computerized accounting software targeted for vocational high school students should be developed as well. The study results seem to help adjust computerized accounting education at vocational high school in future, and further research will contribute to improving career opportunities for vocational high school students.
주제어
#실업계고등학교 전산회계 정보통신
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.