아동학대는 부모를 포함한 성인들이 아동의 권리를 박탈하는 가장 흔한, 동시에 매우 중요한 문제이다. 왜냐하면 피해자인 아동이 자기방어의 능력이 없고, 또한 가해자가 아동이 믿고 의존하는 보호자나 성인이라는 점에서 아동의 정상적인 사회적, 지적, 정서적 발달에 부정적인 영향을 미치기 때문이다. 아동학대의 발생원인에 대한 논의는 다양하지만 대체로 아동과 부모의 개인적인 요인과 가족적인 요인 및 사회적인 요인에 의해 발생된다고 보았을 때, 다음의 4가지 관점을 그 원인으로 보고 있다. 즉 정신병리학적 관점은 아동학대의 주된 원인을 부모의 특성에 초점을 두는 것으로 학대부모는 다른 부모들과 구별되는 심리적 특성 및 성격 구조상의 결함을 가지고 있다고 보고 있다. 발달론적 관점은 아동자신의 특성에 초점을 두고 학대상황에서 아동의 역할을 강조하고 있다. 그리고 심리사회학적 관점은 사회환경적 특성을 강조하며, 생태학적 관점은 문화, ...
아동학대는 부모를 포함한 성인들이 아동의 권리를 박탈하는 가장 흔한, 동시에 매우 중요한 문제이다. 왜냐하면 피해자인 아동이 자기방어의 능력이 없고, 또한 가해자가 아동이 믿고 의존하는 보호자나 성인이라는 점에서 아동의 정상적인 사회적, 지적, 정서적 발달에 부정적인 영향을 미치기 때문이다. 아동학대의 발생원인에 대한 논의는 다양하지만 대체로 아동과 부모의 개인적인 요인과 가족적인 요인 및 사회적인 요인에 의해 발생된다고 보았을 때, 다음의 4가지 관점을 그 원인으로 보고 있다. 즉 정신병리학적 관점은 아동학대의 주된 원인을 부모의 특성에 초점을 두는 것으로 학대부모는 다른 부모들과 구별되는 심리적 특성 및 성격 구조상의 결함을 가지고 있다고 보고 있다. 발달론적 관점은 아동자신의 특성에 초점을 두고 학대상황에서 아동의 역할을 강조하고 있다. 그리고 심리사회학적 관점은 사회환경적 특성을 강조하며, 생태학적 관점은 문화, 지역사회 및 가족의 영향력의 상호작용을 강조하고 있다. 최근에는 각 관점의 결점을 보완한 통합적 접근이 시도되고 있다. 이로 인한 아동학대는 신체적 학대, 정서적 학대, 성적 학대, 방임 등 4가지 유형으로 나뉘어 진다. 신체적 학대는 보호자를 포함한 성인이 아동에게 고의적·우발적으로 신체에 손상을 입히도록 한 모든 행위를 말한다. 정서적 학대는 아동의 인격이나 존재, 또는 감정을 무시하고 자아 존중감을 손상하게 하는 행위로써 직접적인 학대와 간접적인 학대로 나눌 수 있다. 성적 학대는 성인의 성적 만족을 위해 아동의 신체에 접촉하는 행위를 말하며, 아동과 성인 사이의 부적절한 성적인 행동들을 모두 포함한다. 방임은 보호자가 아동에 대한 양육, 보호를 소홀히 하여 아동의 정상적인 발달을 저해할 수 있는 모든 행위를 말한다. 아동학대의 결과로는 정신지체와 언어장애가 발생할 수 있으며, 이외에도 발달지연과 대인관계에서의 어려움, 가정이나 학교에서의 공격적이고 파괴적인 행동 유발 등 심리적·정서적 후유증을 갖는다. 그리고 아동학대는 청소년기의 탈선 및 범죄 등의 각종 사회문제로 연계될 가능성이 높다. 따라서 이러한 아동학대의 문제점과 방지를 위한 대책을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 우리나라의 특성에 맞는 아동학대 개념의 정립과 학대 유형별 개념의 정립이 있어야 할 것이다. 둘째, 법적·제도적 측면으로 신고제도의 강화와 가해자에 대한 처벌기준의 강화를 들 수 있다. 그리고 학대가정의 치료 및 아동 격리보호에 대한 법적·제도적 근거가 보완되어야 할 것이다. 셋째, 예방·치료적 측면으로 피해아동과 부모에 대한 예방사업 추진과 사후적 보호체계가 중심이 되어 보호체계가 형성되어야 할 것이다. 넷째, 사회·문화적 측면으로 아동학대를 유발하는 사회·문화적 요인의 제거와 아동보호시설의 확충을 들 수 있다. 그리고 지역사회 관련기관과의 연계활동으로써 네트워크 구축의 체계화 및 활성화가 뒷받침되어야 할 것이다. 아동학대는 발생 후 개입보다 예방의 최선의 치료이다. 좀더 적극적이고 활발한 예방활동 및 교육이 이루어지려면 아동학대 방지를 위한 국가적 차원의 재원 확보와 전 국민의 아동학대에 대한 인식의 변화가 있어야 할 것이다.
아동학대는 부모를 포함한 성인들이 아동의 권리를 박탈하는 가장 흔한, 동시에 매우 중요한 문제이다. 왜냐하면 피해자인 아동이 자기방어의 능력이 없고, 또한 가해자가 아동이 믿고 의존하는 보호자나 성인이라는 점에서 아동의 정상적인 사회적, 지적, 정서적 발달에 부정적인 영향을 미치기 때문이다. 아동학대의 발생원인에 대한 논의는 다양하지만 대체로 아동과 부모의 개인적인 요인과 가족적인 요인 및 사회적인 요인에 의해 발생된다고 보았을 때, 다음의 4가지 관점을 그 원인으로 보고 있다. 즉 정신병리학적 관점은 아동학대의 주된 원인을 부모의 특성에 초점을 두는 것으로 학대부모는 다른 부모들과 구별되는 심리적 특성 및 성격 구조상의 결함을 가지고 있다고 보고 있다. 발달론적 관점은 아동자신의 특성에 초점을 두고 학대상황에서 아동의 역할을 강조하고 있다. 그리고 심리사회학적 관점은 사회환경적 특성을 강조하며, 생태학적 관점은 문화, 지역사회 및 가족의 영향력의 상호작용을 강조하고 있다. 최근에는 각 관점의 결점을 보완한 통합적 접근이 시도되고 있다. 이로 인한 아동학대는 신체적 학대, 정서적 학대, 성적 학대, 방임 등 4가지 유형으로 나뉘어 진다. 신체적 학대는 보호자를 포함한 성인이 아동에게 고의적·우발적으로 신체에 손상을 입히도록 한 모든 행위를 말한다. 정서적 학대는 아동의 인격이나 존재, 또는 감정을 무시하고 자아 존중감을 손상하게 하는 행위로써 직접적인 학대와 간접적인 학대로 나눌 수 있다. 성적 학대는 성인의 성적 만족을 위해 아동의 신체에 접촉하는 행위를 말하며, 아동과 성인 사이의 부적절한 성적인 행동들을 모두 포함한다. 방임은 보호자가 아동에 대한 양육, 보호를 소홀히 하여 아동의 정상적인 발달을 저해할 수 있는 모든 행위를 말한다. 아동학대의 결과로는 정신지체와 언어장애가 발생할 수 있으며, 이외에도 발달지연과 대인관계에서의 어려움, 가정이나 학교에서의 공격적이고 파괴적인 행동 유발 등 심리적·정서적 후유증을 갖는다. 그리고 아동학대는 청소년기의 탈선 및 범죄 등의 각종 사회문제로 연계될 가능성이 높다. 따라서 이러한 아동학대의 문제점과 방지를 위한 대책을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 우리나라의 특성에 맞는 아동학대 개념의 정립과 학대 유형별 개념의 정립이 있어야 할 것이다. 둘째, 법적·제도적 측면으로 신고제도의 강화와 가해자에 대한 처벌기준의 강화를 들 수 있다. 그리고 학대가정의 치료 및 아동 격리보호에 대한 법적·제도적 근거가 보완되어야 할 것이다. 셋째, 예방·치료적 측면으로 피해아동과 부모에 대한 예방사업 추진과 사후적 보호체계가 중심이 되어 보호체계가 형성되어야 할 것이다. 넷째, 사회·문화적 측면으로 아동학대를 유발하는 사회·문화적 요인의 제거와 아동보호시설의 확충을 들 수 있다. 그리고 지역사회 관련기관과의 연계활동으로써 네트워크 구축의 체계화 및 활성화가 뒷받침되어야 할 것이다. 아동학대는 발생 후 개입보다 예방의 최선의 치료이다. 좀더 적극적이고 활발한 예방활동 및 교육이 이루어지려면 아동학대 방지를 위한 국가적 차원의 재원 확보와 전 국민의 아동학대에 대한 인식의 변화가 있어야 할 것이다.
Child abuse is the most common and very important thing that adults including the parents deprive the rights of children. Because children who are the victim does not have self-defense ability and the injurers are the guardian or adults who the children relies on, child abuse gives negative influenc...
Child abuse is the most common and very important thing that adults including the parents deprive the rights of children. Because children who are the victim does not have self-defense ability and the injurers are the guardian or adults who the children relies on, child abuse gives negative influence onto children's normal social, intellectual, and emotional development. There are various discussion on the reasons of child abuse. Assuming individual factors of parents and the children and family and social factors, the following 4 aspects are considered for the causes. Psychopathologic viewpoints focus the main reason of child abuse on the parents' characteristics. That is, abusing parents have some different psychologic characteristics from other parents and defects in character structure. Developmental viewpoints focus on the characteristics of child itself, and emphasize the role of the child in abuse situation. Sociophyshologic viewpoints focus on social environmental characteristics and ecologic viewpoints focus on the interaction among culture, local community, and family influence. Recently, an integrated approach which complements the shortcomings of each viewpoint is being attempted. Child abuse is divided into 4 types; physical, emotional, sexual abuse, and noninterference. Physical abuse includes all behaviors that adults including the protector give damage onto the body of a child by accident or in intention. Emotional abuse is such behaviors that despise personality, existence, and feeling of the child and give damage to the self-respect of the child, divided into direct abuse and direct one. Sexual abuse is the behaviors that adults contact to the body of child for purpose of sexual satisfaction. Noninterference is all such behaviors that the protectors neglect bringing up and care of the child to the extent to hinder the normal development of the child. As the consequence of child abuse, mental retardation and linguistic disability may occur. In addition, it leaves psychologic and emotional sequelae such as developmental retardation, difficulties in public relation, aggressive and destructive behaviors. Child abuse has high potential to lead to kinds of social problems such as deviation and crimes in adolescent period. Problems of child abuse and the preventive counter measures are as follows. First, it needs to establish the right concept of child abuse and the concept by abuse type fit to the characteristics of our country. Second, in legal and policy aspects, it needs to intensify reporting policy and punishment criteria of injurers, and to provide legal and institutional ground on cure of abuse family and isolation protection of abused child. Third, for prevention and cure, it needs to promote preventive program for abused children and parents and to form a protection system along with post protection system. Forth, in social and cultural aspects, it needs to remove social and cultural factors causing child abuse and to expand child protection facilities. And it needs to systematically construct and activate a network as connected activities with related organizations. In child abuse, prevention is the best cure than intervention after occurrence. For more active and constructive prevention activities and education, it is required for the nation to secure finance and for all the people to reconsider their recognition onto child abuse.
Child abuse is the most common and very important thing that adults including the parents deprive the rights of children. Because children who are the victim does not have self-defense ability and the injurers are the guardian or adults who the children relies on, child abuse gives negative influence onto children's normal social, intellectual, and emotional development. There are various discussion on the reasons of child abuse. Assuming individual factors of parents and the children and family and social factors, the following 4 aspects are considered for the causes. Psychopathologic viewpoints focus the main reason of child abuse on the parents' characteristics. That is, abusing parents have some different psychologic characteristics from other parents and defects in character structure. Developmental viewpoints focus on the characteristics of child itself, and emphasize the role of the child in abuse situation. Sociophyshologic viewpoints focus on social environmental characteristics and ecologic viewpoints focus on the interaction among culture, local community, and family influence. Recently, an integrated approach which complements the shortcomings of each viewpoint is being attempted. Child abuse is divided into 4 types; physical, emotional, sexual abuse, and noninterference. Physical abuse includes all behaviors that adults including the protector give damage onto the body of a child by accident or in intention. Emotional abuse is such behaviors that despise personality, existence, and feeling of the child and give damage to the self-respect of the child, divided into direct abuse and direct one. Sexual abuse is the behaviors that adults contact to the body of child for purpose of sexual satisfaction. Noninterference is all such behaviors that the protectors neglect bringing up and care of the child to the extent to hinder the normal development of the child. As the consequence of child abuse, mental retardation and linguistic disability may occur. In addition, it leaves psychologic and emotional sequelae such as developmental retardation, difficulties in public relation, aggressive and destructive behaviors. Child abuse has high potential to lead to kinds of social problems such as deviation and crimes in adolescent period. Problems of child abuse and the preventive counter measures are as follows. First, it needs to establish the right concept of child abuse and the concept by abuse type fit to the characteristics of our country. Second, in legal and policy aspects, it needs to intensify reporting policy and punishment criteria of injurers, and to provide legal and institutional ground on cure of abuse family and isolation protection of abused child. Third, for prevention and cure, it needs to promote preventive program for abused children and parents and to form a protection system along with post protection system. Forth, in social and cultural aspects, it needs to remove social and cultural factors causing child abuse and to expand child protection facilities. And it needs to systematically construct and activate a network as connected activities with related organizations. In child abuse, prevention is the best cure than intervention after occurrence. For more active and constructive prevention activities and education, it is required for the nation to secure finance and for all the people to reconsider their recognition onto child abuse.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.