자동차 부품조립업체와 부품공급업체간의 협업품질시스템에 관한 연구 (A) Study on the Collaborative Quality System Management between the Assembly Supplier and the Sub-Supplier in the Automobile Industry원문보기
갈수록 경쟁이 치열해지는 자동차산업에서 품질은 기업의 성패를 좌우할 만큼 매우 중요한 요소이다. 특히 외부에서 부품을 조달하여 조립생산을 하는 자동차산업의 경우 자동차의 품질이 부품을 공급하는 부품 공급업체들의 품질수준에 의해서 결정되는 특성을 갖고 있다. 지금까지 자동차 산업은 자동차의 품질을 높이기 위한 지속적인 노력으로 많은 성과를 이룩하였다. 그러나 자동차 품질을 향상시키고자 하는 노력이 모기업과 부품공급업체들의 개별적 노력으로 이루어졌기 때문에 효율성에 대한 의문이 제기될 수 밖에 없다. 따라서 자동차 공급사슬(Supply Chain)에 있는 모기업과 부품조립업체, 부품조립업체와 부품공급업체, 그리고 부품공급업체와 소재공급업체들이 상호 연계된 협업적 품질경영체제 구축이 필요하다. 본 논문에서는 부품조립업체 부품공급업체에 품질시스템을 구축시키고 시스템/공정 지도 및 싱글 PPM과, 5스타, SQ-MARK평가를 도입하여 지도와 평가 중 어떤 것이 부품공급업체에 더 영향을 미치는지를 분석해본 결과 첫째 부품공급업체의 규모에 따라 협업 품질시스템이 얼마나 효과가 있는가, 둘째 협업 품질시스템의 추진방법에 따라 얼마나 효과가 있는가, 셋째 구매정책에 따라 협업 품질시스템이 얼마나 효과가 있는가, 넷째 협업 품질시스템의 적합성에 따라 품질지도 및 평가에 대한 효과 차이가 있는가를 확인해 보았다. 그 결과 부품공급업체의 규모에 따라 협업품질시스템 추진 방향을 달리해야 한다. 즉, 규모가 작은 부품공급업체에 대해서는 협업품질시스템(품질지도 및 평가)의 내용을 이해하여 불량율을 개선하기위한 능력이 모자라기 때문에 체계적인 능력을 보완하기 위한 지속적인 품질지도·평가 및 운영자금 지원과 같은 보완적인 방안이 강구되어야 하겠고 부품공급업체의 인적자원이 어느 정도 갖추어져 있는 상태라야 협업품질시스템이 효과가 많이 나타날 수 있으므로 부품공급업체가 인적자원을 육성할 수 있도록 이직율 관리 및 체계적인 교육 등에 초점을 맞추어야 할 것으로 보인다. 그리고 품질지도(레벨업, 싱글 PPM)의 방법은 부품조립업체에서 제공한 매뉴얼에 의해 부품공급업체 자체적으로 ...
갈수록 경쟁이 치열해지는 자동차산업에서 품질은 기업의 성패를 좌우할 만큼 매우 중요한 요소이다. 특히 외부에서 부품을 조달하여 조립생산을 하는 자동차산업의 경우 자동차의 품질이 부품을 공급하는 부품 공급업체들의 품질수준에 의해서 결정되는 특성을 갖고 있다. 지금까지 자동차 산업은 자동차의 품질을 높이기 위한 지속적인 노력으로 많은 성과를 이룩하였다. 그러나 자동차 품질을 향상시키고자 하는 노력이 모기업과 부품공급업체들의 개별적 노력으로 이루어졌기 때문에 효율성에 대한 의문이 제기될 수 밖에 없다. 따라서 자동차 공급사슬(Supply Chain)에 있는 모기업과 부품조립업체, 부품조립업체와 부품공급업체, 그리고 부품공급업체와 소재공급업체들이 상호 연계된 협업적 품질경영체제 구축이 필요하다. 본 논문에서는 부품조립업체 부품공급업체에 품질시스템을 구축시키고 시스템/공정 지도 및 싱글 PPM과, 5스타, SQ-MARK평가를 도입하여 지도와 평가 중 어떤 것이 부품공급업체에 더 영향을 미치는지를 분석해본 결과 첫째 부품공급업체의 규모에 따라 협업 품질시스템이 얼마나 효과가 있는가, 둘째 협업 품질시스템의 추진방법에 따라 얼마나 효과가 있는가, 셋째 구매정책에 따라 협업 품질시스템이 얼마나 효과가 있는가, 넷째 협업 품질시스템의 적합성에 따라 품질지도 및 평가에 대한 효과 차이가 있는가를 확인해 보았다. 그 결과 부품공급업체의 규모에 따라 협업품질시스템 추진 방향을 달리해야 한다. 즉, 규모가 작은 부품공급업체에 대해서는 협업품질시스템(품질지도 및 평가)의 내용을 이해하여 불량율을 개선하기위한 능력이 모자라기 때문에 체계적인 능력을 보완하기 위한 지속적인 품질지도·평가 및 운영자금 지원과 같은 보완적인 방안이 강구되어야 하겠고 부품공급업체의 인적자원이 어느 정도 갖추어져 있는 상태라야 협업품질시스템이 효과가 많이 나타날 수 있으므로 부품공급업체가 인적자원을 육성할 수 있도록 이직율 관리 및 체계적인 교육 등에 초점을 맞추어야 할 것으로 보인다. 그리고 품질지도(레벨업, 싱글 PPM)의 방법은 부품조립업체에서 제공한 매뉴얼에 의해 부품공급업체 자체적으로 품질개선을 하도록 하는 간접적인 지도방법을 보다 강화 시키는 편이 나을 것으로 생각되고 협업품질시스템의 추진 효과를 높이기 위한 정책으로는 발주비율 조정이 가능하도록 동일 품목에 대해 여러 개의 부품공급업체를 경쟁시키는 방안을 생각해 볼 수 있다. 마지막으로 부품공급업체의 실정에 맞게 협업품질시스템을 추진하되 부품조립업체는 전문적인 품질지도 평가요원의 확보가 필수적이다.
갈수록 경쟁이 치열해지는 자동차산업에서 품질은 기업의 성패를 좌우할 만큼 매우 중요한 요소이다. 특히 외부에서 부품을 조달하여 조립생산을 하는 자동차산업의 경우 자동차의 품질이 부품을 공급하는 부품 공급업체들의 품질수준에 의해서 결정되는 특성을 갖고 있다. 지금까지 자동차 산업은 자동차의 품질을 높이기 위한 지속적인 노력으로 많은 성과를 이룩하였다. 그러나 자동차 품질을 향상시키고자 하는 노력이 모기업과 부품공급업체들의 개별적 노력으로 이루어졌기 때문에 효율성에 대한 의문이 제기될 수 밖에 없다. 따라서 자동차 공급사슬(Supply Chain)에 있는 모기업과 부품조립업체, 부품조립업체와 부품공급업체, 그리고 부품공급업체와 소재공급업체들이 상호 연계된 협업적 품질경영체제 구축이 필요하다. 본 논문에서는 부품조립업체 부품공급업체에 품질시스템을 구축시키고 시스템/공정 지도 및 싱글 PPM과, 5스타, SQ-MARK평가를 도입하여 지도와 평가 중 어떤 것이 부품공급업체에 더 영향을 미치는지를 분석해본 결과 첫째 부품공급업체의 규모에 따라 협업 품질시스템이 얼마나 효과가 있는가, 둘째 협업 품질시스템의 추진방법에 따라 얼마나 효과가 있는가, 셋째 구매정책에 따라 협업 품질시스템이 얼마나 효과가 있는가, 넷째 협업 품질시스템의 적합성에 따라 품질지도 및 평가에 대한 효과 차이가 있는가를 확인해 보았다. 그 결과 부품공급업체의 규모에 따라 협업품질시스템 추진 방향을 달리해야 한다. 즉, 규모가 작은 부품공급업체에 대해서는 협업품질시스템(품질지도 및 평가)의 내용을 이해하여 불량율을 개선하기위한 능력이 모자라기 때문에 체계적인 능력을 보완하기 위한 지속적인 품질지도·평가 및 운영자금 지원과 같은 보완적인 방안이 강구되어야 하겠고 부품공급업체의 인적자원이 어느 정도 갖추어져 있는 상태라야 협업품질시스템이 효과가 많이 나타날 수 있으므로 부품공급업체가 인적자원을 육성할 수 있도록 이직율 관리 및 체계적인 교육 등에 초점을 맞추어야 할 것으로 보인다. 그리고 품질지도(레벨업, 싱글 PPM)의 방법은 부품조립업체에서 제공한 매뉴얼에 의해 부품공급업체 자체적으로 품질개선을 하도록 하는 간접적인 지도방법을 보다 강화 시키는 편이 나을 것으로 생각되고 협업품질시스템의 추진 효과를 높이기 위한 정책으로는 발주비율 조정이 가능하도록 동일 품목에 대해 여러 개의 부품공급업체를 경쟁시키는 방안을 생각해 볼 수 있다. 마지막으로 부품공급업체의 실정에 맞게 협업품질시스템을 추진하되 부품조립업체는 전문적인 품질지도 평가요원의 확보가 필수적이다.
As the automobile industry faces tougher competition, the quality is very important element to determine the success or failure of the company. Especially for the automobile industry to assemble parts supplied from outside, the quality of the car depends on the quality level of the parts suppliers. ...
As the automobile industry faces tougher competition, the quality is very important element to determine the success or failure of the company. Especially for the automobile industry to assemble parts supplied from outside, the quality of the car depends on the quality level of the parts suppliers. So far the automobile industry has obtained excellent results through ceaseless efforts to enhance the quality of the car. These kinds of efforts, however, were made separately between mother and subcontracting companies, thus raising a question in their efficiency. Hence it is necessary to establish a cooperative quality management system that connects the supply chains between the mother company and parts assembly companies, between parts assembly companies and parts supply companies, between parts supply companies and material supply companies. This study investigated which has more effects on the parts supply companies, directions or evaluations. For this purpose, the quality system was established in the parts assembly and supply companies, and then the system/process directions, single PPM, 5-star and SQ-MARK evaluation were introduced. The author analyzed the results of the research as follows: First, how much effect does the quality cooperation system have depending on the size of the parts supply companies? Second, how much effect does the quality cooperation system have depending on the proceeding method? Third, how much effect does the quality cooperation system have depending on the purchasing policies? Fourth, is there any difference in its effect on the quality directions and evaluations depending on the appropriateness of the quality cooperation system? As a result, it is necessary to push ahead with a different cooperative quality system depending on the size of the parts supply companies. In other words, for small parts supply companies, it is difficult for them to follow the cooperative quality system (quality directions and evaluation) in order to improve the defective rates. Therefore some supplementary plans should be considered including continuing quality directions, evaluation and financial supports. In addition, the human resources of the parts supply companies should be organized to have an effective cooperative quality system. So, it is essential to focus on the management of the employee turnover and systematic education. For the methods of quality directions(level up, single PPM), it is believed that indirect directions should be promoted to improve their quality through manuals provided by the parts assembly companies. For the policies to enhance the effect of the cooperative quality system, it is necessary for the several parts supply companies to compete one another in a single item in order to control the order ratio. Finally, it is essential for the parts supply companies to secure professional manpower in the quality directions and evaluation, while conducting a cooperative quality system appropriate to the conditions of the parts supply companies.
As the automobile industry faces tougher competition, the quality is very important element to determine the success or failure of the company. Especially for the automobile industry to assemble parts supplied from outside, the quality of the car depends on the quality level of the parts suppliers. So far the automobile industry has obtained excellent results through ceaseless efforts to enhance the quality of the car. These kinds of efforts, however, were made separately between mother and subcontracting companies, thus raising a question in their efficiency. Hence it is necessary to establish a cooperative quality management system that connects the supply chains between the mother company and parts assembly companies, between parts assembly companies and parts supply companies, between parts supply companies and material supply companies. This study investigated which has more effects on the parts supply companies, directions or evaluations. For this purpose, the quality system was established in the parts assembly and supply companies, and then the system/process directions, single PPM, 5-star and SQ-MARK evaluation were introduced. The author analyzed the results of the research as follows: First, how much effect does the quality cooperation system have depending on the size of the parts supply companies? Second, how much effect does the quality cooperation system have depending on the proceeding method? Third, how much effect does the quality cooperation system have depending on the purchasing policies? Fourth, is there any difference in its effect on the quality directions and evaluations depending on the appropriateness of the quality cooperation system? As a result, it is necessary to push ahead with a different cooperative quality system depending on the size of the parts supply companies. In other words, for small parts supply companies, it is difficult for them to follow the cooperative quality system (quality directions and evaluation) in order to improve the defective rates. Therefore some supplementary plans should be considered including continuing quality directions, evaluation and financial supports. In addition, the human resources of the parts supply companies should be organized to have an effective cooperative quality system. So, it is essential to focus on the management of the employee turnover and systematic education. For the methods of quality directions(level up, single PPM), it is believed that indirect directions should be promoted to improve their quality through manuals provided by the parts assembly companies. For the policies to enhance the effect of the cooperative quality system, it is necessary for the several parts supply companies to compete one another in a single item in order to control the order ratio. Finally, it is essential for the parts supply companies to secure professional manpower in the quality directions and evaluation, while conducting a cooperative quality system appropriate to the conditions of the parts supply companies.
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