7차 교육과정의 도입이후 국내 초등교육은 급변하고 있으며, 시설 또한 많은 변화를 겪고 있다. 이에 따라 일선초등학교에서는 교육과정의 이해는 물론 변화하는 시설에 대한 적응까지 요구받고 있다. 그 결과 시설사용에 대한 혼선이 초래되고, 학교내 시설은 최초 계획 의도와는 달리 용도 변경 및 시설 변경 등의 문제점이 나타나고 있다. 이에 본 연구에서는 7차 교육과정 적용 이후 초등학교 건축 공간의 전개양상과 사용실태를 파악하고 건축계획에 대한 개선방향을 제시하고자 하였다. 이를 위해 문헌조사를 통해 교육과정의 변화와 전국 ...
7차 교육과정의 도입이후 국내 초등교육은 급변하고 있으며, 시설 또한 많은 변화를 겪고 있다. 이에 따라 일선초등학교에서는 교육과정의 이해는 물론 변화하는 시설에 대한 적응까지 요구받고 있다. 그 결과 시설사용에 대한 혼선이 초래되고, 학교내 시설은 최초 계획 의도와는 달리 용도 변경 및 시설 변경 등의 문제점이 나타나고 있다. 이에 본 연구에서는 7차 교육과정 적용 이후 초등학교 건축 공간의 전개양상과 사용실태를 파악하고 건축계획에 대한 개선방향을 제시하고자 하였다. 이를 위해 문헌조사를 통해 교육과정의 변화와 전국 교육시설의 변화 경향을 조사하였으며, 광주광역시 소재 35개 학교를 대상으로 공간전용의 실태를 조사하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 1) 7차 교육과정의 핵심은 학교중심의 교육, 수준별 교육, 재량활동 및 정보운용능력을 통한 창의적 교육에 있으며 이에 따른 건축 공간적 요구는 다음과 같다. - 수준별 교육은 학급단위 내에서 심화·보충과정을 중심으로 운용되는데, 보충과정은 별도의 지도가 요구되므로 이들 그룹을 위한 코너가 필요하다. - 학생의 그룹별 과제수행과 발표를 위한 작업 공간 및 발표 공간 그리고 결과물을 전시할 학급년, 학년별 전시공간이 필요하다. - 재량활동, 특별활동 등 학생의 특기적성과 자기계발을 위한 교육 프로그램을 운용할 수 있는 별도의 공간이 필요하다. 2) 7차 교육과정 적용 이후 국내 초등학교는 다양한 학습을 수용할 목적으로 다목적공간을 조성하였고, 다목적공간을 포함한 학습공간의 유형은 대형교실형, 복도확장형, 복도부가형, 독립형, 홀형, 종합교실형이 나타났다. 다양한 유형중 복도확장형이 일반화되었으나, 소음과 프라이버시 침해 등의 문제로 인해 불만이 높게 나타나고 있다. 그 결과 개별실로 사용하려하는 경향이 나타났다. 3) 7차 교육과정의 적용 이후 광주광역시의 초등학교 시설에는 다음과 같은 변화가 나타났다. - 외부공간의 경우 초기에는 다양한 배치형식이 나타났으나 2000년 이후 H자형이 주류를 이루고, 교사(校舍) 사이는 학년별 놀이공간과 녹지·휴게공간으로 계획되어지고 있다. - 다양한 특별교실 및 학습지원실이 등장하였으며, 초기에는 연결복도를 중심으로 특별교실이 배치되었으나 점차 특별교실의 특성에 따라 2개 그룹으로 나누어진다. - 단위학습공간은 8.4m×8.4m 모듈과 복도확장형이 일반화 되었고, 복도확장형은 전국적인 양상과 유사하게 개별교실형으로 복귀하려는 현상을 보여주고 있다. 4) 교육환경의 변화와 함께 건축 공간구성의 변화 및 전용현상이 나타나고 있다. - 교사 주변 외부공간이 주차장화 되어가고 있는데 이는 주차 수요의 증가 및 자동차의 접근이 용이하다는 점에서 원인을 찾을 수 있다. 동시에 학년별 놀이공간 및 교사 주변을 녹지, 휴게시설, 자연학습장으로 사용하려는 경향이 나타나고 있다. - 컴퓨터실, 도서실 등과 같은 정보관련 특별교실과 재량교실, 교담실, 운영위원실이 증가하고, 공용공간을 이용한 도서, 컴퓨터, 전시코너가 설치되는 등 교육과정의 변화에 따른 공간전용은 정보운용, 전시 공간의 확보를 중심으로 이루어지고 있다. 5) 단위학습공간내 다목적공간은 생활공간으로서의 활용도는 높으나, 학습활동적인 면에서는 활용도가 낮게 나타나고 있다. 활동내용은 그리기, 만들기, 보고서 작성, 역할학습, 음악활동 등이며, 이에 따라 넓은 공간이 필요하게 되고 소음에 대한 문제가 야기 되었다. 또한 특별교실에서 이루어져야할 수업의 내용도 일부 포함하고 있다. 6) 설문 결과 교사주변의 외부공간은 휴게 및 학습장으로 구성하고자 하는 의지가 강하게 나타났다. 교실의 규모는 학년별 선호도 차이가 없으며, 복도와 구분되기를 희망하고 있다. 다목적공간은 저학년에서 이용율이 높게 나타나며, 교실내 설치하고 다목적활용, 코너공간으로 활용되기를 희망하고 있다. 7) 이상과 같은 조사·분석의 결과를 바탕으로 다음과 같은 공간전용에 대한 대응방안을 제시할 수 있다. - 외부공간은 공간의 영역별 성격과 보차분리를 분명히 하여야 한다. 접근이 용이한 연결복도 하부 및 교사 1층 전면에 저학년 놀이 및 휴게공간을 조성하고, 교사 단부에 수평 증축을 위한 부지를 확보한다. - 특별교실은 사용패턴에 따라 2-3개 그룹으로 구분하고 정보관련실(컴퓨터, 도서실 등)은 학년별 특성을 반영한 분산 배치가 필요하다. 또한 다목적공간과 기능이 중복되는 것을 감안하여 기능의 배분을 고려한 계획이 바람직하다. - 다목적공간은 활동 내용에 따라 학급별과 학년별로 구분할 필요가 있다. 학급별 다목적공간은 수준별 학습, 개인발표, 역할학습에 사용하며, 학년별 다목적공간은 각 학년의 교육과정에 맞추어 운영할 수 있도록 하고, 개방된 넓은 공간과 학년단위 코너공간 등을 수용할 수 있도록 한다. - 학년별로 교실의 형태와 규모를 달리하는 것 보다는 동일한 형태를 사용하되 칠판의 이동과 칸막이 등을 이용하여 융통성을 높이도록 한다.
7차 교육과정의 도입이후 국내 초등교육은 급변하고 있으며, 시설 또한 많은 변화를 겪고 있다. 이에 따라 일선초등학교에서는 교육과정의 이해는 물론 변화하는 시설에 대한 적응까지 요구받고 있다. 그 결과 시설사용에 대한 혼선이 초래되고, 학교내 시설은 최초 계획 의도와는 달리 용도 변경 및 시설 변경 등의 문제점이 나타나고 있다. 이에 본 연구에서는 7차 교육과정 적용 이후 초등학교 건축 공간의 전개양상과 사용실태를 파악하고 건축계획에 대한 개선방향을 제시하고자 하였다. 이를 위해 문헌조사를 통해 교육과정의 변화와 전국 교육시설의 변화 경향을 조사하였으며, 광주광역시 소재 35개 학교를 대상으로 공간전용의 실태를 조사하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 1) 7차 교육과정의 핵심은 학교중심의 교육, 수준별 교육, 재량활동 및 정보운용능력을 통한 창의적 교육에 있으며 이에 따른 건축 공간적 요구는 다음과 같다. - 수준별 교육은 학급단위 내에서 심화·보충과정을 중심으로 운용되는데, 보충과정은 별도의 지도가 요구되므로 이들 그룹을 위한 코너가 필요하다. - 학생의 그룹별 과제수행과 발표를 위한 작업 공간 및 발표 공간 그리고 결과물을 전시할 학급년, 학년별 전시공간이 필요하다. - 재량활동, 특별활동 등 학생의 특기적성과 자기계발을 위한 교육 프로그램을 운용할 수 있는 별도의 공간이 필요하다. 2) 7차 교육과정 적용 이후 국내 초등학교는 다양한 학습을 수용할 목적으로 다목적공간을 조성하였고, 다목적공간을 포함한 학습공간의 유형은 대형교실형, 복도확장형, 복도부가형, 독립형, 홀형, 종합교실형이 나타났다. 다양한 유형중 복도확장형이 일반화되었으나, 소음과 프라이버시 침해 등의 문제로 인해 불만이 높게 나타나고 있다. 그 결과 개별실로 사용하려하는 경향이 나타났다. 3) 7차 교육과정의 적용 이후 광주광역시의 초등학교 시설에는 다음과 같은 변화가 나타났다. - 외부공간의 경우 초기에는 다양한 배치형식이 나타났으나 2000년 이후 H자형이 주류를 이루고, 교사(校舍) 사이는 학년별 놀이공간과 녹지·휴게공간으로 계획되어지고 있다. - 다양한 특별교실 및 학습지원실이 등장하였으며, 초기에는 연결복도를 중심으로 특별교실이 배치되었으나 점차 특별교실의 특성에 따라 2개 그룹으로 나누어진다. - 단위학습공간은 8.4m×8.4m 모듈과 복도확장형이 일반화 되었고, 복도확장형은 전국적인 양상과 유사하게 개별교실형으로 복귀하려는 현상을 보여주고 있다. 4) 교육환경의 변화와 함께 건축 공간구성의 변화 및 전용현상이 나타나고 있다. - 교사 주변 외부공간이 주차장화 되어가고 있는데 이는 주차 수요의 증가 및 자동차의 접근이 용이하다는 점에서 원인을 찾을 수 있다. 동시에 학년별 놀이공간 및 교사 주변을 녹지, 휴게시설, 자연학습장으로 사용하려는 경향이 나타나고 있다. - 컴퓨터실, 도서실 등과 같은 정보관련 특별교실과 재량교실, 교담실, 운영위원실이 증가하고, 공용공간을 이용한 도서, 컴퓨터, 전시코너가 설치되는 등 교육과정의 변화에 따른 공간전용은 정보운용, 전시 공간의 확보를 중심으로 이루어지고 있다. 5) 단위학습공간내 다목적공간은 생활공간으로서의 활용도는 높으나, 학습활동적인 면에서는 활용도가 낮게 나타나고 있다. 활동내용은 그리기, 만들기, 보고서 작성, 역할학습, 음악활동 등이며, 이에 따라 넓은 공간이 필요하게 되고 소음에 대한 문제가 야기 되었다. 또한 특별교실에서 이루어져야할 수업의 내용도 일부 포함하고 있다. 6) 설문 결과 교사주변의 외부공간은 휴게 및 학습장으로 구성하고자 하는 의지가 강하게 나타났다. 교실의 규모는 학년별 선호도 차이가 없으며, 복도와 구분되기를 희망하고 있다. 다목적공간은 저학년에서 이용율이 높게 나타나며, 교실내 설치하고 다목적활용, 코너공간으로 활용되기를 희망하고 있다. 7) 이상과 같은 조사·분석의 결과를 바탕으로 다음과 같은 공간전용에 대한 대응방안을 제시할 수 있다. - 외부공간은 공간의 영역별 성격과 보차분리를 분명히 하여야 한다. 접근이 용이한 연결복도 하부 및 교사 1층 전면에 저학년 놀이 및 휴게공간을 조성하고, 교사 단부에 수평 증축을 위한 부지를 확보한다. - 특별교실은 사용패턴에 따라 2-3개 그룹으로 구분하고 정보관련실(컴퓨터, 도서실 등)은 학년별 특성을 반영한 분산 배치가 필요하다. 또한 다목적공간과 기능이 중복되는 것을 감안하여 기능의 배분을 고려한 계획이 바람직하다. - 다목적공간은 활동 내용에 따라 학급별과 학년별로 구분할 필요가 있다. 학급별 다목적공간은 수준별 학습, 개인발표, 역할학습에 사용하며, 학년별 다목적공간은 각 학년의 교육과정에 맞추어 운영할 수 있도록 하고, 개방된 넓은 공간과 학년단위 코너공간 등을 수용할 수 있도록 한다. - 학년별로 교실의 형태와 규모를 달리하는 것 보다는 동일한 형태를 사용하되 칠판의 이동과 칸막이 등을 이용하여 융통성을 높이도록 한다.
After introducing the 7th national common basic curriculum, the Elementary Education and the educational facilities have been undergone many changes. Thus a field elementary school requires to understand the national curriculum and to be adapted to the changing facilities. As a necessary consequ...
After introducing the 7th national common basic curriculum, the Elementary Education and the educational facilities have been undergone many changes. Thus a field elementary school requires to understand the national curriculum and to be adapted to the changing facilities. As a necessary consequence, there are confusions in using the facilities and the facilities in the school undergo a lot of modifications such as changing use and alternating facilities unlike the original attention. The purpose of this thesis is to grasp the changing process of the space in elementary school after appling the 7th national curriculum, and to suggest the directions of improvement on the plan for the educational facilities. To do so, I have investigated the change of the national curriculum and the trend of changing on the educational facilities through the document research. And investigated the actual condition of the spacial use at 35 schools in GwangJu city. the results are as follows: 1) The main points of the 7th national curriculum is the school-centered education, Level differentiation, creative education through optional activities and the ability of operating information, corresponding to them, the spacial demands are as follows - The Differentiated curriculum needs the corner space operating a supplementary curriculum because it is operated centering around a In-depth and supplementary curriculum in a class unit. - I suggest that the elementary school should have the space to work, present and display their subjects, moreover, the extra spaces to develop the program of Optional activities and Extracurricular activities 2) After applying the 7th national common basic curriculum, a elementary school established multi-purposes space for the purpose of carrying various classes. The types of class space including multi-purposes space are divided into large classroom type, corridor-extended type, corridor-adjunct type, independence type, hall type, integrating classroom type, and so on. Finally the corridor-extended type was generalized, but had some problems like noise and violating privacy. Therefore the trend to use a individualized multi-purpose space was shown. 3) The changes occurred on the space of elementary school in GwangJu city applying the 7th national curriculum are as follows: - In case of outer-space, various site plan types appeared in the early days, however, the H-type has been the mainstream since 2000. And play-ground and green area between buildings have been planned. - In case of inner space, various special-rooms and supporting-rooms appeared, and in the early days special-rooms centering around liking corridor were placed, however, gradually they have been divided to two groups by their characters. - The 8.4m×8.4m module is generalized for the size of classroom. the phenomenon that the corridor-extended type is restored to the individualized multi-purpose space is shown in the whole country similarly. 4) There is the phenomenon of modifications in space composition and use according to the change of educational environments. - The outer space around the school buildings was modified to parking lot because of the increased demand for parking and accessibility by car, while there is the tendency that the play-ground for the low grades and the outer space between buildings are modified to green area, rest place and studying place. - Special rooms such as computer room, library, etc, and a optional curriculum room, a steering committee room, instructor's room, and so on increase, establishing a reading corner, computer corner and displaying corner using the common area. 5) The multi-purpose space play a role of the living space and the learning space. In case of the living space, there is a vigorous activities for recess time between classes. however, in case of the learning space, the low degree of use is shown. It was presumed that the main reason for this is the teacher-centered classes. - Drawing, building, making reports, role-playing, and so on are the contents of activities in multi-purpose space, so large spaces are needed, the problems on noise are caused. And some activities consists of a part of classes performed in special rooms. 6) As the results of the questionnaire, teachers have the will to establish the rest and studying place in outer space around the school buildings, require to separate the classroom from corridor by wall, and expect to establish the multi-purpose space which can be used for multi-purpose activities and corner space. There was no difference of preference on the size of classroom according to the grades but the degree of using the multi-purpose space is high in the low grades. 7) According to the above survey and analysis, I suggest the following countermeasures to the modification of spatial use. - In outer space, we must characterize each zone, separate the pedestrian passage and the car-moving way. The play-ground for the low grades and the resting place are established on the accessible place beneath linking corridor and on the front place of the building. And the side area of building remains for extension. - Special rooms must be planned to be divided into 2 or 3 groups by the pattern of use. In case of the information-treated rooms(computer room, library, etc), the decentralized placement according to the characteristics of each grade is necessary rather than the centralized placement in one place. And the plan considering the distribution of functions with the multi-purpose space. - It is necessary that the multi-purpose space is divided into each class and each grade according to the contents of activities. The one for each class is used to preform Differentiated curriculum, personal presentation and role-play. The one for each grade is run by each grade's curriculum and expropriate opened vast spaces and corner spaces - Increasing the flexibilities of classroom by using partitions and movable black board is desirable rather than changing the form and the size of the classroom according to each grade.
After introducing the 7th national common basic curriculum, the Elementary Education and the educational facilities have been undergone many changes. Thus a field elementary school requires to understand the national curriculum and to be adapted to the changing facilities. As a necessary consequence, there are confusions in using the facilities and the facilities in the school undergo a lot of modifications such as changing use and alternating facilities unlike the original attention. The purpose of this thesis is to grasp the changing process of the space in elementary school after appling the 7th national curriculum, and to suggest the directions of improvement on the plan for the educational facilities. To do so, I have investigated the change of the national curriculum and the trend of changing on the educational facilities through the document research. And investigated the actual condition of the spacial use at 35 schools in GwangJu city. the results are as follows: 1) The main points of the 7th national curriculum is the school-centered education, Level differentiation, creative education through optional activities and the ability of operating information, corresponding to them, the spacial demands are as follows - The Differentiated curriculum needs the corner space operating a supplementary curriculum because it is operated centering around a In-depth and supplementary curriculum in a class unit. - I suggest that the elementary school should have the space to work, present and display their subjects, moreover, the extra spaces to develop the program of Optional activities and Extracurricular activities 2) After applying the 7th national common basic curriculum, a elementary school established multi-purposes space for the purpose of carrying various classes. The types of class space including multi-purposes space are divided into large classroom type, corridor-extended type, corridor-adjunct type, independence type, hall type, integrating classroom type, and so on. Finally the corridor-extended type was generalized, but had some problems like noise and violating privacy. Therefore the trend to use a individualized multi-purpose space was shown. 3) The changes occurred on the space of elementary school in GwangJu city applying the 7th national curriculum are as follows: - In case of outer-space, various site plan types appeared in the early days, however, the H-type has been the mainstream since 2000. And play-ground and green area between buildings have been planned. - In case of inner space, various special-rooms and supporting-rooms appeared, and in the early days special-rooms centering around liking corridor were placed, however, gradually they have been divided to two groups by their characters. - The 8.4m×8.4m module is generalized for the size of classroom. the phenomenon that the corridor-extended type is restored to the individualized multi-purpose space is shown in the whole country similarly. 4) There is the phenomenon of modifications in space composition and use according to the change of educational environments. - The outer space around the school buildings was modified to parking lot because of the increased demand for parking and accessibility by car, while there is the tendency that the play-ground for the low grades and the outer space between buildings are modified to green area, rest place and studying place. - Special rooms such as computer room, library, etc, and a optional curriculum room, a steering committee room, instructor's room, and so on increase, establishing a reading corner, computer corner and displaying corner using the common area. 5) The multi-purpose space play a role of the living space and the learning space. In case of the living space, there is a vigorous activities for recess time between classes. however, in case of the learning space, the low degree of use is shown. It was presumed that the main reason for this is the teacher-centered classes. - Drawing, building, making reports, role-playing, and so on are the contents of activities in multi-purpose space, so large spaces are needed, the problems on noise are caused. And some activities consists of a part of classes performed in special rooms. 6) As the results of the questionnaire, teachers have the will to establish the rest and studying place in outer space around the school buildings, require to separate the classroom from corridor by wall, and expect to establish the multi-purpose space which can be used for multi-purpose activities and corner space. There was no difference of preference on the size of classroom according to the grades but the degree of using the multi-purpose space is high in the low grades. 7) According to the above survey and analysis, I suggest the following countermeasures to the modification of spatial use. - In outer space, we must characterize each zone, separate the pedestrian passage and the car-moving way. The play-ground for the low grades and the resting place are established on the accessible place beneath linking corridor and on the front place of the building. And the side area of building remains for extension. - Special rooms must be planned to be divided into 2 or 3 groups by the pattern of use. In case of the information-treated rooms(computer room, library, etc), the decentralized placement according to the characteristics of each grade is necessary rather than the centralized placement in one place. And the plan considering the distribution of functions with the multi-purpose space. - It is necessary that the multi-purpose space is divided into each class and each grade according to the contents of activities. The one for each class is used to preform Differentiated curriculum, personal presentation and role-play. The one for each grade is run by each grade's curriculum and expropriate opened vast spaces and corner spaces - Increasing the flexibilities of classroom by using partitions and movable black board is desirable rather than changing the form and the size of the classroom according to each grade.
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