e-Learning 환경에서 SCORM 기반 교육컨텐츠 제작을 위한 학교도서관 정보서비스 모형 설계 School library information service model design for SCORM based educational contents creating in e-Learning environment원문보기
급격한 정보통신의 발달과 인터넷, 웹의 증가로 인해 사회 전반에 걸쳐 변화를 초래하였다. 이에 교육 분야도 예외가 아니며, 특히 e-Learning의 등장은 교육 패러다임의 변화를 요구하였다. e-Learning 기술 표준화에 대한 국제적인 이슈가 확대되면서 교육 컨텐츠에 대한 중요성이 확대되고 있다. 교육의 중심부라 할 수 있는 학교도서관은 e-Learning 등장이라는 시대적 흐름을 교육과 융화시킬 수 있는 중심체로서 교수·학습 지원이라는 본연의 목적을 수행 할 수 있는 전문성을 갖춘 학교도서관 정보서비스에 관한 역할 정립이 필요하다. 본 연구는 e-Learning 환경에서 교수·학습 지원을 위한 학교도서관 역할 정립 필요성을 언급하고, e-Learning 기술표준으로 보편성을 인정받고 기술표준의 ...
급격한 정보통신의 발달과 인터넷, 웹의 증가로 인해 사회 전반에 걸쳐 변화를 초래하였다. 이에 교육 분야도 예외가 아니며, 특히 e-Learning의 등장은 교육 패러다임의 변화를 요구하였다. e-Learning 기술 표준화에 대한 국제적인 이슈가 확대되면서 교육 컨텐츠에 대한 중요성이 확대되고 있다. 교육의 중심부라 할 수 있는 학교도서관은 e-Learning 등장이라는 시대적 흐름을 교육과 융화시킬 수 있는 중심체로서 교수·학습 지원이라는 본연의 목적을 수행 할 수 있는 전문성을 갖춘 학교도서관 정보서비스에 관한 역할 정립이 필요하다. 본 연구는 e-Learning 환경에서 교수·학습 지원을 위한 학교도서관 역할 정립 필요성을 언급하고, e-Learning 기술표준으로 보편성을 인정받고 기술표준의 상호운용성(Interoperability), 재사용성(Reusability), 접근성(Accessibility), 내구성(Durability) 등 4가지 특성을 두루 갖춘 SCORM(Sharable Content Object Reference Model)을 활용하여 교육 컨텐츠 제작을 지원할 수 있는 학교도서관 정보서비스 모형을 설계하였다. 모형 설계의 핵심은 첫째 인적 요소를 최대한 활용하여 이를 개별화함으로써 각 요소의 역할과 요소를 분배하였다. 특히 전문성을 갖춘 사서교사가 중심이 되는 정보서비스는 책임성을 극대화하고 교수자, 학습자에 대한 이용자 정보를 적극 활용한다. 둘째, 학습객체(Learning Object)를 재사용함으로써 경제성과 교육컨텐츠 제작 지원을 위한 운용성, 대규모 교육정보기관과의 연계운영이 가능하며 학교도서관이 중심이 되는 서비스를 제공할 수 있다. 셋째, 교육 컨텐츠에 대한 질적 관리를 보완하여 정보서비스를 제공할 수 있다. 즉 교수자, 학습자, 사서교사, 동료교사, 정보전문가 등 다양한 커뮤니티를 지원함으로써 교육컨텐츠에 대한 질평가 관리의 신뢰성과 안정성을 높일 수 있는 서비스를 제공 할 수 있다.
급격한 정보통신의 발달과 인터넷, 웹의 증가로 인해 사회 전반에 걸쳐 변화를 초래하였다. 이에 교육 분야도 예외가 아니며, 특히 e-Learning의 등장은 교육 패러다임의 변화를 요구하였다. e-Learning 기술 표준화에 대한 국제적인 이슈가 확대되면서 교육 컨텐츠에 대한 중요성이 확대되고 있다. 교육의 중심부라 할 수 있는 학교도서관은 e-Learning 등장이라는 시대적 흐름을 교육과 융화시킬 수 있는 중심체로서 교수·학습 지원이라는 본연의 목적을 수행 할 수 있는 전문성을 갖춘 학교도서관 정보서비스에 관한 역할 정립이 필요하다. 본 연구는 e-Learning 환경에서 교수·학습 지원을 위한 학교도서관 역할 정립 필요성을 언급하고, e-Learning 기술표준으로 보편성을 인정받고 기술표준의 상호운용성(Interoperability), 재사용성(Reusability), 접근성(Accessibility), 내구성(Durability) 등 4가지 특성을 두루 갖춘 SCORM(Sharable Content Object Reference Model)을 활용하여 교육 컨텐츠 제작을 지원할 수 있는 학교도서관 정보서비스 모형을 설계하였다. 모형 설계의 핵심은 첫째 인적 요소를 최대한 활용하여 이를 개별화함으로써 각 요소의 역할과 요소를 분배하였다. 특히 전문성을 갖춘 사서교사가 중심이 되는 정보서비스는 책임성을 극대화하고 교수자, 학습자에 대한 이용자 정보를 적극 활용한다. 둘째, 학습객체(Learning Object)를 재사용함으로써 경제성과 교육컨텐츠 제작 지원을 위한 운용성, 대규모 교육정보기관과의 연계운영이 가능하며 학교도서관이 중심이 되는 서비스를 제공할 수 있다. 셋째, 교육 컨텐츠에 대한 질적 관리를 보완하여 정보서비스를 제공할 수 있다. 즉 교수자, 학습자, 사서교사, 동료교사, 정보전문가 등 다양한 커뮤니티를 지원함으로써 교육컨텐츠에 대한 질평가 관리의 신뢰성과 안정성을 높일 수 있는 서비스를 제공 할 수 있다.
Rapid development in information communication and increase in internet and web has caused a change in society as a whole. Field of education was not an exception. Specially, introduction of e-Learning has caused a change in education paradigm. As e-Learning technological standardization became an i...
Rapid development in information communication and increase in internet and web has caused a change in society as a whole. Field of education was not an exception. Specially, introduction of e-Learning has caused a change in education paradigm. As e-Learning technological standardization became an international issue, the importance of education contents grew as well. The center of education, the school library, can also become the place to introduce e-learning into education and the role of information service of a library that can perform its purpose, which is teaching and learning support, has to be established. This paper explains the need to establish the role of a school library supporting professors and learning in e-learning environment, get its universality for e-Learning recognized utilize SCORM(Sharable Content Object Reference Model) model that has all 4 characteristics , Interoperability, Reusability, Accessibility and Durability, of technology standard, to design a school library information service model that can support education contents construction. The core of the model is, first of all, to fully utilize human element and personalize each element to divide each element and its role. Especially, increase the responsibility of information service that centers teacher librarian with expertise and fully utilize user information on teacher and learner. Secondly, by reusing LO(Learning Object), financial, education contents creating supporting operability, interoperability with large educational informative organization is possible and a service that positions library as its center can be provided. Thirdly, information service can be supplied with quality management improvements in education contents. And therefore provide service that can increase reliability and safety of education contents quality management by supporting varies communities such as teacher, learner, teacher librarian, peer teacher and information specialist.
Rapid development in information communication and increase in internet and web has caused a change in society as a whole. Field of education was not an exception. Specially, introduction of e-Learning has caused a change in education paradigm. As e-Learning technological standardization became an international issue, the importance of education contents grew as well. The center of education, the school library, can also become the place to introduce e-learning into education and the role of information service of a library that can perform its purpose, which is teaching and learning support, has to be established. This paper explains the need to establish the role of a school library supporting professors and learning in e-learning environment, get its universality for e-Learning recognized utilize SCORM(Sharable Content Object Reference Model) model that has all 4 characteristics , Interoperability, Reusability, Accessibility and Durability, of technology standard, to design a school library information service model that can support education contents construction. The core of the model is, first of all, to fully utilize human element and personalize each element to divide each element and its role. Especially, increase the responsibility of information service that centers teacher librarian with expertise and fully utilize user information on teacher and learner. Secondly, by reusing LO(Learning Object), financial, education contents creating supporting operability, interoperability with large educational informative organization is possible and a service that positions library as its center can be provided. Thirdly, information service can be supplied with quality management improvements in education contents. And therefore provide service that can increase reliability and safety of education contents quality management by supporting varies communities such as teacher, learner, teacher librarian, peer teacher and information specialist.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.