지진하중을 받는 교량에서 발생하는 충돌은 교량계를 구성하는 각 구조계와 지반운동의 동적특성에 의하여 각 구조계 사이의 상대운동에 의해 발생하게 된다. 이러한 충돌은 유간 부족이 그 원인이며 교축방향으로는 인접한 교량 상판, 교량 상판과 교대 간에 발생하며, 교축직각 방향으로는 인접한 상부구조간에 발생한다.$$a$$a본 연구에서는 지진하중을 받는 교량의 충돌 특성을 파악하기 위하여 여러 가지 충돌에 대한 해석적 모델을 분석하고 가장 적합한 모델을 선정하여 교량의 동적거동 특성을 분석하였다. 또한 교량의 손상을 완화 또는 방지할 수 있는 충돌완화장치의 최적의 강성을 산정하였다.$$a$$a지진하중을 받는 주기가 다른 두 교량 시스템이 충돌할 경우 주기비가 커지고 지반조건이 연약해짐에 따라 지진변위가 증가하였다. 또한 단주기 교량의 ...
지진하중을 받는 교량에서 발생하는 충돌은 교량계를 구성하는 각 구조계와 지반운동의 동적특성에 의하여 각 구조계 사이의 상대운동에 의해 발생하게 된다. 이러한 충돌은 유간 부족이 그 원인이며 교축방향으로는 인접한 교량 상판, 교량 상판과 교대 간에 발생하며, 교축직각 방향으로는 인접한 상부구조간에 발생한다.$$a$$a본 연구에서는 지진하중을 받는 교량의 충돌 특성을 파악하기 위하여 여러 가지 충돌에 대한 해석적 모델을 분석하고 가장 적합한 모델을 선정하여 교량의 동적거동 특성을 분석하였다. 또한 교량의 손상을 완화 또는 방지할 수 있는 충돌완화장치의 최적의 강성을 산정하였다.$$a$$a지진하중을 받는 주기가 다른 두 교량 시스템이 충돌할 경우 주기비가 커지고 지반조건이 연약해짐에 따라 지진변위가 증가하였다. 또한 단주기 교량의 모멘트 응답은 주기비가 커짐에 따라 충돌해석에 의한 결과가 일반해석에 의한 결과에 비해 응답값이 증가하였으며 장주기 교량은 감소하였다.$$a$$a충돌완화장치의 최적 강성은 충돌이 발생하지 않으면서 충격력이 최소인 강성이 최적 강성임을 알 수 있었다. 또한 충돌완화장치를 설치함으로써 충격력이 상당히 감소하는 것을 알 수 있었다.$$a$$a충돌완화장치는 변위 및 하중을 제어하므로, 신설 또는 기설 도로교에 최적강성의 충돌완화장치를 설치함으로써 지진으로 인한 교량 상판간의 충돌을 방지하고, 충돌시에는 충격력을 감소시키는 상당한 효과를 가지는 것으로 판단된다.$$a$$a
지진하중을 받는 교량에서 발생하는 충돌은 교량계를 구성하는 각 구조계와 지반운동의 동적특성에 의하여 각 구조계 사이의 상대운동에 의해 발생하게 된다. 이러한 충돌은 유간 부족이 그 원인이며 교축방향으로는 인접한 교량 상판, 교량 상판과 교대 간에 발생하며, 교축직각 방향으로는 인접한 상부구조간에 발생한다.$$a$$a본 연구에서는 지진하중을 받는 교량의 충돌 특성을 파악하기 위하여 여러 가지 충돌에 대한 해석적 모델을 분석하고 가장 적합한 모델을 선정하여 교량의 동적거동 특성을 분석하였다. 또한 교량의 손상을 완화 또는 방지할 수 있는 충돌완화장치의 최적의 강성을 산정하였다.$$a$$a지진하중을 받는 주기가 다른 두 교량 시스템이 충돌할 경우 주기비가 커지고 지반조건이 연약해짐에 따라 지진변위가 증가하였다. 또한 단주기 교량의 모멘트 응답은 주기비가 커짐에 따라 충돌해석에 의한 결과가 일반해석에 의한 결과에 비해 응답값이 증가하였으며 장주기 교량은 감소하였다.$$a$$a충돌완화장치의 최적 강성은 충돌이 발생하지 않으면서 충격력이 최소인 강성이 최적 강성임을 알 수 있었다. 또한 충돌완화장치를 설치함으로써 충격력이 상당히 감소하는 것을 알 수 있었다.$$a$$a충돌완화장치는 변위 및 하중을 제어하므로, 신설 또는 기설 도로교에 최적강성의 충돌완화장치를 설치함으로써 지진으로 인한 교량 상판간의 충돌을 방지하고, 충돌시에는 충격력을 감소시키는 상당한 효과를 가지는 것으로 판단된다.$$a$$a
The collision of the bridge influenced by the earthquake load occurs from the relative motion in between each construction system due to the specific movement character of the foundation movement and construction system organizing the bridge system. The origin of such collision is the lac of gap bet...
The collision of the bridge influenced by the earthquake load occurs from the relative motion in between each construction system due to the specific movement character of the foundation movement and construction system organizing the bridge system. The origin of such collision is the lac of gap between adjacent decks and this generates between contiguous decks and abutment in the longitudinal direction, between contiguous superstructures in transverse direction.$$a$$aIn this research, to grasp the pounding characteristics of the bridge influenced by the earthquake load, analysed the dynamic characteristics of the bridge by selecting most suitable model after analysing interpretative model of several pounding. Likewise computed the fittest hardness of the collision-mitigation equipment which might ease or prevent the ruin of the bridge.$$a$$aWhen two bridge systems which have different earthquake load cycles crush, as the cycle cost grow larger and the pondside condition weaken, the seismic displacement increased. Also in the moment response of short-cycle bridge, as the cycle cost get larger, the response charge increased in result from crush interpretation than in result from general interpretation, and of long-cycle bridge decreased.$$a$$aAs to the result of the interpretation from the hardness of the collision-mitigation equipment to compute the fittest hardness of the collision-mitigation equipment, the impact force due to pounding increased as the hardness gets larger, but the relative displacement between the decks by the earthquake decreased. However, as the gap between adjacent decks were limited, no crush occurred and also the hardness of the collision-mitigation equipment whose the impact force due to pounding was minimum was the fittest one. And, the impact force due to the pounding significantly decreased by installing the collision-mitigation equipment.$$a$$aAs the collision-mitigation equipment control the displacement and load, by installing the fittest-hardness collision-mitigation equipment on the newly established and existing bridge, the crush between decks caused by earthquake would be prevented and when if crush occurs, the impact force due to pounding would be decreased.$$a$$a
The collision of the bridge influenced by the earthquake load occurs from the relative motion in between each construction system due to the specific movement character of the foundation movement and construction system organizing the bridge system. The origin of such collision is the lac of gap between adjacent decks and this generates between contiguous decks and abutment in the longitudinal direction, between contiguous superstructures in transverse direction.$$a$$aIn this research, to grasp the pounding characteristics of the bridge influenced by the earthquake load, analysed the dynamic characteristics of the bridge by selecting most suitable model after analysing interpretative model of several pounding. Likewise computed the fittest hardness of the collision-mitigation equipment which might ease or prevent the ruin of the bridge.$$a$$aWhen two bridge systems which have different earthquake load cycles crush, as the cycle cost grow larger and the pondside condition weaken, the seismic displacement increased. Also in the moment response of short-cycle bridge, as the cycle cost get larger, the response charge increased in result from crush interpretation than in result from general interpretation, and of long-cycle bridge decreased.$$a$$aAs to the result of the interpretation from the hardness of the collision-mitigation equipment to compute the fittest hardness of the collision-mitigation equipment, the impact force due to pounding increased as the hardness gets larger, but the relative displacement between the decks by the earthquake decreased. However, as the gap between adjacent decks were limited, no crush occurred and also the hardness of the collision-mitigation equipment whose the impact force due to pounding was minimum was the fittest one. And, the impact force due to the pounding significantly decreased by installing the collision-mitigation equipment.$$a$$aAs the collision-mitigation equipment control the displacement and load, by installing the fittest-hardness collision-mitigation equipment on the newly established and existing bridge, the crush between decks caused by earthquake would be prevented and when if crush occurs, the impact force due to pounding would be decreased.$$a$$a
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