국내 기업들은 물류비절감을 목적으로 물류비 중 가장 큰 비중을 차지하고 있는 수송비를 줄이기 위해 수배송 물류개선에 많은 노력을 기울여 왔지만, 수송비는 도로, 항만 등 사회간접자본의 확충과 밀접한 관련을 갖고 있기 때문에 개별기업의 노력으로 이를 줄이는데 한계가 있다. 따라서 개별 기업의 차원의 물류비 절감 노력이 보다 효과적으로 이루어지기 위해서는 제품이나 자재의 보관, 재고유지, 정보처리 등과 관련된 물류비절감을 위한 노력이 필요하다. 실제로 효율적인 물류비 절감과 물류 네트워크의 구축을 통한 경쟁력 확보를 목적으로 많은 기업들이 물류센터를 구축 운영하고 있다. 그러나 대부분의 국내 기업들은 구축 운영을 위한 전문적인 노하우가 결여되어 있고, 처리 물량 또한 충분치 않아 시설의 보관 및 운영 효율이 저조한 수준에 머물러 있다. 국내의 부족한 자원을 극복하고 인력과 기술만으로 세계시장의 높은 벽을 넘어야 하는 우리의 현실을 감안하면 열악한 유통여건과 그에 따른 과다한 물류비용 절감을 위하여 과감한 정책적 · 제도적 지원이 필요하다. 그러나 우리나라의 물류공동화 분야는 그동안 여건의 미성숙, 기업 간의 정보유출에 대한 우려로 인한 여러 측면에서 논의정도로 그치고 실제적으로 아직 걸음마 단계를 면하지 못하고 있는 실정이다. 앞으로 우리나라가 21세기 동북아의 물류중심국가로 발전하기 위해서는 물류공동화와 같은 새로운 물류시스템도입에 관한 실체적인 연구노력이 산학협동차원에서 이루어지고 기업 물류개선 노력은 글로벌 경쟁력을 높이는데 초점을 두어야 하며 이를 위해 선진 물류전략인 SCM(...
국내 기업들은 물류비절감을 목적으로 물류비 중 가장 큰 비중을 차지하고 있는 수송비를 줄이기 위해 수배송 물류개선에 많은 노력을 기울여 왔지만, 수송비는 도로, 항만 등 사회간접자본의 확충과 밀접한 관련을 갖고 있기 때문에 개별기업의 노력으로 이를 줄이는데 한계가 있다. 따라서 개별 기업의 차원의 물류비 절감 노력이 보다 효과적으로 이루어지기 위해서는 제품이나 자재의 보관, 재고유지, 정보처리 등과 관련된 물류비절감을 위한 노력이 필요하다. 실제로 효율적인 물류비 절감과 물류 네트워크의 구축을 통한 경쟁력 확보를 목적으로 많은 기업들이 물류센터를 구축 운영하고 있다. 그러나 대부분의 국내 기업들은 구축 운영을 위한 전문적인 노하우가 결여되어 있고, 처리 물량 또한 충분치 않아 시설의 보관 및 운영 효율이 저조한 수준에 머물러 있다. 국내의 부족한 자원을 극복하고 인력과 기술만으로 세계시장의 높은 벽을 넘어야 하는 우리의 현실을 감안하면 열악한 유통여건과 그에 따른 과다한 물류비용 절감을 위하여 과감한 정책적 · 제도적 지원이 필요하다. 그러나 우리나라의 물류공동화 분야는 그동안 여건의 미성숙, 기업 간의 정보유출에 대한 우려로 인한 여러 측면에서 논의정도로 그치고 실제적으로 아직 걸음마 단계를 면하지 못하고 있는 실정이다. 앞으로 우리나라가 21세기 동북아의 물류중심국가로 발전하기 위해서는 물류공동화와 같은 새로운 물류시스템도입에 관한 실체적인 연구노력이 산학협동차원에서 이루어지고 기업 물류개선 노력은 글로벌 경쟁력을 높이는데 초점을 두어야 하며 이를 위해 선진 물류전략인 SCM(공급망 관리) 적극 도입, 물류공동화, 물류정보화를 통해 물류비를 낮추는데 더욱 노력해야 한다.
국내 기업들은 물류비절감을 목적으로 물류비 중 가장 큰 비중을 차지하고 있는 수송비를 줄이기 위해 수배송 물류개선에 많은 노력을 기울여 왔지만, 수송비는 도로, 항만 등 사회간접자본의 확충과 밀접한 관련을 갖고 있기 때문에 개별기업의 노력으로 이를 줄이는데 한계가 있다. 따라서 개별 기업의 차원의 물류비 절감 노력이 보다 효과적으로 이루어지기 위해서는 제품이나 자재의 보관, 재고유지, 정보처리 등과 관련된 물류비절감을 위한 노력이 필요하다. 실제로 효율적인 물류비 절감과 물류 네트워크의 구축을 통한 경쟁력 확보를 목적으로 많은 기업들이 물류센터를 구축 운영하고 있다. 그러나 대부분의 국내 기업들은 구축 운영을 위한 전문적인 노하우가 결여되어 있고, 처리 물량 또한 충분치 않아 시설의 보관 및 운영 효율이 저조한 수준에 머물러 있다. 국내의 부족한 자원을 극복하고 인력과 기술만으로 세계시장의 높은 벽을 넘어야 하는 우리의 현실을 감안하면 열악한 유통여건과 그에 따른 과다한 물류비용 절감을 위하여 과감한 정책적 · 제도적 지원이 필요하다. 그러나 우리나라의 물류공동화 분야는 그동안 여건의 미성숙, 기업 간의 정보유출에 대한 우려로 인한 여러 측면에서 논의정도로 그치고 실제적으로 아직 걸음마 단계를 면하지 못하고 있는 실정이다. 앞으로 우리나라가 21세기 동북아의 물류중심국가로 발전하기 위해서는 물류공동화와 같은 새로운 물류시스템도입에 관한 실체적인 연구노력이 산학협동차원에서 이루어지고 기업 물류개선 노력은 글로벌 경쟁력을 높이는데 초점을 두어야 하며 이를 위해 선진 물류전략인 SCM(공급망 관리) 적극 도입, 물류공동화, 물류정보화를 통해 물류비를 낮추는데 더욱 노력해야 한다.
Although the domestic companies have striven to improve transport system management for reducing the cost of transportation, there are limits on reducing transportation costs as individual companies because transportation costs is closely related to social overhead capital such as roads or harbors. ...
Although the domestic companies have striven to improve transport system management for reducing the cost of transportation, there are limits on reducing transportation costs as individual companies because transportation costs is closely related to social overhead capital such as roads or harbors. Thus, to attain the goal of transportation costs reduction effectively in a firm, it is necessary to make an effort to reduce distribution cost related to storage of products or materials, holding inventory, data processing and so on. In fact, many companies are establishing and running distribution centers for the purpose of ensuring competition so as to reduce distribution cost and to build logistics network. However, most companies are lack in professional know-how to set up and operate the logistics network owing to low level of the management efficiency and the operation with limited storage facilities due to small quantity to be processed. Besides, the domestic logistics cooperation is still in early stage because of premature logistics conditions. Therefore, it is necessary to study on a new logistic system such as the logistics cooperation and to improve logistic system focusing on global competitions to be the core of logistics in Northeast Asia. To achieve this goal, the effective policies and systematical support system are required to cut down excessive distribution cost and to overcome poor commercial distribution conditions. Moreover, it is also important for the Supply Chain Management to adopt a cooperate logistics system, based on information oriented logistics.
Although the domestic companies have striven to improve transport system management for reducing the cost of transportation, there are limits on reducing transportation costs as individual companies because transportation costs is closely related to social overhead capital such as roads or harbors. Thus, to attain the goal of transportation costs reduction effectively in a firm, it is necessary to make an effort to reduce distribution cost related to storage of products or materials, holding inventory, data processing and so on. In fact, many companies are establishing and running distribution centers for the purpose of ensuring competition so as to reduce distribution cost and to build logistics network. However, most companies are lack in professional know-how to set up and operate the logistics network owing to low level of the management efficiency and the operation with limited storage facilities due to small quantity to be processed. Besides, the domestic logistics cooperation is still in early stage because of premature logistics conditions. Therefore, it is necessary to study on a new logistic system such as the logistics cooperation and to improve logistic system focusing on global competitions to be the core of logistics in Northeast Asia. To achieve this goal, the effective policies and systematical support system are required to cut down excessive distribution cost and to overcome poor commercial distribution conditions. Moreover, it is also important for the Supply Chain Management to adopt a cooperate logistics system, based on information oriented logistics.
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