국내의 스키리조트는 1975년 용평리조트가 건설된 이래 지난 30년간 급속도로 성장해왔다. 연간 이용객 500만 명에 달하는 스키리조트는 이용층의 다양화에 따른 수요 특성이 점차 세분화되고 있다. 이에 따라 스키리조트 간의 경쟁이 심화될 것으로 예상되며, 그동안의 종합세트식의 특성 없는 리조트를 탈피하고, 공급자위주의 시장(seller's market)에서 소비자위주의 시장(buyer's market)으로의 전환이 불가피하다. 이와 같은 시대 조류에 부응하고 날로 심화되는 경쟁에서 상대적 우위를 점하는 한편 스키리조트를 육성 발전시키기 위해서는 무엇보다도 스키어들에 대한 이해와 리조트 시설에 대한 기본적인 계획기법 연구가 필요하다. 스키리조트 시장에는 수요자의 특성에 따른 요소, 개발·계획가의 의도에 따른 요소, 운영자의 운영 방식에 따른 요소 등 다양한 변화 요인이 존재하므로 이들 각 변인에 따라 리조트 전체의 사업 성공 여부, 주변 리조트에의 영향 효과, 계획 개념의 적합한 발현 등의 문헌 및 사례조사가 필요하다. 본 연구의 목적은 세분화된 수요자의 특성과 성향을 파악하여 스키리조트의 계획 요소 범위를 설정하고, 입지별·규모별 특성에 따라 국내외 스키리조트의 시설 및 이용행태를 분석하여 스키리조트의 일반적인 계획기법을 도출하며, 효율적인 시설계획 및 운영방법에 대한 지침을 제시하는데 있다. 연구 분석 결과, 첫째, 스키리조트 수요자는 입지적 요인, 슬로프 시설 수준, 리프트·곤돌라 등 스키관련 기타시설, ...
국내의 스키리조트는 1975년 용평리조트가 건설된 이래 지난 30년간 급속도로 성장해왔다. 연간 이용객 500만 명에 달하는 스키리조트는 이용층의 다양화에 따른 수요 특성이 점차 세분화되고 있다. 이에 따라 스키리조트 간의 경쟁이 심화될 것으로 예상되며, 그동안의 종합세트식의 특성 없는 리조트를 탈피하고, 공급자위주의 시장(seller's market)에서 소비자위주의 시장(buyer's market)으로의 전환이 불가피하다. 이와 같은 시대 조류에 부응하고 날로 심화되는 경쟁에서 상대적 우위를 점하는 한편 스키리조트를 육성 발전시키기 위해서는 무엇보다도 스키어들에 대한 이해와 리조트 시설에 대한 기본적인 계획기법 연구가 필요하다. 스키리조트 시장에는 수요자의 특성에 따른 요소, 개발·계획가의 의도에 따른 요소, 운영자의 운영 방식에 따른 요소 등 다양한 변화 요인이 존재하므로 이들 각 변인에 따라 리조트 전체의 사업 성공 여부, 주변 리조트에의 영향 효과, 계획 개념의 적합한 발현 등의 문헌 및 사례조사가 필요하다. 본 연구의 목적은 세분화된 수요자의 특성과 성향을 파악하여 스키리조트의 계획 요소 범위를 설정하고, 입지별·규모별 특성에 따라 국내외 스키리조트의 시설 및 이용행태를 분석하여 스키리조트의 일반적인 계획기법을 도출하며, 효율적인 시설계획 및 운영방법에 대한 지침을 제시하는데 있다. 연구 분석 결과, 첫째, 스키리조트 수요자는 입지적 요인, 슬로프 시설 수준, 리프트·곤돌라 등 스키관련 기타시설, 숙박시설, 부대시설 등의 스키리조트 특성에 따라 선호를 보임으로써 리조트 특성에 따라 다시 수요자가 분류된 것으로 나타났다. 둘째, 스키 초급자일수록 가까운 거리에 위치한 리조트, 이미지가 좋은 리조트, 리조트 이용에서의 즐거움을 찾을 수 있는 리조트를 선호하는 경향이 있으며, 전문가일수록 슬로프 시설이 잘 갖추어져 있는 리조트, 여가를 편안히 즐길 수 있는 휴양 시설이 잘 갖추어져 있는 리조트를 선호하는 경향이 있는 것으로 나타났다. 이어서 개발·계획가는 이러한 세분화된 수요 특성을 계획 시점에서 반영하여 성공적인 리조트가 될 수 있도록 하여야 할 것이다. 세분화된 수요 특성은 스키리조트 산업이 점차 대중화 성장의 기로에 있고, 급증하는 스키 인구에 따른 리조트 시장 변화에 대응하기 위해서는 개성 있는 리조트, 특성 있는 리조트로 변모해야만 살아남을 수 있음을 의미한다. 첫째, 국내의 스키리조트 사례조사를 통해 분석된 대부분의 국내 스키리조트는 입지요인 작용이 켰으며 구체적인 특성화는 세분화된 스키리조트 수요 특성을 일부 반영하는 것으로 나타났다. 용평리조트와 강원랜드 스키장은 스키활동 중심 성향이 나타난 것으로 파악되었으며, 무주리조트는 스키활동과 더불어 다양한 부대시설 중심의 성향이, 성우리조트와 휘닉스파크는 일반적인 스키리조트와 같이 접근성을 중요시하는 입지적 특성만 나타난 것으로 분석되었다. 앞으로 다양한 수요 변화에 대응하여 성공적인 스키리조트가 되기 위해서는 그동안의 종합리조트로서 모든 이용객을 주요 목적 고객층으로 하던 기존 개발·계획 및 운영입장에서 탈피하여 개별 수요자의 특성에 호응하는 세분화된 시장에서 표적시장을 선별하여 기획하는 방식의 스키리조트 개발·계획운영이 필요하다.
국내의 스키리조트는 1975년 용평리조트가 건설된 이래 지난 30년간 급속도로 성장해왔다. 연간 이용객 500만 명에 달하는 스키리조트는 이용층의 다양화에 따른 수요 특성이 점차 세분화되고 있다. 이에 따라 스키리조트 간의 경쟁이 심화될 것으로 예상되며, 그동안의 종합세트식의 특성 없는 리조트를 탈피하고, 공급자위주의 시장(seller's market)에서 소비자위주의 시장(buyer's market)으로의 전환이 불가피하다. 이와 같은 시대 조류에 부응하고 날로 심화되는 경쟁에서 상대적 우위를 점하는 한편 스키리조트를 육성 발전시키기 위해서는 무엇보다도 스키어들에 대한 이해와 리조트 시설에 대한 기본적인 계획기법 연구가 필요하다. 스키리조트 시장에는 수요자의 특성에 따른 요소, 개발·계획가의 의도에 따른 요소, 운영자의 운영 방식에 따른 요소 등 다양한 변화 요인이 존재하므로 이들 각 변인에 따라 리조트 전체의 사업 성공 여부, 주변 리조트에의 영향 효과, 계획 개념의 적합한 발현 등의 문헌 및 사례조사가 필요하다. 본 연구의 목적은 세분화된 수요자의 특성과 성향을 파악하여 스키리조트의 계획 요소 범위를 설정하고, 입지별·규모별 특성에 따라 국내외 스키리조트의 시설 및 이용행태를 분석하여 스키리조트의 일반적인 계획기법을 도출하며, 효율적인 시설계획 및 운영방법에 대한 지침을 제시하는데 있다. 연구 분석 결과, 첫째, 스키리조트 수요자는 입지적 요인, 슬로프 시설 수준, 리프트·곤돌라 등 스키관련 기타시설, 숙박시설, 부대시설 등의 스키리조트 특성에 따라 선호를 보임으로써 리조트 특성에 따라 다시 수요자가 분류된 것으로 나타났다. 둘째, 스키 초급자일수록 가까운 거리에 위치한 리조트, 이미지가 좋은 리조트, 리조트 이용에서의 즐거움을 찾을 수 있는 리조트를 선호하는 경향이 있으며, 전문가일수록 슬로프 시설이 잘 갖추어져 있는 리조트, 여가를 편안히 즐길 수 있는 휴양 시설이 잘 갖추어져 있는 리조트를 선호하는 경향이 있는 것으로 나타났다. 이어서 개발·계획가는 이러한 세분화된 수요 특성을 계획 시점에서 반영하여 성공적인 리조트가 될 수 있도록 하여야 할 것이다. 세분화된 수요 특성은 스키리조트 산업이 점차 대중화 성장의 기로에 있고, 급증하는 스키 인구에 따른 리조트 시장 변화에 대응하기 위해서는 개성 있는 리조트, 특성 있는 리조트로 변모해야만 살아남을 수 있음을 의미한다. 첫째, 국내의 스키리조트 사례조사를 통해 분석된 대부분의 국내 스키리조트는 입지요인 작용이 켰으며 구체적인 특성화는 세분화된 스키리조트 수요 특성을 일부 반영하는 것으로 나타났다. 용평리조트와 강원랜드 스키장은 스키활동 중심 성향이 나타난 것으로 파악되었으며, 무주리조트는 스키활동과 더불어 다양한 부대시설 중심의 성향이, 성우리조트와 휘닉스파크는 일반적인 스키리조트와 같이 접근성을 중요시하는 입지적 특성만 나타난 것으로 분석되었다. 앞으로 다양한 수요 변화에 대응하여 성공적인 스키리조트가 되기 위해서는 그동안의 종합리조트로서 모든 이용객을 주요 목적 고객층으로 하던 기존 개발·계획 및 운영입장에서 탈피하여 개별 수요자의 특성에 호응하는 세분화된 시장에서 표적시장을 선별하여 기획하는 방식의 스키리조트 개발·계획운영이 필요하다.
The history of ski resort in Korea had begun with the Yongpyung Resort in 1975. In the last 30 years, the ski resort industry has grown rapidly as a result the number of visitors has now reached more than 5 million per year. Due to the industry growth, also grown resort market has brought the divers...
The history of ski resort in Korea had begun with the Yongpyung Resort in 1975. In the last 30 years, the ski resort industry has grown rapidly as a result the number of visitors has now reached more than 5 million per year. Due to the industry growth, also grown resort market has brought the diversity of demands, such as the keener market competition and the switchover from the seller's market to the buyer's market, etc. The purpose of this study on the ski resort facilities and the resort user's behavior is (1) to understand the specific character of segmented markets, (2) to do a case study of ski resorts based on the segmented markets, and (3) to explore suitable ski resort planning techniques. In order to meet the demands of the reality and to take advantage of the keen competing market, it is, first of all, crucial to understand the behavior of skiers and the ski resort facilities. In the ski resort market, there are many parameters, such as the specific characteristics of users' behavior, the planners and developers' intention, the managers' intention, etc. These parameters strongly influence not only the success or failure of the resort itself, but also the nearby resorts. From the literature review on this subject, it is concluded that the beginning level users differed from the advanced level users in their perceptions of skiing. The beginners compared to the experts, tended to have a higher level of perception that skiing requires time and monetary investment and involves even some physical risks. On the other hand, the experts tended to perceive skiing as positive. The impact of specialization was strong on the site attributes of ski resorts. For example, the beginners put relatively high importance on the image of ski resorts, whereas the experts listed an attribute, such as the slope which is directly related to skiing, as important. The results also showed significant differences between each group in terms of benefits sought from the resort use. The beginners sought social bonding and indirect benefits, but the experts had a tendency to seek stress relief through participating in skiing. From the case study on the ski resorts, three issues were pointed out ; (1) ski resorts in Korea mainly reflected the conditions of the location, but hardly reflected the segmented market. (2) The Yongpyung Resort and the Kangwonland Resort are close to the ski resort for the expert skiers, but the Sungwoo and the Phoenix Park Resort are close to the ski resort for the beginner skiers. And the Muju Resort is a combination of both types. (3) Many ski resorts in America and Europe are developed on a large scale connected to their neighboring cities. Sometimes an entire city is used as the facilities of the ski resort, accomodations, retails, recreations, etc. For the success of the ski resort development, breaking away from multi-target market strategy and applying segmented market strategy must be put in use in planning techniques.
The history of ski resort in Korea had begun with the Yongpyung Resort in 1975. In the last 30 years, the ski resort industry has grown rapidly as a result the number of visitors has now reached more than 5 million per year. Due to the industry growth, also grown resort market has brought the diversity of demands, such as the keener market competition and the switchover from the seller's market to the buyer's market, etc. The purpose of this study on the ski resort facilities and the resort user's behavior is (1) to understand the specific character of segmented markets, (2) to do a case study of ski resorts based on the segmented markets, and (3) to explore suitable ski resort planning techniques. In order to meet the demands of the reality and to take advantage of the keen competing market, it is, first of all, crucial to understand the behavior of skiers and the ski resort facilities. In the ski resort market, there are many parameters, such as the specific characteristics of users' behavior, the planners and developers' intention, the managers' intention, etc. These parameters strongly influence not only the success or failure of the resort itself, but also the nearby resorts. From the literature review on this subject, it is concluded that the beginning level users differed from the advanced level users in their perceptions of skiing. The beginners compared to the experts, tended to have a higher level of perception that skiing requires time and monetary investment and involves even some physical risks. On the other hand, the experts tended to perceive skiing as positive. The impact of specialization was strong on the site attributes of ski resorts. For example, the beginners put relatively high importance on the image of ski resorts, whereas the experts listed an attribute, such as the slope which is directly related to skiing, as important. The results also showed significant differences between each group in terms of benefits sought from the resort use. The beginners sought social bonding and indirect benefits, but the experts had a tendency to seek stress relief through participating in skiing. From the case study on the ski resorts, three issues were pointed out ; (1) ski resorts in Korea mainly reflected the conditions of the location, but hardly reflected the segmented market. (2) The Yongpyung Resort and the Kangwonland Resort are close to the ski resort for the expert skiers, but the Sungwoo and the Phoenix Park Resort are close to the ski resort for the beginner skiers. And the Muju Resort is a combination of both types. (3) Many ski resorts in America and Europe are developed on a large scale connected to their neighboring cities. Sometimes an entire city is used as the facilities of the ski resort, accomodations, retails, recreations, etc. For the success of the ski resort development, breaking away from multi-target market strategy and applying segmented market strategy must be put in use in planning techniques.
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