본 논문은 직류전기를 사용하는 도시철도 및 경량전철 시설에서 발생되는 누설전류에 의한 전식 발생을 최소화하기 위한 효율적인 설비의 적용과 운영단계에서의 유지보수를 위한 대책을 강구하기 위하여, 부식 및 전식에 대한 일반적인 개념의 정립과 직류전기철도에서 발생되는 누설전류에 대한 발생원인과 누설전류의 간이계산식을 산출하여 철도시설의 건설단계에서 누설전류의 발생을 경감 할 수 있는 변전설비 및 궤도설비의 설계 및 공사시 반영하여야 할 사항에 대하여 정의 하였다. 교량 및 터널 구간의 콘크리트 슬라브 ...
본 논문은 직류전기를 사용하는 도시철도 및 경량전철 시설에서 발생되는 누설전류에 의한 전식 발생을 최소화하기 위한 효율적인 설비의 적용과 운영단계에서의 유지보수를 위한 대책을 강구하기 위하여, 부식 및 전식에 대한 일반적인 개념의 정립과 직류전기철도에서 발생되는 누설전류에 대한 발생원인과 누설전류의 간이계산식을 산출하여 철도시설의 건설단계에서 누설전류의 발생을 경감 할 수 있는 변전설비 및 궤도설비의 설계 및 공사시 반영하여야 할 사항에 대하여 정의 하였다. 교량 및 터널 구간의 콘크리트 슬라브 침목을 사용하는 궤도시설에서의 누설전류를 최소화하기 위한 방안으로 궤도시스템의 체결구에 대한 저항회로 해석을 위한 모델링 제시 및 교량구조 상판 슬라브 및 궤도 Plinth에 배류철근을 사용한 누설전류 포집망에 대한 저항회로를 해석 하여 국내외의 레일전위 상승 및 누설전류의 제한치 기술기준을 만족하는 방안을 적용사례를 들어 제시하였다. 또한, 전식방지에 대한 일반적인 대책과 전기방식 방법을 조사하여 그 종류 및 특성에 대하여 재정립하고 국내외 전식방지규정 및 사례를 조사하였으며, 전식방지 대책에 필요한 지전위 측정, 토양의 산성도 측정, 매설금속체의 관/대지 전위 측정 등의 사전조사 및 분석 사항에 대한 측정 방법, 지점 및 판정기준을 정립하였다. 더불어, 서울시 도시철도 9호선 구간의 인근 지역의 전식방지대책 사전조사를 시행하여 측정 자료의 분석 사례를 제시하였다. 향후 건설예정인 도시철도 및 경량전철은 건설 단계에서 반드시 각 분야 전식에 대한 설계검토, 누설전류를 최소화 할 수 있는 궤도 및 전기설비에서 반영할 사항의 종합적인 검토 및 전식방지 시설 적용 및 사전조사 등을 수행하여 종합적인 전식방지 대책을 수립하여야 할 것으로 판단된다.
본 논문은 직류전기를 사용하는 도시철도 및 경량전철 시설에서 발생되는 누설전류에 의한 전식 발생을 최소화하기 위한 효율적인 설비의 적용과 운영단계에서의 유지보수를 위한 대책을 강구하기 위하여, 부식 및 전식에 대한 일반적인 개념의 정립과 직류전기철도에서 발생되는 누설전류에 대한 발생원인과 누설전류의 간이계산식을 산출하여 철도시설의 건설단계에서 누설전류의 발생을 경감 할 수 있는 변전설비 및 궤도설비의 설계 및 공사시 반영하여야 할 사항에 대하여 정의 하였다. 교량 및 터널 구간의 콘크리트 슬라브 침목을 사용하는 궤도시설에서의 누설전류를 최소화하기 위한 방안으로 궤도시스템의 체결구에 대한 저항회로 해석을 위한 모델링 제시 및 교량구조 상판 슬라브 및 궤도 Plinth에 배류철근을 사용한 누설전류 포집망에 대한 저항회로를 해석 하여 국내외의 레일전위 상승 및 누설전류의 제한치 기술기준을 만족하는 방안을 적용사례를 들어 제시하였다. 또한, 전식방지에 대한 일반적인 대책과 전기방식 방법을 조사하여 그 종류 및 특성에 대하여 재정립하고 국내외 전식방지규정 및 사례를 조사하였으며, 전식방지 대책에 필요한 지전위 측정, 토양의 산성도 측정, 매설금속체의 관/대지 전위 측정 등의 사전조사 및 분석 사항에 대한 측정 방법, 지점 및 판정기준을 정립하였다. 더불어, 서울시 도시철도 9호선 구간의 인근 지역의 전식방지대책 사전조사를 시행하여 측정 자료의 분석 사례를 제시하였다. 향후 건설예정인 도시철도 및 경량전철은 건설 단계에서 반드시 각 분야 전식에 대한 설계검토, 누설전류를 최소화 할 수 있는 궤도 및 전기설비에서 반영할 사항의 종합적인 검토 및 전식방지 시설 적용 및 사전조사 등을 수행하여 종합적인 전식방지 대책을 수립하여야 할 것으로 판단된다.
The stray current (leakage current) in DC railway system such as Metro Subway and LRT system outbreak electrical corrosion on these superstructure facilities and also underground facilities that cause public property losses. Studies and establishments on the theoretical concept and concrete phenomen...
The stray current (leakage current) in DC railway system such as Metro Subway and LRT system outbreak electrical corrosion on these superstructure facilities and also underground facilities that cause public property losses. Studies and establishments on the theoretical concept and concrete phenomena for electric corrosion have been defined. During the construction period, we intend to review and identify a variety of solutions to minimize these losses. It is written to optimize generation of electric corrosion from operation stage to consider on countermeasures for such matters to efficiently operate and maintain O&M plans. It is appointed to reduce stray current by figuring out the primitive reasons and to calculate through simple calculation, generalizing the whole concept on the rail system. To reduce direct current leakage for track facility that uses concrete sleepers in bridges and tunnels, we have presented a model that interprets track system's connection resistance circuit which describes the bridges structure ground plate slab and resistant circuit that uses massive amount of steel with plinth and stores direct current leakage. We have added the interpretations and calculations to result in satisfying acts of plans for unlimited technical standards to enhance domestic and international rail system potentials. Also, we have researched to conclude general plans for prevention on corrosion occurrence to distinguish the characteristics and reorganized electric corrosion affiliated regulations. For requirements on prevention of electric corrosion, we have measured and added ground electricity pressure, earth acidity, underground metal structure's piping earth potentials and etc. to prepare and analyze the measurement methods. In addition, we have exampled prevention plans for electric corrosion from Seoul Metro Line 9 Corporation. In conclusion, all related departments shall examine the design beforehand in order to optimize electric corrosions and to apply certain researches to plan general prevention of electric corrosion for the construction period of previously arranged metro and light rail vehicle.
The stray current (leakage current) in DC railway system such as Metro Subway and LRT system outbreak electrical corrosion on these superstructure facilities and also underground facilities that cause public property losses. Studies and establishments on the theoretical concept and concrete phenomena for electric corrosion have been defined. During the construction period, we intend to review and identify a variety of solutions to minimize these losses. It is written to optimize generation of electric corrosion from operation stage to consider on countermeasures for such matters to efficiently operate and maintain O&M plans. It is appointed to reduce stray current by figuring out the primitive reasons and to calculate through simple calculation, generalizing the whole concept on the rail system. To reduce direct current leakage for track facility that uses concrete sleepers in bridges and tunnels, we have presented a model that interprets track system's connection resistance circuit which describes the bridges structure ground plate slab and resistant circuit that uses massive amount of steel with plinth and stores direct current leakage. We have added the interpretations and calculations to result in satisfying acts of plans for unlimited technical standards to enhance domestic and international rail system potentials. Also, we have researched to conclude general plans for prevention on corrosion occurrence to distinguish the characteristics and reorganized electric corrosion affiliated regulations. For requirements on prevention of electric corrosion, we have measured and added ground electricity pressure, earth acidity, underground metal structure's piping earth potentials and etc. to prepare and analyze the measurement methods. In addition, we have exampled prevention plans for electric corrosion from Seoul Metro Line 9 Corporation. In conclusion, all related departments shall examine the design beforehand in order to optimize electric corrosions and to apply certain researches to plan general prevention of electric corrosion for the construction period of previously arranged metro and light rail vehicle.
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