본 연구는 음악적 표현력이 활발한 초등학교 5학년을 대상으로 그림악보를 활용한 창작활동 프로그램을 적용하여 학습자들의 음악적 창의성에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다.연구를 위해 경기도 안양시 동안구 지역 내에 소재하고 있는 P초등학교 5학년 1개반(39명) 중 남녀 각 10명씩 선정하여 4개월(2005년 9월-12월)동안 창작활동 프로그램을 개발하여 수업에 적용하였다. 또한 그림악보를 활용한 창작활동이 음악적 창의성에 미치는 영향을 알아보기 위하여 웹스터(P. Webster)의 음악적 창의성 검사인 MCTM-Ⅱ(Measure of Creativity Thinking in Music)을 도구로 사전・사후 검사를 실시하였다. ME(음악적 지속성), MF(음악적 유창성), ...
본 연구는 음악적 표현력이 활발한 초등학교 5학년을 대상으로 그림악보를 활용한 창작활동 프로그램을 적용하여 학습자들의 음악적 창의성에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다.연구를 위해 경기도 안양시 동안구 지역 내에 소재하고 있는 P초등학교 5학년 1개반(39명) 중 남녀 각 10명씩 선정하여 4개월(2005년 9월-12월)동안 창작활동 프로그램을 개발하여 수업에 적용하였다. 또한 그림악보를 활용한 창작활동이 음악적 창의성에 미치는 영향을 알아보기 위하여 웹스터(P. Webster)의 음악적 창의성 검사인 MCTM-Ⅱ(Measure of Creativity Thinking in Music)을 도구로 사전・사후 검사를 실시하였다. ME(음악적 지속성), MF(음악적 유창성), MO(음악적 독창성), MS(음악적 구성력)의 상관관계를 알아보고 사전․사후의 유의미한 차이를 검증하는 양적 통계를 얻었다. 또한 비디오로 촬영한 창작활동 과정과 창작품, 활동지 등의 질적인 변화를 분석하여 다음과 같은 결론을 도출하였다.첫째, 음악적 창의성에 대한 사전・사후 차이를 검정한 결과, 그림악보를 활용한 창작활동이 음악적 창의성 즉 ME(음악적 지속성), MF(음악적 유창성), MO(음악적 독창성), MS(음악적 구성력) 신장에 의미 있는 영향을 미친다는 결론을 얻게 되었다.둘째, 음악적 창의성의 요소 중 MO(음악적 독창성)의 변화에 대한 평균값이 사전과 사후의 차이가 가장 큰 것으로 나타났고, MF(음악적 유창성)의 변화에 대한 평균값이 가장 작게 나타났다. 창의성의 요소 중 유창성은 가장 불안정한 요소이기도 하고, 빈도수가 작기 때문에 결과가 낮게 나온 것을 알 수 있었다.셋째, 각 과제에 따른 사전․사후 차이를 검정한 결과 모두 유의미한 결과를 얻었다. 그림악보를 활용한 창작활동과 학생들의 인지와 경험에 따라 사전․사후의 변화에 대한 평균값이 달라짐을 알 수 있었다.넷째, 그림악보를 활용하여 창작활동을 한 결과 학생들의 음악적 개념의 이해가 증진되어 창작품의 질적인 변화가 있었다. 의도적으로 각 개념들을 창작품에 응용하여 그림악보를 생성하였을 뿐만 아니라, 창작연주와 감상을 통해 구체화된 개념이 정교하게 정리됨을 알 수 있었다. 또한 음악적 요소를 독립적으로 활용하기보다는 음악 전체 안에서의 상호 관련성을 인식하며 창작품을 만드는 것을 볼 수 있었다.다섯째, 학습자들은 창작활동 중에 그림악보를 음악적 의사소통의 장으로 이용하여 창의성 계발 기법들을 다양하게 사용함을 알 수 있었다. 머릿속에 구상한 음악을 그림악보로 구체화시켜 표현해 보는 장으로, 또는 창작한 음악적 아이디어를 융통성 있고 독창적인 형태로 변형시키며, 전체적인 음악의 흐름을 정리하는 도구로 이용하고 있음을 볼 수 있었다.본 연구에서 그림악보를 활용한 창작활동이 음악적 개념의 이해를 증진시켜 창작품의 질적인 변화를 가져오며, 음악적 창의성을 향상시키는데 효과가 있다는 결론을 얻었다.
본 연구는 음악적 표현력이 활발한 초등학교 5학년을 대상으로 그림악보를 활용한 창작활동 프로그램을 적용하여 학습자들의 음악적 창의성에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다.연구를 위해 경기도 안양시 동안구 지역 내에 소재하고 있는 P초등학교 5학년 1개반(39명) 중 남녀 각 10명씩 선정하여 4개월(2005년 9월-12월)동안 창작활동 프로그램을 개발하여 수업에 적용하였다. 또한 그림악보를 활용한 창작활동이 음악적 창의성에 미치는 영향을 알아보기 위하여 웹스터(P. Webster)의 음악적 창의성 검사인 MCTM-Ⅱ(Measure of Creativity Thinking in Music)을 도구로 사전・사후 검사를 실시하였다. ME(음악적 지속성), MF(음악적 유창성), MO(음악적 독창성), MS(음악적 구성력)의 상관관계를 알아보고 사전․사후의 유의미한 차이를 검증하는 양적 통계를 얻었다. 또한 비디오로 촬영한 창작활동 과정과 창작품, 활동지 등의 질적인 변화를 분석하여 다음과 같은 결론을 도출하였다.첫째, 음악적 창의성에 대한 사전・사후 차이를 검정한 결과, 그림악보를 활용한 창작활동이 음악적 창의성 즉 ME(음악적 지속성), MF(음악적 유창성), MO(음악적 독창성), MS(음악적 구성력) 신장에 의미 있는 영향을 미친다는 결론을 얻게 되었다.둘째, 음악적 창의성의 요소 중 MO(음악적 독창성)의 변화에 대한 평균값이 사전과 사후의 차이가 가장 큰 것으로 나타났고, MF(음악적 유창성)의 변화에 대한 평균값이 가장 작게 나타났다. 창의성의 요소 중 유창성은 가장 불안정한 요소이기도 하고, 빈도수가 작기 때문에 결과가 낮게 나온 것을 알 수 있었다.셋째, 각 과제에 따른 사전․사후 차이를 검정한 결과 모두 유의미한 결과를 얻었다. 그림악보를 활용한 창작활동과 학생들의 인지와 경험에 따라 사전․사후의 변화에 대한 평균값이 달라짐을 알 수 있었다.넷째, 그림악보를 활용하여 창작활동을 한 결과 학생들의 음악적 개념의 이해가 증진되어 창작품의 질적인 변화가 있었다. 의도적으로 각 개념들을 창작품에 응용하여 그림악보를 생성하였을 뿐만 아니라, 창작연주와 감상을 통해 구체화된 개념이 정교하게 정리됨을 알 수 있었다. 또한 음악적 요소를 독립적으로 활용하기보다는 음악 전체 안에서의 상호 관련성을 인식하며 창작품을 만드는 것을 볼 수 있었다.다섯째, 학습자들은 창작활동 중에 그림악보를 음악적 의사소통의 장으로 이용하여 창의성 계발 기법들을 다양하게 사용함을 알 수 있었다. 머릿속에 구상한 음악을 그림악보로 구체화시켜 표현해 보는 장으로, 또는 창작한 음악적 아이디어를 융통성 있고 독창적인 형태로 변형시키며, 전체적인 음악의 흐름을 정리하는 도구로 이용하고 있음을 볼 수 있었다.본 연구에서 그림악보를 활용한 창작활동이 음악적 개념의 이해를 증진시켜 창작품의 질적인 변화를 가져오며, 음악적 창의성을 향상시키는데 효과가 있다는 결론을 얻었다.
This study is aimed to find out the influence of students’ musical creativity by applying creative activity programs using a picture-score targeting elementary school students in the 5th grade whose musical expression is active.To this purpose, each ten 5th year boy students and ten 5th year girl st...
This study is aimed to find out the influence of students’ musical creativity by applying creative activity programs using a picture-score targeting elementary school students in the 5th grade whose musical expression is active.To this purpose, each ten 5th year boy students and ten 5th year girl students of one class(39 persons) in P-elementary school located in Dongahn-gu, Anyang-shi were selected, and developed a creative activity program for four months(September 2005~December 2005). also, In order to find out about the influence of creative activities using a picture-score on musical creativity, a pre-test and a post-test were conducted with a tool of MCTM-Ⅱ(Measure of Creativity Thinking in Music) which is a musical creativity test created by Webster. Then, correlation among ME(Musical Extensiveness), MF(Musical Fluency), MO(Musical Originality), and MS(Musical Syntax) was reviewed and quantitative analysis verifying a significant difference between the pre-test and a post-test was obtained. Therefore, the following conclusion was deduced by analyzing the music instruction of creative activities videotaped as well as qualitative analysis of students' music works and location of the activity.First, as a result of verifying the difference between the pre-test and a post-test, it was concluded that creative activities using a picture-score significantly influences the enhancement of musical creativity which includes ME(Musical Extensiveness), MF(Musical Fluency), MO(Musical Originality), and MS(Musical Syntax).Second, the average for the change of MO(Musical Originality) of the components of musical creativity was proven to have the greatest difference between the pre-test and a post-test, and the average value for the change of MF(Musical Fluency) was proven the smallest. Also, the fluency of the components of creativity was the most unstable component, and the result was proven low due to a small number of frequency.Third, as a result of verifying the difference between the pre-test and a post-test by each project, all were proven significant. It was shown that the average value about the change of the pre-test and a post-test became different by creative activities using a picture-score and the musical perception and experience of students.Forth, as a result of performing creative activities by using a picture-score, there was a change in students' music works in terms of their quality as students’ understanding on a musical concept was enhanced. It was proven not only a picture-score was created by applying each concept to the creative works intentionally, but also a concretized concept was elaborately arranged through performing and listening. Furthermore, students were proven to make creative music works while perceiving correlation within the whole music rather than utilizing musical elements independently.Fifth, students use creativity development techniques in diverse manners by using a picture-score as a field of musical communication during creative activities. It was proven that they used the techniques as a field of expressing music which was planned in the head as a picture-score in detail or as a tool organizing the overall flow of music while transforming creative musical ideas in flexible and original shapes.In this study, it was concluded that creative activities using a picture-score brought forth qualitative changes of creative music works by increasing an understanding of musical concepts, and are effective in enhancing musical creativity.
This study is aimed to find out the influence of students’ musical creativity by applying creative activity programs using a picture-score targeting elementary school students in the 5th grade whose musical expression is active.To this purpose, each ten 5th year boy students and ten 5th year girl students of one class(39 persons) in P-elementary school located in Dongahn-gu, Anyang-shi were selected, and developed a creative activity program for four months(September 2005~December 2005). also, In order to find out about the influence of creative activities using a picture-score on musical creativity, a pre-test and a post-test were conducted with a tool of MCTM-Ⅱ(Measure of Creativity Thinking in Music) which is a musical creativity test created by Webster. Then, correlation among ME(Musical Extensiveness), MF(Musical Fluency), MO(Musical Originality), and MS(Musical Syntax) was reviewed and quantitative analysis verifying a significant difference between the pre-test and a post-test was obtained. Therefore, the following conclusion was deduced by analyzing the music instruction of creative activities videotaped as well as qualitative analysis of students' music works and location of the activity.First, as a result of verifying the difference between the pre-test and a post-test, it was concluded that creative activities using a picture-score significantly influences the enhancement of musical creativity which includes ME(Musical Extensiveness), MF(Musical Fluency), MO(Musical Originality), and MS(Musical Syntax).Second, the average for the change of MO(Musical Originality) of the components of musical creativity was proven to have the greatest difference between the pre-test and a post-test, and the average value for the change of MF(Musical Fluency) was proven the smallest. Also, the fluency of the components of creativity was the most unstable component, and the result was proven low due to a small number of frequency.Third, as a result of verifying the difference between the pre-test and a post-test by each project, all were proven significant. It was shown that the average value about the change of the pre-test and a post-test became different by creative activities using a picture-score and the musical perception and experience of students.Forth, as a result of performing creative activities by using a picture-score, there was a change in students' music works in terms of their quality as students’ understanding on a musical concept was enhanced. It was proven not only a picture-score was created by applying each concept to the creative works intentionally, but also a concretized concept was elaborately arranged through performing and listening. Furthermore, students were proven to make creative music works while perceiving correlation within the whole music rather than utilizing musical elements independently.Fifth, students use creativity development techniques in diverse manners by using a picture-score as a field of musical communication during creative activities. It was proven that they used the techniques as a field of expressing music which was planned in the head as a picture-score in detail or as a tool organizing the overall flow of music while transforming creative musical ideas in flexible and original shapes.In this study, it was concluded that creative activities using a picture-score brought forth qualitative changes of creative music works by increasing an understanding of musical concepts, and are effective in enhancing musical creativity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.