감상 중심의 통합적 국악교육활동이 유아의 국악선호도 및 음악성에 미치는 영향 (The) Effects of the Appreciation-Centered-Korean Traditional Music Education on the Preference for the Korean Traditional Music and Musical Aptitude원문보기
본 연구의 목적은 감상 중심의 통합적 국악교육활동이 유아의 국악선호도 및 음악성에 미치는 영향을 밝히고, 감상 중심의 통합적 국악교육활동에 대한 유아의 반응 및 태도변화를 살피는 데 있다. 이를 위한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 감상 중심의 통합적 국악교육활동이 유아의 국악선호도(궁정음악, 선비음악, 민속음악, 창작음악)에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 감상 중심의 통합적 국악교육활동이 유아의 음악성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-1. 감상 중심의 통합적 국악교육활동이 유아의 음감에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 감상 중심이 통합적 국악교육활동이 유아의 리듬감에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 감상 중심의 통합적 국악교육활동에 대한 유아의 반응 및 태도 변화는 어떠한가? 본 연구의 대상은 사회·경제적 배경이 중류층에 속하는 경기도 남양주시 H어린이집 만 5세 2개 학급의 유아 49명으로 하였다. 두 학급 중 한 학급은 실험집단으로 나머지 한 학급을 통제집단으로 선정하고, 실험집단에겐 감상 중심의 통합적 국악교육활동을 적용하였다. 국악선호도를 알아보기 위해 황인주(2000)가 제작한 ‘국악선호도 검사 도구’를 수정·보완하여 사용하였으며, 음악성을 알아보기 위해 현경실(2005)의 ‘한국 유아 음악성 검사’를 사용하였다. 또한 감상 중심의 통합적 국악교육활동에 대한 유아의 반응과 태도 변화를 보기 위해 매 시간 유아가 국악 곡을 처음 대했을 때의 반응과 수업 진행시 국악교육활동에 참여하는 태도를 중심으로 기술하였다. 검사 방법과 검사 도구는 예비검사를 통하여 수정·보완한 후 사전 검사, 감상 중심의 통합적 국악교육활동 적용, 사후 검사 순으로 진행하였다. 사전 검사와 사후 검사는 3명씩 실시하였으며, 검사의 총 소요 시간은 50분이었다. 감상 중심의 통합적 국악교육활동은 총 14회로 구성하였으며, 생활주제와 연관되게 계획하였다. 감상곡은 다양한 국악 장르와 연주 형태가 포함되도록 하였으며, 감상활동이 노래 부르기, 악기 다루기, 신체표현하기, 창작하기 등 다른 음악 영역의 활동과 통합하여 이루어질 수 있도록 하였다. 또한 적극적인 감상을 할 수 있도록 국악의 특징을 살린 교수·학습 방법을 사용하였다. 이상과 같은 절차에 의해서 얻어진 결과는 사전 점수를 공변인으로 한 ...
본 연구의 목적은 감상 중심의 통합적 국악교육활동이 유아의 국악선호도 및 음악성에 미치는 영향을 밝히고, 감상 중심의 통합적 국악교육활동에 대한 유아의 반응 및 태도변화를 살피는 데 있다. 이를 위한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 감상 중심의 통합적 국악교육활동이 유아의 국악선호도(궁정음악, 선비음악, 민속음악, 창작음악)에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 감상 중심의 통합적 국악교육활동이 유아의 음악성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-1. 감상 중심의 통합적 국악교육활동이 유아의 음감에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 감상 중심이 통합적 국악교육활동이 유아의 리듬감에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 감상 중심의 통합적 국악교육활동에 대한 유아의 반응 및 태도 변화는 어떠한가? 본 연구의 대상은 사회·경제적 배경이 중류층에 속하는 경기도 남양주시 H어린이집 만 5세 2개 학급의 유아 49명으로 하였다. 두 학급 중 한 학급은 실험집단으로 나머지 한 학급을 통제집단으로 선정하고, 실험집단에겐 감상 중심의 통합적 국악교육활동을 적용하였다. 국악선호도를 알아보기 위해 황인주(2000)가 제작한 ‘국악선호도 검사 도구’를 수정·보완하여 사용하였으며, 음악성을 알아보기 위해 현경실(2005)의 ‘한국 유아 음악성 검사’를 사용하였다. 또한 감상 중심의 통합적 국악교육활동에 대한 유아의 반응과 태도 변화를 보기 위해 매 시간 유아가 국악 곡을 처음 대했을 때의 반응과 수업 진행시 국악교육활동에 참여하는 태도를 중심으로 기술하였다. 검사 방법과 검사 도구는 예비검사를 통하여 수정·보완한 후 사전 검사, 감상 중심의 통합적 국악교육활동 적용, 사후 검사 순으로 진행하였다. 사전 검사와 사후 검사는 3명씩 실시하였으며, 검사의 총 소요 시간은 50분이었다. 감상 중심의 통합적 국악교육활동은 총 14회로 구성하였으며, 생활주제와 연관되게 계획하였다. 감상곡은 다양한 국악 장르와 연주 형태가 포함되도록 하였으며, 감상활동이 노래 부르기, 악기 다루기, 신체표현하기, 창작하기 등 다른 음악 영역의 활동과 통합하여 이루어질 수 있도록 하였다. 또한 적극적인 감상을 할 수 있도록 국악의 특징을 살린 교수·학습 방법을 사용하였다. 이상과 같은 절차에 의해서 얻어진 결과는 사전 점수를 공변인으로 한 공변량분석을 실시하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 감상 중심의 통합적 국악교육활동이 유아의 국악선호도에 미치는 영향을 살펴 본 결과, 실험집단과 통제집단간의 유의한 차이가 있음을 알 수 있었다. 국악선호도의 하위 구성요소별로 살펴본 결과, 궁정음악과 선비음악선호도에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 반면, 민속음악과 창작음악에서는 집단간의 유의한 차이가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 감상 중심의 통합적 국악교육활동이 유아의 음악성에 미치는 영향을 살펴 본 결과, 실험집단과 통제집단간의 유의한 차이가 있음을 알 수 있었다. 음악성의 하위 구성요소별로 살펴본 결과, 음감과 리듬감 모두에서 집단간 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 감상 중심의 통합적 국악교육활동에 대한 유아의 반응 및 태도 변화를 관찰한 결과, 처음에는 국악곡에 대해 낯선 반응을 보이던 유아들이 활동이 진행될수록 점차 국악곡에 관심을 가지고 적극적이고 자발적으로 활동에 참여하려하였다. 또한 성악곡보다는 기악곡을 흥미로워했으며, 곡의 음색에 많은 관심을 나타냈다.
본 연구의 목적은 감상 중심의 통합적 국악교육활동이 유아의 국악선호도 및 음악성에 미치는 영향을 밝히고, 감상 중심의 통합적 국악교육활동에 대한 유아의 반응 및 태도변화를 살피는 데 있다. 이를 위한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 감상 중심의 통합적 국악교육활동이 유아의 국악선호도(궁정음악, 선비음악, 민속음악, 창작음악)에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 감상 중심의 통합적 국악교육활동이 유아의 음악성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-1. 감상 중심의 통합적 국악교육활동이 유아의 음감에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 감상 중심이 통합적 국악교육활동이 유아의 리듬감에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 감상 중심의 통합적 국악교육활동에 대한 유아의 반응 및 태도 변화는 어떠한가? 본 연구의 대상은 사회·경제적 배경이 중류층에 속하는 경기도 남양주시 H어린이집 만 5세 2개 학급의 유아 49명으로 하였다. 두 학급 중 한 학급은 실험집단으로 나머지 한 학급을 통제집단으로 선정하고, 실험집단에겐 감상 중심의 통합적 국악교육활동을 적용하였다. 국악선호도를 알아보기 위해 황인주(2000)가 제작한 ‘국악선호도 검사 도구’를 수정·보완하여 사용하였으며, 음악성을 알아보기 위해 현경실(2005)의 ‘한국 유아 음악성 검사’를 사용하였다. 또한 감상 중심의 통합적 국악교육활동에 대한 유아의 반응과 태도 변화를 보기 위해 매 시간 유아가 국악 곡을 처음 대했을 때의 반응과 수업 진행시 국악교육활동에 참여하는 태도를 중심으로 기술하였다. 검사 방법과 검사 도구는 예비검사를 통하여 수정·보완한 후 사전 검사, 감상 중심의 통합적 국악교육활동 적용, 사후 검사 순으로 진행하였다. 사전 검사와 사후 검사는 3명씩 실시하였으며, 검사의 총 소요 시간은 50분이었다. 감상 중심의 통합적 국악교육활동은 총 14회로 구성하였으며, 생활주제와 연관되게 계획하였다. 감상곡은 다양한 국악 장르와 연주 형태가 포함되도록 하였으며, 감상활동이 노래 부르기, 악기 다루기, 신체표현하기, 창작하기 등 다른 음악 영역의 활동과 통합하여 이루어질 수 있도록 하였다. 또한 적극적인 감상을 할 수 있도록 국악의 특징을 살린 교수·학습 방법을 사용하였다. 이상과 같은 절차에 의해서 얻어진 결과는 사전 점수를 공변인으로 한 공변량분석을 실시하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 감상 중심의 통합적 국악교육활동이 유아의 국악선호도에 미치는 영향을 살펴 본 결과, 실험집단과 통제집단간의 유의한 차이가 있음을 알 수 있었다. 국악선호도의 하위 구성요소별로 살펴본 결과, 궁정음악과 선비음악선호도에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 반면, 민속음악과 창작음악에서는 집단간의 유의한 차이가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 감상 중심의 통합적 국악교육활동이 유아의 음악성에 미치는 영향을 살펴 본 결과, 실험집단과 통제집단간의 유의한 차이가 있음을 알 수 있었다. 음악성의 하위 구성요소별로 살펴본 결과, 음감과 리듬감 모두에서 집단간 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 감상 중심의 통합적 국악교육활동에 대한 유아의 반응 및 태도 변화를 관찰한 결과, 처음에는 국악곡에 대해 낯선 반응을 보이던 유아들이 활동이 진행될수록 점차 국악곡에 관심을 가지고 적극적이고 자발적으로 활동에 참여하려하였다. 또한 성악곡보다는 기악곡을 흥미로워했으며, 곡의 음색에 많은 관심을 나타냈다.
The purpose of this research is to analyze the effects of the Appreciation-Centered-Korean traditional music education on the young children's preference for Korean traditional music and musical aptitude as well as to examine their respond and attitude development to it. For this purpose, the follow...
The purpose of this research is to analyze the effects of the Appreciation-Centered-Korean traditional music education on the young children's preference for Korean traditional music and musical aptitude as well as to examine their respond and attitude development to it. For this purpose, the following issues have been raised: 1. What are the effects of the Appreciation-Centered-Korean traditional music education on the young children's preference for Korean traditional music (the Court music, the Intelligentsia's music, the Folk music, the Newly composed music)? 2. What are the effects of the Appreciation-Centered-Korean traditional music education on the young children's musical aptitude? 2-1. What are the effects of the Appreciation-Centered-Korean traditional music education on the young children's tonal aptitude? 2-2. What are the effects of the Appreciation-Centered-Korean traditional music education on the young children's rhythmic aptitude? 3. What are the young children's response and changes of attitude on the Appreciation-Centered-Korean traditional music education? The subjects of this research were 49 five-years-old children whose status of family was socially and economically middle class in H kindergarten. Half of them were set as an experimental group and the other half as a controlled group. The experimental group was applied with the Appreciation-Centered-Korean traditional music education. As revising and complementing, 'Test of the preference for Korean traditional music' was used, which was developed by Hwang, In-ju (2000), to measure children's preference for Korean traditional music. To measure their musical aptitude, Hyun Kyoung-shil's KMAT(Korean Music Aptitude Test) was used. Also, To explore the changes of the responses and the attitudes to the Appreciation-Centered-Korean traditional music education, children's responses and attitudes was recorded when they heard it for the first time. The methods and tools for this research had been revised and complemented by processing the pre-research followed by the application of the Appreciation-Centered-Korean traditional music education and then post-research was conducted afterward. Both pre-research and post research were studied in 3 children for each case. It took 50 minutes in total to demonstrate each test, and there were two parts in the test, Korean traditional music test and musical aptitude test. the Appreciation-Centered-Korean traditional music education consist of fourteen various activities, which are related to children's daily life. The music is selected of diverse Korean traditional music genres and performances for the appreciation activity and intended to integrate other activities in music area such as singing, playing instruments, movement to music, and composition. Also, the teaching and learning methods, which maximized the feature of Korean traditional music to encourage children to be more involved in the appreciation activity were used. Using ANCOVA of SPSS program, the collected data had been statistically analyzed. The followings were found from the research. As the first result of this research, the effects on the children's preferences for Korean traditional music, there are meaningful differences between the experimental group and the controlled group. No significant differences between the preference for the Court music and the Intelligentsia's music were found after analysis of the subordinate elements of the preference for Korean traditional music. However, the preference for the Folk music and the Newly composed music had meaningful differences. Second, meaningful differences were found from the research on how the Appreciation-Centered-Korean traditional music education affects the young children's musical aptitude development. Both tonal aptitude and rhythmic aptitude which are subordinate elements of musical aptitude displayed meaningful changes. Third, the research on what the young children's respond and changes of attitude on the Appreciation-Centered-Korean traditional music education are revealed that children were unfamiliar with Korean traditional music at the very first time, but they became interested and participated in the activities more actively with voluntary manner as the education activities operated. Also, children prefer instrumental music to vocal music and showed intensive interests in the tone of Korean traditional music.
The purpose of this research is to analyze the effects of the Appreciation-Centered-Korean traditional music education on the young children's preference for Korean traditional music and musical aptitude as well as to examine their respond and attitude development to it. For this purpose, the following issues have been raised: 1. What are the effects of the Appreciation-Centered-Korean traditional music education on the young children's preference for Korean traditional music (the Court music, the Intelligentsia's music, the Folk music, the Newly composed music)? 2. What are the effects of the Appreciation-Centered-Korean traditional music education on the young children's musical aptitude? 2-1. What are the effects of the Appreciation-Centered-Korean traditional music education on the young children's tonal aptitude? 2-2. What are the effects of the Appreciation-Centered-Korean traditional music education on the young children's rhythmic aptitude? 3. What are the young children's response and changes of attitude on the Appreciation-Centered-Korean traditional music education? The subjects of this research were 49 five-years-old children whose status of family was socially and economically middle class in H kindergarten. Half of them were set as an experimental group and the other half as a controlled group. The experimental group was applied with the Appreciation-Centered-Korean traditional music education. As revising and complementing, 'Test of the preference for Korean traditional music' was used, which was developed by Hwang, In-ju (2000), to measure children's preference for Korean traditional music. To measure their musical aptitude, Hyun Kyoung-shil's KMAT(Korean Music Aptitude Test) was used. Also, To explore the changes of the responses and the attitudes to the Appreciation-Centered-Korean traditional music education, children's responses and attitudes was recorded when they heard it for the first time. The methods and tools for this research had been revised and complemented by processing the pre-research followed by the application of the Appreciation-Centered-Korean traditional music education and then post-research was conducted afterward. Both pre-research and post research were studied in 3 children for each case. It took 50 minutes in total to demonstrate each test, and there were two parts in the test, Korean traditional music test and musical aptitude test. the Appreciation-Centered-Korean traditional music education consist of fourteen various activities, which are related to children's daily life. The music is selected of diverse Korean traditional music genres and performances for the appreciation activity and intended to integrate other activities in music area such as singing, playing instruments, movement to music, and composition. Also, the teaching and learning methods, which maximized the feature of Korean traditional music to encourage children to be more involved in the appreciation activity were used. Using ANCOVA of SPSS program, the collected data had been statistically analyzed. The followings were found from the research. As the first result of this research, the effects on the children's preferences for Korean traditional music, there are meaningful differences between the experimental group and the controlled group. No significant differences between the preference for the Court music and the Intelligentsia's music were found after analysis of the subordinate elements of the preference for Korean traditional music. However, the preference for the Folk music and the Newly composed music had meaningful differences. Second, meaningful differences were found from the research on how the Appreciation-Centered-Korean traditional music education affects the young children's musical aptitude development. Both tonal aptitude and rhythmic aptitude which are subordinate elements of musical aptitude displayed meaningful changes. Third, the research on what the young children's respond and changes of attitude on the Appreciation-Centered-Korean traditional music education are revealed that children were unfamiliar with Korean traditional music at the very first time, but they became interested and participated in the activities more actively with voluntary manner as the education activities operated. Also, children prefer instrumental music to vocal music and showed intensive interests in the tone of Korean traditional music.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.