본 연구의 주목적은 블로그 서비스 공급자에 대한 고객 충성도를 확보하기 위한 전략을 제안하고 검증하는 것으로, 고객의 세 가지 다른 욕구-심리적, 사회적, 기술적 욕구-를 충족시키는 것에 초점을 맞추고 있다. 첫째, 본 연구에서는 고객의 심리적 욕구를 만족시키기 위해 심리적 소유감 이론을 바탕으로 한 “컨트롤 촉진 전략”을 제안한다. 둘째, 고객의 사회적 욕구를 만족시키기 위해 사회적 정체성 이론을 바탕으로 한 “상호작용 촉진 전략”을 제안한다. 셋째, 고객의 기술적 욕구를 만족시키기 위해 시스템 품질 이론을 바탕으로 한 “시스템 품질 촉진 전략”을 제안한다. 이 세 가지 전략을 검증하기 위하여 ...
본 연구의 주목적은 블로그 서비스 공급자에 대한 고객 충성도를 확보하기 위한 전략을 제안하고 검증하는 것으로, 고객의 세 가지 다른 욕구-심리적, 사회적, 기술적 욕구-를 충족시키는 것에 초점을 맞추고 있다. 첫째, 본 연구에서는 고객의 심리적 욕구를 만족시키기 위해 심리적 소유감 이론을 바탕으로 한 “컨트롤 촉진 전략”을 제안한다. 둘째, 고객의 사회적 욕구를 만족시키기 위해 사회적 정체성 이론을 바탕으로 한 “상호작용 촉진 전략”을 제안한다. 셋째, 고객의 기술적 욕구를 만족시키기 위해 시스템 품질 이론을 바탕으로 한 “시스템 품질 촉진 전략”을 제안한다. 이 세 가지 전략을 검증하기 위하여 구조 모형을 수립, 검증한다. 데이터는 미국 거주자로서 블로그를 현재 사용 중인 사람들을 대상으로 수집하였다. 204개의 응답 중에서 172개가 사용 가능한 것으로 분석에 사용되었다. 분석 결과는 기 제안한 세 가지 전략의 유효성을 보이고 있다. 경로계수 및 상관관계 분석표를 근거로 “블로그에 대한 인지적 컨트롤”로부터 “블로그에 대한 심리적 소유감”을 통하여 “블로그 서비스 공급자에 대한 충성도”로 이어지는 일련의 경로가 고객 충성도 확보를 위한 주경로임을 밝혔다. 검증된 구조 모형의 대부분의 경로는 통계적으로 유의(p〈.001)하였으나 “네비게이션의 편의성”으로부터 “서비스에 대한 전반적인 만족”으로 연결된 경로는 통계적으로 유의하지 않았다. 일련의 추가 분석의 결과로 “콘트롤 촉진 전략”은 고객 충성도 확보를 위한 단기 전략으로 유용함을 발견하였고, “상호작용 촉진 전략”은 장기 전략으로 유용함을 밝혔다. 또한, 블로그 고객들이 느끼는 인터넷상에서의 사회적 정체성이 삶의 질에 영향을 준다는 것도 발견하였다. 본 연구에서 발견된 사실들은 사람들이 왜 블로그에 몰입하고 왜 떠나게 되는 지에 대한 이유를 보여주고 있으며, 이러한 온라인 행위에 영향을 끼치는 주요 요인들이 무엇인지를 밝히고 있다. 이러한 결과들은 다양한 이비즈니스 분야에서 고객 충성도 확보를 위한 적절한 전략 수립을 위해 사용될 수 있을 것이다. 또한, 본 연구에서 제안하는 새로운 이비즈니스 모델은 MIS 연구 분야에 있어서의 새로운 기틀을 마련하고 있으며, 실무에 있어서 정보시스템 개발 프로젝트 및 고객 참여 촉진에 유용하게 사용될 것이다. 키워드: 블로그, 콘트롤 이론, 심리적 소유감 이론, 상징적 상호작용이론, 사회적 정체성 이론, 시스템 품질, 고객 충성도
본 연구의 주목적은 블로그 서비스 공급자에 대한 고객 충성도를 확보하기 위한 전략을 제안하고 검증하는 것으로, 고객의 세 가지 다른 욕구-심리적, 사회적, 기술적 욕구-를 충족시키는 것에 초점을 맞추고 있다. 첫째, 본 연구에서는 고객의 심리적 욕구를 만족시키기 위해 심리적 소유감 이론을 바탕으로 한 “컨트롤 촉진 전략”을 제안한다. 둘째, 고객의 사회적 욕구를 만족시키기 위해 사회적 정체성 이론을 바탕으로 한 “상호작용 촉진 전략”을 제안한다. 셋째, 고객의 기술적 욕구를 만족시키기 위해 시스템 품질 이론을 바탕으로 한 “시스템 품질 촉진 전략”을 제안한다. 이 세 가지 전략을 검증하기 위하여 구조 모형을 수립, 검증한다. 데이터는 미국 거주자로서 블로그를 현재 사용 중인 사람들을 대상으로 수집하였다. 204개의 응답 중에서 172개가 사용 가능한 것으로 분석에 사용되었다. 분석 결과는 기 제안한 세 가지 전략의 유효성을 보이고 있다. 경로계수 및 상관관계 분석표를 근거로 “블로그에 대한 인지적 컨트롤”로부터 “블로그에 대한 심리적 소유감”을 통하여 “블로그 서비스 공급자에 대한 충성도”로 이어지는 일련의 경로가 고객 충성도 확보를 위한 주경로임을 밝혔다. 검증된 구조 모형의 대부분의 경로는 통계적으로 유의(p〈.001)하였으나 “네비게이션의 편의성”으로부터 “서비스에 대한 전반적인 만족”으로 연결된 경로는 통계적으로 유의하지 않았다. 일련의 추가 분석의 결과로 “콘트롤 촉진 전략”은 고객 충성도 확보를 위한 단기 전략으로 유용함을 발견하였고, “상호작용 촉진 전략”은 장기 전략으로 유용함을 밝혔다. 또한, 블로그 고객들이 느끼는 인터넷상에서의 사회적 정체성이 삶의 질에 영향을 준다는 것도 발견하였다. 본 연구에서 발견된 사실들은 사람들이 왜 블로그에 몰입하고 왜 떠나게 되는 지에 대한 이유를 보여주고 있으며, 이러한 온라인 행위에 영향을 끼치는 주요 요인들이 무엇인지를 밝히고 있다. 이러한 결과들은 다양한 이비즈니스 분야에서 고객 충성도 확보를 위한 적절한 전략 수립을 위해 사용될 수 있을 것이다. 또한, 본 연구에서 제안하는 새로운 이비즈니스 모델은 MIS 연구 분야에 있어서의 새로운 기틀을 마련하고 있으며, 실무에 있어서 정보시스템 개발 프로젝트 및 고객 참여 촉진에 유용하게 사용될 것이다. 키워드: 블로그, 콘트롤 이론, 심리적 소유감 이론, 상징적 상호작용이론, 사회적 정체성 이론, 시스템 품질, 고객 충성도
The explosive demand for personal blogs has led many companies, including giant portal companies to launch the blog business, threatening existing Blogging Service Providers (BSPs). Building prior customer e-loyalty is crucial for blogging service businesses in this competitive market environment an...
The explosive demand for personal blogs has led many companies, including giant portal companies to launch the blog business, threatening existing Blogging Service Providers (BSPs). Building prior customer e-loyalty is crucial for blogging service businesses in this competitive market environment and eventually, BSPs will need to establish relevant strategies to lock-in customers. The main goal of this study is to propose and validate relevant strategies for building customer e-loyalty towards BSPs, focusing on three different customer needs : psychological, social, and technical. In detail, this study proposes 1) Control-Enhancing Strategy based on psychological ownership theory to meet customers’ psychological needs, 2) Interaction-Enhancing Strategy based on social identity theory to meet their social needs, and 3) System Quality-Enhancing Strategy based on system quality theory to meet their technical needs. A structural model which includes these three strategies was proposed and empirically tested. Data was collected through both paper and web-based surveys. 204 responses were collected and 172 were usable among them. Respondents were U.S. residents who have their own blogs. The results show that the three proposed strategies were all valid and efficient (R²=.602). According to the path coefficients and correlation matrix, the paths from “Perceived Control over Blog” via “Psychological Ownership towards Blog” to “E-loyalty towards the BSP” turned out to be a main path for E-loyalty developments. Most paths in the model were statistically significant (p<.001), except for the path from “Navigation Convenience” to “Overall Satisfaction with Service.” Several follow-up analyses were conducted and found that Control-Enhancing is useful as a short term strategy while Interaction-Enhancing is useful as a long term strategy. It was also found that customers’ global satisfaction with life stemmed from social identity developed on the internet, to some extent. The findings in this study show why people get involved in a blog and why they leave, and verify key factors that influence online behavior. The findings can be used for diverse ebusiness areas to establish relevant strategies for e-loyalty. New frameworks are proposed for the academic domain of MIS, and for practitioners in developing new e-business models or information systems development projects in an organization.
The explosive demand for personal blogs has led many companies, including giant portal companies to launch the blog business, threatening existing Blogging Service Providers (BSPs). Building prior customer e-loyalty is crucial for blogging service businesses in this competitive market environment and eventually, BSPs will need to establish relevant strategies to lock-in customers. The main goal of this study is to propose and validate relevant strategies for building customer e-loyalty towards BSPs, focusing on three different customer needs : psychological, social, and technical. In detail, this study proposes 1) Control-Enhancing Strategy based on psychological ownership theory to meet customers’ psychological needs, 2) Interaction-Enhancing Strategy based on social identity theory to meet their social needs, and 3) System Quality-Enhancing Strategy based on system quality theory to meet their technical needs. A structural model which includes these three strategies was proposed and empirically tested. Data was collected through both paper and web-based surveys. 204 responses were collected and 172 were usable among them. Respondents were U.S. residents who have their own blogs. The results show that the three proposed strategies were all valid and efficient (R²=.602). According to the path coefficients and correlation matrix, the paths from “Perceived Control over Blog” via “Psychological Ownership towards Blog” to “E-loyalty towards the BSP” turned out to be a main path for E-loyalty developments. Most paths in the model were statistically significant (p<.001), except for the path from “Navigation Convenience” to “Overall Satisfaction with Service.” Several follow-up analyses were conducted and found that Control-Enhancing is useful as a short term strategy while Interaction-Enhancing is useful as a long term strategy. It was also found that customers’ global satisfaction with life stemmed from social identity developed on the internet, to some extent. The findings in this study show why people get involved in a blog and why they leave, and verify key factors that influence online behavior. The findings can be used for diverse ebusiness areas to establish relevant strategies for e-loyalty. New frameworks are proposed for the academic domain of MIS, and for practitioners in developing new e-business models or information systems development projects in an organization.
주제어
#Psychological Ownership Social Identity E-business
학위논문 정보
저자
문정훈
학위수여기관
University of New York at Buffalo
학위구분
국외박사
학과
Management Science and Systems
발행연도
2005
총페이지
xiii, 143p.
키워드
Psychological Ownership Social Identity E-business
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