보육시설의 유아체육활동 운영실태 및 개선방안 연구 (A) Study on Actual Management Condition and Improvement Plan of the Early Childhood Physical Education Activity in Nursery원문보기
본연구의 목적은 보육시설의 유아체육활동에 대한 실태를 알아보고 시설에서의 유아체육활동의 활성화를 위한 개선방안을 모색하는데 있다. 본 연구의 목적을 토대로 한 네 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 보육시설의 유아체육활동에 대한 일반적 경향은 어떠한가? 둘째, 보육시설에서 실시하고 있는 유아체육활동의 실시현황은 어떠한가? 셋째, 보육시설의 유아체육활동의 환경구성은 어떠한가? 넷째, 보육시설의 유아체육활동에 대한 인식은 어떠한가? 본 연구에서는 전라북도에 있는 보육시설을 선정하여 원장 12명, 원감 8명, 주임교사 14명, 평교사 56명으로 총 90명을 대상으로 질문지를 이용하여 설문조사를 실시하였다. 본연구의 조사도구는 유아체육활동에 대한 일반적 경향3문항, 유아체육활동의 실시현황 10문항, 유아체육활동을 위한 환경 4문항, 유아체육활동에 대한 인식 14문항 등 총 31개 문항으로 구성되었으며 본 연구에 대한 ...
본연구의 목적은 보육시설의 유아체육활동에 대한 실태를 알아보고 시설에서의 유아체육활동의 활성화를 위한 개선방안을 모색하는데 있다. 본 연구의 목적을 토대로 한 네 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 보육시설의 유아체육활동에 대한 일반적 경향은 어떠한가? 둘째, 보육시설에서 실시하고 있는 유아체육활동의 실시현황은 어떠한가? 셋째, 보육시설의 유아체육활동의 환경구성은 어떠한가? 넷째, 보육시설의 유아체육활동에 대한 인식은 어떠한가? 본 연구에서는 전라북도에 있는 보육시설을 선정하여 원장 12명, 원감 8명, 주임교사 14명, 평교사 56명으로 총 90명을 대상으로 질문지를 이용하여 설문조사를 실시하였다. 본연구의 조사도구는 유아체육활동에 대한 일반적 경향3문항, 유아체육활동의 실시현황 10문항, 유아체육활동을 위한 환경 4문항, 유아체육활동에 대한 인식 14문항 등 총 31개 문항으로 구성되었으며 본 연구에 대한 자료 분석은 SPSSWIN 11.5를 이용하여 각 문항의 빈도와 백분율을 산출하였고 유아체육활동에 대한 인식의 차이를 알아보기 위해 교차분석을 실시하였다. 이상의 과정을 거쳐서 분석된 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육시설의 유아체육활동에 대한 일반적인 경향을 살펴보면, 현재 보육시설에서는 교사가 많이 신체활동지도를 담당하며, 원 운영비에서 부담하고 월 20-30만원을 부담하는 것을 알 수 있었다. 둘째, 보육시설에서 실시하고 있는 유아체육활동의 실시현황을 살펴보면, 유아체육의 실시는 오전 일과 중에 많이 하며 주1회 일일 30-40분실시하고 유아가 소도구놀이에 흥미를 나타냈고 또한 가장 비중을 두는 항목은 기초체력운동이었으며 체육활동의 유형은 교육과정에 맞는 신체동작활동을 보였고 계획안 작성은 유아의 신체적 발달수준을 고려하여 작성하고 교수계획수립방법은 아동의 흥미, 욕구, 관심에 따라 수립하며 체육활동의 평가내용은 유아의 반응을 평가하였다. 셋째, 유아체육활동의 환경구성을 살펴보면, 보육시설에서는 실내체육활동공간이 충분하였고, 체육교구의 양이 보통이며 보유하고 있는 설비로 미끄럼틀, 시이소, 볼풀장, 종합놀이기구, 순 이였으며, 보유하고 있는 도구로는 매트, 유니바, 훌라후프, 줄다리기줄, 민속놀이 용품 순 이였으며 재정적인 영세성으로 체육기구가 부족하였다. 넷째, 보육시설의 유아체육활동에 대한 인식을 살펴보면, 유아체육지도자 자격으로는 유아교육과 졸업 후 체육전공자를 선호하였고, 유아체육지도자의 자질로서는 유아와의 원활한 상호작용을 잘 해야 하며, 유아체육활동의 필요성 인식으로는 유아들의 신체적인 발달을 위해 반드시 필요하며, 유아체육 활동 실시에 있어 문제점은 원장과 교사의 전문성 부족에 있으며, 유아체육활동의 지식과 이해를 높이기 위한 방법으로는 유아들을 지도할 수 있는 유아체육 프로그램 개발과 보급이 시급하였고, 유아체육지도자를 위한 전담교사의 체계적인 양성기관이 모두 필요하였으며, 유아체육 프로그램 개발 및 보급발전에 필요한 재정조달에 있어서 모두 국고와 지방비를 필요한 재정조달 방법으로 해야 한다고 응답하였다. 본 연구에서 나타난 결론을 토대로 유아체육활동에 관한 몇 가지 개선방안을 제언하고자 한다. 첫째, 시대적인 변화에 있어서 유아체육은 날로 증가, 요구되고 있는데도 불구하고 유아교육전문가들이나 수요자들은 아직도 유아체육의 중요성을 이해하지 못하고 있는 실정이다. 그러므로 유아체육에 대한 체계적이고 적극적인 의식전환이 있어야 한다. 둘째, 유아체육에 관한 교사연수가 체계적으로 실시되어야 한다. 유아체육 교육에 있어서 위탁교육을 실시하고 있는 보육시설이 점차 늘어나는 추세이고 또한 교육비의 증가로 인한 재정적인 부담을 줄이기 위해 교사들의 교육연수원에서 정규 연수교육을 의무적으로 이수하게 하여야 한다. 또한 대학교에 사회교육원 등에 보육교사를 대상으로 유아체육지도자 과정을 활성화해야 할 것이다. 셋째, 보육시설에서 유아체육교육을 실시하는데 있어서 시설의 설비나 체육활동의 용구와 용품을 유아의 발달특성과 수준, 흥미에 맞게 확충해야 되고 체육활동을 할 수 있는 교수자료와 교재 교구가 개발 보급되어야 한다. 넷째, 본 연구가 보육시설의 체육활동의 운영실태조사에 그쳤기 때문에 현장에 알맞은 실제적인 프로그램을 확충하여 보다 심도 있는 연구가 이루어지기를 기대해 본다.
본연구의 목적은 보육시설의 유아체육활동에 대한 실태를 알아보고 시설에서의 유아체육활동의 활성화를 위한 개선방안을 모색하는데 있다. 본 연구의 목적을 토대로 한 네 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 보육시설의 유아체육활동에 대한 일반적 경향은 어떠한가? 둘째, 보육시설에서 실시하고 있는 유아체육활동의 실시현황은 어떠한가? 셋째, 보육시설의 유아체육활동의 환경구성은 어떠한가? 넷째, 보육시설의 유아체육활동에 대한 인식은 어떠한가? 본 연구에서는 전라북도에 있는 보육시설을 선정하여 원장 12명, 원감 8명, 주임교사 14명, 평교사 56명으로 총 90명을 대상으로 질문지를 이용하여 설문조사를 실시하였다. 본연구의 조사도구는 유아체육활동에 대한 일반적 경향3문항, 유아체육활동의 실시현황 10문항, 유아체육활동을 위한 환경 4문항, 유아체육활동에 대한 인식 14문항 등 총 31개 문항으로 구성되었으며 본 연구에 대한 자료 분석은 SPSSWIN 11.5를 이용하여 각 문항의 빈도와 백분율을 산출하였고 유아체육활동에 대한 인식의 차이를 알아보기 위해 교차분석을 실시하였다. 이상의 과정을 거쳐서 분석된 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육시설의 유아체육활동에 대한 일반적인 경향을 살펴보면, 현재 보육시설에서는 교사가 많이 신체활동지도를 담당하며, 원 운영비에서 부담하고 월 20-30만원을 부담하는 것을 알 수 있었다. 둘째, 보육시설에서 실시하고 있는 유아체육활동의 실시현황을 살펴보면, 유아체육의 실시는 오전 일과 중에 많이 하며 주1회 일일 30-40분실시하고 유아가 소도구놀이에 흥미를 나타냈고 또한 가장 비중을 두는 항목은 기초체력운동이었으며 체육활동의 유형은 교육과정에 맞는 신체동작활동을 보였고 계획안 작성은 유아의 신체적 발달수준을 고려하여 작성하고 교수계획수립방법은 아동의 흥미, 욕구, 관심에 따라 수립하며 체육활동의 평가내용은 유아의 반응을 평가하였다. 셋째, 유아체육활동의 환경구성을 살펴보면, 보육시설에서는 실내체육활동공간이 충분하였고, 체육교구의 양이 보통이며 보유하고 있는 설비로 미끄럼틀, 시이소, 볼풀장, 종합놀이기구, 순 이였으며, 보유하고 있는 도구로는 매트, 유니바, 훌라후프, 줄다리기줄, 민속놀이 용품 순 이였으며 재정적인 영세성으로 체육기구가 부족하였다. 넷째, 보육시설의 유아체육활동에 대한 인식을 살펴보면, 유아체육지도자 자격으로는 유아교육과 졸업 후 체육전공자를 선호하였고, 유아체육지도자의 자질로서는 유아와의 원활한 상호작용을 잘 해야 하며, 유아체육활동의 필요성 인식으로는 유아들의 신체적인 발달을 위해 반드시 필요하며, 유아체육 활동 실시에 있어 문제점은 원장과 교사의 전문성 부족에 있으며, 유아체육활동의 지식과 이해를 높이기 위한 방법으로는 유아들을 지도할 수 있는 유아체육 프로그램 개발과 보급이 시급하였고, 유아체육지도자를 위한 전담교사의 체계적인 양성기관이 모두 필요하였으며, 유아체육 프로그램 개발 및 보급발전에 필요한 재정조달에 있어서 모두 국고와 지방비를 필요한 재정조달 방법으로 해야 한다고 응답하였다. 본 연구에서 나타난 결론을 토대로 유아체육활동에 관한 몇 가지 개선방안을 제언하고자 한다. 첫째, 시대적인 변화에 있어서 유아체육은 날로 증가, 요구되고 있는데도 불구하고 유아교육전문가들이나 수요자들은 아직도 유아체육의 중요성을 이해하지 못하고 있는 실정이다. 그러므로 유아체육에 대한 체계적이고 적극적인 의식전환이 있어야 한다. 둘째, 유아체육에 관한 교사연수가 체계적으로 실시되어야 한다. 유아체육 교육에 있어서 위탁교육을 실시하고 있는 보육시설이 점차 늘어나는 추세이고 또한 교육비의 증가로 인한 재정적인 부담을 줄이기 위해 교사들의 교육연수원에서 정규 연수교육을 의무적으로 이수하게 하여야 한다. 또한 대학교에 사회교육원 등에 보육교사를 대상으로 유아체육지도자 과정을 활성화해야 할 것이다. 셋째, 보육시설에서 유아체육교육을 실시하는데 있어서 시설의 설비나 체육활동의 용구와 용품을 유아의 발달특성과 수준, 흥미에 맞게 확충해야 되고 체육활동을 할 수 있는 교수자료와 교재 교구가 개발 보급되어야 한다. 넷째, 본 연구가 보육시설의 체육활동의 운영실태조사에 그쳤기 때문에 현장에 알맞은 실제적인 프로그램을 확충하여 보다 심도 있는 연구가 이루어지기를 기대해 본다.
The purpose of this study is to investigate the actual conditions of the children physical training activity and to find out the improvement plan to activate the children physical training activity in the nurture institution. The questions of this study are as follows: First, how is the general tend...
The purpose of this study is to investigate the actual conditions of the children physical training activity and to find out the improvement plan to activate the children physical training activity in the nurture institution. The questions of this study are as follows: First, how is the general tendency about the children physical training activity in the nurture institution? Secondly, how is the execution situation of the children physical training activity in the nurture institution? Thirdly, how is the environmental organization of the children physical training activity in the nurture institution? Forth, how is the recognition about the children physical training activity in the nurture institution? The subject of this study was 12 principals, 8 vice-principals, 14 teachers in charge, and 56 teachers. Questionnaires were used for the survey of this study. The inquiry instrument for this study is composed of 3 questions about general tendency, 10 questions about the execution situation of the children physical training activity, 4 questions about the environment for the children physical training activity, and 14 questions about the recognition of the children physical training activity. Frequency and percentage for each question were calculated for data analysis using SPSSWIN 11. 5. Also cross analysis was done to investigate the recognition difference about the children physical training activity. The summary of the result analyzed through the above process is as follows: First, General tendency about the children physical training showed that teachers were in charge of physical activity in the nurture institution and 200,000~300,000 won a month was paid from the operating expenses. Secondly, the execution situation of the children physical training activity showed that the children physical training was mainly done in the morning, 30~40 minutes a day once a week, and children were interested in the play with small things. Also the most important part was the basic physical strength exercise and the type of the physical training activity was the body movement activity. The teaching plan was written after considering the children physical development level and was devised by the children's interest, desire, and concern. The physical training activity was valued by the children's response. Thirdly, the environmental organization of the children physical training activity in the nurture institution showed that there was plenty of indoor physical training activity space, and the amount of the physical training teaching aids was average. The facilities were slides, seesaws, ball pools, and synthetic play tools in order. The instruments were mat, hula-hoop, tug of war line, and folk game kits in order. The physical training tools were insufficient because of the financial difficulties. Forth, the recognition about the children physical training activity showed that the physical training degrees were preferred as a physical training coach and the coach had to interact with the children vigorously. The children physical training activity was necessary for the physical development. The problems in doing the physical training activity was the insufficiency of the teachers' professionalism. The method to promote the understanding and knowledge of the children physical training activity was to develop and provide the physical training programs, and to found a training center for the teachers. The respondents said that raising the funds for the programs should be the national funds and the local budget. The suggestions obtained on the basis of this study are as follows: First, even though the physical training is needed according to the change of the times, the children education specialists and their parents don't understand the importance of the children physical training. Therefore there must be a systematic and active awareness about the children physical training. Secondly, the teachers' training must be done systematically. The number of the nurture institutions which commit the children physical training is trending upward gradually. Also the teachers must complete the regular training workshop obligatorily. In addition, the children physical training leaders' course for the teachers must be activated in the university or the training center. Thirdly, the equipments and sporting goods for the children physical training must be expanded with the children development characteristics, the level, and the interest. Also the teaching materials and the teaching aids for the physical training activity must be developed and provided Forth, the real program suitable to the nurture institution is provided and an in-depth study is expected to be done because this study only examined the management realities of the nurture institution.
The purpose of this study is to investigate the actual conditions of the children physical training activity and to find out the improvement plan to activate the children physical training activity in the nurture institution. The questions of this study are as follows: First, how is the general tendency about the children physical training activity in the nurture institution? Secondly, how is the execution situation of the children physical training activity in the nurture institution? Thirdly, how is the environmental organization of the children physical training activity in the nurture institution? Forth, how is the recognition about the children physical training activity in the nurture institution? The subject of this study was 12 principals, 8 vice-principals, 14 teachers in charge, and 56 teachers. Questionnaires were used for the survey of this study. The inquiry instrument for this study is composed of 3 questions about general tendency, 10 questions about the execution situation of the children physical training activity, 4 questions about the environment for the children physical training activity, and 14 questions about the recognition of the children physical training activity. Frequency and percentage for each question were calculated for data analysis using SPSSWIN 11. 5. Also cross analysis was done to investigate the recognition difference about the children physical training activity. The summary of the result analyzed through the above process is as follows: First, General tendency about the children physical training showed that teachers were in charge of physical activity in the nurture institution and 200,000~300,000 won a month was paid from the operating expenses. Secondly, the execution situation of the children physical training activity showed that the children physical training was mainly done in the morning, 30~40 minutes a day once a week, and children were interested in the play with small things. Also the most important part was the basic physical strength exercise and the type of the physical training activity was the body movement activity. The teaching plan was written after considering the children physical development level and was devised by the children's interest, desire, and concern. The physical training activity was valued by the children's response. Thirdly, the environmental organization of the children physical training activity in the nurture institution showed that there was plenty of indoor physical training activity space, and the amount of the physical training teaching aids was average. The facilities were slides, seesaws, ball pools, and synthetic play tools in order. The instruments were mat, hula-hoop, tug of war line, and folk game kits in order. The physical training tools were insufficient because of the financial difficulties. Forth, the recognition about the children physical training activity showed that the physical training degrees were preferred as a physical training coach and the coach had to interact with the children vigorously. The children physical training activity was necessary for the physical development. The problems in doing the physical training activity was the insufficiency of the teachers' professionalism. The method to promote the understanding and knowledge of the children physical training activity was to develop and provide the physical training programs, and to found a training center for the teachers. The respondents said that raising the funds for the programs should be the national funds and the local budget. The suggestions obtained on the basis of this study are as follows: First, even though the physical training is needed according to the change of the times, the children education specialists and their parents don't understand the importance of the children physical training. Therefore there must be a systematic and active awareness about the children physical training. Secondly, the teachers' training must be done systematically. The number of the nurture institutions which commit the children physical training is trending upward gradually. Also the teachers must complete the regular training workshop obligatorily. In addition, the children physical training leaders' course for the teachers must be activated in the university or the training center. Thirdly, the equipments and sporting goods for the children physical training must be expanded with the children development characteristics, the level, and the interest. Also the teaching materials and the teaching aids for the physical training activity must be developed and provided Forth, the real program suitable to the nurture institution is provided and an in-depth study is expected to be done because this study only examined the management realities of the nurture institution.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.