본 연구의 목적은 충청남도 지역에 위치한 아동양육시설을 대상으로 아동복지생활시설의 운영실태 및 아동양육시설에 대한 정부지원을 분석하여 이 결과를 토대로 아동복지생활시설 운영의 개선방안을 제시하고자 하였다. 본 연구의 방법은 조사방법 및 정부지원 자료분석을 중심으로 하였다. 설문조사 대상은 아동복지생활시설의 종사자 중 사무국장과 생활지도원을 중심으로 하였으며, 정부지원 자료분석은 2005년도 보건복지부의 아동복지생활시설지원자료를 중심으로 분석하였다. 이러한 조사방법 및 정부자료분석을 통하여 도출된 결과 및 아동복지생활시설의 운영 개선 방안은 다음과 같다. 먼저 조사결과는 첫째, 아동복지생활시설의 조직 및 운영에 대한 결과에서, ...
본 연구의 목적은 충청남도 지역에 위치한 아동양육시설을 대상으로 아동복지생활시설의 운영실태 및 아동양육시설에 대한 정부지원을 분석하여 이 결과를 토대로 아동복지생활시설 운영의 개선방안을 제시하고자 하였다. 본 연구의 방법은 조사방법 및 정부지원 자료분석을 중심으로 하였다. 설문조사 대상은 아동복지생활시설의 종사자 중 사무국장과 생활지도원을 중심으로 하였으며, 정부지원 자료분석은 2005년도 보건복지부의 아동복지생활시설지원자료를 중심으로 분석하였다. 이러한 조사방법 및 정부자료분석을 통하여 도출된 결과 및 아동복지생활시설의 운영 개선 방안은 다음과 같다. 먼저 조사결과는 첫째, 아동복지생활시설의 조직 및 운영에 대한 결과에서, 물리적 환경 측면의 아동숙소형태는 복도형(58.5%), 지리적 위치는 도심외곽(79.2%), 지리적 접근성은 매우 불편하다(41.5%)가 가장 많았다. 시설설비면에서 아동상담치료실의 경우는 설치되어있지 않다(43.4%)와 휴게실이 없다(41.5%)의 응답이 가장 많았으며, 지역사회와의 연계에서 교류 횟수는 연 3회, 교류기관은 6기관 정도, 시설홍보지 발행여부는 분기별(30.2%)과 1년에 1회(30.2%)가 가장 많았다. 둘째, 인력관리 및 사회보장에 대한 결과에서, 시설종사자들의 근무형태는 사무국장들의 78.6%가 주간출퇴근, 생활지도원의 72.4%가 상주근무로 나타났다. 업무비중은 사무국장(42.9%)과 생활지도원(34.5%) 다수가 매우 과중하다고 응답했으며, 시설종사자들의 75.5%가 직장내 어려움이 있다고 했으며, 교육훈련참여정도는 사무국장들의 78.6%가 참여한다고 응답한 반면, 생활지도원들의 69.0%가 참여하지 않는다고 하였다. 셋째, 프로그램 운영면에서, 정서함양 프로그램 및 사회성개발 프로그램( 71.4%), 인지개발 프로그램(64.3%), 성교육 프로그램(57.1%) 실시 순으로 많이 하는 반면, 가족복귀 프로그램 및 상담·심리치료 프로그램은 64.3%가 실시하지 않는다고 응답했다. 초기적응 프로그램 실시 정도는 그렇지 못하다(43.4%)와 전혀 그렇지 못하다(9.4%)로 과반수 이상이 실시하고 있지 않았으며, 개별프로그램 실시 정도는 전혀 그렇지 못하다(47.2%)가 그런 편이다(37.7)보다 높았으며, 아동욕구조사 및 반영에서는 75.5% 이상이 하고 있다고 응답했다. 프로그램전담 직원배치 및 진행여부에서는 그렇지 못하다(50.9%)와 매우 그렇지 못하다(7.1%)로 나타났고, 재정적 어려움 및 전문인력의 부족이 각각 30.2%로 많이 나타났다. 넷째, 운영재정면에서, 운영재정상태는 저조하다(42.9)와 매우 저조하다(35.7%)에 다수가 부정적으로 반응하였으며, 시설운영의 재정비율은 정부지원금(70.0%), 후원금(20.0%), 민간단체지원금(5.0%), 법인전입금(3.0%), 자체수익금(1.0%), 기타(1.0%) 등의 순이었으며, 정부지원에 대한 만족도는 매우 부족하다(35.7%), 부족하다(35.7%), 보통이다(28.6%)의 순으로 나타나 다수가 정부지원에 대해 불만족을 나타냈다. 이와 같은 조사결과 및 정부지원자료 분석을 통하여 다음과 같은 아동복지생활시설의 운영 개선방안을 제시하고자 한다. 첫째, 아동복지생활시설의 운영 재정적 측면에서 정부 보조금 지원의 현실화 확대, 지방분권화에 따른 지방자치단체별 보조금의 형평성 유지, 시설의 민간지원금 동원의 활성화가 이루어져야 하겠다. 특히 정부 지원금의 경우 책정기준이 현실의 물가상승률을 고려하지 않아 매우 비현실적인 것이라 할 수 있다. 또한 시설의 재정 의존도를 민간지원금 등의 동원에도 많은 노력이 있어야 할 것이다. 둘째, 인력관리 측면을 보면 시설 종사자의 인력배치 기준이 법적기준과 국고 보조 기준이 서로 상이하다. 이로 인하여 시설 종사자들의 업무량 증가와 담당 아동 비율의 증가로 인하여 보육의 질적 서비스가 약화 되고 있다. 따라서 종사인력 배치의 현실화와 시설종사자의 처우개선이 무엇보다 시급히 해결해야 되는 문제이다. 셋째, 아동복지생활시설 설비 측면에서 국·공립 아동복지생활시설의 확충과 시설 규모의 소규모화 및 아동의 특성에 부합되는 시설의 현대화가 이루어져야 한다. 또한 시설 설비의 개방화를 추진하여 지역사회와 함께하는 시설의 다기능화를 추진하여 요보호아동중심이 아닌 보편적 아동중심의 시설로써의 변화에 노력해야 한다. 넷째, 시설 프로그램 측면에서는 입소아동별 개별 프로그램의 개발과 프로그램 전문 인력의 배치와 전문성을 갖추어야 한다. 단편적인 행사위주의 프로그램에서 벗어나 중·장기적으로 전문화된 프로그램 개발과 실시가 중요하다.
본 연구의 목적은 충청남도 지역에 위치한 아동양육시설을 대상으로 아동복지생활시설의 운영실태 및 아동양육시설에 대한 정부지원을 분석하여 이 결과를 토대로 아동복지생활시설 운영의 개선방안을 제시하고자 하였다. 본 연구의 방법은 조사방법 및 정부지원 자료분석을 중심으로 하였다. 설문조사 대상은 아동복지생활시설의 종사자 중 사무국장과 생활지도원을 중심으로 하였으며, 정부지원 자료분석은 2005년도 보건복지부의 아동복지생활시설지원자료를 중심으로 분석하였다. 이러한 조사방법 및 정부자료분석을 통하여 도출된 결과 및 아동복지생활시설의 운영 개선 방안은 다음과 같다. 먼저 조사결과는 첫째, 아동복지생활시설의 조직 및 운영에 대한 결과에서, 물리적 환경 측면의 아동숙소형태는 복도형(58.5%), 지리적 위치는 도심외곽(79.2%), 지리적 접근성은 매우 불편하다(41.5%)가 가장 많았다. 시설설비면에서 아동상담치료실의 경우는 설치되어있지 않다(43.4%)와 휴게실이 없다(41.5%)의 응답이 가장 많았으며, 지역사회와의 연계에서 교류 횟수는 연 3회, 교류기관은 6기관 정도, 시설홍보지 발행여부는 분기별(30.2%)과 1년에 1회(30.2%)가 가장 많았다. 둘째, 인력관리 및 사회보장에 대한 결과에서, 시설종사자들의 근무형태는 사무국장들의 78.6%가 주간출퇴근, 생활지도원의 72.4%가 상주근무로 나타났다. 업무비중은 사무국장(42.9%)과 생활지도원(34.5%) 다수가 매우 과중하다고 응답했으며, 시설종사자들의 75.5%가 직장내 어려움이 있다고 했으며, 교육훈련참여정도는 사무국장들의 78.6%가 참여한다고 응답한 반면, 생활지도원들의 69.0%가 참여하지 않는다고 하였다. 셋째, 프로그램 운영면에서, 정서함양 프로그램 및 사회성개발 프로그램( 71.4%), 인지개발 프로그램(64.3%), 성교육 프로그램(57.1%) 실시 순으로 많이 하는 반면, 가족복귀 프로그램 및 상담·심리치료 프로그램은 64.3%가 실시하지 않는다고 응답했다. 초기적응 프로그램 실시 정도는 그렇지 못하다(43.4%)와 전혀 그렇지 못하다(9.4%)로 과반수 이상이 실시하고 있지 않았으며, 개별프로그램 실시 정도는 전혀 그렇지 못하다(47.2%)가 그런 편이다(37.7)보다 높았으며, 아동욕구조사 및 반영에서는 75.5% 이상이 하고 있다고 응답했다. 프로그램전담 직원배치 및 진행여부에서는 그렇지 못하다(50.9%)와 매우 그렇지 못하다(7.1%)로 나타났고, 재정적 어려움 및 전문인력의 부족이 각각 30.2%로 많이 나타났다. 넷째, 운영재정면에서, 운영재정상태는 저조하다(42.9)와 매우 저조하다(35.7%)에 다수가 부정적으로 반응하였으며, 시설운영의 재정비율은 정부지원금(70.0%), 후원금(20.0%), 민간단체지원금(5.0%), 법인전입금(3.0%), 자체수익금(1.0%), 기타(1.0%) 등의 순이었으며, 정부지원에 대한 만족도는 매우 부족하다(35.7%), 부족하다(35.7%), 보통이다(28.6%)의 순으로 나타나 다수가 정부지원에 대해 불만족을 나타냈다. 이와 같은 조사결과 및 정부지원자료 분석을 통하여 다음과 같은 아동복지생활시설의 운영 개선방안을 제시하고자 한다. 첫째, 아동복지생활시설의 운영 재정적 측면에서 정부 보조금 지원의 현실화 확대, 지방분권화에 따른 지방자치단체별 보조금의 형평성 유지, 시설의 민간지원금 동원의 활성화가 이루어져야 하겠다. 특히 정부 지원금의 경우 책정기준이 현실의 물가상승률을 고려하지 않아 매우 비현실적인 것이라 할 수 있다. 또한 시설의 재정 의존도를 민간지원금 등의 동원에도 많은 노력이 있어야 할 것이다. 둘째, 인력관리 측면을 보면 시설 종사자의 인력배치 기준이 법적기준과 국고 보조 기준이 서로 상이하다. 이로 인하여 시설 종사자들의 업무량 증가와 담당 아동 비율의 증가로 인하여 보육의 질적 서비스가 약화 되고 있다. 따라서 종사인력 배치의 현실화와 시설종사자의 처우개선이 무엇보다 시급히 해결해야 되는 문제이다. 셋째, 아동복지생활시설 설비 측면에서 국·공립 아동복지생활시설의 확충과 시설 규모의 소규모화 및 아동의 특성에 부합되는 시설의 현대화가 이루어져야 한다. 또한 시설 설비의 개방화를 추진하여 지역사회와 함께하는 시설의 다기능화를 추진하여 요보호아동중심이 아닌 보편적 아동중심의 시설로써의 변화에 노력해야 한다. 넷째, 시설 프로그램 측면에서는 입소아동별 개별 프로그램의 개발과 프로그램 전문 인력의 배치와 전문성을 갖추어야 한다. 단편적인 행사위주의 프로그램에서 벗어나 중·장기적으로 전문화된 프로그램 개발과 실시가 중요하다.
The purpose of this research is to suggest plans for improvements in the management of welfare facilities for children based on the results of the analysis of management conditions of those facilities and governmental supports for them. This research was conducted mainly by the analysis of surveys a...
The purpose of this research is to suggest plans for improvements in the management of welfare facilities for children based on the results of the analysis of management conditions of those facilities and governmental supports for them. This research was conducted mainly by the analysis of surveys and data of governmental supports. Among the workers engaged in those facilities, directors and life advisors were mainly surveyed. The analysis of the governmental supports was based on "The Data on Supports for Welfare Facilities for Children" published by the Ministry of Health And Welfare in 2005. The suggestions for the improvement of those facilities drawn from the analysis of the governmental data and the survey are the followings. First, for the questions about organization and management of the facilities, the most prevalent answers were that the type of housing facilities for children in the physical aspect was a corridor style(58.5%), that geographical locations were suburban(79.2%), and that geographical accessibilities were very poor(41.5%). For the questions about facilities, the most prevalent answers were that there was no counseling room for children(43.4%) and break room(41.5%). For the questions about public relations, the most prevalent answer for the number of exchange programs was 3, the post prevalent number of local communities for the programs was 6. The most prevalent answers for the frequency of publishing public relations pamphlet were four times a year(30.2%) and once a year(30.2%). Second, for the questions about management of workforce and social benefits, 78.6% of directors in the facilities were commuting and 72.4% of life advisors were residing. The majority of directors(42.9%) and advisors(34.5%) felt that they are overloaded with work, and 75.5% of workers in the facilities responded that they had difficulties within the place of work. While 78.6% of directors participated in educational training programs, 69.9% of advisors did not participate in the programs. Thirdly, for the questions about managing programs, the three most frequent programs conducted were emotional and personal development programs(71.4%), cognitive development programs(64.3%), and sex education(57.1%). However, 64.3% of the facilities responded that they do not conduct programs for returning to families and counseling or psychotherapy. 43.4% of the facilities did not offer systematic programs for early adjustment and 9.4% did not offer any kind of the program, making more than half of the facilities not providing early adjustment programs. There were more institutions that did not offer any kind of individual program(47.2%) than ones that offered some kind of individual programs(37.7%). 75.5% of the facilities responded that they conduct programs for children's desire. 50.9% of the facilities had programs often not carried out by specialists, and 7.1% of the institutions had programs never carried out by experts. The most prevalent difficulties were financial hardships and shortage of the professional workforce. Fourthly, 42.9% of the facilities responded that financial status was poor and 35.7% had very poor financial status, making the majority respondents with negative responses. The sources of finance for the facility management consisted of governmental supports(70.0%), sponsorship(20.0%), aids from private institutions(5.0%), conversion(3.0%), earnings(1.0%), and others(1.0%). 35.7% of institutions were very satisfied by the governmental supports, 35.7% felt governmental supports were insufficient, and 28.6% responded that governmental supports were just adequate. Therefore, the majority of institutions were not satisfied by the governmental supports. The suggestions for the improvement of management of the welfare facilities for children drawn from the survey results and the analysis of data of governmental supports are the followings. First, an increase in governmental supports for the financial aspect of the facilities, securing balance of aids given by different local governments, and an increase in the private aids are needed. Especially, the governmental supports are very unrealistic since they do not reflect the rate of inflation. Furthermore, a lot of efforts are needed to increase the ratio of private aids in the financial dependency of the facilities. Secondly, the legal basis for placing social workers and the basis for financial supports from the government differed from each other. This has resulted in the increase of tasks for the facility workers and the worsening of the quality of service. Therefore, realistic arrangement of workforce and an improvement of benefits for the facility workers needs to be done immediately. Thirdly, expansion of public facilities for children's welfare, reducing the scale of the facilities, and modernization of the facilities for the characteristics of children are needed. Plus, diverse utilization of the facilities in relation to local communities must be promoted through opening of institution facilities, changing from institutions only for residing children to institutions for general children. Fourthly, the development of programs for individual children, positioning of program professionals, and their expertness are needed. It is important to develop and conduct long-term programs rather than carrying out only piecemeal events.
The purpose of this research is to suggest plans for improvements in the management of welfare facilities for children based on the results of the analysis of management conditions of those facilities and governmental supports for them. This research was conducted mainly by the analysis of surveys and data of governmental supports. Among the workers engaged in those facilities, directors and life advisors were mainly surveyed. The analysis of the governmental supports was based on "The Data on Supports for Welfare Facilities for Children" published by the Ministry of Health And Welfare in 2005. The suggestions for the improvement of those facilities drawn from the analysis of the governmental data and the survey are the followings. First, for the questions about organization and management of the facilities, the most prevalent answers were that the type of housing facilities for children in the physical aspect was a corridor style(58.5%), that geographical locations were suburban(79.2%), and that geographical accessibilities were very poor(41.5%). For the questions about facilities, the most prevalent answers were that there was no counseling room for children(43.4%) and break room(41.5%). For the questions about public relations, the most prevalent answer for the number of exchange programs was 3, the post prevalent number of local communities for the programs was 6. The most prevalent answers for the frequency of publishing public relations pamphlet were four times a year(30.2%) and once a year(30.2%). Second, for the questions about management of workforce and social benefits, 78.6% of directors in the facilities were commuting and 72.4% of life advisors were residing. The majority of directors(42.9%) and advisors(34.5%) felt that they are overloaded with work, and 75.5% of workers in the facilities responded that they had difficulties within the place of work. While 78.6% of directors participated in educational training programs, 69.9% of advisors did not participate in the programs. Thirdly, for the questions about managing programs, the three most frequent programs conducted were emotional and personal development programs(71.4%), cognitive development programs(64.3%), and sex education(57.1%). However, 64.3% of the facilities responded that they do not conduct programs for returning to families and counseling or psychotherapy. 43.4% of the facilities did not offer systematic programs for early adjustment and 9.4% did not offer any kind of the program, making more than half of the facilities not providing early adjustment programs. There were more institutions that did not offer any kind of individual program(47.2%) than ones that offered some kind of individual programs(37.7%). 75.5% of the facilities responded that they conduct programs for children's desire. 50.9% of the facilities had programs often not carried out by specialists, and 7.1% of the institutions had programs never carried out by experts. The most prevalent difficulties were financial hardships and shortage of the professional workforce. Fourthly, 42.9% of the facilities responded that financial status was poor and 35.7% had very poor financial status, making the majority respondents with negative responses. The sources of finance for the facility management consisted of governmental supports(70.0%), sponsorship(20.0%), aids from private institutions(5.0%), conversion(3.0%), earnings(1.0%), and others(1.0%). 35.7% of institutions were very satisfied by the governmental supports, 35.7% felt governmental supports were insufficient, and 28.6% responded that governmental supports were just adequate. Therefore, the majority of institutions were not satisfied by the governmental supports. The suggestions for the improvement of management of the welfare facilities for children drawn from the survey results and the analysis of data of governmental supports are the followings. First, an increase in governmental supports for the financial aspect of the facilities, securing balance of aids given by different local governments, and an increase in the private aids are needed. Especially, the governmental supports are very unrealistic since they do not reflect the rate of inflation. Furthermore, a lot of efforts are needed to increase the ratio of private aids in the financial dependency of the facilities. Secondly, the legal basis for placing social workers and the basis for financial supports from the government differed from each other. This has resulted in the increase of tasks for the facility workers and the worsening of the quality of service. Therefore, realistic arrangement of workforce and an improvement of benefits for the facility workers needs to be done immediately. Thirdly, expansion of public facilities for children's welfare, reducing the scale of the facilities, and modernization of the facilities for the characteristics of children are needed. Plus, diverse utilization of the facilities in relation to local communities must be promoted through opening of institution facilities, changing from institutions only for residing children to institutions for general children. Fourthly, the development of programs for individual children, positioning of program professionals, and their expertness are needed. It is important to develop and conduct long-term programs rather than carrying out only piecemeal events.
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