본 논문은 배정현의 String Quartet No.2(2005)을 형식, 동기, 리듬의 관점으로 분석하였다. 이 곡은 A, B, A'의 3부분 형식으로 되어 있으며 중심이 되어 나타나는 동기, 리듬과 음정의 출현에 따라 구분되어진다. A부분과 A'부분은 바이올린의 독주, B부분은 첼로의 독주로 시작하는데 독주부를 통해 각 부분을 이끌어갈 요소들이 제시되며 끊임없이 발전하여 곡을 구성한다. 또한 각 부분은 중심음에 의해서도 뚜렷이 구분되는데 A부분은 D와 그 딸림음인 A를 중심으로 곡을 진행하며, B부분은 E를 기음으로 하여 완전5도 간격으로 쌓아올린 B와 F#를 중심으로 곡이 진행된다. B부분의 끝부분에 등장하는 ...
본 논문은 배정현의 String Quartet No.2(2005)을 형식, 동기, 리듬의 관점으로 분석하였다. 이 곡은 A, B, A'의 3부분 형식으로 되어 있으며 중심이 되어 나타나는 동기, 리듬과 음정의 출현에 따라 구분되어진다. A부분과 A'부분은 바이올린의 독주, B부분은 첼로의 독주로 시작하는데 독주부를 통해 각 부분을 이끌어갈 요소들이 제시되며 끊임없이 발전하여 곡을 구성한다. 또한 각 부분은 중심음에 의해서도 뚜렷이 구분되는데 A부분은 D와 그 딸림음인 A를 중심으로 곡을 진행하며, B부분은 E를 기음으로 하여 완전5도 간격으로 쌓아올린 B와 F#를 중심으로 곡이 진행된다. B부분의 끝부분에 등장하는 클라이막스로 갈수록 A부분의 중심음인 D와 A가 추가되면서 A‘로의 연결을 자연스럽게 유도한다.A부분은 단2도, 감5도를 주축으로 진행되며 각 악기에서 이들 음정 배치의 다양화를 통해 곡을 동기를 발전시키며, 완전5도를 추가함으로써 B부분 동기의 중심음정인 완전5도로의 진행을 원활하게 한다. 또한 B부분은 완전5도를 중심으로 곡을 진행하다가 점차 단2도, 감5도와 그 전위 음정을 점차 더해가면서 A부분을 환기시킴으로써 분위기를 고조시키고 A‘부분으로의 매끄러운 진행을 유도한다.또한 A와 B부분은 서로 대비되는 2개의 리듬유형을 사용한다. 각 리듬은 이 곡에서 자주 사용되는 음정인 단2도, 감5도, 완전5도와 결합하여 각 성부에서 수평적으로 진행하기도 하고 수직적인 울림을 만듦으로써 이 곡에 화성을 부여하는 역할을 한다.
본 논문은 배정현의 String Quartet No.2(2005)을 형식, 동기, 리듬의 관점으로 분석하였다. 이 곡은 A, B, A'의 3부분 형식으로 되어 있으며 중심이 되어 나타나는 동기, 리듬과 음정의 출현에 따라 구분되어진다. A부분과 A'부분은 바이올린의 독주, B부분은 첼로의 독주로 시작하는데 독주부를 통해 각 부분을 이끌어갈 요소들이 제시되며 끊임없이 발전하여 곡을 구성한다. 또한 각 부분은 중심음에 의해서도 뚜렷이 구분되는데 A부분은 D와 그 딸림음인 A를 중심으로 곡을 진행하며, B부분은 E를 기음으로 하여 완전5도 간격으로 쌓아올린 B와 F#를 중심으로 곡이 진행된다. B부분의 끝부분에 등장하는 클라이막스로 갈수록 A부분의 중심음인 D와 A가 추가되면서 A‘로의 연결을 자연스럽게 유도한다.A부분은 단2도, 감5도를 주축으로 진행되며 각 악기에서 이들 음정 배치의 다양화를 통해 곡을 동기를 발전시키며, 완전5도를 추가함으로써 B부분 동기의 중심음정인 완전5도로의 진행을 원활하게 한다. 또한 B부분은 완전5도를 중심으로 곡을 진행하다가 점차 단2도, 감5도와 그 전위 음정을 점차 더해가면서 A부분을 환기시킴으로써 분위기를 고조시키고 A‘부분으로의 매끄러운 진행을 유도한다.또한 A와 B부분은 서로 대비되는 2개의 리듬유형을 사용한다. 각 리듬은 이 곡에서 자주 사용되는 음정인 단2도, 감5도, 완전5도와 결합하여 각 성부에서 수평적으로 진행하기도 하고 수직적인 울림을 만듦으로써 이 곡에 화성을 부여하는 역할을 한다.
This thesis is an analytical study of Jung Hyun Bae’s String Quartet No. 2 in terms of a form, motive, and rhythm. The thesis illuminates the following analytical points of the piece. First, the motivic idea, rhythmic and intervallic features of the piece leads to a tripartite division of A, B, and ...
This thesis is an analytical study of Jung Hyun Bae’s String Quartet No. 2 in terms of a form, motive, and rhythm. The thesis illuminates the following analytical points of the piece. First, the motivic idea, rhythmic and intervallic features of the piece leads to a tripartite division of A, B, and A’. Both A and A’ sections begin with a violin solo, whereas the violoncello initiates the middle section. Primary ideas that are presented in the solo passage govern the remainder of the piece in a significant way and experience a developmental process of the piece. Second, the shift of tonal centricity leads to the clear-cut division of the piece: A section marks an intervallic structure of D-to-A, which is in a tonic-to-dominant relationship, while the middle section has stacks of fifths as a structural feature from E to F#. D and A are added to the quintal structure of the middle section, then leads to a dense texture towards the climactic point of the piece, and finally achieves an expected advent ofthe final section.The first section adopts primarily minor seconds and tritons, but the diverse ways of spacing and presenting such intervals make the piece intriguing. The perfect fifth is gradually added at the end of the first section: the addition of the perfect fifth facilitates the appearanceof the middle section. On the other hand, the occurrence of the characteristic intervallic material in an inversion at the middle section is not only reminded of the first section, but also leads to a climactic zenith and a seamless connection to the final section.Finally, the rhythmic manipulation in the piece is quite subtle. The contrasting rhythmic ideas adopted in the A and B sections are integrated into the other musical parameters such as the characteristic intervals and harmonic aspects of the piece.
This thesis is an analytical study of Jung Hyun Bae’s String Quartet No. 2 in terms of a form, motive, and rhythm. The thesis illuminates the following analytical points of the piece. First, the motivic idea, rhythmic and intervallic features of the piece leads to a tripartite division of A, B, and A’. Both A and A’ sections begin with a violin solo, whereas the violoncello initiates the middle section. Primary ideas that are presented in the solo passage govern the remainder of the piece in a significant way and experience a developmental process of the piece. Second, the shift of tonal centricity leads to the clear-cut division of the piece: A section marks an intervallic structure of D-to-A, which is in a tonic-to-dominant relationship, while the middle section has stacks of fifths as a structural feature from E to F#. D and A are added to the quintal structure of the middle section, then leads to a dense texture towards the climactic point of the piece, and finally achieves an expected advent ofthe final section.The first section adopts primarily minor seconds and tritons, but the diverse ways of spacing and presenting such intervals make the piece intriguing. The perfect fifth is gradually added at the end of the first section: the addition of the perfect fifth facilitates the appearanceof the middle section. On the other hand, the occurrence of the characteristic intervallic material in an inversion at the middle section is not only reminded of the first section, but also leads to a climactic zenith and a seamless connection to the final section.Finally, the rhythmic manipulation in the piece is quite subtle. The contrasting rhythmic ideas adopted in the A and B sections are integrated into the other musical parameters such as the characteristic intervals and harmonic aspects of the piece.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.