전통적인 매스 미디어 시스템은 단조로운 내용과 형태의 뉴스 정보가 소수의 공급자로부터 다수의 수용자에게로 일방적으로 전달되고 수용자로부터의 피드백은 제한된 범위와 수준에서만 가능했다. 온라인 뉴스 미디어는 이러한 기존 미디어의 한계를 극복한다. 온라인 뉴스 수용자들은 기존의 수동적인 정보이용 방식에서 필요한 정보만을 취사선택할 수 있는 보다 능동적인 방식을 취함으로써 뉴스정보를 직접 검색해 자신의 편의대로 이용할 수 있고 제공된 뉴스 정보에 신속하고 간편한 방식인 댓글을 통해 자신의 의견을 개진하거나 기사나 논평을 게재함으로써 직접 뉴스정보를 생산해 배포하는 생비자(...
전통적인 매스 미디어 시스템은 단조로운 내용과 형태의 뉴스 정보가 소수의 공급자로부터 다수의 수용자에게로 일방적으로 전달되고 수용자로부터의 피드백은 제한된 범위와 수준에서만 가능했다. 온라인 뉴스 미디어는 이러한 기존 미디어의 한계를 극복한다. 온라인 뉴스 수용자들은 기존의 수동적인 정보이용 방식에서 필요한 정보만을 취사선택할 수 있는 보다 능동적인 방식을 취함으로써 뉴스정보를 직접 검색해 자신의 편의대로 이용할 수 있고 제공된 뉴스 정보에 신속하고 간편한 방식인 댓글을 통해 자신의 의견을 개진하거나 기사나 논평을 게재함으로써 직접 뉴스정보를 생산해 배포하는 생비자(prosumer)의 역할을 갖게 되었다. 따라서 온라인 뉴스 수용자의 뉴스 정보 수용과 그에 대한 반응에 관한 연구가 필요하다. 이러한 연구는 온라인 미디어의 특성, 온라인 뉴스 사이트의 특성, 뉴스 기사의 특성, 그리고 온라인 미디어 수용자의 특성을 종합적으로 고려하여 이루어져야 할 것이다.본 연구는 이 점에 주목하여 온라인 뉴스 사이트의 특성과 뉴스 메시지(기사)의 특성이 온라인 뉴스 수용자들의 반응에 어떠한 영향을 미치는지, 또한 그들의 반응은 어떠한 성격을 띠는지 파악하고자 온라인 뉴스 사이트의 뉴스 기사에 대한 ‘댓글’을 연구하고자 한다.이를 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. [연구문제 1] 온라인 뉴스 사이트의 특성이 뉴스 기사 댓글의 정파적 성향과 내용에 영향을 미치는가?[연구문제 2] 온라인 뉴스 메시지(기사)의 특성이 뉴스 기사 댓글의 정파적 성향과 내용에 영향을 미치는가?위의 연구문제를 해결하기 위해, 댓글의 정파적 성향과 내용을 분석하기 위한 코딩지를 작성하고, 온라인 언론사 사이트와 포털 뉴스 사이트에 게재된 특정 뉴스 기사에 대한 모든 댓글을 전수 조사하였다. 그 결과를 토대로 t-test, ANOVA, factor analysis 등의 통계방법을 이용하여 분석을 했다.구체적 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 온라인 언론사 사이트의 정파적 성향이 뉴스 기사 댓글의 정파적 성향과 내용에 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 온라인 언론사 사이트의 정파적 성향은 온라인 뉴스 사이트의 특성으로 정의되었다. 온라인 언론사 사이트의 정파적 성향에 따라 댓글의 정파적 성향과 내용의 성격, 그리고 평가의 대상이 차이를 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 동일한 뉴스 메시지(기사)가 전달되는 경로에 따라 온라인 언론사 사이트에서와 포털 뉴스 사이트에서의 댓글의 정파적 성향과 내용의 성격, 그리고 평가의 대상이 차이를 나타내는 결과가 도출되었다. 뉴스 메시지(기사)의 전달 경로는 온라인 뉴스 메시지(기사)의 특성을 나타낸다. 따라서 온라인 뉴스 메시지(기사)의 특성이 뉴스 기사 댓글의 정파적 성향과 내용에 영향을 미치는 것으로 검증되었다.또한 뉴스 메시지(기사)의 정파적 여부에 따라 댓글의 정파적 성향과 내용의 성격, 그리고 평가의 대상이 차이를 보이는 것으로 나타났다. 이 결과를 토대로 온라인 뉴스 사이트의 특성과 온라인 뉴스 메시지(기사)의 특성이 뉴스 메시지의 정파적 성격과 동시에 댓글의 정파적 성향과 내용에 영향을 미치는 것으로 결론지을 수 있다.
전통적인 매스 미디어 시스템은 단조로운 내용과 형태의 뉴스 정보가 소수의 공급자로부터 다수의 수용자에게로 일방적으로 전달되고 수용자로부터의 피드백은 제한된 범위와 수준에서만 가능했다. 온라인 뉴스 미디어는 이러한 기존 미디어의 한계를 극복한다. 온라인 뉴스 수용자들은 기존의 수동적인 정보이용 방식에서 필요한 정보만을 취사선택할 수 있는 보다 능동적인 방식을 취함으로써 뉴스정보를 직접 검색해 자신의 편의대로 이용할 수 있고 제공된 뉴스 정보에 신속하고 간편한 방식인 댓글을 통해 자신의 의견을 개진하거나 기사나 논평을 게재함으로써 직접 뉴스정보를 생산해 배포하는 생비자(prosumer)의 역할을 갖게 되었다. 따라서 온라인 뉴스 수용자의 뉴스 정보 수용과 그에 대한 반응에 관한 연구가 필요하다. 이러한 연구는 온라인 미디어의 특성, 온라인 뉴스 사이트의 특성, 뉴스 기사의 특성, 그리고 온라인 미디어 수용자의 특성을 종합적으로 고려하여 이루어져야 할 것이다.본 연구는 이 점에 주목하여 온라인 뉴스 사이트의 특성과 뉴스 메시지(기사)의 특성이 온라인 뉴스 수용자들의 반응에 어떠한 영향을 미치는지, 또한 그들의 반응은 어떠한 성격을 띠는지 파악하고자 온라인 뉴스 사이트의 뉴스 기사에 대한 ‘댓글’을 연구하고자 한다.이를 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. [연구문제 1] 온라인 뉴스 사이트의 특성이 뉴스 기사 댓글의 정파적 성향과 내용에 영향을 미치는가?[연구문제 2] 온라인 뉴스 메시지(기사)의 특성이 뉴스 기사 댓글의 정파적 성향과 내용에 영향을 미치는가?위의 연구문제를 해결하기 위해, 댓글의 정파적 성향과 내용을 분석하기 위한 코딩지를 작성하고, 온라인 언론사 사이트와 포털 뉴스 사이트에 게재된 특정 뉴스 기사에 대한 모든 댓글을 전수 조사하였다. 그 결과를 토대로 t-test, ANOVA, factor analysis 등의 통계방법을 이용하여 분석을 했다.구체적 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 온라인 언론사 사이트의 정파적 성향이 뉴스 기사 댓글의 정파적 성향과 내용에 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 온라인 언론사 사이트의 정파적 성향은 온라인 뉴스 사이트의 특성으로 정의되었다. 온라인 언론사 사이트의 정파적 성향에 따라 댓글의 정파적 성향과 내용의 성격, 그리고 평가의 대상이 차이를 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 동일한 뉴스 메시지(기사)가 전달되는 경로에 따라 온라인 언론사 사이트에서와 포털 뉴스 사이트에서의 댓글의 정파적 성향과 내용의 성격, 그리고 평가의 대상이 차이를 나타내는 결과가 도출되었다. 뉴스 메시지(기사)의 전달 경로는 온라인 뉴스 메시지(기사)의 특성을 나타낸다. 따라서 온라인 뉴스 메시지(기사)의 특성이 뉴스 기사 댓글의 정파적 성향과 내용에 영향을 미치는 것으로 검증되었다.또한 뉴스 메시지(기사)의 정파적 여부에 따라 댓글의 정파적 성향과 내용의 성격, 그리고 평가의 대상이 차이를 보이는 것으로 나타났다. 이 결과를 토대로 온라인 뉴스 사이트의 특성과 온라인 뉴스 메시지(기사)의 특성이 뉴스 메시지의 정파적 성격과 동시에 댓글의 정파적 성향과 내용에 영향을 미치는 것으로 결론지을 수 있다.
In the traditional mass media system, a provision of news information has been from a small number of providers to many receivers, and feedback from the receivers has been possible only at a limited level.However, online news media overcome this limitation. Online news receivers take an active metho...
In the traditional mass media system, a provision of news information has been from a small number of providers to many receivers, and feedback from the receivers has been possible only at a limited level.However, online news media overcome this limitation. Online news receivers take an active method by selecting needed information that they can search for news information and use at their convenience. Also they function as a prosumer by making a statement or writing a news report and critical review via online news reply. Therefore a study about the reception of online news information and reaction from the online news receivers has to be done. Also the study has to be constituted with a general consideration of characteristics of the online media, online news sites, online news items, and online news receivers.This present study focuses on this standpoint; in order to investigate how the characteristics of online news sites and new items affect on the reaction of receivers and what are the characteristics of their reaction itself, this study analyzes the online news reply.Research questions are as follows. [RQ 1] Do the characteristics of online news site affect the ideological inclination and contents of online news reply? [RQ 2] Do the characteristics of online news message(item) affect the ideological inclination and contents of online news reply? To answer these research questions, the total number of online news reply both on online newspaper site and portal news site were investigated, and their ideological inclination and contents were analyzed. The research methods such as T-test, ANOVA, factor analysis etc. were used for an analysis.The results of the study are as follows. First, it was proved that the characteristics of online news site actually affect the inclination and contents of online news reply. The ideological inclination of online news site was defined as the characteristics of online news site. It was found that the ideological inclination, contents, and subject of evaluation of online news reply differ in accordance with the ideological inclination of online newspaper site. Second, a result that the inclination and contents of online news reply differ in accordance with the delivery path of online news message. The delivery path of online news message indicates and represents the characteristics of news message(item). Therefore, it was proved that the characteristics of online news message(item) also affect the inclination and contents of online news reply.Also it was proved that the ideological inclination, contents, and subject of evaluation of online news reply differ in accordance with the ideological characteristic of news message.Based on these results, it is concluded that the characteristics of online news site and the characteristics of news messages(items) along with the ideological characteristic of news message simultaneously affect the ideological inclination and contents of online news reply.
In the traditional mass media system, a provision of news information has been from a small number of providers to many receivers, and feedback from the receivers has been possible only at a limited level.However, online news media overcome this limitation. Online news receivers take an active method by selecting needed information that they can search for news information and use at their convenience. Also they function as a prosumer by making a statement or writing a news report and critical review via online news reply. Therefore a study about the reception of online news information and reaction from the online news receivers has to be done. Also the study has to be constituted with a general consideration of characteristics of the online media, online news sites, online news items, and online news receivers.This present study focuses on this standpoint; in order to investigate how the characteristics of online news sites and new items affect on the reaction of receivers and what are the characteristics of their reaction itself, this study analyzes the online news reply.Research questions are as follows. [RQ 1] Do the characteristics of online news site affect the ideological inclination and contents of online news reply? [RQ 2] Do the characteristics of online news message(item) affect the ideological inclination and contents of online news reply? To answer these research questions, the total number of online news reply both on online newspaper site and portal news site were investigated, and their ideological inclination and contents were analyzed. The research methods such as T-test, ANOVA, factor analysis etc. were used for an analysis.The results of the study are as follows. First, it was proved that the characteristics of online news site actually affect the inclination and contents of online news reply. The ideological inclination of online news site was defined as the characteristics of online news site. It was found that the ideological inclination, contents, and subject of evaluation of online news reply differ in accordance with the ideological inclination of online newspaper site. Second, a result that the inclination and contents of online news reply differ in accordance with the delivery path of online news message. The delivery path of online news message indicates and represents the characteristics of news message(item). Therefore, it was proved that the characteristics of online news message(item) also affect the inclination and contents of online news reply.Also it was proved that the ideological inclination, contents, and subject of evaluation of online news reply differ in accordance with the ideological characteristic of news message.Based on these results, it is concluded that the characteristics of online news site and the characteristics of news messages(items) along with the ideological characteristic of news message simultaneously affect the ideological inclination and contents of online news reply.
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학위논문 정보
저자
정희정
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
신문방송학과
지도교수
최양수
발행연도
2006
총페이지
vii, 98 p.
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