외국인투자기업 현지에서의 지식습득 및 본사로의 지식유출 : 한국 진출 다국적기업을 중심으로 Knowledge acquisition of foreign subsidiaries in the host country and knowledge outflows to the parent company : multinational companies in Korea원문보기
본 연구에서는 한국에 진출한 다국적기업의 자회사를 대상으로 하여 현지에서의 지식습득의 활동을 통해 외국본사로의 지식유출에 어떠한 영향을 미치는가,현지에서의 지식습득 수준을 결정하는 요인이 무엇인지, 또한 본사로의 지식유출 수준을 결정하는 요인이 무엇인지에 관하여 살펴보았다.본 연구는 AMOS 4.0을 이용하여 가설검증을 위해 구조방정식 모형을 사용하였다. 측정모델의 개발은 AMOS 4.0을 통한 ...
본 연구에서는 한국에 진출한 다국적기업의 자회사를 대상으로 하여 현지에서의 지식습득의 활동을 통해 외국본사로의 지식유출에 어떠한 영향을 미치는가,현지에서의 지식습득 수준을 결정하는 요인이 무엇인지, 또한 본사로의 지식유출 수준을 결정하는 요인이 무엇인지에 관하여 살펴보았다.본 연구는 AMOS 4.0을 이용하여 가설검증을 위해 구조방정식 모형을 사용하였다. 측정모델의 개발은 AMOS 4.0을 통한 확인적 요인분석을 이용하였으며, 최종 모델의 신뢰도 및 타당도 검증을 분석하였다.본 연구의 결과를 살펴보면, 본사에서 파견된 주재원이 많을수록 현지에서의 지식습득에 부정적인 영향이 미칠 것으로 예측하였지만, 부정적인 영향은 나타나지 않았다. 반면에 해외자회사에서 주재원이 많을수록 본사로의 지식유출이 더 많을 것이라는 추측을 하였지만 유의적 영향이 없었다. 자회사 경험의 다양성, 흡수능력은 해외자회사 현지에서의 지식습득에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 현지 네트워크 배태성은 지식습득에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 점은 유의하지 않았다. 또한, 자회사가 현지화 전략을 추구할수록, 자회사에게 신제품의 개발/도입, 마케팅, 생산설비 확대/축소, 인사정책, 자본조달, 경영목표 수립 등에서 높은 경영자율권이 부여될수록, 그리고 자회사 지식습득의 동기부여 정도가 높을수록 자회사의 현지지식 습득 정도는 증가하는 경향이 발견되었으며, 또한 자회사 지식유출의 동기부여 정도가 높을수록 본사로의 지식유출 정도는 증가하는 경향이 발견되었다. 마지막으로 현지 지식습득은 자회사가 본사로의 지식유출에 긍정적인 영향을 미치게 되는데 이것은, 즉 해외자회사가 현지에서의 지식을 많이 습득할수록 본사로의 지식 유출을 많이 하는 것을 알 수 있다.전체적으로 이러한 결과들은 해외자회사 현지에서의 지식습득이 자회사 자체의 흡수능력과 다양한 경험에 의하여 촉진될 뿐만 아니라, 또한 자회사의 현지화전략, 그리고 자회사에 대한 모회사의 관리방식 등에 의해서도 영향을 받는다는 것을 알 수 있고, 해외자회사가 현지에서의 지식습득을 많이 할수록 본사로의 지식유출을 많이 한다는 것을 시사한다.
본 연구에서는 한국에 진출한 다국적기업의 자회사를 대상으로 하여 현지에서의 지식습득의 활동을 통해 외국본사로의 지식유출에 어떠한 영향을 미치는가,현지에서의 지식습득 수준을 결정하는 요인이 무엇인지, 또한 본사로의 지식유출 수준을 결정하는 요인이 무엇인지에 관하여 살펴보았다.본 연구는 AMOS 4.0을 이용하여 가설검증을 위해 구조방정식 모형을 사용하였다. 측정모델의 개발은 AMOS 4.0을 통한 확인적 요인분석을 이용하였으며, 최종 모델의 신뢰도 및 타당도 검증을 분석하였다.본 연구의 결과를 살펴보면, 본사에서 파견된 주재원이 많을수록 현지에서의 지식습득에 부정적인 영향이 미칠 것으로 예측하였지만, 부정적인 영향은 나타나지 않았다. 반면에 해외자회사에서 주재원이 많을수록 본사로의 지식유출이 더 많을 것이라는 추측을 하였지만 유의적 영향이 없었다. 자회사 경험의 다양성, 흡수능력은 해외자회사 현지에서의 지식습득에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 현지 네트워크 배태성은 지식습득에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 점은 유의하지 않았다. 또한, 자회사가 현지화 전략을 추구할수록, 자회사에게 신제품의 개발/도입, 마케팅, 생산설비 확대/축소, 인사정책, 자본조달, 경영목표 수립 등에서 높은 경영자율권이 부여될수록, 그리고 자회사 지식습득의 동기부여 정도가 높을수록 자회사의 현지지식 습득 정도는 증가하는 경향이 발견되었으며, 또한 자회사 지식유출의 동기부여 정도가 높을수록 본사로의 지식유출 정도는 증가하는 경향이 발견되었다. 마지막으로 현지 지식습득은 자회사가 본사로의 지식유출에 긍정적인 영향을 미치게 되는데 이것은, 즉 해외자회사가 현지에서의 지식을 많이 습득할수록 본사로의 지식 유출을 많이 하는 것을 알 수 있다.전체적으로 이러한 결과들은 해외자회사 현지에서의 지식습득이 자회사 자체의 흡수능력과 다양한 경험에 의하여 촉진될 뿐만 아니라, 또한 자회사의 현지화전략, 그리고 자회사에 대한 모회사의 관리방식 등에 의해서도 영향을 받는다는 것을 알 수 있고, 해외자회사가 현지에서의 지식습득을 많이 할수록 본사로의 지식유출을 많이 한다는 것을 시사한다.
In this study, I chose multinational companies located in Korea as the sample to investigate what factors influence knowledge outflow to the parent company through the knowledge acquisition activities in the host country. This study examines the factors that influence on the level of knowledge acqui...
In this study, I chose multinational companies located in Korea as the sample to investigate what factors influence knowledge outflow to the parent company through the knowledge acquisition activities in the host country. This study examines the factors that influence on the level of knowledge acquisition and the factors that influence on the level of knowledge outflow.This study uses AMOS 4.0 program and structure equation model in order to support hypothesis. The development of the model has been done with the confirmatory factor analysis, and I test the reliability and validity of the final model.In the empirical results of this study I can predict if there are more expatriates from the parent company, it will have negative effects on knowledge acquisition in the host country. However it does not have the negative effect. On the other hand, I predict if there are more expatriates in foreign subsidiaries, more knowledge will be effused to the parent company. However there is no positive effect. Although the diversity of experience and absorptive ability of foreign subsidiaries have positive effects on knowledge acquisition, the network embeddedness has not had positive effects on knowledge acquisition.In addition, our analysis discovered the positive impact of localization strategy on knowledge acquisition. This finding suggests that, if the parent company integrates subsidiaries into its system tightly without allowing them to localize their products and services in the foreign market, their ability to absorb local knowledge can be weakened. The results also show that management autonomy given to a subsidiary tends to promote the subsidiary’s learning from its local environment. I observe that such positive effects become prominent, especially when the parent looses its control over the subsidiary in the areas such as new product development/launch, marketing, and human resource management. It shows that high motivation on subsidiary's knowledge acquisition has a positive effect on knowledge acquisition in the host country. This finding suggests that the parent company should develop a knowledge-related incentive mechanism in order to encourage subsidiaries to acquire knowledge, innovate, and build subsidiary-specific advantages in foreign markets. The results also reveal that high motivation on outflows of subsidiary knowledge has a positive effect on knowledge outflow to the parent country.Finally, it is found that knowledge acquisition has positive effect on the knowledge outflow to the parent company. If the foreign subsidiary absorbs more knowledge in the host country, there will be more knowledge to be effused.
In this study, I chose multinational companies located in Korea as the sample to investigate what factors influence knowledge outflow to the parent company through the knowledge acquisition activities in the host country. This study examines the factors that influence on the level of knowledge acquisition and the factors that influence on the level of knowledge outflow.This study uses AMOS 4.0 program and structure equation model in order to support hypothesis. The development of the model has been done with the confirmatory factor analysis, and I test the reliability and validity of the final model.In the empirical results of this study I can predict if there are more expatriates from the parent company, it will have negative effects on knowledge acquisition in the host country. However it does not have the negative effect. On the other hand, I predict if there are more expatriates in foreign subsidiaries, more knowledge will be effused to the parent company. However there is no positive effect. Although the diversity of experience and absorptive ability of foreign subsidiaries have positive effects on knowledge acquisition, the network embeddedness has not had positive effects on knowledge acquisition.In addition, our analysis discovered the positive impact of localization strategy on knowledge acquisition. This finding suggests that, if the parent company integrates subsidiaries into its system tightly without allowing them to localize their products and services in the foreign market, their ability to absorb local knowledge can be weakened. The results also show that management autonomy given to a subsidiary tends to promote the subsidiary’s learning from its local environment. I observe that such positive effects become prominent, especially when the parent looses its control over the subsidiary in the areas such as new product development/launch, marketing, and human resource management. It shows that high motivation on subsidiary's knowledge acquisition has a positive effect on knowledge acquisition in the host country. This finding suggests that the parent company should develop a knowledge-related incentive mechanism in order to encourage subsidiaries to acquire knowledge, innovate, and build subsidiary-specific advantages in foreign markets. The results also reveal that high motivation on outflows of subsidiary knowledge has a positive effect on knowledge outflow to the parent country.Finally, it is found that knowledge acquisition has positive effect on the knowledge outflow to the parent company. If the foreign subsidiary absorbs more knowledge in the host country, there will be more knowledge to be effused.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.