학생으로 하여금 심미적 체험을 통해 음악적 능력을 향상시키고 음악적 심성을 계발하여 보다 풍요롭고 의미있는 삶을 영위하도록 하는 것이 음악과 교육의 궁극적인 목적이다. 학교에서는 학생들에게 다양한 악곡과 음악활동을 접하게 하고 이를 통해 음악에 대한 이해를 높이며 즐거움을 체험케 하고 있으며 악기를 연주하는 경험을 통하여 음악적 표현력에 대한 감수성을 증진시키고자 한다. 피아노와 같은 건반악기는 학생들이 음악개념을 학습하는데 많은 도움을 주고 있다. 교육과정에서도 건반악기를 다루고 있으며 요즈음 음악조기교육의 일환으로 피아노를 배...
학생으로 하여금 심미적 체험을 통해 음악적 능력을 향상시키고 음악적 심성을 계발하여 보다 풍요롭고 의미있는 삶을 영위하도록 하는 것이 음악과 교육의 궁극적인 목적이다. 학교에서는 학생들에게 다양한 악곡과 음악활동을 접하게 하고 이를 통해 음악에 대한 이해를 높이며 즐거움을 체험케 하고 있으며 악기를 연주하는 경험을 통하여 음악적 표현력에 대한 감수성을 증진시키고자 한다. 피아노와 같은 건반악기는 학생들이 음악개념을 학습하는데 많은 도움을 주고 있다. 교육과정에서도 건반악기를 다루고 있으며 요즈음 음악조기교육의 일환으로 피아노를 배우기도 한다. 그러나 주어진 악보를 보고 능숙하게 악기를 연주할 수 있는 학생들중에서도 동요선율에 간단한 반주를 붙여 연주하지 못하는 경우가 많다. 이에 본 연구는 초등학생이 반주하는 방법을 익히고, 이를 활용하여 연주할 수 있도록 하는 반주법의 지도방법을 연구하였다. 먼저, 문헌을 통하여 반주의 개념과 반주를 하는 데에 필요한 요소, 반주법 지도의 교육적 가치를 살펴보았다. 그리고 제7차 음악과 교육과정의 '이해'영역에서 화성에 대한 지도내용, 활동 영역의 '기악'에 제시되어 있는 반주활동의 내용을 찾고, 3학년에서 6학년까지 제재곡별로 제시된 학습내용과 학습활동 중 반주와 관련된 내용과 활동을 정리하여 보았다. 또한 반주부를 작성할 때에 알아야 할 이론인 화음, 화음의 연결방법, 비화성음, 여러 가지 반주유형에 대하여 살펴보았다. 이어 다장조, 바장조, 사장조, 가단조, 라단조의 조성별로 한곡씩 추출하여 반주지도의 방법을 연구하였는데, 그 방법은 다음과 같다. 첫째, 반주하고자 하는 곡의 조성을 파악한다. 둘째, 파악된 조의 음계와 주요3화음, 딸림7화음, 마침꼴 화음을 양손으로 연습하여 익힌다. 셋째, 반주하고자 하는 곡의 선율을 양손으로 연습하여 익힌다. 넷째, 각 마디에 비화성음을 가려내고 어울리는 화음을 정한 후 화음기호를 적는다. 다섯째, 정해진 화음을 왼손으로 모음화음으로 연주한다. 여섯째, 왼손으로 모음화음을, 오른손으로는 선율을 연주한다. 일곱째, 박자, 선율의 흐름 등을 생각하여 가락에 어울리는 반주형으로 변형하여 왼손으로 연습한다. 여덟째, 선율과 알맞게 변형한 반주를 함께 양손으로 연주한다. 아홉째, 악곡의 끝에서는 끝매듭에 적합한 리듬으로 바꾼다. 이상과 같이 본 논문에서는 반주지도방법을 조성별로 연구하였다. 각 조성별 음계, 주요3화음과 딸림7화음, 마침꼴 화음, 박자에 맞는 반주유형 등을 익혀 활용함으로써 곡을 연주하는 학생 자신만의 개성있고 창의적인 표현활동을 할 수 있도록 하였다.
학생으로 하여금 심미적 체험을 통해 음악적 능력을 향상시키고 음악적 심성을 계발하여 보다 풍요롭고 의미있는 삶을 영위하도록 하는 것이 음악과 교육의 궁극적인 목적이다. 학교에서는 학생들에게 다양한 악곡과 음악활동을 접하게 하고 이를 통해 음악에 대한 이해를 높이며 즐거움을 체험케 하고 있으며 악기를 연주하는 경험을 통하여 음악적 표현력에 대한 감수성을 증진시키고자 한다. 피아노와 같은 건반악기는 학생들이 음악개념을 학습하는데 많은 도움을 주고 있다. 교육과정에서도 건반악기를 다루고 있으며 요즈음 음악조기교육의 일환으로 피아노를 배우기도 한다. 그러나 주어진 악보를 보고 능숙하게 악기를 연주할 수 있는 학생들중에서도 동요선율에 간단한 반주를 붙여 연주하지 못하는 경우가 많다. 이에 본 연구는 초등학생이 반주하는 방법을 익히고, 이를 활용하여 연주할 수 있도록 하는 반주법의 지도방법을 연구하였다. 먼저, 문헌을 통하여 반주의 개념과 반주를 하는 데에 필요한 요소, 반주법 지도의 교육적 가치를 살펴보았다. 그리고 제7차 음악과 교육과정의 '이해'영역에서 화성에 대한 지도내용, 활동 영역의 '기악'에 제시되어 있는 반주활동의 내용을 찾고, 3학년에서 6학년까지 제재곡별로 제시된 학습내용과 학습활동 중 반주와 관련된 내용과 활동을 정리하여 보았다. 또한 반주부를 작성할 때에 알아야 할 이론인 화음, 화음의 연결방법, 비화성음, 여러 가지 반주유형에 대하여 살펴보았다. 이어 다장조, 바장조, 사장조, 가단조, 라단조의 조성별로 한곡씩 추출하여 반주지도의 방법을 연구하였는데, 그 방법은 다음과 같다. 첫째, 반주하고자 하는 곡의 조성을 파악한다. 둘째, 파악된 조의 음계와 주요3화음, 딸림7화음, 마침꼴 화음을 양손으로 연습하여 익힌다. 셋째, 반주하고자 하는 곡의 선율을 양손으로 연습하여 익힌다. 넷째, 각 마디에 비화성음을 가려내고 어울리는 화음을 정한 후 화음기호를 적는다. 다섯째, 정해진 화음을 왼손으로 모음화음으로 연주한다. 여섯째, 왼손으로 모음화음을, 오른손으로는 선율을 연주한다. 일곱째, 박자, 선율의 흐름 등을 생각하여 가락에 어울리는 반주형으로 변형하여 왼손으로 연습한다. 여덟째, 선율과 알맞게 변형한 반주를 함께 양손으로 연주한다. 아홉째, 악곡의 끝에서는 끝매듭에 적합한 리듬으로 바꾼다. 이상과 같이 본 논문에서는 반주지도방법을 조성별로 연구하였다. 각 조성별 음계, 주요3화음과 딸림7화음, 마침꼴 화음, 박자에 맞는 반주유형 등을 익혀 활용함으로써 곡을 연주하는 학생 자신만의 개성있고 창의적인 표현활동을 할 수 있도록 하였다.
The ultimate object of music education is to develop the artistic mentality of students through aesthetic experiences and to have them live a more meaningful life. Schools try to introduce various types of music and experiences to children to enhance their understanding and to let them enjoy music. ...
The ultimate object of music education is to develop the artistic mentality of students through aesthetic experiences and to have them live a more meaningful life. Schools try to introduce various types of music and experiences to children to enhance their understanding and to let them enjoy music. Also students play musical instruments to develop their musical expression. Keyboard instruments, such as the piano, help students learn music concepts. Keyboard instruments are used in education curriculums and in early learning. However, most students that are capable of fluently playing with scores are not able to play even simple accompaniments to children's songs. This study analyzes the ways to teach students how to play accompaniments and the teaching method for it. First, the concept of accompaniment, elements required for playing it, and the educational significance of accompaniment education were analyzed. Next, analysis on the education on harmony under the 'understanding' section of the 7th music curriculum and on accompaniment activities within the instrument activities section was carried out. Also educational contents and accompaniment related activities were summarized. Also, harmony theory, harmony connection methods, and non-harmonic tones were summarized. Accompaniment teaching methods were designed through selecting and analyzing songs in C major, F major, G major, A minor, and D minor. 1. Understand the composition of the music. 2. Practice with both hands, the scale of the song, along with primary triad, dominant 7th chord, and finishing. 3. Practice and familiarize the melody of the music. 4. Non-harmonic tones in each measure were assigned with adequate chords. 5. The set chords were played as block chords with the left hand. 6. Block chords were played with the left hand, and the melody was played with right hand. 7. This was transformed into an adequate accompaniment, in accordance with the beat hand melody, and played with the left hand. 8. The transformed accompaniment was played with both hands. 9. The ending was transformed into an adequate rhythm at the end of the piece. This thesis analyzed accompaniment teaching methods accordingly with composition. By understanding and utilizing the scale of a composition, primary triad, dominant 7th chord, finishing harmony, and rhythm based accompaniments, the student will be able to creatively express his musical capabilities.
The ultimate object of music education is to develop the artistic mentality of students through aesthetic experiences and to have them live a more meaningful life. Schools try to introduce various types of music and experiences to children to enhance their understanding and to let them enjoy music. Also students play musical instruments to develop their musical expression. Keyboard instruments, such as the piano, help students learn music concepts. Keyboard instruments are used in education curriculums and in early learning. However, most students that are capable of fluently playing with scores are not able to play even simple accompaniments to children's songs. This study analyzes the ways to teach students how to play accompaniments and the teaching method for it. First, the concept of accompaniment, elements required for playing it, and the educational significance of accompaniment education were analyzed. Next, analysis on the education on harmony under the 'understanding' section of the 7th music curriculum and on accompaniment activities within the instrument activities section was carried out. Also educational contents and accompaniment related activities were summarized. Also, harmony theory, harmony connection methods, and non-harmonic tones were summarized. Accompaniment teaching methods were designed through selecting and analyzing songs in C major, F major, G major, A minor, and D minor. 1. Understand the composition of the music. 2. Practice with both hands, the scale of the song, along with primary triad, dominant 7th chord, and finishing. 3. Practice and familiarize the melody of the music. 4. Non-harmonic tones in each measure were assigned with adequate chords. 5. The set chords were played as block chords with the left hand. 6. Block chords were played with the left hand, and the melody was played with right hand. 7. This was transformed into an adequate accompaniment, in accordance with the beat hand melody, and played with the left hand. 8. The transformed accompaniment was played with both hands. 9. The ending was transformed into an adequate rhythm at the end of the piece. This thesis analyzed accompaniment teaching methods accordingly with composition. By understanding and utilizing the scale of a composition, primary triad, dominant 7th chord, finishing harmony, and rhythm based accompaniments, the student will be able to creatively express his musical capabilities.
주제어
#초등학생 반주지도 Accompaniment education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.