공자의 예술 정신은 도덕적 실천을 강조한 인仁을 전제로 예禮와 악樂의 조화로운 전개 속에서 찾아볼 수 있다. 공자는 혼란한 춘추전국 시대를 바로 잡기 위하여 도덕과 예술이 조화된 이상사회를 만들려고 하였다. 이를 위하여 그는 은나라와 주나라 때의 예악 제도를 본받아야 할 기준으로 선택하였다. 육예六藝중 하나의 과목인 예와 악이 조화된 예술정신을 도덕실천의 인仁사상과 접목시킨다면 이상사회의 실현이 가능할 수 있다고 보았다. 따라서 인간이 그 이상의 실현을 위하여 어떻게 함께 조화를 이루고 살아가야 하는지를 그의 예술정신에 대한 고찰...
공자의 예술 정신은 도덕적 실천을 강조한 인仁을 전제로 예禮와 악樂의 조화로운 전개 속에서 찾아볼 수 있다. 공자는 혼란한 춘추전국 시대를 바로 잡기 위하여 도덕과 예술이 조화된 이상사회를 만들려고 하였다. 이를 위하여 그는 은나라와 주나라 때의 예악 제도를 본받아야 할 기준으로 선택하였다. 육예六藝중 하나의 과목인 예와 악이 조화된 예술정신을 도덕실천의 인仁사상과 접목시킨다면 이상사회의 실현이 가능할 수 있다고 보았다. 따라서 인간이 그 이상의 실현을 위하여 어떻게 함께 조화를 이루고 살아가야 하는지를 그의 예술정신에 대한 고찰을 통하여 살펴볼 수 있을 것이다.공자의 예禮는 한마디로 인간의 도덕적 규범을 구체적 덕목으로 제시한 것이고, 악樂은 음악으로써 인간의 도덕적 본성을 유지시켜 주는 예술적 표현이라고 볼 수 있다. 그러므로 예禮는 인의 표현이며 공자의 인과 합쳐져서 선善의 실천을 상징한다고 할 수 있고, 악樂 역시 인의 표현으로 미美적 표현을 대표한다고 할 수 있다.공자의 예술 정신은 특히 내용과 형식에 적절한 조화를 중요시 하였는데, 이것은 예禮와 악樂을 통틀어 근본이 되는 것이라 할 수 있다. 공자는 문질빈빈文質彬彬을 통해 형식과 내용의 모습은 소박해야 함을 강조한다. 이것은 예가 인간의 마음을 담는 그릇으로서의 역할을 충실히 하기 바라는 것이다. 형식이 지나치면 예는 그저 껍질에 지나지 않는다.공자는 예술을 하기 위해서는 생각함에 사사로움이 없는 마음자세인 ‘사무사思無邪’가 전제되어야 하여야 한다고 보았다. ‘사무사’는 유가적 예술정신에 전제된 상태로 말이 달릴 때 앞만 보고 달리는 것처럼 예술적 표현에 사사로움이 없어야 함을 말한다. 이러한 마음 위에 인간이 정감을 일으켜 천지만물과 교류하게 하는 정신적인 교류가 가능해지는 ‘흥어시興於詩’의 단계에 이르게 되며 이렇게 일어난 인간의 감정이 표출될 수 있다면 인간의 양심에 기준을 두고 인간이 도덕적 행동을 할 수 있는 ‘입어예立於禮’ 의 단계에 이를 수 있게 된다는 것이다. 예를 지키며 인간이 때에 맞추는 행동을 하여도 도리에 어긋남이 없는 상태 즉 시중時中할 수 있는 ‘유어예游於藝’의 단계는, 인간의 도덕적 ․ 예술적인 최고의 경지를 말한다.공자의 예술정신의 백미의 경지라고 할 수 있는 ‘유어예’의 경지는 다른 한편으로 지知․호好․락樂의 단계로 대비시켜 설명할 수 있다. 따라서 이 연구에서는 공자의 예술정신이 지知․호好․락樂의 경지로 심화되는 과정을 시각적으로 전개시켜 보기 위하여 유가의 예술정신이 나름대로 구현되었다고 볼 수 있는 김정희, 강세황, 이중섭의 작품세계를 통하여 각 단계들의 층차를 시각적으로 드러내어 보았다. 이 세 명의 작가에서 보이는 공통적인 삶은 그들이 처한 불행했던 상황을 초탈하여 글과 그림에 순수성을 추구하고 들의 작품에 예술정신을 담아내었으며, 물질적인 기준에서 벗어나 예술을 즐기는 안빈낙도安貧樂道의 모습을 엿볼 수 있다. 이것은 공자의 예술정신을 세 작가들의 작품을 통해 반추해 볼 수 있는 구체적 예들로 진정한 道의 표현을 위해서는 물리적인 한계를 넘어서 절대적 지평의 즐거움을 누리는 단계라고 할 수 있다.공자는 인간이 서로 사랑하는 인仁의 도덕이 실현되는 이상적인 사회를 꿈꾸었다. 그런데 이것은 사회규범으로 구체적으로 표현된 예禮를 통해서 가능해지며, 그것의 예술적 표현인 악樂은 인간의 낭만적 본성의 표현과 유지를 위해서는 필수적이었다. 그리고 이러한 정신은 유가적 외피를 넘어선 근대작가들의 예술정신 속에서도 찾아볼 수 있었다.공자는 그의 예술 정신을 통해 인간에게 삶의 진지한 즐거움을 느끼게 하는 방법을 제시한다. 이것은 인간에게 이 전제된 인仁의 형식적 표현과 구체적 내용으로서의 예藝와 악樂을 통한 예술정신을 통하여 자유로워 질 수 있음을 말한다. 이렇게 볼 때 공자의 예술 정신은 인仁의 도덕적 마음이 물질적 제약을 넘어 비상할 수 있는 날개를 달아준 실천적 표현이라고 할 수 있을 것이다.
공자의 예술 정신은 도덕적 실천을 강조한 인仁을 전제로 예禮와 악樂의 조화로운 전개 속에서 찾아볼 수 있다. 공자는 혼란한 춘추전국 시대를 바로 잡기 위하여 도덕과 예술이 조화된 이상사회를 만들려고 하였다. 이를 위하여 그는 은나라와 주나라 때의 예악 제도를 본받아야 할 기준으로 선택하였다. 육예六藝중 하나의 과목인 예와 악이 조화된 예술정신을 도덕실천의 인仁사상과 접목시킨다면 이상사회의 실현이 가능할 수 있다고 보았다. 따라서 인간이 그 이상의 실현을 위하여 어떻게 함께 조화를 이루고 살아가야 하는지를 그의 예술정신에 대한 고찰을 통하여 살펴볼 수 있을 것이다.공자의 예禮는 한마디로 인간의 도덕적 규범을 구체적 덕목으로 제시한 것이고, 악樂은 음악으로써 인간의 도덕적 본성을 유지시켜 주는 예술적 표현이라고 볼 수 있다. 그러므로 예禮는 인의 표현이며 공자의 인과 합쳐져서 선善의 실천을 상징한다고 할 수 있고, 악樂 역시 인의 표현으로 미美적 표현을 대표한다고 할 수 있다.공자의 예술 정신은 특히 내용과 형식에 적절한 조화를 중요시 하였는데, 이것은 예禮와 악樂을 통틀어 근본이 되는 것이라 할 수 있다. 공자는 문질빈빈文質彬彬을 통해 형식과 내용의 모습은 소박해야 함을 강조한다. 이것은 예가 인간의 마음을 담는 그릇으로서의 역할을 충실히 하기 바라는 것이다. 형식이 지나치면 예는 그저 껍질에 지나지 않는다.공자는 예술을 하기 위해서는 생각함에 사사로움이 없는 마음자세인 ‘사무사思無邪’가 전제되어야 하여야 한다고 보았다. ‘사무사’는 유가적 예술정신에 전제된 상태로 말이 달릴 때 앞만 보고 달리는 것처럼 예술적 표현에 사사로움이 없어야 함을 말한다. 이러한 마음 위에 인간이 정감을 일으켜 천지만물과 교류하게 하는 정신적인 교류가 가능해지는 ‘흥어시興於詩’의 단계에 이르게 되며 이렇게 일어난 인간의 감정이 표출될 수 있다면 인간의 양심에 기준을 두고 인간이 도덕적 행동을 할 수 있는 ‘입어예立於禮’ 의 단계에 이를 수 있게 된다는 것이다. 예를 지키며 인간이 때에 맞추는 행동을 하여도 도리에 어긋남이 없는 상태 즉 시중時中할 수 있는 ‘유어예游於藝’의 단계는, 인간의 도덕적 ․ 예술적인 최고의 경지를 말한다.공자의 예술정신의 백미의 경지라고 할 수 있는 ‘유어예’의 경지는 다른 한편으로 지知․호好․락樂의 단계로 대비시켜 설명할 수 있다. 따라서 이 연구에서는 공자의 예술정신이 지知․호好․락樂의 경지로 심화되는 과정을 시각적으로 전개시켜 보기 위하여 유가의 예술정신이 나름대로 구현되었다고 볼 수 있는 김정희, 강세황, 이중섭의 작품세계를 통하여 각 단계들의 층차를 시각적으로 드러내어 보았다. 이 세 명의 작가에서 보이는 공통적인 삶은 그들이 처한 불행했던 상황을 초탈하여 글과 그림에 순수성을 추구하고 들의 작품에 예술정신을 담아내었으며, 물질적인 기준에서 벗어나 예술을 즐기는 안빈낙도安貧樂道의 모습을 엿볼 수 있다. 이것은 공자의 예술정신을 세 작가들의 작품을 통해 반추해 볼 수 있는 구체적 예들로 진정한 道의 표현을 위해서는 물리적인 한계를 넘어서 절대적 지평의 즐거움을 누리는 단계라고 할 수 있다.공자는 인간이 서로 사랑하는 인仁의 도덕이 실현되는 이상적인 사회를 꿈꾸었다. 그런데 이것은 사회규범으로 구체적으로 표현된 예禮를 통해서 가능해지며, 그것의 예술적 표현인 악樂은 인간의 낭만적 본성의 표현과 유지를 위해서는 필수적이었다. 그리고 이러한 정신은 유가적 외피를 넘어선 근대작가들의 예술정신 속에서도 찾아볼 수 있었다.공자는 그의 예술 정신을 통해 인간에게 삶의 진지한 즐거움을 느끼게 하는 방법을 제시한다. 이것은 인간에게 이 전제된 인仁의 형식적 표현과 구체적 내용으로서의 예藝와 악樂을 통한 예술정신을 통하여 자유로워 질 수 있음을 말한다. 이렇게 볼 때 공자의 예술 정신은 인仁의 도덕적 마음이 물질적 제약을 넘어 비상할 수 있는 날개를 달아준 실천적 표현이라고 할 수 있을 것이다.
The aesthetic spirit of Confucius developed mainly from his practical philosophy, which is represented by Li(propriety) and Yue(music). Confucius strived to turn the quarrellous Spring and Autumn period of China into the world where morality and arts are in harmony. To achieve his goal, Confucius se...
The aesthetic spirit of Confucius developed mainly from his practical philosophy, which is represented by Li(propriety) and Yue(music). Confucius strived to turn the quarrellous Spring and Autumn period of China into the world where morality and arts are in harmony. To achieve his goal, Confucius selected the system of Li and Yue of Eun and Ju Dynasty as an alternative plan. He integrated the Jen(kindness) with Li and Yue, which is among six Lis, to create an ideal world. He showed the way human beings could live in a society in a harmonious way.According to Confucius, Li can be briefly defined as a moral guideline. Yue can be defined as an art that helps maintain human nature. Therefore, Li is a morality itself. When Li is integrated with Jen, it also symbolizes the virtue. Yue makes a model of beauty through music.The aesthetic spirit of Confucius focuses particularly on the harmony between the form and the content, which provides the basis for both Li and Yue. Confucius emphasized that the form and the content should be modest with the internal and external harmonized(Mungilbinbin). He wanted Li to play a proper role as a container for human mind, because the exaggeration of content degrades Li into a worthless shell.Confucius said that the art requires 'Samusa', which means having no depraved thoughts. In other words, he insisted that there should be no personal interest in expressing art just as horses only run forward. Human beings can reach the state of 'Hyeongeosi';it is by the Odes that the mind is aroused. In this state, they are able to communicate with the nature in a spiritual manner. Furthermore, the expression of human feelings aroused by these processes can help human beings enter the stage of 'Ipeaye';it is by the Rules of Propriety that the character is established, where they can behave themselves in a moral manner abided by human conscience.‘Youeoye';let perfect virtue be accorded with, is the state of the supremacy of morality and arts. In this state, human beings remain polite and reasonable by behaving themselves properly at the right time in a right manner.The state of 'Youeoye', can be reached via the serious of stages; knowledge, fondness, and pleasure. This study visualizes the strata of these stages, focusing on the works of Kim Jung Hee, Kang Se Whang, and Lee Chung Seop. These three artists have a common feature. They pursued purity in writings and paintings despite their miserable life. Also, they enjoyed the arts freed from material and physical factors. This shows the human beings cannot reach a complete happiness only by physical elements. Thus, Human beings are spiritual existence.Confucius dreamt for the ideal world where human beings love each other. He suggested that such love can be in a harmony when in the existence of Li. He also emphasized in Yue as a source of originality of individual, in case of extremely morality.Human beings are both social and self-centered. Therefore, they can't be happy without fulfilling both sociality and creativity. Social criteria aroused endless competitions among human beings, eventually erasing the word 'satisfaction' from their dictionary. The depravity of humanity ruined human spirits. Therefore, an ideal nation can be built upon the happiness of individuals.Confucius shows the way of enjoying genuine pleasure of life through his aesthetic spirit. This also means that the art, when provided with morality, can free human beings. Thus, his aesthetic spirit can be regarded as a practical expression of his moral value of Jen that allowed humans to overcome materialism.
The aesthetic spirit of Confucius developed mainly from his practical philosophy, which is represented by Li(propriety) and Yue(music). Confucius strived to turn the quarrellous Spring and Autumn period of China into the world where morality and arts are in harmony. To achieve his goal, Confucius selected the system of Li and Yue of Eun and Ju Dynasty as an alternative plan. He integrated the Jen(kindness) with Li and Yue, which is among six Lis, to create an ideal world. He showed the way human beings could live in a society in a harmonious way.According to Confucius, Li can be briefly defined as a moral guideline. Yue can be defined as an art that helps maintain human nature. Therefore, Li is a morality itself. When Li is integrated with Jen, it also symbolizes the virtue. Yue makes a model of beauty through music.The aesthetic spirit of Confucius focuses particularly on the harmony between the form and the content, which provides the basis for both Li and Yue. Confucius emphasized that the form and the content should be modest with the internal and external harmonized(Mungilbinbin). He wanted Li to play a proper role as a container for human mind, because the exaggeration of content degrades Li into a worthless shell.Confucius said that the art requires 'Samusa', which means having no depraved thoughts. In other words, he insisted that there should be no personal interest in expressing art just as horses only run forward. Human beings can reach the state of 'Hyeongeosi';it is by the Odes that the mind is aroused. In this state, they are able to communicate with the nature in a spiritual manner. Furthermore, the expression of human feelings aroused by these processes can help human beings enter the stage of 'Ipeaye';it is by the Rules of Propriety that the character is established, where they can behave themselves in a moral manner abided by human conscience.‘Youeoye';let perfect virtue be accorded with, is the state of the supremacy of morality and arts. In this state, human beings remain polite and reasonable by behaving themselves properly at the right time in a right manner.The state of 'Youeoye', can be reached via the serious of stages; knowledge, fondness, and pleasure. This study visualizes the strata of these stages, focusing on the works of Kim Jung Hee, Kang Se Whang, and Lee Chung Seop. These three artists have a common feature. They pursued purity in writings and paintings despite their miserable life. Also, they enjoyed the arts freed from material and physical factors. This shows the human beings cannot reach a complete happiness only by physical elements. Thus, Human beings are spiritual existence.Confucius dreamt for the ideal world where human beings love each other. He suggested that such love can be in a harmony when in the existence of Li. He also emphasized in Yue as a source of originality of individual, in case of extremely morality.Human beings are both social and self-centered. Therefore, they can't be happy without fulfilling both sociality and creativity. Social criteria aroused endless competitions among human beings, eventually erasing the word 'satisfaction' from their dictionary. The depravity of humanity ruined human spirits. Therefore, an ideal nation can be built upon the happiness of individuals.Confucius shows the way of enjoying genuine pleasure of life through his aesthetic spirit. This also means that the art, when provided with morality, can free human beings. Thus, his aesthetic spirit can be regarded as a practical expression of his moral value of Jen that allowed humans to overcome materialism.
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