오늘날 기형도의 시는 어느 시인의 작품 못지않게 문학 교육 현장에서 활발하게 다루어지고 있다. 이 논문은 기형도 시인이 남긴 시들이 지니고 있는 문학 내적인 특질과 더불어 그의 죽음의 방식이 떠올리게 하는 인간의 근본적인 상황에 대한 문학 외적 관심에서 씌어졌다.기형도 시의 특질을 이해하기 위해 본고에서는 그의 시가 지니고 있는 다양한 측면들을 ‘지평’이라는 용어를 빌어 검토하고자 하였다. 기형도의 시가 보여주고 있는 삶에 대한 부정적 인식이 일종의 우울증을 기반으로 하고 있다는 것이 이 과정에서 일관되게 필자가 취한 관점이었다. 많은 평자들이 지적한 기형도적 세계 인식의 특징 역시 바로 이 점을 핵으로 한 것이다. 일부 논자들의 다른 시각에도 불구하고 이렇게 읽는 것이 기형도의 시세계를 왜곡 없이 이해하는 것이라고 믿는다.우선 Ⅱ장에서는 기형도의 시가 지니고 있는 텍스트적 자질과 인식적 특징을 아울러 살폈다. 이를 시간적 지평, 공간적 지평, 수사적 지평의 항목으로 나누어 각각 검토하였다. 우선 시간적 지평 항목에서는 기형도 시의 주요한 특징으로 과거-현재-미래의 시간적 연속성이 붕괴되어 있다는 점을 지적하였다. 그의 유년기 시들에서 엿볼 수 있는 조화로운 통과 의례의 실패가 시인의 미래에 대한 전망을 차단하는 결과를 가져왔으며 이는 육체와 늙음에 대한 혐오감을 드러내는 원인이 되었다. 공간적 지평 항목에서는 기형도의 시에 나타나는 공간적 배경을 현실적 공간과 은유적 공간으로 나눌 수 있음을 지적하였다. 주로 도시의 영역에 포괄될 수 있는 현실적 공간을 내포한 시들에서는 전반적으로 공간 자체가 그 공간에 깃든 시적 화자들의 삶과 불화하는 모습으로 제시되어 있다고 보았다. 은유적 공간을 배경으로 한 시에서는 시간적 구체성이 드러나지 않는다. 이러한 시들은 현실 상황에 대한 비판적 의미를 내포하고 있음과 동시에 사회적 상황에 대한 관심을 통해 시인의 부정적 정서가 극복될 가능성을 보여주고 있는 것으로 주목되었다. 수사적 지평 항목에서는 극적 고백으로서의 특징을 지적하였으며 기형도 시의 유형에 따른 분류를 시도하였다. 또한 기형도의 상상력에 대한 논의들을 ‘물 상상력’과 ‘식물적 상상력’ 등을 중심으로 살폈다. 수사상의 특징으로는 내포적 직유, 음식물과 관련된 비유, 어두운 색채어의 빈번한 사용, 수직적이고 하강적인 서술어, 얇고 위태로운 것에 대한 반복적 표현 등을 지적하였다. 또한 기형도의 시는 생명이 있는 것을 비생명적인 것으로 환원하는 특징을 지니고 있다.Ⅲ장에서는 문학 교육 현장에서 빈번하게 등장하는 기형도의 시의 특징을 이해하기 위한 하나의 예시로서 5편의 작품을 선정하여 검토하였다. ...
오늘날 기형도의 시는 어느 시인의 작품 못지않게 문학 교육 현장에서 활발하게 다루어지고 있다. 이 논문은 기형도 시인이 남긴 시들이 지니고 있는 문학 내적인 특질과 더불어 그의 죽음의 방식이 떠올리게 하는 인간의 근본적인 상황에 대한 문학 외적 관심에서 씌어졌다.기형도 시의 특질을 이해하기 위해 본고에서는 그의 시가 지니고 있는 다양한 측면들을 ‘지평’이라는 용어를 빌어 검토하고자 하였다. 기형도의 시가 보여주고 있는 삶에 대한 부정적 인식이 일종의 우울증을 기반으로 하고 있다는 것이 이 과정에서 일관되게 필자가 취한 관점이었다. 많은 평자들이 지적한 기형도적 세계 인식의 특징 역시 바로 이 점을 핵으로 한 것이다. 일부 논자들의 다른 시각에도 불구하고 이렇게 읽는 것이 기형도의 시세계를 왜곡 없이 이해하는 것이라고 믿는다.우선 Ⅱ장에서는 기형도의 시가 지니고 있는 텍스트적 자질과 인식적 특징을 아울러 살폈다. 이를 시간적 지평, 공간적 지평, 수사적 지평의 항목으로 나누어 각각 검토하였다. 우선 시간적 지평 항목에서는 기형도 시의 주요한 특징으로 과거-현재-미래의 시간적 연속성이 붕괴되어 있다는 점을 지적하였다. 그의 유년기 시들에서 엿볼 수 있는 조화로운 통과 의례의 실패가 시인의 미래에 대한 전망을 차단하는 결과를 가져왔으며 이는 육체와 늙음에 대한 혐오감을 드러내는 원인이 되었다. 공간적 지평 항목에서는 기형도의 시에 나타나는 공간적 배경을 현실적 공간과 은유적 공간으로 나눌 수 있음을 지적하였다. 주로 도시의 영역에 포괄될 수 있는 현실적 공간을 내포한 시들에서는 전반적으로 공간 자체가 그 공간에 깃든 시적 화자들의 삶과 불화하는 모습으로 제시되어 있다고 보았다. 은유적 공간을 배경으로 한 시에서는 시간적 구체성이 드러나지 않는다. 이러한 시들은 현실 상황에 대한 비판적 의미를 내포하고 있음과 동시에 사회적 상황에 대한 관심을 통해 시인의 부정적 정서가 극복될 가능성을 보여주고 있는 것으로 주목되었다. 수사적 지평 항목에서는 극적 고백으로서의 특징을 지적하였으며 기형도 시의 유형에 따른 분류를 시도하였다. 또한 기형도의 상상력에 대한 논의들을 ‘물 상상력’과 ‘식물적 상상력’ 등을 중심으로 살폈다. 수사상의 특징으로는 내포적 직유, 음식물과 관련된 비유, 어두운 색채어의 빈번한 사용, 수직적이고 하강적인 서술어, 얇고 위태로운 것에 대한 반복적 표현 등을 지적하였다. 또한 기형도의 시는 생명이 있는 것을 비생명적인 것으로 환원하는 특징을 지니고 있다.Ⅲ장에서는 문학 교육 현장에서 빈번하게 등장하는 기형도의 시의 특징을 이해하기 위한 하나의 예시로서 5편의 작품을 선정하여 검토하였다. 분석 대상이 된 작품들은 「입 속의 검은 잎」, 「포도밭 묘지2」, 「숲으로 된 성벽」, 「植木祭」, 「소리의 뼈」 등이다.Ⅳ장에서는 우선 기형도의 시가 80년대 이후 우리 문학사와 어떻게 연결되고 있는지를 문학사적 맥락에서 간략히 검토하였다. 이어서 윤동주와의 비교를 통해 죽음과 작품이 함께 결합하여 한 덩어리를 이룬 문학사적 사례로서의 유사성과 차이점을 지적하였다. 기형도의 시가 보여준 ‘우울’이라는 정서는 오늘날 한 사람의 개성 있는 시인에게만 나타나는 것이 아니다. 모든 인간이 오늘날 함께 공유하고 있는 이 ‘우울’이라는 정서를 어떻게 극복할 것인가가 기형도의 시들이 우리 독자들에게 주는 하나의 과제임을 불교적 화두인 ‘병 속에 든 새’라는 비유를 들어 제시하였다.
오늘날 기형도의 시는 어느 시인의 작품 못지않게 문학 교육 현장에서 활발하게 다루어지고 있다. 이 논문은 기형도 시인이 남긴 시들이 지니고 있는 문학 내적인 특질과 더불어 그의 죽음의 방식이 떠올리게 하는 인간의 근본적인 상황에 대한 문학 외적 관심에서 씌어졌다.기형도 시의 특질을 이해하기 위해 본고에서는 그의 시가 지니고 있는 다양한 측면들을 ‘지평’이라는 용어를 빌어 검토하고자 하였다. 기형도의 시가 보여주고 있는 삶에 대한 부정적 인식이 일종의 우울증을 기반으로 하고 있다는 것이 이 과정에서 일관되게 필자가 취한 관점이었다. 많은 평자들이 지적한 기형도적 세계 인식의 특징 역시 바로 이 점을 핵으로 한 것이다. 일부 논자들의 다른 시각에도 불구하고 이렇게 읽는 것이 기형도의 시세계를 왜곡 없이 이해하는 것이라고 믿는다.우선 Ⅱ장에서는 기형도의 시가 지니고 있는 텍스트적 자질과 인식적 특징을 아울러 살폈다. 이를 시간적 지평, 공간적 지평, 수사적 지평의 항목으로 나누어 각각 검토하였다. 우선 시간적 지평 항목에서는 기형도 시의 주요한 특징으로 과거-현재-미래의 시간적 연속성이 붕괴되어 있다는 점을 지적하였다. 그의 유년기 시들에서 엿볼 수 있는 조화로운 통과 의례의 실패가 시인의 미래에 대한 전망을 차단하는 결과를 가져왔으며 이는 육체와 늙음에 대한 혐오감을 드러내는 원인이 되었다. 공간적 지평 항목에서는 기형도의 시에 나타나는 공간적 배경을 현실적 공간과 은유적 공간으로 나눌 수 있음을 지적하였다. 주로 도시의 영역에 포괄될 수 있는 현실적 공간을 내포한 시들에서는 전반적으로 공간 자체가 그 공간에 깃든 시적 화자들의 삶과 불화하는 모습으로 제시되어 있다고 보았다. 은유적 공간을 배경으로 한 시에서는 시간적 구체성이 드러나지 않는다. 이러한 시들은 현실 상황에 대한 비판적 의미를 내포하고 있음과 동시에 사회적 상황에 대한 관심을 통해 시인의 부정적 정서가 극복될 가능성을 보여주고 있는 것으로 주목되었다. 수사적 지평 항목에서는 극적 고백으로서의 특징을 지적하였으며 기형도 시의 유형에 따른 분류를 시도하였다. 또한 기형도의 상상력에 대한 논의들을 ‘물 상상력’과 ‘식물적 상상력’ 등을 중심으로 살폈다. 수사상의 특징으로는 내포적 직유, 음식물과 관련된 비유, 어두운 색채어의 빈번한 사용, 수직적이고 하강적인 서술어, 얇고 위태로운 것에 대한 반복적 표현 등을 지적하였다. 또한 기형도의 시는 생명이 있는 것을 비생명적인 것으로 환원하는 특징을 지니고 있다.Ⅲ장에서는 문학 교육 현장에서 빈번하게 등장하는 기형도의 시의 특징을 이해하기 위한 하나의 예시로서 5편의 작품을 선정하여 검토하였다. 분석 대상이 된 작품들은 「입 속의 검은 잎」, 「포도밭 묘지2」, 「숲으로 된 성벽」, 「植木祭」, 「소리의 뼈」 등이다.Ⅳ장에서는 우선 기형도의 시가 80년대 이후 우리 문학사와 어떻게 연결되고 있는지를 문학사적 맥락에서 간략히 검토하였다. 이어서 윤동주와의 비교를 통해 죽음과 작품이 함께 결합하여 한 덩어리를 이룬 문학사적 사례로서의 유사성과 차이점을 지적하였다. 기형도의 시가 보여준 ‘우울’이라는 정서는 오늘날 한 사람의 개성 있는 시인에게만 나타나는 것이 아니다. 모든 인간이 오늘날 함께 공유하고 있는 이 ‘우울’이라는 정서를 어떻게 극복할 것인가가 기형도의 시들이 우리 독자들에게 주는 하나의 과제임을 불교적 화두인 ‘병 속에 든 새’라는 비유를 들어 제시하였다.
Nowadays the poems of Gi Hyungdo have been actively used in the educational field of literature more than those of any other poets. Both the internal traits his poems have in view of literature and my external curiocity about his way of dying that reminded me of the ultimate circumstances of human b...
Nowadays the poems of Gi Hyungdo have been actively used in the educational field of literature more than those of any other poets. Both the internal traits his poems have in view of literature and my external curiocity about his way of dying that reminded me of the ultimate circumstances of human beings, led me to write this paper.To understand the characteristics of his poems, I used the term 'view' to analyze various aspects of his poems. The viewpoint I maintained in the course of doing so is that his negative recognition of life shown in his poems is based on a kind of depression. As many readers point out, this is the core point in the characteristics of his understanding of the world. Despite the different views of some critics, I believe that this way of reading his poems is one of the proper ways of understanding his poetic world.In chapter two, I examined his cognitive traits as well as the quality of his text, in view of three categories; time view, space view, and rhetoric view. At first, from the viewpoint of time view, I pointed out that there was no coherence of time in his poems; that is, the time continuance of past-present-future was collapsed in his poems. His failure to harmonious growth into adulthood shown in his childhood poems resulted in blocking his prospect of the future, which caused him to dislike human body and seniority.From the viewpoint of space view, I observed that the spatial background in his poems could be divided into realistic space and metaphorical space. I also found that the very space in his poems describing realistic space such as city area contradicted with the poetic lives of the narraters in that space. The poems which have metaphorical space background do not reveal time-related concreteness. It is known that these poems include critical meaning about reality. At the same time, those poems show that there is a possibility of overcoming his negative emotion judging from his interest in social circumstances .From the viewpoint of rhetoric view, I pointed about the features his poems have as a dramatic confession, and tried to classify his poems according to the types of his poems. I also examined some debates about his imagination related with 'water imagination' and 'plant imagination'. It is also pointed out that the rhetorial features in his poems are internal simile, allegories related with food, frequent use of dark but colorful words, vertical and descending verb phrases, frequent expressions about things slim and risky, etc. The poems of Gi Hyungdo also have the feature of describing the living things by non-living things.In chapter three, I chose five literary works written by Gi Hyungdo as example works to understand the features of his poems, and analyzed them. Those works are as follows; Black leaves inside mouth, Vineyard cemetery 2, The fortress surrounded by a forest, Tree-planting festival, and The bone of sound.In chapter four, I briefly examined how well his poems had any connection with our literal history after the 1980s. I also observed that there are similarities and differences between his poems and those of Yoon Dongju, from the viewpoint that those two poets' poems are among the examples which combined death with works. The feeling of depression that Gi Hyungdo's poems showed does not belong to one poet of our age who has a strong personality. I explained, by analyziing his poems from the standpoint of a buddihistic question, 'A bird in a bottle,' that the poems of Gi Hyungdo give a task to his readers who are to overcome this feeling of depression all human beings share today.
Nowadays the poems of Gi Hyungdo have been actively used in the educational field of literature more than those of any other poets. Both the internal traits his poems have in view of literature and my external curiocity about his way of dying that reminded me of the ultimate circumstances of human beings, led me to write this paper.To understand the characteristics of his poems, I used the term 'view' to analyze various aspects of his poems. The viewpoint I maintained in the course of doing so is that his negative recognition of life shown in his poems is based on a kind of depression. As many readers point out, this is the core point in the characteristics of his understanding of the world. Despite the different views of some critics, I believe that this way of reading his poems is one of the proper ways of understanding his poetic world.In chapter two, I examined his cognitive traits as well as the quality of his text, in view of three categories; time view, space view, and rhetoric view. At first, from the viewpoint of time view, I pointed out that there was no coherence of time in his poems; that is, the time continuance of past-present-future was collapsed in his poems. His failure to harmonious growth into adulthood shown in his childhood poems resulted in blocking his prospect of the future, which caused him to dislike human body and seniority.From the viewpoint of space view, I observed that the spatial background in his poems could be divided into realistic space and metaphorical space. I also found that the very space in his poems describing realistic space such as city area contradicted with the poetic lives of the narraters in that space. The poems which have metaphorical space background do not reveal time-related concreteness. It is known that these poems include critical meaning about reality. At the same time, those poems show that there is a possibility of overcoming his negative emotion judging from his interest in social circumstances .From the viewpoint of rhetoric view, I pointed about the features his poems have as a dramatic confession, and tried to classify his poems according to the types of his poems. I also examined some debates about his imagination related with 'water imagination' and 'plant imagination'. It is also pointed out that the rhetorial features in his poems are internal simile, allegories related with food, frequent use of dark but colorful words, vertical and descending verb phrases, frequent expressions about things slim and risky, etc. The poems of Gi Hyungdo also have the feature of describing the living things by non-living things.In chapter three, I chose five literary works written by Gi Hyungdo as example works to understand the features of his poems, and analyzed them. Those works are as follows; Black leaves inside mouth, Vineyard cemetery 2, The fortress surrounded by a forest, Tree-planting festival, and The bone of sound.In chapter four, I briefly examined how well his poems had any connection with our literal history after the 1980s. I also observed that there are similarities and differences between his poems and those of Yoon Dongju, from the viewpoint that those two poets' poems are among the examples which combined death with works. The feeling of depression that Gi Hyungdo's poems showed does not belong to one poet of our age who has a strong personality. I explained, by analyziing his poems from the standpoint of a buddihistic question, 'A bird in a bottle,' that the poems of Gi Hyungdo give a task to his readers who are to overcome this feeling of depression all human beings share today.
주제어
#기형도
#지평
#우울증
#시간
#공간
#상상력
#알레고리
#비유
#죽음
#텍스트
#전망
#A ground level
#melancholia
#time
#space
#imaginative power
#an allegory
#a simile
#death
#a text
#and hope
학위논문 정보
저자
차대식
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
국어교육 전공
지도교수
정명교
발행연도
2006
총페이지
iii, 92장
키워드
기형도,
지평,
우울증,
시간,
공간,
상상력,
알레고리,
비유,
죽음,
텍스트,
전망,
A ground level,
melancholia,
time,
space,
imaginative power,
an allegory,
a simile,
death,
a text,
and hope
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.