Program annotation : D. Buxtehude Ciacona in E minor BuxWV160, J. S. Bach Fantasia and Fugue in C minor BWV537, M. Durufle> Pre>lude et Fugue sur le nom d'Alain, op.7, F. Liszt Praeludium und Fugue uber B-A-C-H, F. Liszt Variation "Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen"원문보기
이 논문은 본인의 석사 졸업연주회의 연주곡목인 D. Buxtehude의 Ciacona in E Minor(BuxWV160), J. S. Bach의 Fantasia and Fugue in C Minor(BWV537), M. Duruflé의 Prélude et Fugue sur le nom d'Alain Op.7, F. Liszt의 Prealudium und Fugue über B-A-C-H,그리고 Variatio...
이 논문은 본인의 석사 졸업연주회의 연주곡목인 D. Buxtehude의 Ciacona in E Minor(BuxWV160), J. S. Bach의 Fantasia and Fugue in C Minor(BWV537), M. Duruflé의 Prélude et Fugue sur le nom d'Alain Op.7, F. Liszt의 Prealudium und Fugue über B-A-C-H,그리고 Variation 'Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen'에 대한 작품해설이다.D. Buxtehude(1637-1707)는 J. P. Sweelinck로 시작된 북독일 오르간 악파의 주요 작곡가이다. 그의 오르간 작품은 코랄선율을 의한 곡과 자유형식을 의한 곡으로 크게 나뉜다. 이 중 자유형식에 의한 곡으로서 대표적인 3개의 오스티나토 작품 중 하나인 Ciacona in E Minor(BuxWV160)는 하행하는 테트라코드 주제를 가지며 선율 전체적으로 나타나는 계류음의 사용이 아주 뛰어나며 아름답다.J. S Bach(1685-1750)는 바로크음악의 모든 요소를 집대성한 사람으로 대위법양식의 절정을 이루었다. 바하는 ‘음악의 황금기’인 바로크시기에 그 만의 독자적인 스타일로서 독일 오르간 음악을 이어나갔다. 그의 생애와 시대적인 특징들에 대해서 알아보고 그의 작품 Fantasia and Fugue in C Minor(BWV537)을 간략히 살펴보았다.M. Duruflé(1902-1986)는 20세기 프랑스 오르간 음악을 대표하는 작곡가이며 오르가니스트였다. Duruflé의 오르간 음악은 17세기부터 19세기까지 사용하던 전통적인 작곡방식 위에 20세기초반의 프랑스 인상주의의 작곡양식을 흡수하여 자신만의 음악세계를 펼쳤다. Duruflé의 작품 중에는 오르간작품이 그리 많진 않지만 오르가니스트들에게는 빠질 수 없는 레퍼토리가 되었다. 그의 오르간작품 Prélude et Fugue sur le nom d'Alain Op.7은 친구인 J. Alain을 기념하기 위해 작곡한 곡이며 그의 생애와 오르간 작품을 알아보았고, 위의 작품을 분석하여 Duruflé의 음악세계를 연구하였다.F. Liszt(1811-1886)는 19세기 낭만주의 음악의 대표적인 작곡가로서 많은 작품을 남겼다. 본 논문은 Liszt의 작품을 중심으로 그의 생애와 오르간 음악의 특징적인 면들을 살펴보았고, 그의 대작인 Prealudium und Fugue über B-A-C-H, 그리고 Variation 'Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen'에 대해 자세히 연구하였다.
이 논문은 본인의 석사 졸업연주회의 연주곡목인 D. Buxtehude의 Ciacona in E Minor(BuxWV160), J. S. Bach의 Fantasia and Fugue in C Minor(BWV537), M. Duruflé의 Prélude et Fugue sur le nom d'Alain Op.7, F. Liszt의 Prealudium und Fugue über B-A-C-H,그리고 Variation 'Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen'에 대한 작품해설이다.D. Buxtehude(1637-1707)는 J. P. Sweelinck로 시작된 북독일 오르간 악파의 주요 작곡가이다. 그의 오르간 작품은 코랄선율을 의한 곡과 자유형식을 의한 곡으로 크게 나뉜다. 이 중 자유형식에 의한 곡으로서 대표적인 3개의 오스티나토 작품 중 하나인 Ciacona in E Minor(BuxWV160)는 하행하는 테트라코드 주제를 가지며 선율 전체적으로 나타나는 계류음의 사용이 아주 뛰어나며 아름답다.J. S Bach(1685-1750)는 바로크음악의 모든 요소를 집대성한 사람으로 대위법양식의 절정을 이루었다. 바하는 ‘음악의 황금기’인 바로크시기에 그 만의 독자적인 스타일로서 독일 오르간 음악을 이어나갔다. 그의 생애와 시대적인 특징들에 대해서 알아보고 그의 작품 Fantasia and Fugue in C Minor(BWV537)을 간략히 살펴보았다.M. Duruflé(1902-1986)는 20세기 프랑스 오르간 음악을 대표하는 작곡가이며 오르가니스트였다. Duruflé의 오르간 음악은 17세기부터 19세기까지 사용하던 전통적인 작곡방식 위에 20세기초반의 프랑스 인상주의의 작곡양식을 흡수하여 자신만의 음악세계를 펼쳤다. Duruflé의 작품 중에는 오르간작품이 그리 많진 않지만 오르가니스트들에게는 빠질 수 없는 레퍼토리가 되었다. 그의 오르간작품 Prélude et Fugue sur le nom d'Alain Op.7은 친구인 J. Alain을 기념하기 위해 작곡한 곡이며 그의 생애와 오르간 작품을 알아보았고, 위의 작품을 분석하여 Duruflé의 음악세계를 연구하였다.F. Liszt(1811-1886)는 19세기 낭만주의 음악의 대표적인 작곡가로서 많은 작품을 남겼다. 본 논문은 Liszt의 작품을 중심으로 그의 생애와 오르간 음악의 특징적인 면들을 살펴보았고, 그의 대작인 Prealudium und Fugue über B-A-C-H, 그리고 Variation 'Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen'에 대해 자세히 연구하였다.
In this essay, The writer would like to discuss graduate recital program for the Master of Music degree. The program includes D. Buxtehude Ciacona in E Minor (BuxWV 160), J. S. Bach Fantasia and Fugue in C Minor(BWV 537), M. Duruflé Prélude et Fugue sur le nom d'Alain Op.7, F. Liszt Pr...
In this essay, The writer would like to discuss graduate recital program for the Master of Music degree. The program includes D. Buxtehude Ciacona in E Minor (BuxWV 160), J. S. Bach Fantasia and Fugue in C Minor(BWV 537), M. Duruflé Prélude et Fugue sur le nom d'Alain Op.7, F. Liszt Präludium und Fuge über B-A-C-H, and Variation 'Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen'.D. Buxtehude(1637-1707) is one of the major composers of North German Organ School which J. P. Sweelinck established. Among various his organ works Ciacona in E Minor, BuxWV 160, which is in the form of Ostinato with free style, has the theme of tetra Chord that descends, and its melodies are very beautifully shaped with many suspensions and chromatic harmonies.J. S. Bach(1685-1750), one of the most famous composers of his time, highly contributed to the Baroque style of music. he also reached the peak of Counterpoint mode. Bach succeeded German Organ Music with his unique style using the Baroque time, which is called 'The Golden Age of Music' .This essey explored his life and the characteristic of Organ music, and briefly looked into the characteristics of Fantasia and Fugue in C Minor, BWV 537.M. Duruflé (1902-1986) was a composer and organist who represented French Organ Music in 20th century. Duruflé developed his own organ music world by absorbing the composition mode of French Impressionism in the first half of 20th century on the traditional composition mode, which had been used during 17th to 19th century.Even if there were not so many organ works among Duruflé's works, those became the repertoire which many organist, who play the modern works, cannot miss. Among his works it is Prélude et Fugue sur le nom d'Alain Op.7 which Duruflé wrote in order to commemorate his friend, J. Alain. Here, this essey first looked into his life and organ works, and studied Duruflé's music world by analyzing Prélude et Fugue sur le nom d'Alain Op.7.As a representative composer of Romantic Music in 19th century, Franz Liszt(1811-1886) left many works behind. This essey looked into his life and the characteristics of Organ Music, and then studied his masterpieces such as Präludium und Fuge über B-A-C-H and Variation 'Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen' in details.
In this essay, The writer would like to discuss graduate recital program for the Master of Music degree. The program includes D. Buxtehude Ciacona in E Minor (BuxWV 160), J. S. Bach Fantasia and Fugue in C Minor(BWV 537), M. Duruflé Prélude et Fugue sur le nom d'Alain Op.7, F. Liszt Präludium und Fuge über B-A-C-H, and Variation 'Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen'.D. Buxtehude(1637-1707) is one of the major composers of North German Organ School which J. P. Sweelinck established. Among various his organ works Ciacona in E Minor, BuxWV 160, which is in the form of Ostinato with free style, has the theme of tetra Chord that descends, and its melodies are very beautifully shaped with many suspensions and chromatic harmonies.J. S. Bach(1685-1750), one of the most famous composers of his time, highly contributed to the Baroque style of music. he also reached the peak of Counterpoint mode. Bach succeeded German Organ Music with his unique style using the Baroque time, which is called 'The Golden Age of Music' .This essey explored his life and the characteristic of Organ music, and briefly looked into the characteristics of Fantasia and Fugue in C Minor, BWV 537.M. Duruflé (1902-1986) was a composer and organist who represented French Organ Music in 20th century. Duruflé developed his own organ music world by absorbing the composition mode of French Impressionism in the first half of 20th century on the traditional composition mode, which had been used during 17th to 19th century.Even if there were not so many organ works among Duruflé's works, those became the repertoire which many organist, who play the modern works, cannot miss. Among his works it is Prélude et Fugue sur le nom d'Alain Op.7 which Duruflé wrote in order to commemorate his friend, J. Alain. Here, this essey first looked into his life and organ works, and studied Duruflé's music world by analyzing Prélude et Fugue sur le nom d'Alain Op.7.As a representative composer of Romantic Music in 19th century, Franz Liszt(1811-1886) left many works behind. This essey looked into his life and the characteristics of Organ Music, and then studied his masterpieces such as Präludium und Fuge über B-A-C-H and Variation 'Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen' in details.
주제어
#자유형식을 의한 곡
#북독일 오르간 악파
#테트라코드 주제
#계류음
#독일 오르간 음악
#20세기 프랑스 오르간 음악
#프랑스 인상주의
#19세기 낭만주의 음악
학위논문 정보
저자
김자현
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
음악학과
지도교수
조명자
발행연도
2006
총페이지
vi, 43장
키워드
자유형식을 의한 곡,
북독일 오르간 악파,
테트라코드 주제,
계류음,
독일 오르간 음악,
20세기 프랑스 오르간 음악,
프랑스 인상주의,
19세기 낭만주의 음악
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.