본 연구의 목적은 긍정적 자아개념을 가진 청소년 집단과 부정적 자아개념을 가진 청소년 집단의 어머니-자녀 사이의 의사소통 수준에 대해, 청소년들의 지각과 어머니의 지각에 차이가 있는지 분석하려는 것이다.이와 같은 연구 목적에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다.첫째, 청소년이 지각하는 어머니-자녀 사이의 의사소통수준은 청소년의 자아개념의 수준에 따라 차이가 있는가?둘째, 어머니가 지각하는 어머니-자녀 사이의 의사소통수준은 청소년의 자아개념의 수준에 따라 차이가 있는가?표집 대상은 서울 및 지방 소재 13개 중학교 1~3학년에 재...
본 연구의 목적은 긍정적 자아개념을 가진 청소년 집단과 부정적 자아개념을 가진 청소년 집단의 어머니-자녀 사이의 의사소통 수준에 대해, 청소년들의 지각과 어머니의 지각에 차이가 있는지 분석하려는 것이다.이와 같은 연구 목적에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다.첫째, 청소년이 지각하는 어머니-자녀 사이의 의사소통수준은 청소년의 자아개념의 수준에 따라 차이가 있는가?둘째, 어머니가 지각하는 어머니-자녀 사이의 의사소통수준은 청소년의 자아개념의 수준에 따라 차이가 있는가?표집 대상은 서울 및 지방 소재 13개 중학교 1~3학년에 재학 중인 중학생 550명과 그 어머니이며, 그 중 어머니와 같이 살고 있지 않거나, 응답이 불성실한 사례를 제외한 총 362명의 짝지어진 표본이었다.연구도구로는 자아개념을 측정하기 위해 송인섭(1982)의 자아개념 검사 척도 178문항 중에서 양용운(1998)이 이용한 64문항을 사용하였으며, 어머니-자녀 사이의 의사소통 수준 지각을 측정하기 위해 Carkhuff(1967)의 의사소통 척도를 기초로 마정건(1988)이 고등학생용으로 제작한 질문지를, 다시 김회영(1999)이 중학생 용으로 수정한 것을 사용하였다.본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.첫째, 긍정적 자아개념을 가진 집단의 청소년과 부정적 자아개념을 가진 집단의 청소년이 지각하는 어머니-자녀 사이의 의사소통 수준은 유의미한 차이가 있었다.둘째, 긍정적 자아개념을 가진 청소년 집단의 어머니와 부정적 자아개념을 가진 청소년 집단의 어머니가 지각하는 어머니-자녀 사이의 의사소통 수준은 유의미한 차이가 있었다. 하위영역 별로 볼 때 즉시성, 직면, 순수성 등의 3개 영역에서는 두 집단 사이에 유의미한 차이가 있었지만, 공감적 이해, 존중, 구체성, 자아개방의 4개 영역에서는 두 집단 사이에 유의미한 차이가 없었다.이와 같은 연구결과를 통하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있다.첫째, 어머니의 의사소통 수준이 촉진적이라고 청소년에게 지각될 때 청소년의 자아개념이 긍정적으로 나타난다는 것을 입증해 주었다.둘째, 부정적 자아개념을 가진 집단의 어머니도 자녀와 의사소통을 할 때 공감적 이해, 존중, 구체성, 자아개방의 영역에서는 긍정적 자아개념 집단의 어머니와 같은 수준으로 대화한다고 지각함을 알 수 있다. 이것은 자녀가 지각한 것과는 거리가 있다. 즉 부정적 자아개념 집단의 어머니들은 위에서 말한 4개의 영역에서도 자신은 잘하고 있다고 지각하는데 반해 청소년 자녀는 그렇지 않다고 지각함으로써 지각의 차이가 있었다.본 연구의 의의와 시사점은 첫째, 청소년의 자아개념과 부모-자녀 사이의 기존 연구들은 자녀가 지각한 의사소통의 수준이 자아개념에 영향을 미친다는 것을 전제로 의사소통 수준과 자아개념을 논하고 있는데 반하여, 본 연구는 어머니-자녀 사이의 의사소통 수준을 연구함에 있어서 부모의 지각에 중점을 두었다는 점에서 의의가 있다. 따라서 청소년의 지각보다는 어머니나 아버지의 시각이 바뀌도록 하는 부모교육이 필요함을 시사하고 있다.둘째, 부정적 자아개념을 가진 청소년 집단의 어머니들은 공감적 이해, 존중, 구체성, 자아개방의 4개 영역에서 긍정적 자아개념을 가진 청소년 집단의 어머니와 비교할 때 비슷한 수준으로 대화한다고 지각하는데, 이는 자녀들이 지각하는 것과는 매우 다름을 알 수 있었다. 이로써 본 연구는 부모교육을 계획하고 실시할 때 부모의 의사소통 능력에 대한 자기이해 증진이 더 필요하다는 점을 시사한다.
본 연구의 목적은 긍정적 자아개념을 가진 청소년 집단과 부정적 자아개념을 가진 청소년 집단의 어머니-자녀 사이의 의사소통 수준에 대해, 청소년들의 지각과 어머니의 지각에 차이가 있는지 분석하려는 것이다.이와 같은 연구 목적에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다.첫째, 청소년이 지각하는 어머니-자녀 사이의 의사소통수준은 청소년의 자아개념의 수준에 따라 차이가 있는가?둘째, 어머니가 지각하는 어머니-자녀 사이의 의사소통수준은 청소년의 자아개념의 수준에 따라 차이가 있는가?표집 대상은 서울 및 지방 소재 13개 중학교 1~3학년에 재학 중인 중학생 550명과 그 어머니이며, 그 중 어머니와 같이 살고 있지 않거나, 응답이 불성실한 사례를 제외한 총 362명의 짝지어진 표본이었다.연구도구로는 자아개념을 측정하기 위해 송인섭(1982)의 자아개념 검사 척도 178문항 중에서 양용운(1998)이 이용한 64문항을 사용하였으며, 어머니-자녀 사이의 의사소통 수준 지각을 측정하기 위해 Carkhuff(1967)의 의사소통 척도를 기초로 마정건(1988)이 고등학생용으로 제작한 질문지를, 다시 김회영(1999)이 중학생 용으로 수정한 것을 사용하였다.본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.첫째, 긍정적 자아개념을 가진 집단의 청소년과 부정적 자아개념을 가진 집단의 청소년이 지각하는 어머니-자녀 사이의 의사소통 수준은 유의미한 차이가 있었다.둘째, 긍정적 자아개념을 가진 청소년 집단의 어머니와 부정적 자아개념을 가진 청소년 집단의 어머니가 지각하는 어머니-자녀 사이의 의사소통 수준은 유의미한 차이가 있었다. 하위영역 별로 볼 때 즉시성, 직면, 순수성 등의 3개 영역에서는 두 집단 사이에 유의미한 차이가 있었지만, 공감적 이해, 존중, 구체성, 자아개방의 4개 영역에서는 두 집단 사이에 유의미한 차이가 없었다.이와 같은 연구결과를 통하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있다.첫째, 어머니의 의사소통 수준이 촉진적이라고 청소년에게 지각될 때 청소년의 자아개념이 긍정적으로 나타난다는 것을 입증해 주었다.둘째, 부정적 자아개념을 가진 집단의 어머니도 자녀와 의사소통을 할 때 공감적 이해, 존중, 구체성, 자아개방의 영역에서는 긍정적 자아개념 집단의 어머니와 같은 수준으로 대화한다고 지각함을 알 수 있다. 이것은 자녀가 지각한 것과는 거리가 있다. 즉 부정적 자아개념 집단의 어머니들은 위에서 말한 4개의 영역에서도 자신은 잘하고 있다고 지각하는데 반해 청소년 자녀는 그렇지 않다고 지각함으로써 지각의 차이가 있었다.본 연구의 의의와 시사점은 첫째, 청소년의 자아개념과 부모-자녀 사이의 기존 연구들은 자녀가 지각한 의사소통의 수준이 자아개념에 영향을 미친다는 것을 전제로 의사소통 수준과 자아개념을 논하고 있는데 반하여, 본 연구는 어머니-자녀 사이의 의사소통 수준을 연구함에 있어서 부모의 지각에 중점을 두었다는 점에서 의의가 있다. 따라서 청소년의 지각보다는 어머니나 아버지의 시각이 바뀌도록 하는 부모교육이 필요함을 시사하고 있다.둘째, 부정적 자아개념을 가진 청소년 집단의 어머니들은 공감적 이해, 존중, 구체성, 자아개방의 4개 영역에서 긍정적 자아개념을 가진 청소년 집단의 어머니와 비교할 때 비슷한 수준으로 대화한다고 지각하는데, 이는 자녀들이 지각하는 것과는 매우 다름을 알 수 있었다. 이로써 본 연구는 부모교육을 계획하고 실시할 때 부모의 의사소통 능력에 대한 자기이해 증진이 더 필요하다는 점을 시사한다.
The purpose of this study was to find out whether the adolescents who hold positive self-concept or negative self-concept show difference in perceiving the level of communication they’ve established with their mothers. And also to find out if the mothers of the two different self-concept groups show...
The purpose of this study was to find out whether the adolescents who hold positive self-concept or negative self-concept show difference in perceiving the level of communication they’ve established with their mothers. And also to find out if the mothers of the two different self-concept groups show different perception of the communication level and if so, define in what aspects they are different.The research questions of the study were as follows:First, is there any difference in the perception of the mother-child communication level between positive self-concept adolescents and negative self-concept adolescents?Second, is there any difference in the perception of the mother-child communication level between the respective parents of positive and negative self-concept adolescents?To investigate into these questions, 362 middle school students and their mothers were selected as the test subjects. The scores of the self-concept and communication level were calculated using the analysis of variance (ANOVA).The results of the research were as follows:First, the average score of perception on the level of mother-child communication between the two groups of adolescents showed a significant difference. And the scores of the parents of the two groups showed similar results respectively in terms of their perception on the level of mother-child communication.Second, however, the scores of the subvariables of empathic understanding, respect, self-disclosure, and concreteness showed no difference between the parents of the two groups.The conclusions were as follows:First, this study proved that the more facilitative adolescents perceive their mother-child communication to be, the more positive their self-concept is.Second, the mothers of the negative self-concept group still perceive their communication level to be as facilitative as the mothers of the positive self-concept group in empathic understanding, respect, concreteness, and self-disclosure. But their children don’t quite agree with their mothers.Consequently, the meaning and implication of this study can be summarized as follows:First, this study has its significance in the fact that its focus is on how the parents perceive their mother-child communication level unlike the previous studies where they focused mostly on how the adolescents perceive their mother-child communication level in exploring the communication level between parents and adolescents and its relationship with the self-concept of the adolescents. Therefore this study suggests that the parents need education and counseling based on the perception of the parents rather than those based on that of the adolescents if we are to change the viewpoints of the parents.Second, mothers of the negative self-concept group perceive their communication level to be as facilitative as the mothers of the positive self-concept group in empathic understanding, respect, concreteness, and self-disclosure, which is far from the perceptions of their children. This suggests that it is necessary to let them know their levels of communication when the education for the parents is planned and performed.
The purpose of this study was to find out whether the adolescents who hold positive self-concept or negative self-concept show difference in perceiving the level of communication they’ve established with their mothers. And also to find out if the mothers of the two different self-concept groups show different perception of the communication level and if so, define in what aspects they are different.The research questions of the study were as follows:First, is there any difference in the perception of the mother-child communication level between positive self-concept adolescents and negative self-concept adolescents?Second, is there any difference in the perception of the mother-child communication level between the respective parents of positive and negative self-concept adolescents?To investigate into these questions, 362 middle school students and their mothers were selected as the test subjects. The scores of the self-concept and communication level were calculated using the analysis of variance (ANOVA).The results of the research were as follows:First, the average score of perception on the level of mother-child communication between the two groups of adolescents showed a significant difference. And the scores of the parents of the two groups showed similar results respectively in terms of their perception on the level of mother-child communication.Second, however, the scores of the subvariables of empathic understanding, respect, self-disclosure, and concreteness showed no difference between the parents of the two groups.The conclusions were as follows:First, this study proved that the more facilitative adolescents perceive their mother-child communication to be, the more positive their self-concept is.Second, the mothers of the negative self-concept group still perceive their communication level to be as facilitative as the mothers of the positive self-concept group in empathic understanding, respect, concreteness, and self-disclosure. But their children don’t quite agree with their mothers.Consequently, the meaning and implication of this study can be summarized as follows:First, this study has its significance in the fact that its focus is on how the parents perceive their mother-child communication level unlike the previous studies where they focused mostly on how the adolescents perceive their mother-child communication level in exploring the communication level between parents and adolescents and its relationship with the self-concept of the adolescents. Therefore this study suggests that the parents need education and counseling based on the perception of the parents rather than those based on that of the adolescents if we are to change the viewpoints of the parents.Second, mothers of the negative self-concept group perceive their communication level to be as facilitative as the mothers of the positive self-concept group in empathic understanding, respect, concreteness, and self-disclosure, which is far from the perceptions of their children. This suggests that it is necessary to let them know their levels of communication when the education for the parents is planned and performed.
주제어
#자아개념
#긍정적 자아개념
#부정적 자아개념
#어머니-자녀 의사소통
#의사소통 수준
#지각차이
#self-concept
#positive self-concept
#negative self-concept
#mother-child communication
#level of communication
#difference of perception
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.